تحقیق گیاه شناسی یونجه و نقش مولیبدن و پتاسیم در تغذیه گیاهان زراعی و باغی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی یونجه و نقش مولیبدن و پتاسیم در تغذیه گیاهان زراعی و باغی دارای ۳۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۴ گیاه شناسی یونجه:    ۵
۱-۵  ارزش غذایی یونجه:    ۵
۱-۶ عوامل موثر بر ارزش غذایی یونجه:    ۶
۱-۶-۱- گونه، واریته و سویه گیاه:    ۶
۱-۶-۲-نسبت برگ به ساقه:    ۶
۱-۶-۳- مرحله رشد در زمان برداشت:    ۶
۱-۶-۴- حاصلخیزی و خصوصیات خاک:    ۶
۱-۶-۵- اثرات اقلیم فصل آب و هوا  روی ترکیبات یونجه:    ۷
۱-۶-۶-زمان و فصل برداشت یونجه:    ۷
۱-۷ انواع یونجه ایرانی:    ۸
۱-۷-۱- یونجه بغدادی:    ۸
۱-۷-۲- یونجه همدانی:    ۸
۱-۷-۳- یونجه یزدی:    ۸
۱-۷-۴- یونجه بمی:    ۸
۱-۸ اهمیت یونجه در تغذیه دام:    ۹
۱-۹- سطح زیر کشت یونجه:    ۹
۱-۱۰- کشت  یونجه:    ۱۰
۱-۱۱- علف های هرز غالب یونجه تازه کاشت:    ۱۱
۱-۱۲-روشهای پیشگیری و کنترل علفهای هرز:    ۱۱
۱-۱۳-کنترل مکانیکی:    ۱۲
۱-۱۴-کنترل زراعی:    ۱۲
۱-۱۵-کنترل شیمیایی:    ۱۲
۲-۱- تحقیقات انجام شده:    ۱۵
۲-۱-۱-مولیبدن:    ۱۷
۲-۱-۲-اهمیت  مولیبدن در تغذیه گیاهان زراعی و باغی :    ۲۰
۲-۱-۳-نقش‌ مولیبدن‌ در تغذیه‌ انسان‌ و دام‌ :    ۲۱
۲-۱-۴-پراکندگی‌ جغرافیایی‌مولیبدن در جهان :    ۲۱
۲-۱-۵-مکانیسم‌های‌ جذب‌ و انتقال مولیبدن در گیاهان :     ۲۲
۲-۲- پتاسم    ۲۲
۲-۲-۱ اثر پتاسیم در رشد و نمو گیاهان    ۲۲
۲-۲-۲- کودهای پتاسه    ۲۳
۲-۲-۳ انواع کودهای پتاسه:    ۲۳
۲-۲-۳-۱-کود سولفات پتاسیم:    ۲۳
۲-۲-۳-۲-کودکلریدپتاسیم :    ۲۳
۲-۲-۳-۳-کود نیترات پتاسیم:    ۲۳
۲-۲-۳-۴-کود سولفات پتاسیم ومنیزیم:    ۲۳
۲-۳-زمان مصرف پتاسیم    ۲۴
۲-۴-نقش های پتاسیم درگیاه    ۲۵
منابع    ۲۷

منابع

۱- کریمی، هادی. ۱۳۶۹٫ زراعت و اصلاح گیاهان علوفه ای انتشارات دانشگاه تهران- شماره ۱۵۶۶٫

۲-  کریمی، هادی. ۱۳۶۹٫ یونجه چاپ اول، مرکز نشر دانشگاهی- شماره ۵۱۷ تهران

۳- ملکوتی ۱۳۷۹٫ضرورت افزودن پتاسیم به خاکهای شور، قسمت دوم:پتاسیم عنصر کیفیت.انتشارات نشر اموزش کشاورزی ، نشریه فنی۱۱۱،۱۹صفحه.

۴- ملکوتی، م. ج. ه. امیر مکری وب. متشرع زاده.۱۳۷۹٫ نگرشی بر وضعیت مصرف انواع کودها در جهان و ایران. انتشارات فنی معاونت ترویج کشاورزی .۲۴ صفحه .

۵- ملکوتی، م، ج.، نفیسی، م.، متشرع زاده، ب.، خاوازی، ک.، مسیح، م، ج.، رضایی، ج.، و بازرگان، ک. ۱۳۸۳٫ تولید و مصرف بهینه کود در کشور. گامی ارزنده به سوی امنیت غذایی و دستیابی به کشاورزی پایدار، مجله خاک و آب، جلد ۱۲، شماره ۱۴، ویژنامه مصرف بهینه کود.

