تحقیق گیاه شناسی ذرت شیرین و تأثیر کودهای نیتروژنی بر عملکرد ذرت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی ذرت شیرین و تأثیر کودهای نیتروژنی بر عملکرد ذرت دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱) معرفی و اهمیت ذرت شیرین    ۶
۲-۱-۱- موارد مصرف ذرت شیرین    ۷
۲-۲) اهمیت اقتصادی ذرت شیرین در ایران و جهان    ۸
۲-۳) ویژگی‌های گیاه‌شناسی ذرت شیرین    ۸
۲-۳-۱- ویژگی‌های اکوفیزیولوژیک ذرت شیرین    ۹
۲-۴) زمان برداشت، حمل و نقل و نگهداری ذرت شیرین    ۱۰
۲-۵) اثر کود شیمیایی بر خصوصیات کمی و کیفی گیاهان    ۱۱
۲-۶) اهمیت مطالعه نیتروژن    ۱۳
۲-۷) مخاطرات زیست محیطی نیتروژن    ۱۴
۲-۸) کودهای نیتروژنی    ۱۵
۲-۹) تأثیر کودهای نیتروژنی بر عملکرد ذرت    ۱۵
۲-۹-۱- تأثیر نیتروژن بر وزن هزار دانه    ۱۶
۲-۹-۲- تأثیر نیتروژن بر تعداد بلال در متر مربع    ۱۷
۲-۹-۳- تأثیر نیتروژن بر تعداد دانه در بلال    ۱۷
۲-۹-۴- تأثیر نیتروژن بر عملکرد دانه و بلال    ۱۹
۲-۹-۵- تأثیر نیتروژن بر عملکرد علوفه و بیولوژیک    ۲۱
۲-۹-۶- تأثیر نیتروژن بر شاخص برداشت، ارتفاع و قطر ساقه و طول و قطر بلال    ۲۲
۲-۹-۷- تأثیر نیتروژن بر میزان پروتئین دانه    ۲۳
۲-۱۰) هیبریدهای ذرت شیرین، عملکرد و اجزای عملکرد آنها    ۲۴
منابع مورد استفاده    ۲۹

منابع

نعمتی، ع.، م. صادقی، ر. سیدشریفی، ن. سیدی، پ. مولایی، ع. حضوری و غ. حبیبی. ۱۳۸۷٫ اثر سطوح کود نیتروژن در تاریخ‌های مختلف کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد دانه ذرت (رقم ۴۰۴) در اردبیل. خلاصه‌ی مقالات دهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح ‌نباتات ایران، صفحه‌ی ۳۲۳٫

صدرزاده، م. ۱۳۸۱٫ بررسی تأثیر مقادیر مختلف کود نیتروژن و پتاسیم بر عملکرد و شاخص‌های رشد برنج خزر. پایان نامه‌کارشناسی ارشد زراعت دانشکده‌کشاورزی، دانشگاه گیلان.

عدالت، م.، ع، کاظمینی و ح. غدیری. ۱۳۸۷٫ اثر رژیم‌های آبیاری و نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه‌ی ذرت. خلاصه‌ی مقالات دهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح‌نباتات ایران، صفحه‌ی ۳۲۹٫

عرشی، ی. ۱۳۷۹٫ اصلاح ژنتیکی سبزی­های زراعی (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۷۲۴ صفحه.

علیزاده، ا.، ا. مجیدی، ح. نادیان، ق. نورمحمدی و م. عامریان. ۱۳۸۶٫ بررسی اثر تنش خشکی و مقادیر مختلف نیتروژن بر فنولوژی و رشد و نمو ذرت. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، ۵: ۱۲۰-۱۱۰٫

فتحی، ت. ۱۳۷۸٫ تأثیر میزان نیتروژن بر عملکرد دانه‌ی جو کارون. مجله‌ی علوم فنون کشاورزی و منابع طبیعی، ۵ (۴): ۵۸-۴۶٫

فرجی، ه. ۱۳۸۷٫ ارزیابی اثر نیتروژن بر عملکرد دانه و تولید پاجوش چند هیبرید ذرت شیرین در یاسوج. گزارش نهایی طرح پژوهشی دانشگاه یاسوج، ۷۵ صفحه.

