تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-اهمیت مطالعه تنش خشکی۴
۱-۲-اهمیت مطالعه تراکم کاشت۵
۱-۳-اهمیت مطالعه سیر در ایران۵
۱-۴-تنش خشکی۷
۱-۴-۱-مکانیسم‌های مقاومت و سازگاری گیاهان به تنش خشکی۸
۱-۴-۲-اثرات تنش خشکی بر رشد و نمو گیاهان و پاسخ‌های آن‌ها۱۰
۱-۴-۲-۱٫اثر تنش خشکی برعملکرد و اجزای عملکرد گیاه۱۱
۱-۴-۲-۲٫اثر تنش خشکی بر خصوصیات رشد و صفات مورفولوژیکی گیاه۱۲
۱-۴-۲-۳٫اثر تنش خشکی بر خصوصیات برگ۱۴
۱-۴-۲-۴٫اثر تنش خشکی و محتوی نسبی آب برگ۱۵
۱-۴-۲-۵٫اثر تنش خشکی  بر برخی ویژگی‌های بیوشیمیایی گیاه۱۶
۱-۴-۲-۶٫اثر تنش خشکی بر رنگریزه‌های گیاهی۱۸
۱-۴-۲-۷٫تنش خشکی و تولید آنتی اکسیدان‌ها۱۹
۱-۵-تراکم کاشت۲۰
۱-۵-۱-اثر تراکم بوته بر عملکرد و ویژگی‌های رشد گیاه۲۱
۱-۶-اهمیت مطالعه و جایگاه گیاهان دارویی۲۳
۱-۶-۱-حفاظت گیاهان دارویی۲۵
۱-۷-مروری بر جنس آلیوم۲۶
۱-۸-سیر۳۰
۱-۸-۱-ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر۳۳
۱-۸-۲-شرایط اکولوژیکی سیر۳۴
۱-۸-۳-سیر و تنش خشکی۳۴
۱-۸-۴-تراکم مطلوب مربوط به کشت سیر۳۵
۱-۹-فهرست منابع۳۷

 منابع

 کافی م، دامغانی ع. ۱۳۸۱٫ مکانیسم‌های مقاومت گیاهان به تنش های محیطی (ترجمه). مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی، ۴۷۲ صفحه.

کافی م، رستمی م. ۱۳۸۶٫ اثر تنش خشکی بر عملکرد، اجزای عملکرد و درصد روغی ارقام گلرنگ در شرایط آبیاری با آب شور. مجله پژوهش‌های زراعی ایران، ۵(۱): ۱۳۱-۱۲۱٫

کافی م، برزوئی ا، صالحی م، کمندی ع، معصومی ع، نباتی ج. ۱۳۸۸(الف). فیزیولوژی تنش‌های محیطی در گیاهان. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۵۰۲ صفحه.

کافی م، زند ا، کامکار ب، مهدوی دامغانی ع، عباسی ف. ۱۳۸۸(ب). فیزیولوژی گیاهی۲ (ترجمه). چاپ اول، ویرایش چهارم، مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۶۷۶ صفحه.

کافی م، رضوان‌بیدختی ش، سنجانی س. ۱۳۹۰٫ اثر زمان کاشت و تراکم بوته بر عملکرد و صفات مورفوفیزیولوژیکی گیاه موسیر (Allium altissimum Regel) در شرایط آب و هوایی مشهد. نشریه علوم باغبانی(علوم و صنایع کشاورزی)، ۲۵(۳): ۳۱۰-۳۱۹٫

ویسی‌پور ا، مجیدی م م، میر‌لوحی ا ف. ۱۳۹۰٫ تحلیل روابط صفات تحت دو شرایط تنش و عدم تنش خشکی در توده‌های اسپرس. مجله علوم زراعی ایران، ۴۲(۴): ۷۵۶-۷۴۵٫

وفا‌بخش ج، نصیری‌محلاتی م، کوچکی ع ر. ۱۳۸۷٫ اثر تنش خشکی بر عملکرد و کارایی مصرف نور در ارقام کلزا (Brassica napus L.). مجله پژوه‌هش‌های زراعی ایران، ۶(۱): ۲۰۴-۱۹۳٫

وفا‌بخش ج، نصیری‌محلاتی م، کوچکی ع ر، عزیزی م. ۱۳۸۸٫ اثر تنش خشکی بر کارایی مصرف آب و عملکرد ارقام کلزا. مجله پژوهش‌های زراعی ایران، ۷(۱): ۳۰۲-۲۹۵٫

باقری ح، شیرانی‌راد ا ح، میر‌هادی م ج، دلخوش ب. ۱۳۸۸٫ بررسی اثر شدت‌های مختلف تنش خشکی بر صفات کمی و کیفی دو رقم کلزا .(Brassica napus L.)فصلنامه علمی تخصصی فیزیولوژی گیاهان زراعی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، سال اول، (۱).

