تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-گیاه ذرت    ۷
۱-۱- تاریخچه و سطح زیر کشت ذرت در ایران    ۷
۱-۲- مشخصات گیاه‌شناسی ذرت    ۸
۱-۲-۱- ریشه    ۸
۱-۲-۲- ساقه    ۸
۱-۲-۳- برگ    ۹
۱-۲-۴- گل    ۹
۱-۲-۵- بذر    ۹
۱-۳- مراحل فنولوژی    ۱۰
۱-۳-۱- مراحل رشد رویشی    ۱۰
۱-۳-۱-۱- جوانه‌زنی    ۱۰
۱-۳-۱-۲- سبز شدن    ۱۰
۱-۳-۱-۳- مراحل طویل شدن سریع ساقه    ۱۰
۱-۳-۲- مراحل رشد زایشی    ۱۱
۱-۳-۲-۱- گلدهی    ۱۱
۱-۳-۲-۲- گرده‌افشانی    ۱۱
۱-۳-۲-۳- مرحله پر شدن دانه    ۱۱
۱-۴- خاک    ۱۲
۱-۵- شرایط اقلیمی: (آب وهوا)    ۱۲
۱-۶- آبیاری    ۱۳
۱-۷- ذرت رقم سینگل کراس ۷۰۴    ۱۳
۱-۸- ارزش غذایی ذرت    ۱۴
۱-۹- اهمیت روی در تغذیه گیاهان زراعی    ۲۲
۱-۱۰- ساز و کارهای جذب و انتقال عنصر روی در گیاهان    ۲۴
۱-۱۱- نقش روی در فیزیولوژی گیاه    ۲۵
۱-۱۲- کودهای حاوی عنصر روی زمان و روش استفاده    ۲۶
۱-۱۳-اهمیت پتاسیم در تغذیه گیاهان زراعی    ۲۶
۲- تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان    ۲۸
تعریف تنش    ۲۸
تنش خشکی    ۲۸
اهمیت موضوع تنش خشکی    ۲۸
چگونگی مقابله گیاه با تنش خشکی    ۲۹
۲-۱- فیزیولوژی تنش خشکی در گیاهان    ۲۹
۲-۲- واکنش‌های مولکولی به تنش خشکی    ۳۰
۲-۳- کمبود آب و مقاومت به خشکی    ۳۱
۲-۴- کاهش سطح برگ یک واکنش اولیه به کمبود آب    ۳۱
۲-۵- کمبود آب ریزش برگ را تحریک می‌کند    ۳۲
۲-۶- روزنه‌ها در طول تنش آبی در واکنش به اسید آبسیزیک بسته می‌شوند    ۳۲
۲-۷- روش‌های تعیین وضعیت آبی گیاه    ۳۲
۲-۸- تأثیر تنش خشکی بر فعالیت‌های گیاه    ۳۳
۲-۹- تأثیر تنش خشکی بر رشد و عملکرد ذرت    ۳۴
۲-۱۰- تأثیر تنش خشکی بر محتوای پتاسیم و روی در برگ    ۳۶
۲-۱۱- تأثیر تنش خشکی بر هم کنش یون‌های پتاسیم و روی در برگ    ۳۸
۲-۱۲- نقش عناصر پتاسیم و روی در ذرت    ۳۹
۲-۱۳- نقش عناصر پتاسیم و روی در ذرت    ۳۹
۲-۱۴- نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش عملکرد دانه    ۴۱
۲-۱۵- نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت    ۴۳
منابع    ۴۷
منابع فارسی:    ۴۷
منابع انگلیسی:    ۵۲

 منابع

۱- نورمحمدی، ق، ع، سیادت و ع. کاشانی. ۱۳۷۷٫ زراعت جلد اول غلات، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. صفحه ۴۴۶٫

۲- ولدآبادی، ع. ۱۳۸۰٫ بررسی اثرات تنش خشکی بر خواص کمی و کیفی ذرت. مجموعه مقالات هفتمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران- کرج ص ۶۱۷٫

۳- هاشمی دزفولی، ا. ع. کوچکی وم. بنایان اول ۱۳۷۴٫ افزایش عملکرد گیاهان زراعی. انتشارات دانشگاه فرودسی مشهد. ص ۲۸۷٫

 ۴- انصاری، ح. ۱۳۷۷٫ تأثیر تنش آبی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.

۵- باقری، ع. ۱۳۸۹٫ اثر تنش خشکی بر محتوای کلروفیل، پرولین و میزان فتوسنتز و تنفس و فعالیت آنزیم‌های سوپراکسید دسموتاز و پراکسیداز در ارزن (Panicum milenaceum L.). صفحه ۱۶٫ همایش ملی مدیریت کمبود آب و تنش خشکی در زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان. ارسنجان.

