تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱ فسکیوی بلند (Tall fescue)    ۷
۲-۱-۱ پراکندگی جغرافیایی و خصوصیات گیاهشناسی    ۷
۲-۱-۲ سازگاری    ۷
۲-۱- ۳  تاکسونومی و سیتوژنتیک    ۸
۲-۱- ۴ ارقام رایج و متداول    ۸
۲-۲ خشکی و آثار آن بر گیاه    ۹
۲-۳ سازوکارهای مقاومت به خشکی در گیاهان    ۹
۲-۳-۱ فرار از خشکی    ۱۰
۲-۳-۲ اجتناب از خشکی    ۱۰
۲-۳-۳ تحمل به خشکی    ۱۰
۲-۳-۴ بهبود پس از خشکی    ۱۱
۲-۴ خصوصیات گیاهی مؤثر در مقاومت به خشکی    ۱۱
۲-۵ اهمیت بهنژادی برای تحمل به خشکی    ۱۲
۲-۶ استفاده از تنوع ژنتیکی جهت بهنژادی برای تحمل به خشکی    ۱۲
۲-۷ تأثیر تنش خشکی بر صفات ریشه ای و فیزیولوژیک    ۱۳
۲-۷-۱ صفات ریشه ای    ۱۳
۲-۷-۲ محتوای آب نسبی برگ (RWC)    ۱۴
۲-۷-۳ محتوای کلروفیل و کارتنوئید برگ    ۱۵
۲-۷-۴ محتوای پرولین برگ    ۱۵
۲-۷-۵ محتوای کربوهیدراتهای محلول برگ    ۱۶
۲-۷-۶ فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدان برگها    ۱۶
۲-۸ شاخصهای مقاومت بر مبنای عملکرد برای انتخاب ژنوتیپهای مقاوم به تنش    ۱۸
۲-۹ مطالعه روابط صفات با تجزیه و تحلیل چندمتغییره    ۲۰
۲-۹-۱ همبستگی بین صفات و تجزیه و تحلیل ضرایب مسیر    ۲۰
۲-۹-۲ رگرسیون مرحلهای    ۲۰
۲-۹-۳ تجزیه به عاملها    ۲۱
۲-۹-۴ تجزیه خوشهای    ۲۱
منابع    ۲۳

 

منابع

براهیمیان، م. ۱۳۸۹٫ بررسی تحمل به خشکی ژنوتیپ های فسکیوی بلند و نتاج گزینش شده آنها از جوامع پلی کراس، پایان نامه کارشناسی ارشد اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

ارقامی، ن. و ا. بزرگ­نیا. ۱۳۷۰٫ آمار چند متغییره کاربردی (ترجمه)، انتشارات آستان قدس رضوی.

افکار. س.، ق. کریمزاده، و ع. ا. جعفری، ۱۳۸۸٫ بررسی تنوع مورفولوژیکی عملکرد بذر و اجزای آن در تعدادی از ژنوتیپ های فستوکا  با استفاده از روش های آماری چند متغییره. مجله علوم گیاهان زراعی ایران.۳: ۱۶۰-۱۵۱٫

اهدایی، ب. ۱۳۷۳٫ اصلاح نباتات. نشر مشهد.

باقری، ا.، ب، یزدی صمدی، م. تائب و م. ر. احمدی. ۱۳۸۰٫ بررسی همبستگی وروابط بین عملکرد و سایر صفات کمی و کیفی گلرنگ. مجله علوم کشاورزی ایران.۲: ۳۰۷-۲۹۵٫

پیرنجم­الدین، ف.، م. م. مجیدی و ر. کیانی. ۱۳۹۲٫ واکنش خصوصیات سیستم ریشه ای و عملکرد ژنوتیپ های فسکیوی بلند. فرایند و کار کرد گیاهی.۲: ۹-۱٫

حیدری شریف آباد، ح. و م. ع. دری.۱۳۸۲٫ نباتات علوفه ای (گندمیان)،موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع.

Abdolla, A. E. and  J. P. Rozen. 1991. Effect of plant extracts on the oxidative stability of sunflower and emulsion. Food Chem. 64: 523-529.

Albayrak, S. and H. Ekiz. 2004. Determination of characters regarding to hay yield using correlation and path analysis in some perennial forage crops. Agric. Sci. 10: 250-257.

Allen, E. J., D. G. Morgan and, W. T. Ridgman.1971. A physiological of the growth of oilseed rape. J. Agric. Sci. 77: 339-410.

Allen, R. G., L. S. Pereira, D. Raes and M. Smith. 1998. Crop evapotranspiration guidelines for computing crop water requirements. FAO Irrigation and drainage. PP 300.

Alscher, R. G., N. Erturk and L. S. Heath. 2002. Role of super oxid dismotase (SOD) in controlling oxidative stress in plant. J. Exp. Bot. 153: 1331-1341.

Anderberg, M. R. 1973. Cluster analysis for applications. New York; Academic Press.

Arnon, D. I. 1949.Copper enzymes in isolated chloroplast. Polyphenol oxidase in Beta vulgaris. Plant Phsiol. 24: 1-15.

Arraus, M. A. 1989. Breeding strategies for drought resistance. In: F. W. Baker (Ed.),  Drought Resistance in Cereals, ICSU Press. PP. 107-116.

Ashkani, J. and H. Pakniat 2003. The genetic study of drought resistance indicies of spring safflower (Carthamus tinctorius L.). J. Agric. Sci. Technol. 17: 31-36.

Ashraf, M. and M. R. Foolad. 2007. Roles of glycin betaine and proline in improving plant abiotic stress resistance. Environ. Exp. Bot. 59: 206-216.

Bahrani, M. J. and H. Bahrami. 2010. Eeffect of water stress on ten forage grasses native or introduced to Iran. Grassland Sci. 56: 1-5.

مقدمه

نیاز شدید به تامین مواد غذایی برای جمعیت رو به رشد کشور از یک طرف و رسیدن به خودکفایی در امر محصولات کشاورزی و بی نیازی از واردات و ایجاد امنیت غذایی از طرف دیگر، ضرورت افزایش تولیدات گیاهی در کشور را بدیهی نموده است [۴۱]. ایران با میانگین بارندگی ۲۵۰ میلی­متر و میزان تبخیر و تعرق شدید که ۶ درصد بیشتر از حد متعارف جهانی می­باشد، جز سرزمین­های خشک دنیا محسوب می­شود [۱۶]. در کشور ایران به جز سواحل دریای خزر و قسمت‎های کوچکی از شمال غربی کشور بقیه مناطق جزء نقاط خشک و نیمه خشک محسوب می‎شوند و این در حالی است که مناطق خشک کشور نسبت به مناطق نیمه خشک آن، از وسعت بیشتری برخوردار است [۹]. تنش­های محیطی، یکی از مهم­ترین عوامل کاهش عملکرد محصولات زراعی در سطح جهان می­باشند. خشکی نیز از جمله تنش­های محیطی است که به عنوان مهم­ترین عامل محدود کننده رشد، تولید و کیفیت گیاهان زراعی در اکثر نقاط جهان و ایران شناخته شده است. کاهش تولیدات کشاورزی در اثر تنش کمبود آب تقریبا معادل با کاهش ایجاد شده توسط دیگر تنش­های محیطی است [۹۴]. اگر چه شدت و تاثیر خشکی بر حسب مقدار و توزیع بارندگی، ویژگی­های خاک و مدیریت متغیر است ولی گرم شدن کره زمین خشکسالی را شدت بخشیده است [۴۱]. تنش کمبود آب زمانی اتفاق می­افتد که میزان تعرق بیش از مقدار جذب آب باشد، در چنین شرایطی گیاه قادر نیست به طور کامل از خشکی اجتناب کند. در صورتی­که شدت تنش زیاد باشد، موجب کاهش شدید فتوسنتز و مختل نمودن فرآیند­های فیزیولوژیک گیاه، توقف رشد و در نهایت خشک شدن و مرگ گیاه می­گردد [۴۲]. در این شرایط صفات ویژه­ای به طور مستقیم یا غیر مستقیم عملکرد را تحت تاثیر قرار می­دهند، از جمله این صفات می­توان به ویژگی­های سیستم ریشه­ای، پتانسیل آب برگ و توان تنظیم اسمزی اشاره کرد [۱۰۹].