مختارپور، ح.، س. مساوات، ا. بزی و ا.حیدری راد. ۱۳۸۶٫ اثر تاریخ کاشت و تراکم بوته بر عملکرد بلال و علوفه ذرت شیرین. گزارش نهایی. مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان.

ملکوتی، م.، ج.ف. مشیری و م.ن. غیبی. ۱۳۸۴٫ حد مطلوب غلظت عناصر غذایی در خاک و برخی محصولات زراعی و باغی. نشریه‌ی فنی ۴۰۵٫ موسسه‌ی تحقیقات خاک و آب تهران.

ملکوتی، م. و م. نفیسی. ۱۳۷۳٫  مصرف کود در اراضی زراعی، چاپ دوم. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، ۳۷۱ صفحه.

ملکوتی، م. و م. همایی. ۱۳۷۳٫ حاصلخیزی خاکهای مناطق خشک. مشکلات و راه حل­ها، چاپ دوم. انتشارات تربیت مدرس. تهران، ۳۲۰ صفحه.

ملکوتی، م. و م.م. طهرانی. ۱۳۷۸٫ نقش ریزمغذی­ها در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی. دفتر نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس، ۷۸ صفحه.

Kumar, A. 2009. Production potential and nitrogen-use efficiency of sweet corn (Zea mays L.) as influenced by different planting densities and nitrogen levels. Indian Journal. Agricultural Sciences, 79(5) ۳۵۱-۳۵۵٫

Lawlor, D.W. 1995. Photosynthesis, productivity and environment. Exprimental Botany Journal, 46: 1449-1461.

Lorenagan, J.F. 1997. Plant nutrition in the 20th and perspectives for the 21st century, P 3-14.

Ludwick, A.E., J.E. Reuss and E.J. Langin.1976. Soil nitrates following four years continuous corn and as surveyed in irrigated farm field of central and easterm Colorado Environtal Qual Journal. 5: 82-86.

Marshner, H. 1995. Mineral nutrition of higher plants. Academic Press, London, England, Pp: 889.

Matson, P.A., W.J. Parton, A.G. Power and M.J. Swift. 1997. Agricultural intensification and ecosystem properties. Crop Science, 227: 504-509.

مقدمه

در میان ارقام گوناگون ذرت، ذرت شیرین ­به­ صورت مستقیم و غیر مستقیم نقش مهمی در تغذیه انسان، تعلیف دام، تغذیه طیور و صنعت دارد. در سال­های اخیر، تلاش­های بسیاری برای افزایش سطح زیر کشت صورت گرفته است و تحقیقات در زمینه­های مختلف و مرتبط با زراعت آن ادامه دارد. این محصول از یک سو زودرس­تر از ذرت معمولی است و از سوی دیگر قبل از رسیدن فیزیولوژیکی دانه برداشت می­شود، که می­تواند به عنوان یک گیاه جایگزین برای کشت دوم مورد توجه قرار گیرد. ذرت شیرین منبع سرشاری از قند، فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین­ها است که می­تواند نقش مهمی را در تغذیه انسان به ویژه در تغذیه­ی کودکان ایفا کند. به طور کلی از ذرت شیرین به صورت کنسروی­، بلالی، آب­پز، آردی و نیز به صورت تازه در سوپ و سالاد استفاده می­شود. برداشت ذرت شیرین زمانی صورت می­گیرد که علوفه­ی آن کاملاً سبز است، از طرف دیگر در همین زمان کمبود علوفه در بعضی مناطق وجود دارد، پس ذرت شیرین در این مناطق علاوه بر تغذیه­ی انسان، می­تواند برای علوفه­ی دام نیز مورد استفاده قرار گیرد. ذرت شیرین به عنوان یک گیاه زراعی هنوز در ایران معمول نبوده است و بیشتر از آن به عنوان یک محصول تجملی نام می­برند. به همین دلیل پژوهش­های انجام شده بر روی این گیاه بسیار کم و پراکنده می­باشد.

