تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۵
۱-۲-مروری بر تحقیقات گذشته    ۵
۱-۲-۳- گیاه شناسی گندم    ۷
۱-۲-۳-۱- مشخصات مورفولوژیکی    ۸
۱-۲-۴- طبقه بندی گندم    ۹
۱-۲-۴-۱- طبقه بندی از لحاظ ژنتیکی    ۹
۱-۲-۴-۲- طبقه بندی از لحاظ نوع کشت    ۹
۱-۲-۵- گندم دوروم    ۱۰
۱-۲-۶- ژنتیک و اصلاح گندم    ۱۱
۱-۲-۷-  مفهوم تنش    ۱۲
۱-۲-۸- انواع تنشهای محیطی    ۱۲
۱-۲-۹-  تنش خشکی    ۱۳
۱-۲-۱۰- واکنش گیاه به تنش خشکی    ۱۳
۱-۲-۱۱- مقاومت به خشکی    ۱۴
۱-۲-۱۲- انواع مکانیسم‎های مقاومت به خشکی    ۱۵
۱-۲-۱۳- مکانیسم‎های گریز از خشکی    ۱۶
۱-۲-۱۴- مکانیسم‎های اجتناب    ۱۷
۱-۲-۱۵- مکانیسم‎های تحمل خشکی    ۱۸
۱-۲-۱۶- صفات مورفولوژیک مرتبط با تنش اسمزی    ۱۹
۱-۲-۱۷- شاخصهای مقاومت    ۲۰
۱-۲-۱۷-۱- شاخص میانگین ریاضی تولید (MP)    ۲۱
۱-۲-۱۷-۲- شاخص میانگین هارمونیک تولیدHARM) )    ۲۱
۱-۲-۱۷-۳- شاخص میانگین هندسی تولید (GMP)    ۲۱
۱-۲-۱۷-۴- شاخص تحمل به تنش(STI)    ۲۲
۱-۲-۱۷-۵- شاخص تحمل (TI)    ۲۲
۱-۲-۱۸- صفات فیزیولوژیک مرتبط با تنش اسمزی    ۲۲
۱-۲-۱۸-۱- اثر تنش اسمزی برفلورسانس کلروفیل    ۲۲
۱-۲-۱۸-۲- اثر تنش اسمزی بر میزان پرولین    ۲۳
۱-۲-۱۸-۳- اثر تنش اسمزی بر میزان قند محلول    ۲۴
۱-۲-۱۸-۴- اثر تنش اسمزی بر میزان کلروفیل    ۲۴
۱-۲ -۱۹- هیدروپونیک    ۲۵
۱-۲-۱۹-۱- انواع سیستمهای کشت بدون خاک    ۲۵
۱-۲-۲۰- اصلاح مقاومت به خشکی    ۲۶
۱-۲-۲۰-۱- استفاده از تنوع ژنتیکی موجود    ۲۷
۱-۲-۲۰-۲- تلاقیهای درون و برون گونهای    ۲۸
۱-۲-۲۰-۳- ایجاد تنوع    ۲۸
۱-۲-۲۰-۴- انتقال ژن    ۲۸
۱-۲-۲۱- اهمیت تنوع ژنتیکی    ۲۸
۱-۲-۲۲- روشهای برآورد تنوع ژنتیکی    ۲۹
۱-۲-۲۲-۱- نشانگرهای مورفولوژیکی    ۲۹
۱-۲-۲۲-۲- نشانگرهای بیوشیمیایی    ۲۹
۱-۲-۲۲-۳- نشانگرهای مولکولی    ۲۹
۱-۲-۲۲-۳-۱- نشانگرهای RAPD    ۳۰
۱- ۲- ۲۲- ۳- ۱-۱- مزایای نشانگرهای RAPD:    ۳۰
۱-۲-۲۲-۳-۱-۲- معایب نشانگرهای RAPD:    ۳۱
منابع    ۳۲

منابع

۱- گراوندی، محمد، فرشادفر،عزت اله، کهریزی، دانیال، ۱۳۸۹، ارزیابی تحمل خشکی در ژنوتیپ­های پیشرفته گندم نان در شرایط مزرعه و آزمایشگاه، مجله به­نژادی نهال و بذر ج ۲، ش۲۶، ص ۲۳۳-۲۵۲٫

۲- مارالیان، حبیب، ۱۳۸۸، اثر کمبود آب بر عملکرد و برخی خصوصیات فیزیولوژیک در لاین­های گندم، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی مغان اردبیل.

۳- متقی، مهدی، ساکی نژاد، طیب، سید محمدی، علیرضا، ۱۳۹۲، کیفیت و ارزش تکنولوژیکی گندم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، انتشارات بهتا پژوهش.

