تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۲-۱- شناسایی گیاه محلب    ۶
شکل۲-۱- درخت  محلب در منطقه زیلایی    ۷
۲-۲- گیاه شناسی و رده بندی محلب    ۷
۲-۳- تاریخچه و پیدایش استفاده از گونه محلب    ۷
۲-۴- محل رویش محلب    ۸
۲-۵- مورفولوژی محلب    ۸
۲-۵-۱- برگ    ۸
۲-۵-۲- گل    ۹
۲-۵-۳- میوه    ۹
۲-۶- ترکیبات شیمیایی محلب    ۱۰
۲-۷- خواص درمانی و مصارف محلب    ۱۰
۲-۹- تکثیر محلب    ۱۲
۲-۹-۱- تکثیر غیرجنسی    ۱۲
۲-۹-۲- تکثیر جنسی (تکثیر از طریق بذر)    ۱۳
۲-۱۰- روش‌های تکثیر از طریق بذر    ۱۴
۲-۱۰-۱- مراحل مختلف انجام پروژه جوانه‌زنی بذر    ۱۴
۲-۱۰-۲- زمان تهیه بذر    ۱۵
۲-۱۰-۳- اهمیت و مزایای ازدیاد به وسیله بذر    ۱۵
۲-۱۱- عوامل مؤثر در  جوانه‌زنی    ۱۵
۲-۱۲- میزان مواد غذایی موجود در گیاه    ۱۶
۲-۱۴- سن گیاه مادری و نونهالی    ۱۷
۲-۱۵- اثر محل تهیه بذر    ۱۷
۲-۱۶- تأثیر فاکتورهای محیطی در ریشه زایی    ۱۸
۲-۱۶-۱- دما    ۱۸
۲-۱۶-۲- نور    ۱۸
۲-۱۷- روش‌های بالابردن  جوانه‌زنی بذر    ۱۸
۲-۱۷ -۱- تیمار  بذر با مواد شیمیایی در زمان خاص    ۱۹
۲-۱۷ -۲- تیمار مکانیکی برای جوانه‌زنی بذر    ۱۹
۲-۱۷-۳- تیمار قارچ کش روی ریشه زایی    ۲۰
۲-۱۸ – مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در رابطه با اثرات تیمار بر بذر گیاهان    ۲۰
منابع    ۲۳

 منابع

مخدوم، م. ١٣٧۶. آمایش سرزمین شش زیر حوزه جنگلی استان فارس رهنمودی برای برنامه ریزی استراتژیک زاگرس. محیط شناسی. شماره ١٩ . سال ٢٣ .

طلایی، ع. ١٣٧٧. فیزیولوژی درختان میوه. انتشارات دانشگاه تهران.

طلایی، ع. علی، ن. حسین ص. بررسی نقش ازت. پتاسیم و بر دربهبود ریشه زایی قلمه‌های نیمه خشبی رقم زرد. سومین همایش ملی زیتون. مهرماه ١٣٧٨.

خوشخوی، م. ۱۳۷۰٫ ازدیاد نباتات. مبانی و روش‌ها (چاپ دوم) . انتشارات دانشگاه شیراز.

خوشخوی، م. شیبانی، ا. تفضلی، ع. ١٣۶٨. اصول باغبانی .انتشارات دانشگاه شیراز.

انصاری، ن. شکرالهی، م. ١٣۶٨. طرح شناخت مناطق اکولوژیک استان لرستان. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور.

بیات، ح و مجنونیان، ه. ١٣٧۶. منطقه حفاظت شده اشترانکوه. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.

ثابتی، ح. ١٣۵۵. حنگل‌ها ، درختان و درختچه‌های ایران. انتشارات سازمان کشاورزی و منابع طبیعی

قهرمان، ا. ١٣۶٢. فلور ایران. جلد۱۵٫ موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع. شماره ١٨١٩.

قهرمان، ا. ١٣۶٣. گیاه شناسی عمومی. تشریح و ریخت اندام‌ها و شناخت گروه‌های مهم جهان گیاهی. جلد اول. انتشارات واحد فوق برنامه جهاد دانشگاهی.

میرمنصوری، ا. ١٣۶٩. تکثیر درختان زیتون. نشر سازمان کشاورزی گیلان.