تولید جهانی ذرت در سال ۲۰۰۹ حدود ۷۹۱ میلیون تن در سال بود که تقریبا ۳۹ درصد آن در ایالات متحده‌ی آمریکا کشت گردید. این کشور نه تنها بزرگ­ترین تولید کننده‌ی ذرت است، بلکه از نظر صادرات مقام اول را دارا می‌باشد. سایر کشورهای تولید کننده‌ی عمده­ی ذرت؛ چین، برزیل، مکزیک، هند، آفریقای جنوبی، آرژانتین، اوکراین و کانادا هستند. سطح زیر کشت ذرت در سال ۱۳۸۳، در ایران برابر ۲۸۶ هزار هکتار و میزان تولید کل برابر ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تن ذرت دانه­ای و هم­چنین سطح زیر کشت ذرت در سال ۱۳۸۲، ۲۶۷ هزار هکتار و در سال ۱۳۸۱، ۲۱۸ هزار هکتار و میزان تولید آن در سال ۱۳۸۱ برابر یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن بوده است. استان­های فارس ، خوزستان و کرمانشاه از نظر سطح زیر کشت و تولید در مقام­های اول تا سوم قرار دارند.

با مصرف بیش از حد کود شیمیایی نیتروژنه، احتمال آلودگی آب­های سطحی و تحت‌الارضی توسط نیترات وجود دارد. مقدار نیتروژن اضافه بر مصرف گیاه، ابتدا در افق بالای خاک تجمع می­یابد و سپس طی آبیاری و بارندگی‌های زمستانه به تدریج تحت شستشو قرار می­گیرد و در نهایت موجب آلودگی منابع آب­های زیرزمینی خواهد شد. از دیدگاه اقتصادی با افزودن کود شیمیایی تا رسیدن به حداکثر عملکرد، به ندرت به صرفه خواهد بود؛ زیرا کاربرد کود معمولا دارای هزینه است و با نزدیک شدن به حداکثر رشد، عکس­العمل گیاه به کود نیز کم می‌شود. هنگامی‌ می‌توان مقدار زیادی کود مصرف کرد که ارزش اضافی، اقتصادی گیاه و عملکرد بالا باشد و یا کود ارزان قیمت در دسترس باشد. روش مناسب مصرف کود باعث افزایش جذب، کاهش تلفات و کاهش خطرات آلودگی زیست محیطی می‌شود. بنابراین با توجه به این نکات دریافت می‌شود که انتخاب میزان و نوع مناسب کود نیتروژن و روش مناسب مصرف، می‌تواند باعث کاهش هزینه­ی اضافی و افزایش کیفیت دانه و علوفه گیاه گردد.

استفاده از ارقام زودرس و میان­رس در محصولات کشاورزی، همواره یکی از مهمترین عوامل در تاریخ کاشت محصول خواهد بود. با توجه به محدود بودن زمان در تولید محصول بهاره، استفاده از ارقام زودرس قابل توصیه می­باشد؛ بنابراین استفاده از ارقام زودرس­ در محصول ذرت شیرین نیز با توجه به شرایط آب و هوایی یاسوج و فاصله زمانی محدود تا کشت گیاه جدید، ضروری به نظر می­رسد و با رسیدن به حداکثر عملکرد محصول نسبت به سایر ارقام ذرت شیرین، قابل بررسی است.

کاشت دو یا چند محصول در سال، موجب استفاده مؤثر از منابع طبیعی موجود در بخش کشاورزی و افزایش بازدهی اقتصادی آن­ها می‌شود و در بسیاری از مناطق کشور مورد توجه قرار گرفته است و انتخاب ژنوتیپ‌های مناسب ذرت شیرین از لحاظ صفات زراعی و اقتصادی جهت کاشت به عنوان محصول دوم بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه، انتخاب گیاه مناسب و با دوره رشد کوتاه به عنوان محصول دوم پس از برداشت گندم و جو اهمیت دارد. از دیدگاه اقتصادی، ذرت شیرین یکی از گیاهانی است که می­توان به طور موفقیت‌آمیزی از آن به عنوان کشت دوم، بعد از برداشت غلات دانه ریز مانند گندم و جو استفاده نمود.