۶- تاج‌بخش، م، ‌۱۳۷۵٫ ذرت. زارعت- اصلاح، آفات و بیماریها، انتشارات اصرار تبریز،    صفحه ۱۳۱٫

۷- درجه، ز. ۱۳۸۲٫ ارزیابی وضعیت عنصر روی قابل استفاده گیاهی به روش‌های آزمایشگاهی و گلخانه‌ای در زیر سد درود زن استان فارس، پایان‌نامه فوق لیسانس بخش خاکشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز ص ۳۸٫

۸- راشد محصل، م. ‌و ع، کوچکی. ۱۳۶۴٫ اصول و عملیات دیم‌کاری. ‌انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. صفحه ۲۵۴٫

۹- رشیدی، ش. ۱۳۸۵٫ بررسی اثر کم آبیاری بر کارایی زراعی، فیزیولوژیکی و بازیافت ظاهری نیتروژن در ذرت ۶۷۴ TC در شرایط آب و هوایی خوزستان، پایان‌نامه کراشنتسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین- شهید چمران اهواز.

۱۰- رفیعی، م. ۱۳۸۹٫ بررسی اثر سطوح مختلف سولفات پتاسیم بر عملکرد و اجزای عملکرد سورگوم دانه‌ای تحت تنش خشکی. صفحه ۹٫ همایش ملی مدیریت کمبود آب و تنش خشکی در زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان. ارسنجان.

۱۱- Hsiao, T.C.1973. plant responses to water stress. Plant physiology. 24: 569- 570

۱۲- Jagtap, V.S. Bhargava, P. Stredo and Feirabend, J. 1998. Comparative effect of water, heat and Light stresses on photosynthetic reactions in (Sorghum biocolor L. Moench). Journal Experimental Botany. 49: 1715-1721.

۱۳- Kausar, m.a. et al. 2003. micronutrient availability to cereas from cal careous soil. 1- comprarative zn and cu deficiency and their mutual interaetion in rice and wheat. Plant and soil: 45: 39- 41

مقدمه

ذرت گیاهی است از خانواده غلات با چرخه فتوسنتزی C4 (چهار کربنه) که به دلیل ارزش غذایی خاصی که دارد، بعد از گندم بزرگترین سطح زیر کشت اراضی زراعی دنیا را به خود اختصاص داده است و از نظر تولید محصول بعد از گندم و برنج در رتبه سوم قرار دارد (کریمی،۱۳۷۵).

سطح زیر کشت ذرت در جهان روز به روز در حال افزایش است. در کشور ما نیز به دلیل تطابق شرایط آب و هوایی بعضی از نقاط کشور از جمله ایلام و خوزستان با مراحل رشد آن کشت این گیاه نتایج خوبی داده است. اصولاً ذرت گیاهی است که در مناطق گرمسیری با رطوبت مناسب رشد می‌کند (فتحی، ۱۳۷۸ ) و نیاز آب و هوای آن با شرایط محیطی ایلام مطابقت زیادی دارد. با توجه به پتانسیل بالای تولید آن در استان، عملکرد تولیدی آن پایین‌تر از پتانسیل این گیاه می‌باشد. از جمله عواملی که عملکرد ذرت را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد خشکسالی و تنش حاصل از آن است که تولیدات محصولات زراعی را با محدودیت روبرو می‌سازد و بازده کشت در مناطق خشک و دیم را کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه ایران جز مناطق خشک جهان محسوب می‌شود و در بیشتر موارد توصیه‌های کودی بدون توجه به نیاز گیاه صورت گرفته و به تغذیه صحیح گیاهی اهمیت داده نشده. توصیه‌های کودی عمدتاً‌ به صورت کلیشه‌ای انجام می گردد، کود نقش خود را به عنوان ابزار مهم در افزایش تولید به دلیل عدم استفاده بهینه از آنها ایفا نمی‌کند یکی از دلایل اصلی توجه بیشتر به عناصر کم‌مصرف، به جز نقش آنها در افزایش تولید محصولات، مشاهده کمبود، گرسنگی پنهان و افزایش بیماری‌هایی است که انسان امروزی در اثر مصرف مواد غذایی فقیر از این عناصر، به آن‌ها مبتلا می‌شود.

اشکالی که در توصیه‌ها وجود دارد این است که تا گیاهان زراعی نشانه‌های کمبود را نشان ندهند، کودی توصیه و مصرف نمی‌شود که این اندیشه‌ای نادرست می‌باشد زیرا در این شرایط عملکرد پایین آمده و کیفیت محصول بسیار کاهش می‌یابد (کنگر‌شاهی،۱۳۸۲).

اگرچه آب فراوان‌ترین ترکیب کره زمین به حساب می‌آید و در تمام واکنش‌های شیمیایی اهمیت حیاتی دارد اما کمبود آن مهم‌ترین عامل محدود‌کننده عملکرد محصولات کشاورزی در سراسر جهان به شمار می‌رود. در نواحی خشک و کم آب مانند ایران گذشته از اینکه آب موجود برای کشاورزی کافی نیست از این مقدار نیز بیش از ۳ درصد به مصرف واقعی گیاه نرسیده و بقیه‌ی آب قبل از اینکه در اختیار گیاه قرار گیرد به نحوی از بین می‌رود (علیزاده، ۱۳۷۸). مقدار آب مورد نیاز گیاه در مراحل مختلف رشد آن بسته به گونه‌های گیاهی متفاوت است و کمبود آب در هر مرحله‌ای از رشد ممکن است بر محصول نهایی اثر بگذارد (راشد محصل و همکاران، ۱۳۶۴). با توجه به مشکل کمبود آب به خصوص در ماه‌های تابستان، مصرف صحیح کودهای پتاسیم و روی به دلیل نقشی که در افزایش مقاومت به تنش کم آبی و افزایش سرعت رشد و تولید عملکرد بالاتر دارد، از اهداف مدیریت‌های زراعی می‌باشد.