Fortamazza, G. and E. Rugimi (1992) . The rooting of olive cultivars in heated hoxen. Hort. Abs. Vol. 52. No. 2

Fronces perry mbefis. 2005. Encyclopedia of plants and flowers (the Macdonait). Cult: 3, 521- 523

Gardner, E. J. (1929) The relationship between tree age and the rooting of cutting. Proc. Amer. Soc Hort Sci. 26: 101-104

Gardner, E. J. (1941) Propagation under mist. Amer Nurs. 73(9(: 5-7

Gautam, D. R , J. S, Chauhan and J. S. Parmer (1990). Standardization of IBA concentration and season on rooting of wild olive under intermi hent mist. Indian Jour. Hort. 47(3(

۱-۱- مقدمه

محلب با نام علمی Cerasus mahaleb از خانواده Rosaceae می‌باشد. درختی کوچک، خزان کننده و معطر، به ارتفاع ۴ تا ۷ متر، برگ‌ها متقابل، ساده به طول ۷- ۴ سانتی‌متر و به عرض۴ – ۲ سانتی‌متر، تخم مرغی سرنیزه ای نوک تیز، چرمی، به رنگ سبز شفاف و درخشان، با رگبرگ‌های همدوش (درحاشیه برگ متصل به هم)، گل‌ها سفید، با پرچم‌های فراوان، منفرد یا خوشه ای، میوه فندقه به حالت رسیده سیاه رنگ می‌باشد و در نواحی معتدله گرم می‌روید. پراکندگی جغرافیایی این گونه در ایران نسبتاً اندک و در استان‌های زاگرسی و منطقه رویشی ارسباران، می‌روید و علاوه بر ایران در مناطقی از افغانستان، پاکستان و مناطق مدیترانه ای نیز می‌روید (قهرمان، ۱۳۶۲).

درخت محلب گونه ای در حال انقراض در منطقه میان بند جنگل‌ها است و از بذر آن بهره برداری می‌شود (رحیمیان، ۱۳۹۰). تاکنون تلاش‌های انجام شده جهت تولید نهال از طریق بذر چندان موفق نبوده‌است و این مساله، زادآوری و احیاء این گونه را با خطر روبرو کرده‌است. برای تولید نهال استفاده از بذر با منشاء گونه ای مقاوم به شرایط نامساعد مانند خشکی و تولید اسانس بیشتر با توجه به تولید مناسب بذر در هرسال امری امکان‌پذیر است. گونه محلب از جمله گونه‌های دارای ارزش دارویی و صنعتی می‌باشد که در تولید مواد دارویی و آرایشی و بهداشتی و همچنین به عنوان پایه پیوند جهت گیلاس، کاربرد دارد. ازجمله مؤسسات و سازمان‌هایی که با این گونه در ارتباط اند می‌توان، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، موسسات اسانس گیری و تولید مواد دارویی و آرایشی و موسسات تحقیقاتی نام برد. پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت موجب تسریع تخریب اکوسیستم‌های طبیعی در ایران و جهان گردیده‌است (مخدوم، ۱۳۷۶). اکوسیستم‌های طبیعی از گنجینه‌های زیستی بشری محسوب می‌شوند که حفظ آن‌ها برای نسل‌های آینده ضرورت دارد (بیات و همکاران، ۱۳۷۶).

از آنجا که عملکردهای یک اکوسیستم نتیجه برخورد بین ساختار و فرایندهای آن است کاهش تنوع و غنای گونه ای یک اکوسیستم، عملکرد آن را دچار اختلال می‌کند (تونگ وی و هیندلی[۱] ۲۰۰۴). با نابودی یک گونه تعادل حیاتی در طبیعت بهم می‌خورد (ویتاکر[۲]، ۱۹۷۲). از این رو حفظ و حراست از توده‌های دست نخورده و طبیعی موجود از اهمیت خاصی برخوردار است، باید حتی الامکان قسمت‌هایی از این توده‌های طبیعی به عنوان شاهد و الگو مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند. اختصاص بخش‌هایی از اکوسیستم‌ها به کاربری حفاظت می‌تواند در حفظ آن برای نسل‌های آینده موثر باشد (بیات و همکاران، ١۳۷۶).

