تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-ویژگی های گیاه(مورفولوژی نخود)    ۴
۱-۳-تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن    ۶
۱-۳-۱-تعاریف خشکی    ۶
۱-۳-۲-تأثیر خشکی بر پروتئین ها و فعالیت آنزیم ها    ۶
۱-۳-۳-تنش اسمزی ناشی از تنش خشکی    ۷
۱-۴-نقش اسمولیت ها یا حل شونده های سازگار در تنش خشکی    ۷
۱-۵-اثر تنش خشکی بر غشاء پلاسمایی    ۸
۱-۶-تنش خشکی و آسیب های اکسیداتیو ناشی از آن    ۹
۱-۶-۱-مکانیسم های دفاعی مهار کننده آسیب های مربوط به گونه های فعال اکسیژن(ROS)    ۱۰
۱-۶-۱-۱- سیتم دفاعی آنزیمی    ۱۱
۱-۷-تأثیر خشکی بر گیاه نخود    ۱۳
۱-۷-۱-تاثیر خشکی بر مرحله جوانه زنی و گیاهچه ای    ۱۳
۱-۷-۲-تاثیر خشکی بر درصد جوانه زنی و پارامترهای رشد    ۱۴
۱-۷-۳-اثر خشکی بر رشد ریشه    ۱۵
۱-۷-۴-اثر خشکی بر رشد اندام هوایی    ۱۶
۱-۷-۵-تاثیر تنش خشکی بر ویژگیهای برگ    ۱۶
۱-۷-۶-اثر خشکی بر عملکرد    ۱۷
۱-۸-جوانه زنی    ۱۸
منابع    ۲۷

منابع

کوچکی، ع. ۱۳۶۷٫ جنبه هایی از مقاومت به خشکی در سورگوم. مجله علوم و صنایع کشاورزی. جلد ۲٫ شماره ۲٫ صفحه ۲۱۲٫

کوچکی، ع. و ح. مومن شاهرودی. ۱۳۷۵٫ اثر پتانسیل آب به اندازه بذر بر خصوصیات جوانه بذر نخود (Cicer arietinm). مجله بیابان. جلد۱، شماره ۲٫ صفحات ۶۶-۵۳٫

کوچکی، ع. و م. بنائیان اول. ۱۳۷۲٫ زراعت حبوبات. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. صفحه ۲۳۶٫

کوچکی، ع.، م. ح. راشد محصل، م. نصیری و ر. صدرآبادی. ۱۳۶۷٫ مبانی فیزیولوژیکی رشد و نمو گیاهان زراعی. انتشارات آستان قدس رضوی. صفحات ۲۹۰-۲۷۲٫

کیانی، م. ر.، ع. باقری و ا. نظامی. ۱۳۷۷٫ عکس العمل ژنوتیپ های عدس به تنش خشکی حاصل از پلی اتیلن گلایکل ۶۰۰۰ در مرحله جوانه زنی. مجله علوم و صنایع کشاورزی جلد ۱۲٫ شماره ۱٫ صفحات ۵۵-۴۲٫

کیانی، م.، ع. باقری و ا. نظامی. ۱۳۷۷٫ عکس العمل ارقام عدس (lens kculinaris) تنش خشکی ناشی از پلی اتیلن گلایکول ۶۰۰۰ در مرحله جوانه زنی. مجله علوم وصنایع کشاورزی جلد ۱۲٫ شماره ۱٫ صفحات ۵۵-۴۲٫

کوچکی، ع. و ح. ظریف کتابی. ۱۳۷۵٫ تعیین درجه حرارت مطلوب جوانه زنی و بررسی اثرات شوری و خشکی بر چند گونه مرتعی، مجله بیابان. جلد ۱، شماره ۱٫

گنجعلی، ع.، م. خطیب و م. پارسا. ۱۳۸۷٫ بررسی اثرات توأم درجه حرارت و تنش خشکی بر جوانه زنی ژنوتیپ های نخود (Cicer arietinum ). مجله پژوهش های زراعی ایران. جلد ۲٫ شماره۱۷٫

مجنون حسینی، ن. ۱۳۷۲٫ زراعت حبوبات در ایران. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

صفائی، ه. و ح. غدیری. ۱۳۷۵٫ اثرات پتانسیل های مختلف رطوبتی روی جوانه زدن و رشد گیاهچه شش رقم گندم ((Triticum aestivum L.. مجله علوم کشاورزی ایران جلد ۲۷٫ شماره ۲٫ صفحات ۶۵-۵۳٫

طالب زاده، ز. (۱۳۸۴). بررسی اثرات شوری بر جوانه زنی و رشد گیاهچه ای گوجه فرنگی Lycopersicum esculentum. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم پایه. دانشگاه فردوسی مشهد.

Lutts, S., J.M. Kinet, J. Bouharmont. 1996. NaCl – induced senescence in leaves of rice (Oryza sativa) Cultivars differing in salinity resistance. Annual Botany., 78: 389- 398.