۱-گیاه ذرت

 ۱-۱- تاریخچه و سطح زیر کشت ذرت در ایران

ذرت تا قبل از سال ۱۴۹۲ که قاره‌ی آمریکا کشف شد در آسیا، اروپا و افریقا بعنوان یک گیاه زراعی شناخته نشده بود (کریمی وهمکاران، ۱۳۷۵). اظهارنظرهای متعددی در خصوص منشأ آن ابراز شده است و به احتمال زیاد مبدأ آن مکزیک و آمریکای مرکزی و همچنین کشورهای آمریکای جنوبی مانند پرو، بولیوی و اکوادور بوده است. طبق نتایج کاوش های بعمل آمده مشخص شده است که حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد این گیاه در پرو کشت می‌شده و همچنین نوع وحشی آن بنام ذرت آندن[۱] یا ذرت مکزیکی حدود ۵۶۰۰ سال قبل در مکزیک کشت می‌شده است. کریستف کلمب در نوامبر ۱۴۹۲ ذرت را در حوالی کوبا مشاهده کرده که به وسیله‌ سرخ‌پوستان قبیله‌ ماهیز کشت می‌شده است و از دانه آن تغذیه می‌کردند که در حقیقت نام گیاه نیز از نام همین قبیله اقتباس شده است. این گیاه بعد از سفر دوم کاشف آمریکا در سال ۱۴۹۴ از کوبا به اروپا و آفریقای شمالی برده شده و در اواخر قرن شانزدهم وارد آسیا گردید (نورمحمدی و همکاران، ۱۳۷۷).

در سال‌های اخیر در نتیجه توجه شایانی که به امر دامپروری و پرورش طیور به عمل آمده و همچنین به علت استقبال زیاد دامداران و پرورش‌دهندگان مرغان گوشتی و تخمگذار و نیز دامدارانی که به تولید و پرورش گاوهای شیری و گوشتی پرداخته‌اند و از طرف دیگر نیاز روزافزون کارخانجات صنعتی و حتی داروسازی به فرآورده‌های این گیاه، به سرعت سطح زیر کشت آن در کشور افزایش یافته است. با توجه به شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی که کشور ایران برای تولید ذرت دارا می‌باشد، کشت آن به سرعت در کشور توسعه یافته است.

سطح زیر کشت ذرت در کشور حدود ۲۴۵٫۰۰۰ هکتار که بیشترین سطح زیر کشت در فارس ۱۰۰٫۰۰۰، خوزستان ۴۳٫۰۰۰ و کرمانشاه ۲۶٫۰۰۰ هکتار می‌باشد. میزان تولید ذرت دانه‌ای ۶/۱ میلیون تن تولید شده است. متوسط عملکرد ذرت دانه‌ای ۶۷۲۶ کیلوگرم در هکتار می‌باشد. بدیهی است با توجه به ارقام اصلاح شده موجود، عملکرد هکتاری پایین بوده و مورد قبول نمی‌باشد. با رعایت اصول مصرف بهینه کودی مخصوصاً مصرف کودهای پتاسیمی به صورت سرک در خاک‌های تخلیه شده نظیر خاک‌های خوزستان و سایر نقاط کشور، به سهولت می‌توان عملکرد هکتاری ذرت را تا حد پیش‌بینی شده در برنامه‌های چهارم توسعه و چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور افزایش داد (غیبی و ملکوتی، ۱۳۸۴).

 ۱-۲- مشخصات گیاه‌شناسی ذرت

ذرت با نام علمی  Zea Mags یکی از مهمترین محصولات خانواده غلات Poaceae می‌باشد که نام انگلیسی آن Maize و آمریکایی آن Corn است که خصوصیات گیاهی آن به شرح زیر است (شریفی جهان تیغ، ۱۳۸۶).

 ۱-۲-۱- ریشه

سیستم ریشه‌ای ذرت مانند گراس‌ها بر دو قسم است ۱) ریشه بذری که در جنین بذر حضور دارد ۲) ریشه‌های نابجا که پس از مرحله جوانه‌زنی از بافت ساقه منشأ می‌گیرد این گونه ریشه‌ها تحت عنوان ریشه‌های تاجی نیز نام برده می‌شوند. ریشه‌های بذری متشکل از دو نوع ریشه اولیه و تعدادی ریشه‌های جانبی است. ریشه‌های نابجا نیز پس از مرحله اولیه رشد سیستم اصلی ریشه را تشکیل می‌دهد (خدابنده، ۱۳۷۴).

 [۱] – Anden

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.