تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- تاریخچه غلات    ۵
۱-۲- اهمیت غلات در تغذیه انسان    ۵
۱-۳- اهمیت اقتصادی    ۶
۱-۴-گندم    ۷
۱-۵- مشخصات گیاه شناسی    ۷
۱-۵-۱- ریشه    ۷
۱-۵-۲- ساقه    ۸
۱-۵-۳- برگ    ۹
۱-۵-۴- گل آذین    ۹
۱-۶- جو    ۹
۱-۶-۱- ریشه جو    ۱۰
۱-۶-۲- ساقه جو    ۱۰
۱-۶-۳- برگ جو    ۱۱
۱-۶-۴- گل آذین جو    ۱۱
۱-۷-  ریشک    ۱۱
۱-۸- گلوم    ۱۴
۱-۹- آب و اهمیت آن    ۱۴
۱-۱۰- نقش آب در گیاهان    ۱۴
۱-۱۱- تنش خشکی    ۱۵
۱-۱۲- آناتومی    ۱۶
۱-۱۳- اپیدرم    ۱۶
۲-۱- اثرات تنش خشکی بر  ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک    ۱۸
۲-۱-۱-  اثر تنش خشکی بر روزنهها    ۱۸
۲-۱-۲- اثر تنش خشکی بر فتوسنتز    ۱۹
۲-۱-۳- اثر تنش خشکی بر خصوصیات آناتومیکی    ۲۰
۲-۱-۴- اثر تنش خشکی بر عملکرد گیاهان زراعی    ۲۱
۲-۱-۵-  اثر تنش خشکی بر عملکرد بیولوژیکی    ۲۳
منابع    ۲۵

منابع

 ۱-مقصودی مود، ع. ۱۳۸۹٫ جزوه آناتومی گیاهی . انتشارات کشاورزی دانشگاه باهنر کرمان.

۲-مقصودی­مود، ع، ا. ۱۳۸۷٫ مبانی فیزیولوژیکی، آناتومیکی مقاومت به خشکی در گندم. انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان. ۲۲۱ ص.

۳-سلیمانی، ز.، ح. رامشینی، م. م. مرتضویان، ب. فوقی، م. دکامین. ۱۳۹۲٫ تجزیه همبستگی صفات فیزیولوژیک و گروه­بندی ژنوتیپ­های گندم نان تحت تنش خشکی. دومین همایش ملی مباحث نوین در کشاورزی. ۲۸ آذر ۱۳۹۲، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.

۴-شفیعی،ع. ا.، ع. سلیمانی، م. ح. شاهرجبیان. ۱۳۸۹٫ ارزیابی عملکرد دانه و اجزای عملکرد ژنوتیپ های جو در دو شرایط تنش و عدم تنش خشکی. پنجمین همایش ملی ایده­های نو در کشاورزی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان. ۲۸-۲۷ بهمن ماه ۱۳۸۹٫

۵-ممنوعی ا. و ر. سید شریفی.  ۱۳۸۹٫ بررسی اثر کمبود آب بر شاخص های فلورسانس کلروفیل و میزان پرولین در شش ژنوتیپ جو و رابطه آن با دمای آسمانه (Canopy) و عملکرد. زیست شناسی گیاهی، ۲ (۵): ۶۲-۵۱٫

۶-مورفولوژیکی و ارتباط این صفات با شاخص حساسیت به تنش در چند ژنوتیپ گندم. بیابان، ۷(۱): ۴۷-۳۱٫

۷-میری، ح. (۱۳۸۴) فیریولوژی و عملکرد گیاهان زراعی در شرایط تنش خشکی، انتشارات نوید شیراز، ۱۷۴ص

۸-میری، ح. ر. ۱۳۸۹٫ تأثیر تنش خشکی بعد از گلدهی بر میزان مشارکت ذخایر ساقه در عملکرد دانه ارقام گندم. مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی. ۳(۱): ۱۹-۱٫

۹-سرمدنیا. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد چاپ دهم. ۳۸۸ص.

۱۰-قندی ا. و ا. ه. جلالی. ۱۳۹۲٫ تأثیر تنش خشکی ملایم آخر فصل رشد بر ویژگی های زراعی ارقام گندم. مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی. ۶(۲): ۱۳۴-۱۱۷٫

۱۱-کاظمی اربط، ح. ۱۳۷۴، زراعت خصوصی، جلد اول. غلات، مرکز نشر دانشگاهی، ۲۳۵ صفحه

۱۲-کافی، م. ن.، برزوئی، ا. ، صالحی، م.، کمندی، ع.، معصومی، ع.، نباتی، ج. ۱۳۸۸٫ فیزیولوژی تنش­های محیطی در گیاهان. انتشارات جهاد  دانشگاهی مشهد.

