تحقیق تربیت اخلاقی و نقش عاطفه در تربیت اخلاقی کودک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تربیت اخلاقی و نقش عاطفه در تربیت اخلاقی کودک دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه    ۵
مقدمه    ۵
فصل دوم: تاریخچه ای از اخلاق در اسلام و تربیت اخلاقی و بررسی نظریه های آن    ۷
۲-۱- مبانی نظری    ۷
۲-۱-۱-تاریخچه اخلاق در اسلام    ۷
۲-۱-۲-تربیت    ۹
۲-۱-۳-تربیت در دوره کودکی    ۱۰
۲-۱-۴-تربیت  اخلاقی    ۱۲
۲-۱-۵-ضرورت تربیت اخلاقی    ۱۳
۲-۱-۶- رویکردهای اخلاقی در تربیت    ۱۴
۲-۱-۶-۱- رویکرد مکتب فضیلت گرایی به تربیت اخلاقی    ۱۴
۲-۱-۶-۲- رویکرد مکتب وظیفه گرایی به تربیت اخلاقی    ۱۷
۲-۱-۶- ۳- رویکرد منفعت گرایی به تربیت اخلاقی    ۱۸
۲-۱- ۶ -۴- رویکرد غمخواری    ۲۰
۲-۱-۷- تربیت اخلاقی کودک    ۲۲
۲-۱-۸- زمان آغاز تربیت اخلاقی کودک از نظر روان شناسان و برخی از اندیشمندان اسلامی    ۲۴
الف) چکیده پژوهش های انجام شده در ایران:    ۲۷
ب) چکیده پژوهش های انجام شده در خارج از ایران :    ۳۶
جمع بندی    ۳۹
فصل سوم:عاطفه به عنوان زمینه درونی در  تربیت اخلاقی کودک    ۴۱
مقدمه    ۴۱
۳-۱- فطرت    ۴۱
۳-۱-۱- گرایش به خیر اخلاقی    ۴۴
۳-۱-۲- گرایش به خدا    ۴۶
۳-۱- ۳-گرایش عاطفی در دوره کودکی و ارتباط آن با تربیت اخلاقی    ۴۸
۳-۱-۳-۱- عاطفه    ۵۲
۳-۱-۳-۲- حب ذات    ۵۴
۳-۱-۳-۳- اعتماد بنفس    ۵۵
۳-۱-۳-۴- حس خود کم بینی یا عقده حقارت    ۵۶
۳-۱-۳-۵- ترس    ۵۸
۳-۱-۳-۶- خشم    ۵۹
۳-۱-۳-۷- حسادت    ۶۰
۳-۱-۳-۸- لجبازی    ۶۱
۳-۱-۳-۹- امید و ناامیدی    ۶۲
منابع و مأخذ:    ۶۴

منابع :

رضاداد، فاطمه. (۱۳۹۰). مبانی و راهکارهای تربیت اخلاقی در قرآن کریم. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.

رهنما، اکبر( ۱۳۷۸ ). بررسی تجزیه و تحلیل خاستگاه ها، غایات و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه کانت وخواجه نصیرالدین طوسی. رساله دوره دکتری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.

سجادی، سید مهدی. (۱۳۷۹). رویکردها و روش های تربیت اخلاقی و ارزشی و بازنگری و نوع شناسی. پژوهشگاه علوم انسانی حوزه و دانشگاه.

مطهری، مرتضی . (۱۳۷۵) . فطرت . چ ششم .تهران : صدرا .

مطهری، مرتضی . (۱۳۷۶) .فلسفه اخلاق . چ هفدهم . تهران : صدرا .

معین، خدیجه. (۱۳۸۸). راهکارهای تربیتی قرآن در شکوفایی انسان. آستان قدس رضوی، ۵، ۳۲-۱۳٫

صفریان، فیروزه . (۱۳۹۱). تربیت اخلاقی در نهج البلاغه . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه شهید باهنر کرمان.

طوسی، خواجه نصبرالدین( ۱۳۶۰ ). اخلاق ناصری. تصحیح مجتبی مینوی، و علیرضا حیدری. تهران: خوارزمی.