Maggio, A., S. Miyazaki, P. Veronese, T. Fujita, J.I. Ibeas, B. Dmsz, M.L. Narasimhan, P.M. Hasegawa, R.J. Joly and R.A. Bressan. 2002. Does proline accumulation play an active role in stress induced growth reduction. Plant Journal. 31: 699-712.

Mansour, M.M.F. (2000) Nitrogen containing compounds and adaptation of plants to salinity stress, Biol. Plant, 43: 491-500.

Marani, A., D.N. Baker, N.R. Reddy and J.M. Mckinion, Effect of water stress on canopy senescence and carbon exchange rates in cotton, Crop Science, 25 (1985) 798.

Marchner, H. 1995. Mineral nutrition of higher plants. Academic press.

Marco, A., A. Kalliopi and A. R. Angelakis (1996) The compelexity of enzymatic control of hydrogen peroxidase concentration may effect the regeneration potential of plant protoplast. Plant Physiol. 110: 137-145.

۱-۱-مقدمه

نخود زراعی (Cicer arietinum.L) یکی از اولین بقولات سرما دوست است که در دنیای قدیم اهلی شده است و در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا کشت می شود(مجنون حسینی.، ۱۳۷۲). مبدا نخود هنوز به طور دقیق مشخص نیست و پراکندگی آن از هیمالیا تا یونان گزارش شده است. با وجود این از هندوستان و اتیوپی به عنوان مراکز تنوع نخود نام برده می شود، قدیمی ترین مدرک تاریخی به دست آمده از بقایای زغال سنگی نخود در منطقه (Hacilar) کشور ترکیه دلالت به وجود نخود در ۵۴۵۰ سال قبل از میلاد دارد(Jain et al.,1988).

در مقیاس جهانی نخود دومین گیاه مهم از گروه محصولات زراعی موسوم به حبوبات می باشد و این گیاه در ۳۳ کشور در جنوب آسیا، غرب آسیا و شرق افریقا، جنوب اروپا، شمال و جنوب آمریکا و استرالیا کشت می شود و ۱۵% از سطح زیر کشت و ۱۳% از تولیدات جهانی حبوبات به این محصول اختصاص دارد(سینگ، ساکسینا. ۱۳۷۹). طبق آمار جهانی سطح زیر کشت نخود سفید و نخود سیاه ۶/۹ میلیون هکتار می باشد که از این مقدار حدود ۸۵% کشت نخود سیاه (تیپ دسی ) و بقیه به کشت نخود سفید (تیپ کابلی) اختصاص دارد(FAO, 1996).

بر اساس آمار ارائه شده از سوی فائو (متوسط پنج سال گذشته ) سطح زیر کشت نخود در ایران ۷۰۰ هزار هکتار (حدود ۶۵ درصد از کل سطح زیر کشت حبوبات کشور) می باشد و از این نظر در رتبه چهارم جهانی پس از هند، پاکستان و ترکیه قرار می گیرد. این گیاه با تولیدی معادل ۳۱۰ هزار تن، برابر ۴۸ درصد از تولید گروه حبوبات، بالاترین سهم را داراست و با وجود این متوسط عملکرد آن کمتر از نصف میزان متوسط جهانی بوده و از این جهت ایران بعد از هند، پاکستان، ترکیه و استرالیا قرار می گیرد(FAO, 2008).

۱-۲-ویژگی های گیاه(مورفولوژی نخود)

جوانه زنی نخود به صورت زیرزمینی است. از رشد جوانه اولیه، ساقه هوایی ایستاده ایجاد می گردد، اولین برگ حقیقی ۲ یا ۳ جفت برگچه و یک برگچه انتهایی دارد. ریشه اولیه طویل و قوی بوده ، و به سرعت منشعب می شود. در هرگره یک برگ منفرد بوجود می آید که در دو طرف محور به صورت متناوب قرار می گیرند. معمولا در هر برگ، ۱۰تا ۱۵ برگچه وجود دارد که این برگچه ها بوسیله دمبرگ کوچکی به محور اصلی متصل می شوند. گوشوارک ها معمولاً  ۳ تا ۵ میلیمتر طول و ۲ تا ۴ میلیمتر عرض دارند. تمامی سطح بیرونی گیاه به استثنای جام گل از کرک های دارای غده مترشحه اسید و یا کرک های بدون غده پوشیده شده است. ریشه اصلی در این گیاه عمیق بوده به نحوی که در خاک های زراعی مطلوب به بیش از ۱۲۰ سانتیمتر می رسد(کوچکی، بنائیان اول.، ۱۳۷۲). بر اساس زاویه بین شاخه ها با محور اصلی، نخود دارای پنج نوع عادت رشدی است که عبارتند از: ایستاده، نیمه ایستاده، نیمه منشعب، منشعب و خوابیده(ساکسینا، سینگ.،۱۳۷۶) و برای توصیف الگوی شاخه دهی محققین از واژه های اولیه ، ثانویه و ثالثیه استفاده می کنند. ارتفاع بوته بین ۲۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر متغیر است و در شرایط مطلوب ارتفاع برخی از ارقام پا بلند به ۱۳۰ سانتیمتر هم می رسد(کوچکی، بنائیان اول.، ۱۳۷۲).