۴- احمدی، علی، احسان زاده، پرویز، جباری، فرهاد، ۱۳۸۴، مقدمه­ای بر فیزیولوژی گیاهی (ترجمه)، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۶۵۳ ص.

۵- اصغری­پور، محمدرضا، رفیعی، محمود، ۱۳۸۸، تاثیر تنش خشکی بر پارامتر­های ریشه و ریشه/ساقه ژنوتیپ­های لوبیا، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

۶- روستایی، محمد، ۱۳۸۸، مطالعه ژنتیکی تحمل به تنش خشکی در گندم بر اساس خصوصیات مورفوفیزیولوژیک و نشانگرهای مولکولی. رساله دکتری اصلاح نباتات. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات. تهران.

۷- روستایی، علی، ۱۳۸۱، کشت گیاهان بیرون از خاک (کشت هیدروپونیک)، انتشارات موسسه جهاد، ص ۱۵-۳۵٫

۸- رونقی، عبدالمجید، مفتون، منوچهر، ۱۳۸۵، هیدروپونیک (آبکشتی)، راهنمای عملی برای پرورش­دهندگان کشت بدون خاک، مرکز نشر دانشگاه شیراز، چاپ دوم، ص ۲۷۳٫

۹- پاک­نژاد، فرزاد، مجیدی هروان، اسلام، نورمحمدی، قربان، سیادت، عطااله، وزان، سعید، ۱۳۸۶، ارزیابی تاثیر تنش خشکی بر صفات موثر بر انباشت مواد در دانه ارقام مختلف گندم، مجله علوم کشاورزی، ش ۱، ص ۱۳۷- ۱۴۹٫

۱۰- پزشکپور، پیام، موسوی، سیدکریم، ۱۳۸۳، ارتباط بین شاخص­های خشکسالی و عملکرد دانه در نخود در شرایط بهینه (کشت تابستانه) و شرایط تنش (کشت بهاره)، مجموعه مقالات اولین کنفرانس علمی زراعی ایران، مشهد.

۱۱- Castrillo, M., Trujillo, I. 1994. Ribulose-1-5, biphosphate carboxylase activity and chlorophyll and protein content in two cultivars of French bean plants underf water stress and rewatering. Photosynthetic. 30: 175-181.

۱۲- Cattivelli L., F. Rizza, F.W. Badeck, E. Mazzucotelli, A. M. Mastrangelo, E. Francia, C. Mare, A. Tondelli, and A. M. Stanca. 2008. Drought tolerance improvement in crop plants: An integrated view from breeding to genomics. Field Crops Research. 105: 1–۱۴٫

۱۳- Siman, J., M. Peacock, and P. C. Struik. 1993. Differences in developmental plasticity and growth rate among drought resistant and susceptible cultivars of durum wheat. Plant and Soil. 157: 155-166.

۱۴- Singh, G., Sekhon, H.S., Kolar, J.S., 2005. Pulses. Agrotech Publishing Academy, Udaipur, India.

۱۵- Singh, S.K., 2003. Cluster analysis for heterosis in wheat (Triticum aestivum L.). Indian Journal of Genetic. 63: 249-250.

۱۶- Sio-Se Mardeh, A., Ahmadi, A., Poustini, K., and Mohammadi, V. 2006. Evaluation of drought resistance indices under various environmental conditioning. Field Crop Resistance. 98: 222-229.

۱۷- Asseng, S., Ritchie., J.T, Smucker, A.J.M., Robertson, M.J. 1998. Root growth and water uptake during water deficit and recovering. Plant and soil Journal. 201: 265-273.

۱-۱-مقدمه

شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک که اکثر مناطق کشور ما را در بر می­گیرد، سبب محدودیت منابع آبی و امکانات تولید محصولات زراعی شده است. رشد سریع جمعیت از یک طرف و کاهش یا ثابت ماندن منابع از طرف دیگر بررسی راه­های استفاده بهینه از پتانسیل­های تولید مواد غذایی را جهت بهره­وری بیشتر ضروری می­سازد. از آنجا که در بیشتر نقاط دنیا، آب محدود کننده اصلی تولیدات کشاورزی است، بنابراین، استفاده بهینه از آن اهمیت زیادی دارد. این موضوع برای ایران که حدود دو سوم مساحت آن را اقلیم خشک و نیمه خشک تشکیل داده، جدی­تر می­باشد. توجه به اقتصاد و مدیریت منابع آب نه تنها در مناطق خشک و نیمه خشک، بلکه در مناطق با بارندگی مناسب هم می­تواند از راه تاثیر بر هزینه­های تولید مهم بوده و ایجاب می­کند که از واحد حجم آب بیشترین استفاده به عمل آید. در این راستا، آگاهی از واکنش گیاهان و تعیین میزان حساسیت مراحل مختلف رشد آنها به کم آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است (رضایی و همکاران، ۱۳۸۸).