طوسی، خواجه نصبرالدین( ۱۳۶۹). اخلاق ناصری. تصحیح و توضیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری.

عابدی، لطفعلی. (۱۳۸۵). روش های تربیتی از منظر نهج البلاغه. دانشکده علوم انسانی، ۶۲، ۴۶-۳۱٫

عزیزی، محمد مراد. (۱۳۸۴). تربیت اخلاقی از دیدگاه کانت و پستالوزی. دانشگاه تربیت مدرس.

مودب، احمد. (۱۳۸۹). اخلاق در نهج البلاغه. پایان نامه سطح سوم حوزوی (معادل کارشناسی ارشد).

Oserf., and R.Richenbach.(1994). “ Moral Education: Philosophical Issues” in the international Encvclopedia; second edition; Editors in chief torsten Hasan dndt 2(23):18-30.

Toon W. Taris , Gun R.Semin, (1997), journal of Moral Education .2(26):211-250

Uysal, E.(2009). Kinaluizade, Sviews on the Moral Education, Moral Education. 3(36): 333-341.

Rotledge. Felip, (2007), journal of Moral Education. 1(12):105-120.

فصل اول: مقدمه

مقدمه

تجربه بشری نشان داده است که انسان بدون پایبندی به اصول اخلاقی نمی تواند زندگی آرامی داشته باشد. چنانچه در کشورهای غربی به دنبال پیشرفت هایی که در زمینه علوم تجربی داشته اند، به تدریج توجه به اصول اخلاقی و فضائل کم رنگ شده و حتی در برخی موارد با اخلاق و فضائل اخلاقی مبارزه گردیده، اما اخیرا به سبب آسیب های جدی که از این طریق به جامعه وارد شده توجه به اخلاق  فزونی یافته است. توماس لیکونا[۱] در این باره می گوید : «نظر سنجی ها نشان می دهد بسیاری از مردم آمریکا به این نتیجه رسیده اند که این کشور دچار انحطاط معنوی و اخلاقی شده است. این درک و حس فزاینده وجود دارد که مدارس، خانواده ها، کلیسا ها، همه انجمن ها و گروه ها و آنهایی که در طول تاریخ مسئول انتقال میراث اخلاقی به جوانان  بوده اند، باید گرد هم آیند و با یاری یکدیگر اخلاق کودکان و به طور کلی فرهنگ ما را رشد دهند. مدارس نیز در یافته اند که باید پرورش اخلاقی را بالاترین اولویت خود قرار دهند، زیرا این هدف زیر بنای دیگر کارها در مدرسه است»(محمد داودی ،۱۳۹۱). یک نظرسنجی در آمریکا نشان داده است که ۷۱ درصد والدین معتقدند آموزش ارزشهای اخلاقی مهمتر از آموزشهای دانشگاهی برای فرزندانشان  است(کاپلان،۱۳۸۶) و این نوع تربیت باید از همان دوران کودکی آغاز شود ، اما مهمتر از توجه به مساله تربیت اخلاقی ، چگونگی تربیت اخلاقی مهم می باشد.