۶- ملکوتی م ج و نفیسی م، ۱۳۷۳٫ مصرف کود در اراضی زراعی فار یاب و دیم ( ترجمه ). انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، تهران،  ایران

۷- زند، ا . ، م.ع. باغستانی، پ. شیمی و س. ا. فقیه، ۱۳۸۱٫ تحلیلی بر مدیریت سموم علفکش در ایران، وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ، موسسه تحقیقات افات و بیماریهای گیاهی، بخش تحقیقات علفهای هرز.

۸- زند و همکاران۱۳۸۳٫ کولوژی علف های هرز(کاربردهای مدیریتی)، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

۹- فرهومند، پرویز. ۱۳۷۶٫ اصول پرورش گاوهای شیری. چاپ اول. انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه.

۱۰-  بی نام. ۱۳۸۰٫ آمار طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان.

۱۱- Krauss, A. 1992. Role of Potassium in nutrient efficiency. 4th National congress of Soil science. Islamabad. Pakistan.

۱۲-Laing, D.R., P.J, Kretchmer, S, Zuluaga & P.J, Jones.1983.Field bean in symposium on potential productivity of field crops under different environments. IRRI, Los Banos, Philippnes: 227-245.

۱۳- Brahim, K. and Smith, S.E. 1993. Annual for the genus Medic establishment and the potential for stand persistence in southern Arizona. J. of Range Managment. 46: 21– ۲۵٫

۱۴- Cash. D.and Howard, F. 1993. Alfalfa Hay Quality Testing. Plant and soil science Department. Msu. Bozeman MT 59-717.

۱۵- Manrique, L.A. 1992. Potato production in tropics: crop requirments, J. Plant. Nut. 15 (12): 2679-2726.

۱-۴ گیاه شناسی یونجه:

یونجه گیاهی است چند ساله یا دائمی که ریشه ای راست و مستقیم دارد و به ریشه اولیه یونجه معروف است. این ریشه، بعد از قرار گرفتن بذر در خاک و جذب رطوبت، بدون انشعاب به وجود می آید. به موازات پیدایش ریشه اولیه، قسمت زیر لپه یا هیپوکوتیل در زیر سطح خاک قرار می گیرد و با طویل شدن زیر لپه باعث جوانه زدن و خارج شدن از سطح خاک می شود. یونجه جوانه زده در این موقع نسبت به آب بیش از اندازه، کمبود آب،شوری خاک و با سله بستن سطح خاک، حساسیت خاصی نشان می دهد. چنانچه در این موقع سطح خاک سله ببندد، زیر لپه یونجه که به صوت قوسی در زیر سطح خاک قرار گرفته است. نمی تواند به سهولت سطح خاک را بشکافد و از آن خارج شود. گیاه یونجه علاوه بر ریشه اصلی راست و مستقیم اولیه، ریشه های جانبی نیز دارد که از سلولهای حاشیه استوانه مرکزی ریشه اصلی سر چشمه می گیرند ( کریمی، ۱۳۶۹)

۱-۵  ارزش غذایی یونجه:

ارزش غذایی یونجه بیش از سایر گیاهان علوفه ای می باشد در صورتی که نسبت انرژی به پروتئین آن کمتر است. یونجه در هر چین دارای مراحل مختلفی از رشد می باشد که ترکیبات شیمیایی آن در هر مرحله با مرحله قبل و بعد آن فرق می کند. از طرف دیگر ترکیبات شیمیایی برگ و ساقه نیز اختلاف دارد. یعنی برگ آن بسیار پر ارزش تر از ساقه آن است یونجه از نظر کلسیم گیاهی غنی است. ولی فسفر آن متوسط است(راندی گبی ، ۲۰۰۰).

بنابراین در صورتیکه بخواهیم از این ماده خوراکی به مقدار زیاد مصرف کنید، بایستی در جهت حفظ تعادل کلسیم به فسفر اقدام گردد. حیوانات یونجه هایی را که به مقدار زیاد به گل نشسته و یا در پایان گل دادن باشد، با بی اشتهایی می خورند، علت آنرا در بالا رفتن در صد مقدار الیاف خام در مرحله پایان گل و سخت و خشبی شدن گیاه می دانند، دوم وجود مواد تلخ و همچنین ساپونین و نوعی الکالوئید مخصوص حبوبات در آن می دانند. بهترین زمان برداشت یونجه به هدف استفاده از آن بستگی دارد در صورتیکه می خواهید یونجه ای با کیفیت بالا مثلاً جهت خوراک گاوهای شیری فروخته شود زمان برداشت یونجه باید در مرحله غنچه دهی یا زودتر از آن انجام گیرد (دوره ۲۸ روز یا کمتر) اما اگر قصد تغذیه گوساله های پروای را دارید (یونجه با کیفیت زیاد مد نظر نیست) یونجه راباید در زمان ۵۰-۲۵ درصد گلدهی (دوره ۴۲-۳۵ روز) برداشت نمایند تا حد اکثر محصول بدست آید. زمانیکه یونجه در مرحله غنچه دهی محصول علوفه تولیدی شما ۳۰-۲۰ درصد کمتر شود اما از نظر پروتئین و نسبت ارزش غذایی بیشتری نسبت به زمان چیدن در مرحله اواسط گلدهی باشد (کش و هاوارد، ۱۹۹۳).

