تحقیق رویکردهای عمده و دیدگاه صاحبنظران در فلسفه اخلاق و اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رویکردهای عمده و دیدگاه صاحبنظران در فلسفه اخلاق و اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-  مقدمه    ۵
۲-۱-۲-  رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق    ۹
۲-۱-۲-۱- رویکرد وظیفه گرایی    ۹
۲-۱-۲-۲-  رویکرد نتیجه گرایی    ۱۰
۲-۱-۲-۳- رویکرد فضیلت گرایی    ۱۱
۲-۱-۲-۴-  رویکرد سودگرایی    ۱۲
۲-۱-۳- دیدگاه صاحبنظران    ۱۳
۲-۱-۳-۱-  اندیشمندان اسلامی    ۱۴
۲-۱-۳-۱-۱-  ابوحامد محمد غزالی (۴۵۰-۵۰۵ق)    ۱۴
۲-۱-۳-۱-۲-  علامه سید محمدحسین طباطبایی(۱۲۸۱-۱۳۶۰ش)    ۱۴
۲-۱-۳-۱-۳- محمدتقی جعفری(۱۳۰۴-۱۳۷۷)    ۱۵
۲-۱-۳-۱-۴- امام خمینی(ره)    ۱۵
۲-۱-۳-۱-۵- مرتضی مطهری(۱۲۹۸-۱۳۵۸)    ۱۶
۲-۱-۳-۱-۶- نظریه فرمان الهی    ۱۶
۲-۱-۳-۲-  فیلسوفان    ۱۷
۲-۱-۳-۲- ