تحقیق اهمیت اقتصادی گیاه ذرت و کشت مخلوط ونحوه ی بکارگیری آن در سیستم های کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهمیت اقتصادی گیاه ذرت و کشت مخلوط ونحوه ی بکارگیری آن در سیستم های کشاورزی دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- تاریخچه و اهمیت اقتصادی ذرت    ۴
۱-۳- مشخصات گیاه شناسی    ۶
۱-۴- رشد و نمو ذرت    ۸
۱-۴-۱- کاشت تا سبز شدن    ۹
۱-۴-۲- سبز شدن تا ظهور گل آذین نر    ۱۱
۱-۴-۳- ظهور گل آذین نر تا رسیدگی    ۱۴
۱-۵- سازگاری    ۱۹
۱-۶- انواع ذرت    ۲۰
۱-۷- هیبریدهای ذرت    ۲۱
۱-۸- شناخت کشت مخلوط ونحوه ی بکارگیری آن در سیستم های کشاورزی    ۲۲
۱-۹- کولتیواتور و تأثیر آن بر سیستم زراعی    ۲۷
۳-۱-کولتیواتور    ۳۰
۳-۲- چند کشتی همزمان    ۳۳
۳-۳- چند کشتی همزمان با لوبیا    ۳۹
۳-۴- چند کشتی همزمان با سویا    ۴۴
۳-۵- چند کشتی همزمان با یونجه    ۴۷
۳-۶- چند کشتی همزمان با ماش    ۵۱
منابع    ۵۴

 منابع

خواجه پور، م. ۱۳۶۴٫ اصول و مبانی زراعت. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان ۴۱۲ صفحه.

خواجه پور م. ۱۳۸۸٫ اصول و مبانی زراعت (نگارش سوم). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، ۶۳۱ صفحه. دانشگاه شهید چمران، ۴۵۰ صفحه.

خواجه دینی فینی ع.ا. ۱۳۸۸٫ بررسی سازگاری و تعیین عملکرد دانه ای هیبریدهای مختلف در سه تاریخ کاشت مختلف. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت، دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان).

دلوریت آ. ۱۳۶۶٫ تولید محصولات زراعی. ترجمه ع. کوچکی، ح خیابانی، غ سرمدنیا. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، ۶۳۸ صفحه.

دماوندی، ع. و لطیفی، ن. ۱۳۷۸٫ بررسی اثرات فاصله ردیف‌های کاشت و تراکم بوته بر عملکرد و اجزای عملکرد دو رقم ذرت دانه ای. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۳۳-۲۵٫

دهمرده، م.، ا. قنبری، ب. سیاه سر و م. رمرودی. ۱۳۹۰٫ مقایسه عملکرد و میزان پروتئین علوفه ذرت در کشت مخلوط با لوبیا چشم بلبلی. (Vigna unguiculata L) مجله علوم زراعی ایران. (۴) ۱۳: صفحات ۶۷۰-۶۵۸٫

اسماعیلی ع. ر، م. ب حسینی، م محمدی و ف. س حسینی خواه، ۱۳۹۱٫ ارزیابی عملکرد دانه، ماده خشک و برخی ویژگی های کیفیت علوفه و سیلو در کشت مخلوط یونجه یکساله(Medicago scutellata) و جو بهاره (Hodeum vulgare). مجله به زراعی نهال و بذر. جلد۲-۲۸، شماره ۳٫ ۲۹۶-۲۷۷٫

اسماعیلی ع. ر، م. ب حسینی، م محمدی و ف. س حسینی خواه، ۱۳۹۱٫ تأثیر آرایش‌های مختلف کشت مخلوط یونجه یکساله(Medicago scutellata) و جو بهاره (Hodeum vugare) بر عملکرد ماده خشک و برخی ویژگی های کیفی علوفه و سیلو. مجله علوم گیاهان زراعی ایران. دوره۴۳٫ شماره۳٫ صفحات ۵۵۰ -۵۴۱٫

سرمدنیا، غ. و ع. کوچکی. ۱۳۷۲؛ فیزیولوژی گیاهان زراعی (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی. مشهد. ۲۴۴ صفحه.

گلچین، ا. و حسینی، ف.، ۱۳۸۶٫ تأثیر بقایای گیاهی بر برخی از خصوصیات فیزیکو شیمیایی چند خاک. دهمین کنگره خاک ایران.

Jamshidi, Kh., Mazaheri, D., Majnoun Hosseini, N., Rahimian, H. and Peyghambari, A. 2008. Evaluation of yield in intercropping of maize and cow pea. Pajouhsh and Sazandegi, No 80, PP: 110 – ۱۱۸٫

Javanmard, A., Dabbagh Mohammadi Nasab, A., Javanshir, A., Moghaddam, M., and Janmohammadi, H. 2012. Effects of Maize Intercropping with Legumes on Forage Yield and Quality. sustainable agricultural and production science. 22 (3), PP: 137-149. (in Persian).