امیر‌مرادی ش، رضوانی‌مقدم پ. ۱۳۹۰٫ اثر تراکم و زمان مصرف نیتروژن بر خصوصیات مورفولوژیکی، مراحل فنولوژیکی، عملکرد و اجزای عملکرد سیاه‌دانه(Nigella sativa) . نشریه علوم باغبانی (علوم و صنایع کشاورزی)، ۲۵(۳): ۲۶۰-۲۵۱٫

Mahajan S, Tuteja N. 2005. Cold, salinity and drought stresses: An overview. Archives of Biochemistry and Biophysics, 444: 139-158.

Bray EA. 1997. Plant responses to water deficit. Trends in Plant Science, 2: 48-54.

Jalal RS, Bafeel SO, Moftah AE. 2012. Effect of salicylic acid on growth, photosynthetic pigments and essential oil components of Shara (Plectranthus tenuiflorus) plants grown under drought stress conditions. International Research Journal of Agricultural Science and Soil Science, 2(6): 252-260.

Levitt J. 1980a. Stress terminology. In: Tuner, N.C. and Kramer, P.J. (eds.), Adaptation of plantsto water and high tempreture stress. Willey, New York, PP: 437-439.

Levitt J. 1980b. Response of plants to environmental stresses. Vol.2. Water, radiation, salt and other stresses. Academic press.

Kaiser WM. 1989. Effect of water deficit on photosynthetic capaaity. Plant Physiol, 71:142-149.

۱-۱-اهمیت مطالعه تنش خشکی

تنش‌های محیطی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده الگوی پراکنش گیاهی در سطح جهان می‌باشند و تنش خشکی نیز به سهم خود تعیین‌کننده بخشی از این پراکنش است (کافی و همکاران، ۱۳۸۸الف). جمعیت جهان، با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است، از طرف دیگر به علت وجود تنش‌های غیر زنده متعددی تولید و فراهم کردن غذا در حال کاهش می‌باشد؛ در این صورت هرگونه کاهشی در تولید محصول و فراهم‌آوری غذا با توجه به روند افزایش جمعیت جهان، به علت پاسخگو نبودن نیاز غذایی نگران‌کننده می‌باشد.

رشد و باروری گیاهان، بطور منفی تحت تاثیر ناملایمات طبیعی در قالب عوامل تنش‌زای زنده و غیر‌زنده قرار می‌گیرد. تنش‌های غیر‌زنده هرساله باعث از دست رفتن هزینه‌های هنگفتی به علت کاهش تولید و نقصان محصول می‌شود. در واقع، این تنش‌ها ثبات و پایداری کشاورزی را تهدید می‌کنند (ماهاجان و توتجا[۱]، ۲۰۰۵). تنش خشکی مهم‌ترین عامل محیطی محدود‌کننده رشد و نمو گیاهان در سرتاسر دنیا می‌باشد، بطوری‌ که کاهش رشد در اثر تنش خشکی به مراتب بیشتر از سایر تنش‌های محیطی است (ویسی‌پور و همکاران، ۱۳۹۰).

نزولات آسمانی در ایران با متوسط ۲۴۰ میلی‌متر، از یک سوم میزان نزولات سالانه جهانی (۷۰۰میلی‌متر) کمتر می‌باشد و ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است (باقری و همکاران، ۱۳۸۸). در محیط‌های خشک، نیاز اتمسفری تبخیر و تعرق بیشتر بوده و برای تولید یک واحد ماده خشک، گیاه ناگزیر به از دست دادن آب بیشتری است (وفا‌بخش و همکاران، ۱۳۸۸) و عملکرد محصول به طور قابل ملاحظه‌ای در اثر تنش خشکی کاهش می‌یابد (اشرف[۲]، ۲۰۱۰). تنش خشکی شدید، رشد گیاهان را از طریق اثر‌گذاری بر فرایند‌های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی، همچون فتوسنتز، تنفس، انتقال، جذب یونی، کربوهیدرات‌ها، متابولیسم کاهش می‌دهد (جلال و همکاران[۳]، ۲۰۱۲). پاسخ به شرایط کمبود آب به گونه و رقم گیاهی، طول و مدت تنش خشکی، سن و مرحله نموی گیاه، نوع سلول و اندام گیاهی و اجزاء زیر سلولی و به ساختار آن بستگی دارد (بری[۴]، ۱۹۹۷و لویت[۵]، a1980).

از آنجا که بیشتر گزارشات مربوط به تغییرات اقلیمی، حاکی از افزایش خشکی در بسیاری از مناطق جهان می‌باشد (هاوتون و همکاران[۶]، ۲۰۰۱)، بررسی پاسخ‌های رفتاری رشد و فیزیولوژیکی گیاهان به تنش خشکی و مکانیزم‌های ایجاد مقاومت و مطالعه اثرات تنش بر عملکرد و اجزای آن در گیاهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار  می‌باشد.

۱-۲- اهمیت مطالعه تراکم کاشت

تراکم بوته یکی از عواملی است که تاثیر بسزایی بر عملکرد دارد، به طوریکه درتراکم مطلوب، عوامل محیطی مثل آب، هوا، نور وخاک به نحو مناسب‌تری در اختیار گیاه قرار می‌گیرند و در عین حال رقابت‌های بین بوته‌ای به کمترین میزان می‌رسد (خواجه‌پور، ۱۳۸۸). خصوصیات ساختمانی و پوشش گیاهی با جذب تشعشع در ارتباط است و نقش تعیین‌ کننده‌ای در عملکرد گیاه دارد (کوچکی و سرمدنیا، ۱۳۹۰).  در گیاهان یک ‌ساله دلیل اصلی کاهش عملکرد، رشد رویشی ضعیف و درنتیجه سطح برگ کم در ابتدای فصل رشد می‌باشد و در این حالت بیشتر تشعشع خورشیدی توسط زمین جذب شده و غیر قابل استفاده می‌ماند، بنابراین در چنین شرایطی افزایش تراکم گیاهان ممکن است به جذب بیشتر تشعشع خورشیدی بخصوص در مراحل اولیه رشد کمک  کند (امیر‌مرادی و رضوانی‌مقدم، ۱۳۹۰). کارایی جذب انرژی تابشی که بر روی سطح یک محصول می‌تابد نیاز به سطح برگ کافی و توزیع یکنواخت آن دارد به طوریکه سطح زمین را کاملا بپوشاند. این هدف با تغییر تراکم بوته‌ها و آرایش مناسب بوته روی سطح خاک میسر است، همچنین با افزایش جمعیت گیاهی، شدت نور در پوشش کاهش یافته و این عمل باعث کاهش بیوماس گیاه می‌شود (رزمی، ۱۳۸۹). با توجه به رقابتی که بین گیاهان در تراکم‌های مختلف کاشت برای جذب نور و مواد غذایی ایجاد می‌شود، فواصل کاشت می‌تواند اثر قابل توجهی در عملکرد محصول بگذارد (میر‌شکاری و مبشر، ۱۳۸۵).

در زراعت تک کشتی تراکم بهینه یکی از عوامل موفقیت در تولید می‌باشد. اگر میزان تراکم بوته بیش از حدِ بهینه باشد عوامل محیطی موجود از جمله رطوبت، نور و مواد غذایی در حد بهینه در اختیار هر بوته قرار نمی‌گیرد و برعکس چنانچه تراکم بوته کمتر از حد مطلوب باشد از امکانات محیطی موجود به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود که خود باعث کاهش محصول می‌گردد (امیر‌مرادی و رضوانی‌مقدم، ۱۳۹۰). از این رو تعیین تراکم مطلوب که منجر به حصول سطح برگ مناسب و عملکرد بالاتر می‌گردد، حائز اهمیت می‌باشد.