عوامل نامساعد محیطی همانند تنش خشکی که یکی از رایج­ترین و مهمترین تنش­های محیطی است، تولید محصولات کشاورزی را محدود می­سازد. خشکی روی اکثر مراحل رشد گیاه مانند مرحله جوانه­زنی و استقرار گیاهچه و همچنین ساختار اندام و فعالیت آن­ها آثار مخرب و زیان­آوری وارد می­سازد. از آن جایی که ایجاد و حفظ یک پتانسیل آب خالص در محیط خاک، کاری تقریباً مشکل است، در این راستا برقراری شرایط تنش خشکی با استفاده از مواد اسمزی مختلف برای ایجاد پتانسیل­های اسمزی، یکی از مهم­ترین روش­های مطالعه تأثیر تنش خشکی بر روی گیاه تلقی مى­شود (زید و همکاران، ۲۰۰۱).

گندم نان و گندم دوروم از مهم­ترین محصولات زراعی جهان بوده و غذای اصلی مردم را در مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می­دهند (مانز، ۲۰۰۶). این گیاه از دیر باز به صورت آبی و دیم درغرب ایران کشت می­شده است. مناطق گرمسیر، نیمه گرمسیر و معتدل کشور بیشترین سطح زیر کشت گندم دوروم را به خود اختصاص می­دهند. توسعه صنعت ماکارونی سازی به همراه افزایش تقاضا برای آن و همچنین مساعد بودن شرایط آب و هوایی در بسیاری از نقاط کشور، پژوهش­های بیشتری را، بویژه در زمینه به نژادی گندم دوروم و گزینش ارقام متحمل به تنش­های محیطی از جمله تنش کم ­آبی و اسمزی طلب می­نماید (فابریانی و همکاران، ۱۹۸۸). هر اقدامی برای اصلاح ژنتیکی تحمل به خشکی با استفاده از تنوع ژنتیکی موجود، نیاز به یک روش ارزیابی کارآمد دارد که باید سریع بوده و قادر به انتخاب یک جمعیت بزرگ باشد. مقاومت به خشکی نتیجه صفات مختلف مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی است. بنابراین، می­توان از این اجزای مختلف به عنوان شاخص­های گزینش برای انتخاب تیپ ایده­آل گیاهی استفاده کرد.

۱-۲-مروری بر تحقیقات گذشته

۱-۲-۱- اهمیت و جایگاه گندم در ایران و جهان

گندم احتمالا یکی از اولین گیاهانی است که به وسیله­ی انسان زراعت شده­ است و به همین دلیل مهمترین گیاه زراعی به شمار می­آید. زیرا، زراعت آن از تمام گیاهان ساده­تر، تطابق آن در مناطق مختلف که دارای شرایط آب و هوایی متفاوتی می­باشند، بیشتر و از طرف دیگر غذای اولیه اغلب مردم جهان را تشکیل می­دهد. گندم گیاهی است که به مقدار زیاد و در مساحت وسیعی از زمین­های کشاورزی دنیا و حتی در نواحی خشک کشت شده و محصول کافی تولید می­نماید. اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی می­باشد. حتی در مناطقی که به علت متغیر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط، امکان تولید دیگر گیاهان وجود نداشته باشد، می­توان گندم تولید نمود. بیشترین سطح زیر کشت گندم در قاره­های آسیا و اروپا واقع شده است. ایران یکی از مهمترین کشور­های تولید کننده گندم در جهان می­باشد (خدابنده، ۱۳۸۷). سطح زیر کشت گندم در جهان ۶۱/۳۱۱۳۲ تن در هکتار است که حدود ۶۳ درصد سطح زیر کشت جهان را ایران به خود اختصاص داده ­است. تولیدات گندم در ایران ۰۵/۲ درصد از کل تولیدات گندم در جهان می­باشد (فائو، ۲۰۱۲). نسبت سطح زیر کشت گندم به سایر محصولات عمده کشاورزی نیز رقم بالایی را تشکیل می­دهد. همواره حدود ۷۰-۶۵ درصد از اراضی زیر کشت محصولات عمده زراعی به گندم تعلق دارد (ایران نژاد و شهبازیان، ۱۳۸۴).

اهمیت گندم بیشتر مربوط به خواص فیزیکی و شیمیایی موادی است که دانه آن را تشکیل می­دهند. پروتئین گندم از لحاظ غذایی فوق­العاده پر انرژی است. بخصوص سبوس آن که دارای پروتئین زیادی می­باشد. مطابق گزارش سازمان خواروبار کشاورزی جهانی (FAO) در حال حاضر سالانه در جهان حدود ۸۵ میلیون تن پروتئین مصرف می­شود که حدود ۴۰ میلیون تن یعنی در حقیقت حدود نصف پروتئین مصرفی جهان از غلات و بویژه از گندم تامین می­گردد. لذا، اهمیت و نقش این گروه از گیاهان زراعی در زندگی روزانه انسان و عوامل وابسته به آن کاملا مشهود و مشخص می­باشد (خدابنده، ۱۳۸۷).