منطقه زاگرس از اکوسیستم‌های ارزشمند کشورمان محسوب می‌گردد و از لحاظ غنای فلورستیک از مناطق مهم ایران می‌باشد. جنگل‌ها و پوشش گیاهی آن از نظر اکولوژیکی و حفظ ذخایر ژنتیکی یک پدیده به حساب می‌آیند (مخدوم ١٣٧۶، جزیره ای و همکاران ۱۳۸۲). ناحیه رویشی زاگرس از دیرباز با وجود جنگل‌های سرسبز، مراتع غنی، رودها و چشمه سارهای پر آب به عنوان یک اکوسیستم پایدار نقش مهمی در حفظ آب و خاک ایفا کرده‌است که متاسفانه در طول سده‌های گذشته با بهره برداری‌های نامناسب در معرض خطر قرار گرفته‌است و به دلیل وجود عوامل مخربی چون حضور دام بیشتر از ظرفیت، تبدیل عرصه‌های جنگلی به اراضی کشاورزی، شخم در جهت شیب، برداشت چوب جهت سوخت و مواردی دیگر تهدید می‌گردد (انصاری و همکاران، ۱۳۶۸، جزیره ای و همکاران، ١٣٨٢).

درخت محلب از گونه‌های مناسب در توسعه فضای سبز شهری می‌باشد که می‌تواند به عنوان یکی از گونه‌های شاخص در جنگلداری شهری مطرح شود. این گیاه بومی جنوب غربی اروپا و شرق قفقاز، غرب آسیا و آفریقای شمالی بوده و از قدیم مورد شناسایی ایرانیان بوده‌است. قسمت مورد استفاده این درخت میوه آن می‌باشد. اثر درمانی این گیاه مربوط به اسانسی است که در اعضای مختلف این گیاه به ویژه در برگ و میوه آن وجود دارد (زرگری، ١٣۷۰). این گیاه در طب سنتی و داروسازی به عنوان آنتی باکتریال، آنتی سپتیک، تونیک و در درمان ناراحتی‌های ناحیه کمر، کاربرد دارد (زرگری،۱۳۷۰).

۲-۱- شناسایی گیاه محلب

محلب (Cerasus mahaleb) درخت کوچکی است که ارتفاع ساقه آن در شرایط عادی بین ۴ تا ۷ متر می‌باشد. ولی در آب و هوای مرطوب به ارتفاع بیشتر نیز می‌رسد (قهرمان، ۱۳۶۳). منطقه پراکندگی آن در مدیترانه، آسیا و ایران است. به علاوه چون برگ‌های سبز زیبا وگل‌های درشت و قشنگ دارد و به بیماری‌های قارچی مقاوم است، پیوسته پرورش می‌یابد (شکل۲-۱).

۲-۲- گیاه شناسی و رده بندی محلب

در تیره  گل سرخ (Rosaceae) گیاهانی به صورت درختان بزرگ، درخت یا درختچه جای دارد. در بین آن‌ها درختچه‌های به ارتفاع کم، مانندRose  (رز)ها و درختانی به ارتفاعی حدود ١۵ متر مانندCerasus  یافت می‌شود. از پرورش عده ای از آن‌ها مانند Cerasus mahaleb  به علت مقاومت بالا در مقابل بیماری‌های قارچی و باکتریایی که دارند به عنوان پایه پیوند جهت گیلاس ترش و شیرین، استفاده می‌ شود. این تیره شامل ۱۱جنس و ۵۷ گونه و ۵ زیرگونه و ۷ واریته است. ازجنس‌های مهم آن می‌توان Malus (سیب)، Cerasus (آلوها)، Rosa (گل سرخیان) وSorbus (بارانک) را نام برد. از ویژگی‌های آن‌ها این است که برگ‌های ساده و متقابل به ندرت متناوب، گل‌های منظم  نر- ماده یا بر دو نوع نر و ماده، پلی گام، منفرد و یا به وضع تجمع، قرار دارند. درهر گل آن‌ها ۴یا ۵ کاسبرگ، به همان تعداد گلبرگ وتعداد زیادی پرچم دیده‌می‌شود. میوه آن‌ها پوشینه (کپسول) است. در پوست اولیه ساقه، برگ، کلیه قسمت‌های گل، میوه و حتی دانه‌های این گیاهان، کیسه‌های ترشحی اسانسی . آبکش پسین آن‌ها به طور متناوب دارای لایه‌های فیبری است. در برخی از آن‌ها نیز آبکش داخلی، در فاصله بین مغز و منطقه چوب دیده‌می‌شود (قهرمان، ۱۳۶۲).

۱ – Tongway & Hindley

[۲] – Whittaker

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی یونجه و نقش مولیبدن و پتاسیم در تغذیه گیاهان زراعی و باغی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.