تحقیق تعریف و مفهوم فرهنگ سازمانی و کارکرد های آن و مفهوم اخلاق حرفه ای و وظایف مدیران در اخلاقی کردن سازمان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعریف و مفهوم فرهنگ سازمانی و کارکرد های آن و مفهوم اخلاق حرفه ای و وظایف مدیران در اخلاقی کردن سازمان دارای ۴۴  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه    ۵
۲-۲تعریف فرهنگ    ۵
۲-۳)سطوح فرهنگ ازنظر ادگارد شاین(۱۳۸۳)    ۶
۲-۴)تعریف و مفهوم فرهنگ سازمانی    ۸
۲-۴-۱)ویژگی های فرهنگ سازمانی    ۹
۲-۴-۲)جلوه های مشخص فرهنگ سازمانی:    ۹
۲-۴-۳)عناصر و مولفه های فرهنگ سازمانی    ۱۰
۲-۴-۴)گونه شناسی فرهنگ سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان    ۱۱
۲-۴-۵)الگوی ادگار شاین    ۱۴
۲-۴-۶)اهمیت شناخت فرهنگ برای سازمانها    ۱۵
۲-۴-۷)وظایف فرهنگ سازمانی    ۱۵
۲-۴-۸)چگونگی شکل گیری و حفظ فرهنگ سازمانی    ۱۷
۲-۴-۹) مدیریت و تغییر فرهنگ سازمانی    ۱۸
۲-۴-۱۰)کارکردهای فرهنگ سازمانی    ۱۹
۲-۵ ) تعریف اخلاق    ۲۱
۲-۶ ) اخلاق دراسلام    ۲۲
۲-۷)عناصر فرهنگ اخلاقی دراسلام    ۲۴
۲- ۸ ) مفهوم اخلاق حرفه ای    ۲۵
۲-۹ ) ویژگی های اخلاق حرفه ای    ۲۶
۲-۱۰ ) نظام های اخلاقی عمده    ۲۷
۲-۱۱ ) مبانی نظری اخلاق حرفه ای در اسلام    ۲۸
۲-۱۲ ) ضرورت ترویج اخلاق حرفه ای در سازمان    ۲۹
۲-۱۳ ) وظایف مدیران در اخلاقی کردن سازمان    ۳۰
۲- ۱۴اخلاق در تدریس    ۳۱
۲-۱۵)پیشینه پژوهش    ۳۶
۲-۱۵-۱)تحقیقات انجام شده در ایران    ۳۶
۲-۱۵-۲)تحقیقات انجام شده در خارج ازایران    ۳۸

منابع :

قراملکی، فرامرز، (۱۳۸۴) جامعه دینی، جامعه ای هماهنگ، اندیشه حوزه، سال ۱۱، بهمن و اسفند، ش ۵۶، ص ۳۸-۲۹٫

قراملکی، ۱٫فرامرز،(۱۳۸۲) اخلاق حرفه ای ،تهران، نشر:مؤلف

قراملکی، ۱فرامرز، (۱۳۸۳) «روش شناسی مسئولیت پذیری در سازمان» اندیشه حوزه، شماره شماره ۴۹ و ۵۰، آذر و اسفند ص ۳۴

قراملکی، فرامرز (۱۳۸۳) اخلاق حرفه ای، تهران:انتشارات مجنون

رابینز، استیفن؛جاج، تیموتی (۱۳۸۹). رفتار سازمانی. ترجمه : مهدی زارع. تهران: موسسه ی علمی فرهنگی نصر

معیدفر ،سعید(۱۳۷۸) اخلاق کار وعوامل موثر بر آن درمیان کارکنان ادارات دولتی استان تهران،فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی سال ششم شماره ۲۳ بهار۱۳۸۵ص ۳۲۱

الوانی،سید مهدی(۱۳۷۸)مدیریت عمومی،تهران: نشر نی

عاملی، منیژه، (۱۳۸۱) بررسی مبانی نظری اخلاق حرفه ای دراسلام، پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

میرسپاسی، ناصر(۱۳۸۱) مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، تهران: میر

منوریان، عباس؛ و بختایی، امیر ( ۱۳۸۶ ). شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون مورد مطالعه:سازمان مدیریت صنعتی چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران

نراقی، ملا احمد (۱۳۸۶)، معراج السعاده، قم: دفتر انتشارات زینی

صالحی امیری، سید رضا،(۱۳۸۹) مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، تهران: پژوهشکده تحصیلات استراتژیک