تربیت اخلاقی، از دیرباز جزء موضوعات اساسی و بنیادی اسلام بوده است. در دنیای امروز همپای با توسعه و رشد مهار ناپذیر تکنولوژی و پیشرفتهای آن، و در عصر رویکرد دوباره بشر به مسئله دین و تربیت الهی،  این موضوع، چشمگیر به نظر می رسد. به خصوص غفلت و نا آگاهی در تربیت اخلاقی کودکان نابسامانی ها و گرفتاری های فراوانی در آینده به دنبال خواهد داشت. پرورش اخلاقی درست، انسان را از تنگناهای بزرگ می رهاند و نیرویی است که به انسان به منظور کنترل خود از وارد شدن در تباهی ها و لغزش کمک می کند. بدیهی است وقتی کاری در شرایطی ویژه و در زمان خود انجام گیرد، آثار دلخواه را به دست می دهد. در این دوره کودک برای تربیت آمادگی کامل دارد و هر تدبیری در تربیت او به کار گرفته شود در دل و جان او نقش می بندد و به راحتی از میان نمی رود. اخلاق و ویژگی های ناشایست را که در بزرگسالی جزء شخصیت فرد شده است، نمی توان به آسانی تغییر داد، حال آنکه نهال کوچک را می توان از حالت انحراف به راستی در آورد. لذا دوران کودکی، بهترین دوره سازندگی و تربیت اخلاقی است و بعد اخلاقی تعیین کننده مسیر زندگی و آینده کودک است و با جوهر وجود آدمی سروکار دارد. با توجه به اهمیت انکارناپذیر دوران کودکی، بیشترین اثربخشی در زمینه تعلیم و تربیت و شکوفایی اخلاقی و شخصیت و پی ریزی اصول و موازین عرفی و اجتماعی فقط در این مقطع زمانی، مجال ظهور می یابد. واضح است اگر پدران و مادران و مربیان مراکز آموزشی، این مقطع زمانی حساس را با سهل انگاری پشت سر بگذارند؛ به سختی می توان ،آن کودک را در آینده از لحاظ تربیتی و اخلاقی، به هنجار دانست.

از طرفی همان طور که ملاحظه می گردد هم اکنون در نظام تعلیم و تربیت جامعه ما، معمولا مفاهیم اخلاقی در کتابهای مختلف درسی، حتی در دانشگاه مطرح شده است، اما این امر فقط به انتقال معلومات، امتحان و نمره محدود شده و هنوز کاربردی نگردیده است و این فرایند در دوره کودکی بیشتر به صورت امر و نهی جریان دارد. بنابراین جامعه ما بیش از هر چیز دیگری به نظام تربیتی صحیح اخلاقی، بخصوص برای کودکان نیاز دارد و پژوهش در زمینه چگونگی تربیت اخلاقی کودکان در عصر کنونی از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این لحاظ یکی از راه های تربیت اخلاقی در دوره کودکی تربیت غیر مستقیم یعنی توجه به زمینه های تربیت است که در این میان به نظر می­رسد عاطفه به عنوان زمینه درونی و خانواده به عنوان زمینه بیرونی نقش عمده در تربیت اخلاقی دوره کودکی دارند. از طرف دیگرمنابع ارزنده­ای همچون قرآن، سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع)، رساله حقوق امام سجاد(ع) و نظریه اندیشمندان اسلامی وجود دارد که می توان با استفاده از این منابع اصیل، زمینه های تربیت اخلاقی کودکان را تبیین نمود. لذا پژوهش در این منابع بر اهمیت موضوع می افزاید. این منابع غنی، سرشار از حقایق نهفته­ای در زمینه تمام ابعاد انسانی به خصوص بعد اخلاقی است که آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته اند. بنابراین با انجام این پژوهش شاید بتوان، قدمی هر چند کوچک در جهت تبیین برخی از زمینه های تربیت اخلاقی کودک از دیدگاه اسلام و ایجاد تغییر در روش های تربیت اخلاقی برداشته شود و از این لحاظ برای والدین و مربیان در زمینه آشنایی با چگونگی تربیت اخلاقی کودک، راهنمایی باشد. از این طریق شاید بتوان کودکان  را چنان تربیت نمود که با داشتن عواطف و اندیشه های پاک، زمینه تحقق گرایش به اخلاقیات در دوره بزرگسالی برای آنان ایجاد شود. علاوه برآن انجام این پژوهش مقدمه­ای بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر در زمینه مسائل  مربوط به تربیت اخلاقی کودک، در جامعه ما خواهد بود.