Javanmard, A., Dabbagh Mohammadi Nasab, A., Javanshir, A., Moghaddam, M., Janmohammadi, H., Nasiri, Y., and Shekari, F. 2013. Evaluation of Some Agronomic and PHysiological Traits and Forage Quality in Maize – Legume Intercropping as Double Cropping. sustainable agricultural and production science. 23 (2), PP: 1-18. (in Persian).

Jankowski, K., T. Ojczyk, C. Z. Musnicki and A. Kotecki. 1995. Response to nitrogen of the oilsed rape protected and unprotected against insects. Proceeding of the 9th International Rapeseed Congress Cambridge. 1, PP: 259-261.

۱-۲- تاریخچه و اهمیت اقتصادی ذرت

ذرت  با نام علمی Zea mays L گیاهی یک ساله از خانوادهی گندمیان است که تاریخ دقیق پیدایش و کشت و کار آن کاملا مشخص نیست و اظهار نظرهای متعدد در مورد منشاء آن ابراز شده است (تاج بخش، ۱۳۷۵). نورمحمدی و همکاران (۱۳۷۶) به نقل از Brandoliny (1967) دو مرکز اولیه ذرت را در آمریکا نام برده‌اند:

الف- ناحیه‌ی شمالی خط استوا (آمریکا، مکزیک، آمریکای مرکزی، کلمبیا و ونزوئلا)، یعنی نواحی که در آنجا اکثراً فرم های اولیه مکزیکی و گوآتمالایی دیده می شود.

ب- ناحیه‌ی جنوب خط استوا (اکوادور، پرو، بولیوی، پاراگوئه، برزیل و آرژانتین)، یعنی نواحی که در آنجا اکثر فرم‌های اولیه‌ی پرو و بولیوی دیده می شود.

مهمترین کشف در رابطه با منشاء ذرت در دهه‌ی ۱۹۵۰ بود که فسیل گرده ی ذرت در عمق ۷۰ متری در بلاس آرتس واقع در مکزیک یافته شد و کارشناسان قدمت این دانه‌های گرده را ۶۰ تا ۸۰ هزار سال تخمین زده‌اند (میرهادی، ۱۳۸۰). درباره مبدأ و تکامل ذرت هرگونه بحثی می شود، باید رابطه نزدیک بین ذرت، Tripsacum و Euchlaena در نظر گرفته شود.

پس از کشف قاره‌ی آمریکا توسط کریستف کلمب در ۱۴۴۳، ذرت وارد اسپانیا شد و از آنجا به ایتالیا، پرتغال و سایر کشورهای اروپایی گسترش یافت. پرتغالی‌ها در اوایل قرن شانزده میلادی ذرت را وارد اندونزی، آفریقا، هندوستان و چین کردند. در اواخر قرن شانزده میلادی زراعت ذرت در چین صورت می‌گرفت، ذرت به دلیل ویژگی‌های زیاد خود به ویژه به دلیل قدرت سازگاری با شرایطی اقلیمی گوناگون بسیار زود در تمام دنیا گسترش یافت و مکان سوم را بعد از گندم و جو و برنج از نظر سطح زیر کشت به خود اختصاص داد (نورمحمدی و همکاران.، ۱۳۷۶). در مورد ورود این گیاه به ایران دو احتمال وجود دارد: الف- با حمله‌ مهاجمان پرتغالی به جزیره‌ هرمز و بندرعباس و تسلط بر نوار جنوبی ایران که در قرن دهم هجری شمسی و در زمان شاه اسماعیل صفوی رخ داد و بیشتر جنبه‌ی تجاری و فروش فرآورده‌های کشاورزی داشت، این گیاه به ایران وارد و در نواحی جنوبی که شرایط مساعد برای پرورش آن فراهم بود، پراکنده شد.

ب- اطلاق کلمه‌ی (گندم مکه) به این گیاه در آذربایجان و بسیاری دیگر از مناطق ایران شاید به دلیل این است که زائران خانه خدا در بازگشت از مکه این گیاه را به عنوان ره آورد به ایران آورده باشند و در مناطق مختلف پراکنده شده باشد (میرهادی، ۱۳۸۰). با وجود اینکه کشت ذرت در ایران سابقه ی نسبتاً طولانی دارد، ولی تا مدت‌ها مورد توجه قرار نگرفته و همیشه به صورت محصول حاشیه‌ای که ارزش چندانی نداشته کشت می‌گردید. ذرت برای اولین بار در سال ۱۳۵۲ در سطحی معادل ۴ هزار هکتار به وسیله‌ی اداره‌ی کل مهندسی زراعی به منظور تأمین خوراک دام و طیور کشت گردید (نورمحمدی و همکاران.، ۱۳۷۶). بیش از ۵۰۰ نوع فرآورده‌های گوناگون از ذرت به دست می‌آید. موارد مصرف ذرت در تغذیه‌ی انسان و دام و طیور و مصارف صنعتی مانند نان آرد ذرت همراه با آرد گندم، دانه‌ی بو داده، کورن فلیکس، بلغور، کنسرو بلال و دانه‌ی ذرت، شربت قند، دکسترین، گلوتن خوراکی و خشک، آرد، چوب بلال جهت تغذیه دام و طیور، علوفه به شکل‌های مختلف و سیلو، کنجاله دانه، کنجاله‌ی جوانه‌ی ذرت، مالت و تهیه‌ی الکل های اتیلیک، بوتیلیک و پروتیلیک، استالدئید، اسید لاکتیک، استون و گلیسرول است. همچنین ذرت در صنایع پارچه بافی، عایق سازی، ساخت کاغذ دیواری و مقواسازی هم کاربرد دارد (میرهادی، ۱۳۸۰). از یک صد کیلوگرم دانه‌ی ذرت بعد از جدا کردن جنین، ۷۷ کیلوگرم آرد یا ۴۴ لیتر الکل یا ۶۳ کیلوگرم نشاسته و یا ۷۱ کیلوگرم گلوکز بدست می‌آید. مضافاً اینکه از جنین همین مقدار دانه ۸/ ۱کیلوگرم تا ۷/۲ لیتر روغن و ۶/۳ کیلو گرم کنجاله به دست می‌آید (نورمحمدی و همکاران.، ۱۳۷۶). از چوب بلال ذرت سلولز به دست می‌آید که در ساخت پارچه فیبری، فیلم عکاسی، فیبر سلوفان و مواد پلاستیکی مصرف دارد (میرهادی، ۱۳۸۰). ازچوب بلال آن جهت تولید قطران زغال سنگ و فورفورال که در صنایع رنگ و لاستیک سازی به کار می‌رود استفاده می شود (نورمحمدی و همکاران ۱۳۷۶).