طوسی،محمدعلی(۱۳۷۲)فرهنگ سازمانی،تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی

نیکنامی ،مصطفی(۱۳۸۸)صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش عمومی وارائه چارچوب ادراکی مناسب،مجله دانش وپژوهش در علوم تربیتی وبرنامه ریزی درسی دانشگاه آزاداصفهان شماره۲۳ص۲۲

اردلان، محمد رضا، سلیمی، قربانعلی، رجائی پور ، سعید ؛ و مولوی ، حسین (۱۳۸۷) بررسی رابطۀ یگانگی فرد سازمان با فرهنگ سازمانی در دانشگاه ها ی دولتی غرب کشور(همدان ، کرمانشاه و کردستان ( فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره۴۷ ، ص۹۷-۱۳۱

ابوالقاسمی،محمود(۱۳۸۸)بررسی رابطه فرهنگ سازمانی ومدیریت دانش دربین اعضای هیئت علم یدانشگاه شهید بهشتی تهران،مجله راهبرد فرهنگ،شماره پنجم ص۹۲

بهادری نژاد،مهدی(۱۳۸۸). جایگاه اخلاق مهندسی درشایستگی های حرفه ای مهندسان، فصلنامه علمی وپژوهشی راهبرد فرهنگ،شماره ۸و۹صص۲۰۰-۱۸۴

بیک زاده، محمد ،صادقی،محمد، ابراهیم پور،داوود (۱۳۹۱) تاثیر عوامل سازمانی بر رشد اخلاق حرفه ای کارکنان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مازندران، فصلنامه اخلاق درعلوم وفناوری،سال هفتم شماره،۲ص۱۲۲

 ۲-۱مقدمه

فرهنگ سازمانی به‌عنوان مجموعه‌ای از باورها و ارزشهای مشترک بر رفتار و اندیشه اعضای سازمان اثر می‌گذارد و می‌توان نقطه شروعی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید. فرهنگ سازمانی از اساسی‌ترین زمینه‌های تغییر و تحول در سازمان است نظر به اینکه برنامه‌های جدید تحول بیشتر به تحول بنیادی سازمانی نگاه می‌کند از این‌رو هدف این برنامه‌ها تغییر و تحول فرهنگ سازمان به‌عنوان زیربنا تحول است با بررسی که توسط گروهی از اندیشمندان علم مدیریت به عمل آمده فرهنگ سازمانی به‌عنوان یکی از مؤثرترین عوامل پیشرفت و سازمانها شناخته شده است. به‌طوری‌که بسیاری از پژوهشگران معتقدند که یکی از دلایل موفقیت  ژاپن در صنعت و مدیریت توجه آنها به فرهنگ سازمانی است.

اخلاق در همه زمینه ها وفعالیت های آموزشی از مدیریت گرفته تا تدریس کاربرد دارد.نبود اخلاق در سازمان باعث سوءرفتار مدیران وکارکنان ،لذت نبردن از زندگی شغلی،لطمه به سازمان وافراد سازمان درمحیط حرفه ای می شود.اما باوجود این که آموزش وپرورش مسولیت تربیت قشرکثیری ازافراد جامعه رابرعهده دارد هنوز اخلاق وبرنامه ریزی اخلاقی دربرنامه آموزش معلمان موردغفلت قرار می گیرد.

در این مقاله ابتدا به تعاریفی در ارتباط با فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای وبررسی ابعادآن پرداخته می شودسپس به پیشینه تحقیق در داخل وخارج از کشوراشاره می شود.

۲-۲تعریف فرهنگ

فرهنگ در زبان فارسی معنی مختلفی دارد که مهمترین آنها ادب، تربیت، دانش، مجموعه آداب و رسوم، علوم ، معارف و هنرهای یک جامعه است.(معین،۴۸۹:۱۳۸۷). از دیدگاه علمی تعاریف متعدد و متنوعی از فرهنگ ارائه گردیده که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود :

به عقیده هافستد[۱] (۱۹۸۰) فرهنگ عبارت است از : اندیشه مشترک اعضای یک گروه یا طبقه که آنها را از دیگر گروهها مجزا می کند و در جایی دیگر، فرهنگ به صورت مجموعه ای از الگوهای رفتار اجتماعی، هنرها، اعتقادات، رسوم و سایر محصولات انسان ویژگیهای فکری یک جامعه یا ملت تعریف می شود .