۱-۳- اهمیت مطالعه سیر در ایران

جنس آلیوم [۷] شامل بیش از ۷۰۰ گونه می‌باشد که از تعداد زیادی گیاهان چند‌ساله با اندام‌های ذخیره‌ای زیر‌زمینی تشکیل شده است. یکی از مراکز اصلی تکامل جنس آلیوم در منطقه ایران و تورانی می‌باشد (کافی و همکاران، ۱۳۹۰). ایران از لحاظ کشت و مصرف سیر قدمت طولانی دارد (بقالیان و همکاران، ۱۳۸۳). این گیاه هم در صنایع غذایی به عنوان چاشنی و افزودنی، هم به عنوان سبزی و هم به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اثرات سوء ناشی از مصرف داروهای شیمیایی در سال‌های اخیر توجه زیادی به کشت گیاهان دارویی شده که با افزایش مصرف آن‌ها نیاز به توسعه کشت، مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح می‌باشد (امیر‌مرادی و رضوانی مقدم، ۱۳۹۰). سیر[۸] گیاهی ا‌ست که قرن‌ها اهمیت ویژه‌ای را از لحاظ غذایی و دارویی در زندگی انسان‌ها دارا بوده است و بر اساس خصوصیات و اثرات متفاوت آن، به عنوان یک ماده غذایی بازدارنده از بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود. از جمله اثرات درمانی آن می‌توان به خصوصیات ضد‌انعقاد خون، ضد‌فشار خون، ضد‌میکروبی، پایین‌آورنده قند خون اشاره کرد (بوزین و همکاران[۹]، ۲۰۰۸). از دیگر خواص دارویی آن می‌توان عرق‌آور، خلط‌آور، ضد‌اسپاسم، ضد‌عفونی‌کننده، ضد‌ویروس را نام برد (نیوال و همکاران[۱۰]، ۱۹۹۶). سیر گیاهی یک‌ساله است که می‌تواند ارتفاعی تا ۷۵-۹۰ سانتی‌متر داشته باشد و در مناطق خشک و معتدل و در فصل زمستان‌ رشد می‌کند (بیدشکی و آروین[۱۱]، ۲۰۱۰). سیر گیاهی ا‌ست که مقاومت زیادی به سرما داشته و می‌تواند دوره‌های طولانی سرمای زیر صفر را تحمل کند، به همین دلیل در مناطق معتدله کشت پاییزه این محصول متداول بوده و حتی گزارش‌هایی مبنی بر بیشتر بودن عملکرد کشت پاییزه سیر نسبت به کشت بهاره در این مناطق ارائه شده است (اورلوسکی و همکاران[۱۲]، ۱۹۹۴).

یک سیرچه با وزنی در حدود ۳ تا ۴ گرم به طور متوسط حاوی یک گرم کربوهیدرات، ۲/۰ گرم پروتئین، ۰۵/۰ گرم فیبر، ۰۱/۰ گرم چربی، ویتامین‌های A ,B1 ,B2 ,B3 ,C و آب می‌باشد. تمام اثر بخشی یا خاصیت دارویی سیر به ترکیبات متعدد گوگردی در آن بستگی دارد و میزان این مواد در ارقام و اکوتیپ‌های سیر علاوه بر ویژگی‌های ژنتیکی رقم به شرایط آب و هوایی بستگی دارد (رحمانی‌قبادی، ۱۳۷۹). سیر گیاهی‌ست عقیم و به‌طور طبیعی فقط از راه غیر‌جنسی، یعنی کشت سیر‌چه‌ها (حبه‌ها)، قابل تکثیر می‌باشد. کشت و تکثیر متوالی این گیاه در نقاط مختلف جهان و در طی سالیان متمادی باعث پیدایش اکوتیپ‌های متعددی شده است که از لحاظ موفولوژیکی و بیوشیمیایی تفاوت‌های قابل توجهی دارند. از این تنوع می‌توان جهت انتخاب و اصلاح ارقامی با توانایی بهینه و متناسب با نیاز‌های صنعتی و محیطی بهره جست (بقالیان و همکاران، ۱۳۸۳). افزایش در عملکرد و بهبود کیفیت سوخ‌های سیر معمولا به عوامل متعددی وابسته است که از طریق مرحله رشد، بهبود عوامل زراعی به‌خصوص به‌کارگیری مقادیر مطلوب مواد مغذی و مقادیر رطوبت خاک بر رشد گیاه موثر می‌باشد (السیداحمد و همکاران[۱۳]، ۲۰۰۹).

[۱] – Mahajan and Tuteja

[۲] – Ashraf

[۳] – Jalal et al.

[۴] – Bray

[۵] – Levitt

[۶] – Houghton et al.

[۷]   Allium

[۸] – Garlic (Allium sativum L., Alliaceae)

[۹] -Bozin et al.

[۱۰] – Newall et al.

[۱۱] – Bideshki and Arvin

[۱۲] – Orlowski et al.

[۱۳] – El-Sayed Ahmed et al.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق اثرات تنش خشکی بر رشد گیاهان و اثرات حاصل از محلولپاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسینبتائین
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.