۱-۳- مشخصات گیاه شناسی

ذرت دارای ریشه‌های افشان قوی و انبوه و در عین حال سطحی است که می تواند به استقامت گیاه کمک کند. ریشه اولیه ذرت که بعد از جوانه زدن بذر تولید می گردد، ۳ تا ۵ عدد است و در عمق ۳ تا ۵ سانتی‌متر خاک ریشه‌های ثانویه به تعداد زیاد و در حدود ۲۰ عدد از گره‌های در عمق خاک خارج می گردند (بحرانی، ۱۳۸۴). همچنین از گره‌هایی که در سطح خاک قرار دارند، ریشه‌هایی خارج شده و وارد خاک گشته و بنابراین مجموعه ریشه‌ها بطرف عمق زمین و اطراف پراکنده شده و بتدریج بر طول آن‌ها اضافه می گردد که ممکن است تا عمق ۲ تا ۳ متری خاک نفوذ نماید (کریمی، ۱۳۸۶). ساقه ذرت مانند سایر گیاهان تیره غلات بندبند و بدون انشعاب است. این ساقه‌ها راست و دارای ارتفاع ۲ تا ۵ متر بوده که در شرایطی ممکن است تا ۶ متر نیز برسند. فاصله بین گره‌های ساقه متفاوت و ممکن است ۶ تا ۲۰ سانتی‌متر باشد. بطور کلی طول آن به رقم یا زودرسی آن مربوط است. قطر ساقه ذرت حدود ۳ سانتی‌متر است و حدود ۸ تا ۱۲ میان گره دارد که میان گره پایین ساقه کوتاه‌تر و میان گره بالای ساقه بلندتر است. برگ ذرت از محل گره‌ها خارج شده و از دو قسمت پهنک و غلاف تشکیل شده که غلاف به دور ساقه پیچیده شده است. پهنک برگ بطول ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر بوده و عرض آن در حدود ۱۰ سانتی‌متر و ضخامت آن ۲ میلی متر می باشد. تعداد برگ‌های ذرت بطور متوسط ۱۲ تا ۱۸ عدد است. ارقام زودرس تعداد برگ کمتر و ارقام دیررس برگ بیشتری دارند(Ficher and Palmer.,1984) . گل‌های نر و ماده در ذرت جدا از هم ولی بر روی یک پایه قرار دارند و بنابراین ذرت گیاهی یک پایه است. آرایش گل‌های ماده در محل گره‌ها و در کنار برگ و گل‌های نر در انتهای ساقه قرار دارند، سنبله ماده از یک محور اصلی قطور تشکیل شده که روی آن سنبلک‌ها در ردیف‌های منظمی قرار گرفته‌اند (Duncan, 1984). هر سنبلک دارای دو گل است که فقط گل بالایی بارور می شود. مجموعه گل‌های ماده بوسیله غلافی که پوست بلال نامیده می شود، پوشیده شده است. از محل تخمدان گل‌ها میله بلند و باریکی به نام خامه خارج و از رأس پوسته دور بلال خارج می گردند. این میله‌ها که به کاکل ذرت معروف می‌باشند، برای تولید به مدت زمانی حدود ۵ تا ۱۰ روز احتیاج دارند. تعداد بلال‌ها در هر بوته بر حسب رقم متفاوت و از یک تا ۱۲ عدد می باشد که طول هر بلال بین ۱/۵ تا ۶۰ سانتی‌متر (بحرانی، ۱۳۸۴).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه ذرت و علف های هرز و طبقه بندی و مدیریت آن
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت شیرین و تأثیر کودهای نیتروژنی بر عملکرد ذرت
  • تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و بیماری پوسیدگی فوزاریومی بلال و کنترل و مکانیسمهای مقاومت به بیماری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.