گلهای نخود یک نمونه شاخص زیر رده پروانه آسا است که بیشتر به صورت منفرد و گاهی بصورت جفت توسط دمگلی که ۱۳-۶  میلیمتر طول دارد، روی محورهای جانبی قرار می گیرند. جام گل معمولاً در تیپ دسی ارغوانی و در تیپ کابلی سفید و بعضاً آبی رنگ است. گونه های جنس Cicer در هر گل فقط یک برچه دارند. غلاف ها بصورت بادکرده و یا نوک تیز هستند که تعداد آنها در بوته بین ۵۰ تا ۱۵۰ عدد متغیر است. اندازه غلاف ها بسیار متنوع است، اما کمتر تحت تاثیر محیط قرار می گیرد. غلاف ها به اشکال لوزی، دوکی و تخم مرغی دیده می شوند(Eser et al.,1991). پرشدن غلاف بسیار به شرایط آب وهوایی وابسته بوده و مقدار آن از ۹۷/۸ تا ۵۳/۵۶ درصد متغیر است. تعداد گل، الگوی گلدهی و تعداد غلاف با توجه به تاریخ کاشت و ژنوتیپ بوته متفاوت می باشد(ساکسینا، سینگ.،۱۳۷۶). بذر دارای نوک تیز، صاف یا چروکیده و کروی شکل با وزن ۱۰۰ دانه ای در حدود ۸ تا ۷۰ گرم هستند. نخود کابلی دارای دانه های درشت، صاف با رنگ روشن و تیپ دسی دارای دانه های کوچک، چروکیده و کم و بیش حاوی ماده آنتوسیانین، با پوسته رنگین هستند (Jain et al., 1988).

نخود دارای بیش از ۲۰% پروتئین، ۵۵% انواع کربوهیدرات ها و حدود ۵/۴ درصد چربی و مقدار قابل توجهی فسفر، آهن، کلسیم و ویتامین های A, B1, B2, B4, C است، که آنرا به یک جزء غذائی مهم در بین کشورهای توسعه یافته که به کیفیت رژیم غذائی خود اهمیت می دهند، تبدیل کرده است.

۱-۳-تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن

۱-۳-۱-تعاریف خشکی

عدم توازن بین ذخیره آب درخاک و نیاز آبی گیاهان زراعی را (به نحوی که آب موجود در خاک کمتر از نیاز گیاه باشد) خشکی گویند(Thomas, 1997). در واقع پدیده خشکی عبارت است از ذخیره ناکافی رطوبت حاصل از بارندگی و یا کمی ذخیره رطوبت خاک برای رشد بهینه در گیاه. این حالت تابع اثر متقابل بین خاک، گیاه و عوامل جوی بوده و بصورت موقتی است(Blum, 1988). تنش حاصل از کمبود آب زمانی در گیاه رخ می دهد که نسبت تبخیر و تعرق واقعی به تبخیر و تعرق بالقوه بیشتر از یک باشد(Baker, 1994).

در مناطق غرب آسیا و شمال افریقا بدلایل مختلف از جمله شروع زود هنگام بارندگی های بهاره، عملیات کاشت نخود معمولاً با تأخیر صورت گرفته و با گرم شدن تدریجی هوا و افزایش نیاز تبخیری اتمسفری در طول فصل رشد محصول، نقش خشکی به عنوان عامل محدود کننده رشد و عملکرد نخود افزایش می یابد(Ortega et al., 1996).

۱-۳-۲-تأثیر خشکی بر پروتئین ها و فعالیت آنزیم ها

سنتز پروتئین ها در پاسخ به تنش های محیطی نظیر شرایط بی هوازی، تنش خشکی، شوک اسمزی، زخم، تنش سرما و شوری تغییر می یابد. این پروتئین ها ممکن است شکل ذخیره ای از نیتروژن را فراهم کنند تا در تنش های فوق مجدداً استفاده شوند ودر تنظیم اسمزی نقش داشته باشند. در واریته های مقاوم جو، آفتابگردان، ارزن و برنج میزان بالایی از پروتئین های محلول مشاهده شده است که در واریته های حساس آن وجود ندارد(Ashraf and Haris., 2004). افزایش در پروتئین های محلول ممکن است ناشی از سنتز پروتئین شبه اسموتین یا پروتئین های ساختاری باشد(Amini and Ehsanpour., 2005). همچنین می توان تجزیه کلروفیل را به عنوان مرحله ای مقدماتی در تخریب پروتئین ها در نظر گرفت(Martin & Torres 1992). آنزیم ها با تغییرات کمی وکیفی خود مهمترین و حساس ترین ترکیباتی هستند که تغییرات فیزیولوژیکی و تنش های مختلف را بیان می کنند. به طور کلی افزایش خشکی ساختار و عملکرد پروتئین های آنزیمی را تحت تأثیر قرار می دهند(Manuel et al., 2002).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق اثرات تنش خشکی بر رشد گیاهان و اثرات حاصل از محلولپاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسینبتائین
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.