۱-۶ عوامل موثر بر ارزش غذایی یونجه:

۱-۶-۱- گونه، واریته و سویه گیاه:

ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی یونجه خشک تا حدودی به گونه، و سویه گیاه ارتباط دارد. ارقام مختلف یونجه که تحت شرایط یکسانی، کشت می شوند، حاوی سطوح متفاوتی از یک یا چند نوع مواد معدنی مباشد.

۱-۶-۲-نسبت برگ به ساقه:

نسبت برگ به ساقه یکی از عوامل سنجش به نژادی این گیاه است.  ۵۰درصد میزان پروتئین قسمت هوایی یونجه در برگ بوده است. در گیاه یونجه برگ ها تقریباً یک سوم کل ماده خشک را تشکیل می دهند. در حالی که از نظر غذایی دو سوم آن را شامل می شوند.

۱-۶-۳- مرحله رشد در زمان برداشت:

مرحله رشد مهمترین عامل موثر بر ترکیب گیاه یونجه می باشد. با ازدیاد سن گیاه میزان احتیاج  آن به بافت های ساختمانی افزایش یافته و در نتیجه مقادیر کربوهیدرات های ساختمانی (سلولز، همی سلولز) و لیگنین آن زیاد می گردد، و از مقدار پروتئین آن کاسته می شود.

۱-۶-۴- حاصلخیزی و خصوصیات خاک:

ترکیبات و ارزش غذایی گونه های علوفه ای تحت تاثیرنوع خاک تغییر پیدا می کند. یونجه به خاک حاصلخیزی، همراه با مقادیر کافی از عناصر معدنی و PH کاملاً بالا احتیاج دارد. حد مطلوب PH خاک برای یونجه ۵٫۶ است. یونجه را در خاک های اسیدی و سبک می توان کاشت و علوفه رضایت بخش هم به دست آورد. ضمن اینکه کشت یونجه در چنین خاک های باعث حاصلخیزی و بهبود ساختمان آنها می شود ( کریمی، ۱۳۶۹).

یکی از عوامل عمده موثر در قابلیت جذب مواد معدنی برای یونجه، PH خاک است. بسیاری از مواد معدنی از جمله روی، منگنز، نیکل و کبالت بیشتر برای یونجه قابل جذب هستند که در خاک هایی با PH پایین کشت می شوند. در مقابل سایر مواد معدنی بویژه مولیبدن و سیلینوم در خاک های با PH بالا بیشتر قابل جذب هستند.

۱-۶-۵- اثرات اقلیم فصل آب و هوا  روی ترکیبات یونجه:

چهار عامل درجه حرارت، سن گیاه، شدت نور و کود ازته روی تشکیل الیاف و قابلیت یونجه تأثیر می گذارد. افزایش درجه حرارت، سن گیاه تشکیل لیگنین را افزایش و قابلیت هضم را کاهش می دهد. افزایش شدت نور و کود ازته، قابلیت هضم را افزایش و مقدار دیواره سلولی را کاهش می دهد( قربانی و همکاران، ۱۳۷۹).

۱-۶-۶-زمان و فصل برداشت یونجه:

بررسی ها نشان داده که مرحله رشد در زمان برداشت بیشتر از هر عامل دیگری بر روی کیفیت یونجه تاثیر دارد در گیاهانی نظیر یونجه که نحوی رشد کاملاٌ متفاوتی نسبت به گندمیان دارند، تغییرات سریع در زمان بلوغ گیاه وگلدهی صورت می گیرد. در یک تحقیق مقدار پروتئین خام یونجه چین دوم بر اساس ماده خشک به صورت زیر ارائه شده است: یونجه در مرحله شروع غنچه دهی  ۵٫۲۱ درصد غنچه دهی کامل ۴٫۱۹درصد شروع گلدهی ۴٫۱۸،اواسط گلدهی۱٫۱۷،تمام گل ۹٫۱۵،گلدهی کامل۶٫۱۳ درصد شده است. بهترین زمان برداشت یونجه در چین اول در زمان غنچه دهی و در چین های دوم و سوم در زمانی است  که مزرعه یونجه،  به ده درصد گل دهی رفته است(نیکخواه و امانلو، ۱۳۷۴).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.