گروبر و کلوکهان[۲] (۱۹۵۲) می گوید: در حالی که بیش از یکصد و پنجاه تعریف برای فرهنگ بر شمرده اند سرانجام ترکیبی به این شرح پدید آورده اند: فرهنگ دربر گیرنده الگوهای آشکار و پوشیده ای از رفتار و برای رفتار است که از راه نمادها که دستاورد نمایان گروههای انسانی است. آموخته می شود و انتقال می یابد . ( به نقل از طوسی ، ۷۱:۱۳۷۷)

تخمین زده می شود که از فرهنگ تا کنون حدود چهارصد نوع تعریف ارائه شده باشد. اما تعاریف مشترکی را می توان یافت که حالت ساده تری داشته و قابل فهم تر هستند که در زیر به آنها اشاره می شود :

استانلی دیوس[۳] (۲۴۰:۱۳۷۳) معتقد است انسانهایی که در یک نظام اجتماعی کوچک یا بزرگ زندگی می کنند دارای باورها، اعتقادات، ارزشها، سنتهاو هنجارهای مشترکی هستند که در مجموع، فرهنگ آن نظام اجتماعی را تشکیل می دهد.

فرهنگ را می توان توافق میان اعضای جامعه درباره ویژگیهای مشترکی که بر فرد، گروه و سازمان و تعامل آنها در یک محیط باز تاثیر می گذارد تعریف کرد (ممی زاده، ۱۳۷۳ )

از مجموع اوصاف و تعاریف فرهنگ، ویژگی های عمده ذیل را می توان استنباط کرد:

-فرهنگ پدیده ای است که بین همه ی افراد یا بیشتر آنها در گروههای اجتماعی مشترک است.

– فرهنگ پدیده ایی است که طریق اخلاقیات ، قوانین و سنتها رفتار انسانها را شکل می دهد و درک افراد از جهان را سازماندهی می کند.

۲-۳)سطوح فرهنگ ازنظر ادگارد شاین[۴](۱۳۸۳)

فرهنگ بعنوان ارزشهای مشترک: ارزشها عبارت از ادراک مشترک از امور مطلوب هستند انعکاسهای از فرضهای اصلی فرهنگ بوده، در سطح تجربه و تحلیل پایین تر ، یعنی پایین تر از فرضهای ضمنی قرار دارند ارزشها غالبا تعیین می کنند که اعضاء چه کار باید بکنند چه کار نباید بکنند تا سازمان موفق باشند. فرهنگ بعنوان هنجارهای مشترک: درست در مقابل مفهوم ذهنی فرهنگ بعنوان مجموعه ای از فرضهای ضمنی ، یا حتی ارزشهای مشترک یک دیدگاه عینی تر از فرهنگ بااستفاده از هنجارهای رفتاری بعنوان عناصر اساسی فرهنگ ظاهر می شوند هنجارها معمولاً انتظارات غیر رسمی  و نوشته نشده ای هستند که درست در  سطح،    قبل تجربه رخ می دهند هنجارها مستقیماً در رفتار تاثیر می کنند آنها خیلی قابل مشاهده تر از ارزشها یا فرضهای ضمنی هستند در نتیجه برای کمک به درک مردم از جنبه های فرهنگی زندگی سازمانی ابزار عینی تری فراهم می کنند هنجارها همچنین به وسیله تشریفاتی که مثالهای قابل رویت و موثر از اهداف اصلی سازمان تهیه می کنند به افراد شرکت کننده در آن انتقال می یابند . (هوی میسکل[۵]،۱۳۸۵ :۴۵۷)

ادگارشاین در کتاب فرهنگ سازمانی خود فرهنگ را در لایه های مختلف تقسیم و با فلش های رفت و برگشت این تعامل را در قالب مدل زیر معرفی می کند.