۱-۲-۲- تاریخچه گندم

گندم حدود ۱۲ تا ۱۷ هزار سال قبل از میلاد در خاورمیانه کشت می­شده و حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار سال قبل از میلاد نیز در آسیا وجود داشته است. واویلوف خاستگاه گندم را تنها یکجا نمی­داند. بلکه، معتقد است که گندم چند مبدأ دارد (ایران نژاد و شهبازیان، ۱۳۸۴). هیچکس بدرستی نمی­داند که دقیقا چه موقع و توسط چه شخصی شناخته شده، لیکن به طور دقیق مرکز اصلی گندم­های اولیه که شاملTriticum monococcum  و Triticum dicoccum  می­باشند، از سوریه و فلسطین بوده که از این دو منطقه به مصر و بین­النهرین و سپس به ایران آمده و از طریق ایران به هندوستان، ترکستان، چین و روسیه و سرانجام به اروپا برده شده و از اروپا به سایر نقاط جهان انتقال یافته است. این گیاه حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد در مناطقی از آسیا مانند ایران، عراق، هندوستان، قفقاز و همچنین اطراف دریای مدیترانه وجود داشته و حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد نیز در چین کشت می­شده است. درصورتی­که، گندم دوروم در سال ۱۷۹۷ بوسیله ­ی دسفونیتنز در ناحیه­ی آتلانتیک در ایالات متحده امریکا شناخته شد (خدابنده، ۱۳۸۷).

۱-۲-۳- گیاه شناسی گندم

گندم از تیره گندمیان، زیر تیره­یPooideae ، طایفه­یTriticeae ، زیر طایفه­ی Triticinae و از جنس Triticum می­باشد. گیاهی است یکساله، روز بلند و سه کربنه. گندم از مهم‌ترین غلات و از گیاهان گلدار تک‌ لپه‌ای‌ یک ساله است. گندم گل آذین سنبله­ای دارد. از هر گره آن یک برگ به وجود می­آید. سنبلچه گندم متشکل از دو گلوم و سه گلچه است. گاهی تعداد گلچه‌ها به ۷ تا هم می‌رسد. دانه گندم بین دو پوشش قاشق مانند به نام­های پوشینک بیرونی (لما) و پوشینک درونی (پالئا) قرار گرفته‌ است. برگ­های گندم مانند برگ­های سایر غلات (به جز ذرت و ارزن)، نازک و کم عرض است و زبانه‌های کوچکی دارد (کریمی، ۱۳۷۱). دانه گندم حاوی ۷ تا ۱۸ درصد پروتئین، ۶۰ تا ۷۰ درصد نشاسته، ۲ تا ۲/۵ درصد سلولز، ۵/۱ تا ۲ درصد چربی و بقیه آن مرکب از رطوبت و مواد معدنی است. ظاهر فیزیکی دانه‌های گندم بسیار متنوع است. طول دانه‌های گندم از ۵ تا ۸ میلیمتر، عرض آن­ها از ۲/۵ تا ۴/۵ میلی­متر و وزن آن­ها از ۲۰ تا ۶۰ میلی‌گرم متغیر است. گستره رنگ گندم از بژ یا نخودی (معروف به گندم سفید)، تا قرمز قهوه‌ای (معروف به گندم سرخ) است. بسته به عوامل مختلف، اجزای تشکیل دهنده آندوسپرم دانه‌ها می‌توانند بافت نرم یا سفتی داشته باشند. میزان گلوتن گندم مرغوبیت آن را تعیین می‌‌کند. گندم­های قرمز سخت بهاره و پاییزه گلوتن بیشتری دارند و به همین دلیل، ارزش تهیه نان از آن­ها بیشتر است. کیفیت پخت نان به طور عمده به دو عامل کیفیت و کمیت گلوتن خمیر نان بستگی دارد. کمیت گلوتن بر تخمیر و افزایش حجم نان موثر است. گندم­هایی که دارای مقدار بیشتری گلوتن هستند، از لحاظ نانوایی نیز کیفیت مطلوبتری دارند. کیفیت گلوتن گیاه به وسیله پیشینه ژنتیکی آن تعیین می‌شود. گلوتن از دو بخش گلوتنین (محلول در باز ضعیف) و گلیادین (محلول در الکل و تا حدودی قوی) تشکیل شده‌ است که گلوتنین عامل چسبندگی خمیر و گلیادین عامل الاستیسیته (کشش) خمیر است (صدقی، ۱۳۹۲).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق اثرات تنش خشکی بر رشد گیاهان و اثرات حاصل از محلولپاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسینبتائین
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.