کشت و تولید گیاهان علوفه­ای به عنوان ماده اولیه در تامین مواد پروتئینی و لبنی در حفظ سلامت و امنیت غذایی کشور و همچنین رسیدن به خود کفایی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است [۱۹]. گیاهان علوفه­ای متداول در کشور عمدتاً شامل یونجه، اسپرس و شبدر می­باشد که از لحاظ پروتئین، غنی هستند ولی مصرف آن­ها به تنهایی انرژی مورد نیاز دام را تامین نمی­کند به همین جهت، توسعه و ترویج کشت گراس­های علوفه­ای به عنوان مکمل لگوم­ها تأثیر قابل ملاحظه­ای در افزایش تولید فرآورده­های دامی خواهد داشت [۱۹]. گراس­های علوفه­ای و چمنی علاوه بر نقش اساسی در تولید علوفه به­ویژه در مراتع، خاک را در مقابل فرسایش آبی و بادی حفظ کرده و موجب بهبود و تثبیت ساختمان خاک می­شوند [۱۰]. از دیدگاه کشاورزی پایدار، کشت و کار گراس­های علوفه­ای ضمن این­که از هدر رفتن حاصلخیزی خاک توسط عمل فرسایش جلوگیری می­کند، هم­زمان در تولید علوفه برای دام و متعاقب آن غذای پروتئینی انسان نقش ویژه­ای دارند [۱۰۰].

در بین گراس­های علوفه­ای، فستوکا یک جنس بزرگ و متنوع با ۴۵۰ گونه می­باشد. این جنس شامل گونه­های چند ساله دارای محصول علوفه­ای زیاد، مقاوم به تنش­های محیطی و با سازگاری وسیع است که برای اهداف کشاورزی، حفاظت خاک و تولید علوفه مورد کشت و کار قرار می­گیرد [۱۳]. فسکیوی بلند (Festuca arundinacea) یکی از مهم­ترین گونه­های سردسیری چند ساله این جنس در دنیا می­باشد که به منظور تولید علوفه، حفاظت خاک و احداث چمن به­کار می­رود [۱۱۲]. فسکیوی بلند به طور عمده در نواحی شمال و جنوب آمریکا کشت می­شود و هر دو تنش گرما و خشکی را نسبت به دیگر گراس­های علوفه­ای سردسیر بهتر تحمل می­کند [۵۲]. گرچه در حال حاضر،  زراعت این گیاه در ایران مرسوم نیست اما در ایران نیز از پراکنش بالایی در مناطقی نظیر دامنه­های البرز و زاگرس، استان­های آذربایجان، قزوین، تهران، همدان، لرستان، خراسان و فارس برخوردار است [۱۵۳]. تحمل بالای فسکیوی بلند به خشکی و شوری، آن را به عنوان تنها گراس سردسیری که در نواحی خشک و کم آب توان رویش دارد، مشهور کرده است. بنابراین به نظر می­رسد این گیاهان می­توانند منبع ژنتیکی مناسبی جهت اصلاح و توسعه  گراس­ها تحت شرایط خشکی را فراهم آورند [۸۳].