۱۳-کافی، م.وع.ا، مهدوی دامغانی،۱۳۷۹،مکانیزم های مقاومت گیاهان به تنش های محیطی، ترجمه، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، ۴۶۷صفحه.

۱۴-Hsiao ,T.C.1973. Plant response to water stress, Annu. Rev. Plant Physiol. 24 : 524–۵۷۰٫

۱۵-Ilahi. I.1982. Plant behaviour under water stress. Pakistan J. Bot., 14: 40–۴٫

۱۶-Jones. M.B., L.E. Leaf and W. Stiles, 1980. Water stress in field grown perennial ryegrass. II. Its effect on leaf water status, stomata resistance and leaf morphology. Ann. Appl. Biology. 96: 103–۱۰٫

۱۷-Kirigwi, F. M., M. Can Ginkel, R. Trethowan, R. G. Sears, S. Rajaram and G. M. Paulsen 2004. Evaluation of selection strategies for wheat adaptationgim across water regimes. Euphytica 135:361-371.

۱-۱- تاریخچه غلات

غلات(cereals) به گروهی از گیاهان علفی خانواده گندمیان (گرامینه) گفته می شود که دانه های ریز آن ها مصرف خوراکی دارند غله از  cererlia muner به معنی هدیه الهی منشاء گرفته و شامل گیاهانی نظیر گندم، جو، چاودار، یولاف، برنج، ذرت، سورگوم و انواع ارزن ها می باشد. شواهد تاریخی نشان می دهد که هر یک از انواع غلات در توسعه و تکامل جوامع انسانی اولیه نقش ویژه و مهمی  داشته اند .کاوش­های انجام شده در شرق عراق نشان داده است که انسان های اولیه ای که ۱۵ تا ۱۶ هزار سال قبل در آنجا می زیسته ­اند نیاز غذایی خود را ازطریق زراعت به دست می آورده اند  و گیاهان  عمده مورد کشت آن­ها گندم و جو یا احتمالاً اجداد شناخته شده این محصولات بوده است در سایر جوامع انسانی اولیه نظیر چین برنج، در آفریقا سورگوم و در تمدن های دنیای جدید مثل مکزیک ذرت مهمترین غله محسوب می شده است (۹).

۱-۲- اهمیت غلات در تغذیه انسان

مقدار غله ای که در جیره غذایی انسان مورد استفاده قرار می گیرد به روشنی می تواند ما را نسبت به اهمیت غیر قابل انکار آن ها آگاه کند . در بسیاری از کشورهای آفریقایی و نیز آسیایی بیش از ۸۰ در صد جیره غذایی  به طور مستقیم از غلات تامین می شود، سهم غلات در جیره غذایی مردم اروپای مرکزی و غربی بین ۴۵ تا ۵۵ در صد و ایالات متحده آمریکا تقریباًً۲۰ تا۳۰ در صد است. به طوری که نزدیک به ۷۰ درصد سطح زیر کشت یک میلیارد هکتاری جهان را غلات اشغال می کنند و در درجه اول نزدیک به نیمی از کل نیازهای غذایی انسان، به ویژه آسیا مستقیماً از غلات تامین می شود، در تولید سایر فرآورده های غذای دامی مانند گوشت، تخم مرغ، شیر و غیره، غلات در مقایسه با دیگر محصولات زراعی سهم فوق العاده بزرگی دارند (۳۶). گیاهان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، تقریباً کل غذای مورد نیاز بشر را تأمین می­کنند. از ۳۵۰هزار گونه­ی گیاهی موجود بر روی زمین، تنها ۱۵۰ گونه­ی آن به عنوان گونه های غذایی مورد استفاده قرار می­گیرند، که از این تعداد فقط ۱۵ گونه در سطح تجاری تولید و بخش عمده­ی عرضه­ی غذا در بازار جهانی را تشکیل می­دهند که بیش از نیمی از این ۱۵ گونه را غلات تشکیل می­دهند. بنابراین، غلات حایل بین بشر و گرسنگی هستند. مشارکت گندم در تأمین پروتئین مورد نیاز بشر برابر مجموع مشارکت پروتئین ناشی از گوشت، شیر و تخم مرغ است. به نظر نمی­رسد غلات در آینده جایگزینی داشته باشند. برای اینکه گیاهی بتواند تأمین کننده­ی بخش عمده­ی غلات جمعیت کره­ی زمین باشد، بایسته است که ویژگی هایی همچون توانایی تولید زیاد در واحد سطح، حمل و نقل آسان، و پذیرش به گونه­ی شایسته­ای وجود دارد. بنابراین، به نظر می­رسد بیشترین بخش غدای جمعیت در حال افزایش کره­ی زمین می­بایست از غلات تأمین شود و حتی در آینده بر اهمیت آنها افزوده هم خواهد شد (۳).