فصل مشترکی که از تعاریف فرهنگ می توان استخراج نمود تعریفی است که کارگروه مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داده است که فرهنگ عبارت است از: نظام واژه ای است از باورها و مضروضات اساسی، ارزش ها، آداب و الگوهای رفتاری ریشه دار و دیرپا و نمادها و مصنوعات که ادراکات، رفتارها و مناسبات جامعه را جهت و شکل می دهد و هویت آن را می سازد.(صالحی امیری،۱۳۸۹)

۲-۴)تعریف و مفهوم فرهنگ سازمانی

تعاریف متعددی از فرهنگ سازمانی به عمل آمده است. برخی فرهنگ سازمان را یک نظام اعتقادی می دانند که بین اعضای یک سازمان مشترک است، برخی آن را سلسله ای از ارزشهای مشترک مسلط همبسته می دانند، که با مفاهیم نمادی چون داستانها، اسطوره ها و تکیه کلامها منتقل می شود . (رابینز[۱]، ۸۴:۱۳۷۸)

از دیدگاه کوئین (۱۹۹۹)فرهنگ سازمانی عبارت است از ارزشهای اصلی، مفروضات، تفسیرات در رویکردهایی که ویژگیهای یک سازمان را مشخص می کند که در ۴ گونه فرهنگ سازمانی نمایان می شود. این چهار گونه شامل قومی، ویژه سالاری و بازار، سلسله مراتب می باشند. برخی مانند ادگار شاین فرهنگ را الگویی از مفروضات بنیادین می دانند که بر اثر اندوختن از دشواریهای سازگاری بیرونی و یکپارچگی درونی از سوی گروهی معیین، آفریده، کشف و یا پرورده شده است. (طوسی،۱۵۵:۱۳۷۲). برخی دیگر معتقدند، فرهنگ تنها راه منحصر به فردی است که سازمان بر اساس آن فعالیت خود را انجام می دهد. به عبارتی فرهنگ جنبه انسانی سازمان است که با همبستگی هدف مشخص میشود . (دیوس ، ۱۳۷۳). استونروفریمن[۲] (۶۹:۱۳۷۵) فرهنگ سازمانی را مجموعه ای از ارزشها، باورها، نگرش ها و هنجارهای مشترک که رفتار و انتظارات اعضای سازمان را شکل می دهد و به بیان وسیع تر فرهنگ سازمانی تعیین کننده نوع رفتار کارکنان است و اولویت ها را تعیین می نماید. هم چنین باربوساوکاردین[۳](۲۰۰۷) فرهنگ سازمانی را به عنوان یک کنترل کننده اجتماعی که جهت تقویت رفتارهای مشخص و ارزش های غالب عمل می کند، می دانند. رابینز (۱۹۹۲) فرهنگ سازمانی را سیستمی از معانی مشترک که بوسیله اعضای یک سازمان حفظ می شود و یک سازمان را از سازمان های دیگر جدا می کند تعریف می کند. این سیستم از معانی مشترک و مجموعه ای از ویژگی های کلیدی تشکیل شده است که سازمان برای آن ارزش قابل است .

۲-۴-۱)ویژگی های فرهنگ سازمانی

در حالیکه تنوع قابل ملاحظه ای در تعاریف فرهنگ سازمانی وجود دارد به نظر می رسد که بسیاری از آنها ویژگی های ذیل را دارا باشند:

نظم وقائده مشاهده شده رفتاری:وقتی اعضای سازمان در تعامل هستند آنها زبان ،اصطلاحات ،شعائر،آداب ورسوم مشترکی رابکار می برند

هنجارها:هنجارهای رفتاری در گروه های کاری شکل می گیرد

ارزش ها: به عنوان مثال ارزش هادر مدارس شامل عملکرد سطح بالای اولیا ودانش آموزان،میزان غیبت وترک تحصیل ویاکارایی بالاروش های تدریس

فلسفه:سیاستها، باورهای سازمان را درباره ی چگونگی برخورد کارمندان باارباب رجوع راهدایت می کند.

قوانین:دستور العمل هایی برای سازگاری با سازمان وجود دارد که تازه وارد درسازمان باید آنها را یاد بگیرد تا به عضویت آن درآید

احساسات:جو کلی می باشد که سازمان به وسیله طرح فیزیکی و یک روش در آن اعضا با ارباب رجوع ویاافرادتعامل می یابند(لاننبوریگ[۴]،۱۳۸۲)

 

۱ Robins

۲Stooner and freman

[۳] Barbosa and Kardin

۱Lanenburge

۱Hofstede

۲Grobroclouchan

۳Estanli diuse

۴shein

۱ Hovi miscel

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رویکردهای عمده و دیدگاه صاحبنظران در فلسفه اخلاق و اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و تئوری ها و مدل های آن و اخلاق حرفه ای در دانشگاه و ابعاد و عوامل موثر براخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • تحقیق اخلاق حرفه ای و کدهای اخلاق پرستاری
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.