 ۲-۱ فسکیوی بلند (Tall fescue)

۲-۱-۱ پراکندگی جغرافیایی و خصوصیات گیاهشناسی

فسکیوی بلند را بومی اروپا می­دانند هرچند به طور طبیعی در مناطقی از آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی، آسیای شرقی و جنوبی به وفور دیده می­شود [۱۵۰]. پراکنش جغرافیایی بسیار وسیع این گیاه نشان دهنده قابلیت سازگاری و تنوع بسیار زیاد آن می­باشد. فسکیوی بلند شباهت مورفولوژیک زیادی به جد پدری خود، فسکیوی مرتعی دارد و گاهی تشخیص آن­ها از همدیگر مشکل است. وجه تمایز فسکیوی بلند از فسکیوی مرتعی وجود موهای ریز بر روی گوشوارک غلاف برگ­های آن می­باشد. وجود خود ناسازگاری در گیاه فسکیوی بلند باعث ایجاد درجه بالایی از دگرگرده­افشانی و آلوگامی و در نهایت تنوع و پتانسیل تغییر پذیری آن شده است. هر بوته فسکیوی بلند ده­ها ساقه تولید می­کند. گل آذین به صورت خوشه­ای مرکب به طول ۱۰تا ۳۰ سانتی­متر و هر شاخه گل دهنده دارای ۱۰ سنبلچه و در هر سنبلچه ۵-۳ گل وجود دارد [۱۰۲، ۱۳۷ و ۱۸۴]. این گیاه معمولاً ریزوم­های خیلی کوتاه و متنوع تولید می­کند اما فاقد ساقه خزنده می­باشد. فسکیوی بلند دارای سیستم ریشه­ای عمیق، گسترده، قوی و خشن است که می­تواند تا ۵/۱ متر در خاک فرو رود و در نتیجه علاوه بر ایجاد نفوذپذیری مناسب در خاک، هر ساله مقادیر زیادی ماده آلی از تجدید حیات سیستم ریشه­ای باقی می­گذارد [۷]. وزن هزار دانه آن حدود ۲ گرم می­باشد. دارای نمو طولانی است و در بهار، تابستان و پاییز محصول خوبی می­دهد. کیفیت علوفه آن زمانی که برگ­ها جوان هستند خوب و به مرور زمان کاهش می­یابد [۸۶].

۲-۱-۲ سازگاری

فسکیوی بلند دارای قابلیت خوب برای سازگاری با شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت می­باشد. این گیاه، تنها گراس سردسیری است که تابستان­های گرم و زمستان­های سرد را برای چند سال متمادی تحمل می­کند. خاک­های کاملاً رسی را به خوبی تحمل کرده و به دامنه وسیعی از اسیدیته خاک (۷-۵/۵) سازگار می­باشد. فسکیوی بلند بهترین رشد را در شرایط کاملاً آفتابی خواهد داشت به شرط این­که درجه حرارت آنقدر شدید نباشد که موجب خشکی شود، با این وجود قادر است شرایط سایه را نیز به خوبی تحمل کند. در مورد تحمل به خشکی، این گونه از اکثر گراس­های سردسیر متحمل­تر، اما از گراس­های گرمسیر ضعیف­تر است. ولی در مجموع نیاز آبی کمی دارد تنها به اندازه­ای که از پژمرده شدن و قهوه­ای شدن در تابستان جلوگیری شود [۱۷۶]. توسعه و کشت آن به دلیل چندین خصوصیت مطلوب از جمله عملکرد خوب علوفه، سهولت در استفاده از علوفه، مقاومت زیاد به واکنش­های خاک، فصل طولانی چرا،  نورشدید، سایه، آفات و بیماری­ها و خشکی می­باشد [۱۶۹]. رابطه همزیستی بین این گیاه با قارچ­های اندوفایت وجود دارد. این رابطه برای قارچ­های اندوفایت، اجباری است. حضور اندوفایت­ها در گیاهان میزبان مزایای فراوانی را برای آن­ها به ارمغان می­آورد که از جمله آن می­توان به مقاومت در برابر تنش­های غیر زنده و تنش­های زنده مانند خشکی اشاره نمود.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق اثرات تنش خشکی بر رشد گیاهان و اثرات حاصل از محلولپاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسینبتائین
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.