۲-۱) معرفی و اهمیت ذرت شیرین

 ذرت را گیاه دنیای جدید می‌گویند و تنها گیاه خانواده‌ی غلات است که در کشورهای آمریکایی (مکزیک، آمریکای مرکزی و یا آمریکای جنوبی) تکامل یافته است. طبق نتایج کاوش‌های به عمل آمده، مشخص شده است که حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد این گیاه در پرو وجود داشته است، همچنین مشخص گردیده که نوع وحشی آن به نام ذرت آندن[۱] یا ذرت مکزیکی حدود ۵۶۰۰ سال پیش در این کشور کشت ‌شده است. قبل از سال ۱۴۹۲ میلادی (سال کشف آمریکا) ذرت در اروپا، آفریقا و آسیا ناشناخته بود، کریستف کلمب و سایر کاشفان در اولین مسافرت تاریخی خود به آمریکا در نوامبر سال ۱۴۹۲ ذرت را در حوالی کوبا مشاهده کردند و آن را رایج‌ترین گیاه قاره یافتند، آن‌ها انواعی از ذرت را مشاهده کردند که به وسیله‌ی قبیله‌ی سرخ پوستان ماهیز[۲] کشت شده است و از دانه‌های آن تغذیه می‌کردند. نام این گیاه در حقیقت از نام همان قبیله اقتباس شده است. ذرت بعد از سفر دوم کریستف کلمب (سال ۱۴۹۴) از کوبا به اروپا و آفریقای شمالی برده شده است و در اواخر قرن شانزدهم وارد آسیا گردید. (تاج­بخش و پورمیرزا، ۱۳۸۲). در سال ۱۷۳۷، لینه، گیاه‌شناس معروف، نام علمی Zea mays  را برای ذرت انتخاب نمود. کلمه‌ی Zea لغتی یونانی است که ریشه‌ی آن Zein به معنی زندگی است و کلمه‌ی mays نیز از نام قبیله­ی Mahis پرو اتخاذ شده است (تاج ‌بخش و پورمیرزا، ۱۳۸۲). ذرت گیاهی تک‌لپه، ساقه بلند و یک‌ساله، از خانواده‌ی گرامینه Poaceae، زیرخانواده‌ی Maydeae، از جنس Zea و از گونه‌ی mays با ۲۰ عدد کروموزوم است (تاج ‌بخش و پورمیرزا، ۱۳۸۲).

ذرت شیرین با نام علمی Zea mays var saccharata و نام انگلیسی Sweet corn دارای ۲۰ کرموزوم و از خانواده گرامینه می­باشد که با انجام جهش ژنتیکی در لوکوس Su از کروموزوم شماره ۴ ذرت معمولی حاصل شده است. این تغییر ژنتیکی باعث تجمع قندها و  پلی­ساکارید­های محلول در آندوسپرم دانه می­گردد (عرشی، ۱۳۷۹).

دانه­ی رسیده ذرت شیرین، کم و بیش ظاهری چروکیده دارد. این نوع ذرت نسبت به سایر ذرت­ها، شیرین­تر است و آندوسپرم آن به همان خوبی که نشاسته دارد، قند نیز دارد. این گیاه در اصل به منظور برداشت بلال­های لطیف و سبز در دوره­ی شیری دانه­ها کاشته می­شود که پس از جوشاندن به مصرف می­رسند. این محصول به صورت کنسرو و یا یخ­زده برای مصارف بعدی نیز نگهداری می­شود (میرهادی، ۱۳۸۰).

یکی از اهداف تولیدکنندگان ذرت شیرین، تولید بلال­هایی است که آندوسپرم دانه­های آن دارای درصد قند بالایی باشد. شیرینی دانه­ها مهم­ترین عامل در کیفیت ذرت شیرین است و تحت تأثیر مقدار قند و نشاسته­ی موجود در دانه قرار می­گیرد. تردی دانه­ها و بافت خامه­ای صفات دیگری هستند که به بهبود کیفیت ذرت شیرین کمک می­کند (ویلی و سونز[۳]، ۱۹۸۷).

ذرت شیرین یکی از مردم پسندترین گیاهان در بسیاری از کشور­های جهان از جمله آمریکا، فرانسه، کانادا و استرالیا می­باشد که علاقه به آن در سایر نقاط دنیا از جمله آسیا و ایران در حال افزایش است. کشورهای فرانسه، ایالات متحده آمریکا، تایلند، تایوان و ترکیه از پیشگامان صادرات ذرت شیرین می­باشند. علی­رغم محبوبیتی که این گیاه در کشورهای بزرگ دنیا دارد، متأسفانه آشنایی با آن در ایران بسیار محدود است (مختارپور و همکاران، ۱۳۸۶).

۱Anden

[۲]– Mahis

۱- Wiley and Sons

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.