فصل دوم: تاریخچه ای از اخلاق در اسلام و تربیت اخلاقی و بررسی نظریه های آن

در این فصل ابتدا در قسمت مبانی نظری، ضمن ارائه تاریخچه ای از اخلاق در اسلام و ضرورت توجه به آن، تربیت به طور کلی و بعد از آن تربیت در دوره کودکی مورد بررسی قرار می گیرد. از میان ابعاد مختلف تربیت، تربیت اخلاقی و ضرورت توجه به آن محور بحث بوده که بعد از توضیح در زمینه تربیت اخلاقی و بررسی نظریه ها و رویکردهای مختلف در این زمینه، تربیت اخلاقی کودک و زمان آغاز  این نوع تربیت در دوره کودکی از دیدگاه اندیشمندان مختلف بحث شده است.

۲-۱- مبانی نظری

۲-۱-۱-تاریخچه اخلاق در اسلام

بخشی از تعالیم اسلام را اخلاق اسلامی شکل می دهد، که تحت عناوین اخلاق حمیده و رذیله مورد بحث جدی است. خداوند یکی از اهداف اساسی بعثت پیامبر اسلام(ص) را تزکیه مردم از آلودگی های اخلاقی می داند« به یقین، خدا بر مومنان منت نهاد که پیامبری از خودشان برانگیخت، تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، قطعاً پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند» (آل عمران: ۱۶۳).

یکی از شعارهای محوری پیامبر اسلام چنین بوده است «انما بعثت لا تمم مکارم الاخلاق» تنها برای تکمیل فضایل اخلاقی برانگیخته شدم. پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به سبب تاکیدهای ایشان توجه به مسائل اخلاقی تداوم یافت. امیرالمومنین علی(ع) اولین کسی است که در این باب اثری مکتوب از خود به یادگار نهاد و در نامه ای به امام حسن (ع) نکاتی مهم در اخلاق و تربیت اخلاقی بیان نمود که به نامه ۳۱ نهج البلاغه معروف است که ابواحمد حسن بن عبدالله عسکری از دانشمندان اهل سنت در کتاب الزواجر و المواعظ در مورد آن می نویسد: اگر از کلمات پندآموز چیزی باشد که باید با آب طلا نوشته شود همین نامه است (مکارم شیرازی، ج۱، ۱۳۷۷).

رساله حقوق امام سجاد و دعای مکارم الاخلاق ایشان در صحیفه سجادیه نیز در این زمینه بی نظیرند و در روایاتی که از امامان معصوم(ع) به ما رسیده، بسیاری از مسائل اخلاقی مطرح شده است. از این رو تدوین کنندگان مجموعه های روایی بخشی از آنها را به اخلاقیات اختصاص داده اند. مثلا در کتاب شریف کافی، بخشی از جلد دوم آن با عنوان «کتاب العشره» و «صفات المومن» در مورد مباحث اخلاقی است. هم چنین رساله ای با عنوان صفه المومن و الفاجر از اسماعیل بن مهران و المانعات من دخول الجنه از جعفر بن احمدقمی، کتاب تحف العقول از ابومحمد شعبه حرانی، مکارم اخلاق از علی بن احمد کوفی، مکارم اخلاق از طبرسی، السعاده و الاسعاد از عامری، تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق از ابن مسکویه، احیاء و علوم الدین و کیمیای سعادت از غزالی، اخلاق ناصری از خواجه نصیرالدین طوسی، اخلاق اشراف از روزبهان شیرازی، اخلاق شمسی و اخلاقی کاشفی از علی کاشفی، مجهه البیضاء فی تهذیب الاخیار از فیض کاشانی و جامع السعادات از ملامهدی نراقی و معراج السعاده از احمد نراقی تالیف شده و این روند تا به امروز ادامه دارد و نشانگر پیشینه طولانی  افتخار آمیز اخلاق در جهان اسلام است ( به نقل از داوودی، ۱۳۹۱، ص ۲۵). که هم اکنون تحت عنوان علم اخلاق مورد توجه قرار گرفته است.

 ۱-Tomas  Licona

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تربیت و انواع آن و مفهوم اعتدال با توجه به واژههای مشابه، از منظر قرآن
  • تحقیق تربیت دینی و اصول و مبانی تربیت دینی و عوامل مؤثر در تربیت
  • تحقیق مفهوم تربیت و اخلاق از دیدگاه امام علی (ع)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.