هم اکنون مصرف غلات به طور تقریب بر اساس سرانه مصرف در سال بالغ بر ۳۷۰-۳۹۰ کیلوگرم است یعنی یک کیلوگرم به ازای هر فرد در روز و مصرف مستقیم روزانه انسان حدود ۲/۳ این مقدار است. مصرف سالانه غلات در هندوستان ۱۷۰ کیلوگرم بر آورد شده است که عمدتاً به صورت غیر مستقیم در تغذیه دام مصرف و پس از تبدیل به پروتئین حیوانی توسط انسان مصرف می گردد (۲).

۱-۳- اهمیت اقتصادی

گندم گیاهی است که به مقدار زیاد و در مساحت وسیعی از زمینهای کشاورزی دنیا و حتی در نواحی خشک کشت شده و محصول کافی تولید می کند. اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است حتی در مناطقی که به علت متغیر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط، امکان تولید نباتی نباشد می­توان گندم تولید نمود. سطح زیر کشت گندم در ایران و نیز در جهان از سطح زیر کشت سایر غلات بیشتر است. گندم عمدتاً بین ۳۰ تا ۶۰ درجه عرض جغرافیایی، در منطقه معتدل شمالی و ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض جغرافیایی در منطقه معتدل جنوبی با بارندگی ۲۵۰ تا ۱۳۰۰ میلیمتر در سال، تولید می­شود. اما بیش از ۷۵ درصد کل تولید این محصول در مناطقی با بارندگی ۳۷۵ تا ۸۷۵ میلیمتر و عمدتاً در مناطق معتدل شمالی متمرکز است (۲۱). تولید گندم در دنیا در درجه اول  برای تغذیه انسان و در درجه دوم برای تغذیه پرندگان و حیوانات و مصارف صنعتی می­باشد. گندم از نظر تولید و سطح زیر کشت مهمترین محصول کشاورزی ایران است و افزایش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته و از نظر اقتصادی و تامین غذای اصلی از اهمیت بسیاری برخوردار می­باشد (۹) .

۱-۴-گندم

گندم مهمترین گیاه زراعی روی زمین است. معروف است که هر روز در نقطه­ای از کره­ی زمین کاشت و در همان روز در نقطه­ای دیگر برداشت می­شود. این امر حاکی از توانایی سازش بسیار زیاد این گیاه با اقلیم­های گوناگون است، به گونه­ای که گندم را از فنلاند در نیمکره­ی شمالی تا آرژانتین در نیمکره جنوبی کشت می­کنند. در سطح جهانی نزدیک به ۵۲ درصد زمین های قابل کشت دنیا به کشت غلات اختصاص دارد که دو سوم این مقدار زیر کشت گندم است.

۱-۵- مشخصات گیاه شناسی

گندم گیاهی است یک لپه، علفی و یکساله ازتیره غلات  و دارای گونه­های بسیار زیادی می­باشد. اندامهای مختلف گندم عبارتند از:

۱-۵-۱- ریشه

ریشه های گندم افشان و سطحی است و ریشه های اصلی و فرعی ازمحل طوقه خارج شده و همگی هم قطر هستند. عمق فعالیت ریشه های گندم درخاک معمولاً در حدود ۳۰ سانتی متر است. در خاک­های معمولی ونرم که مناسب برای رشد گندم است ریشه گندم معمولاً تا عمق ۸۰ سانتی متر نفوذ می کند، معمولاً ۵۵ درصد وزن ریشه این گیاه در عمق ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتری، ۱۸ درصد آن بین عمق ۲۵ تا ۵۰ سانتیمتری، ۱۵ درصد بین ۵۰ تا ۷۵ سانتیمتری و ۱۲ درصد در عمق بیشتر از ۷۵ سانتیمتر قرار می­گیرد. ریشه گندم در شرایط مناسب از نظر بافت خاک و محیط زندگی، مانند خاکهای خیلی عمیق لیمونی تا عمق ۵/۱ متری خاک نفوذ مینماید. ریشه موجب جذب آب و مواد غذایی و تثبیت گیاه در خاک در مراحل مختلف رشد شده و نسبت به افزایش سن و دوره رشد گیاه، در خاک گسترش و توسعه می­یابد. یکی از عوامل اصلی رشد و نمو گندم آب است که در بالا بردن مقدار محصول بسیار موثر است و این آب توسط ریشه جذب می شود. ریشه گندم نسبت به جو گسترش کمتری دارد و بنابراین مقاومت آن در مقابل خشکی کمتر از جو می­باشد(۲۱).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.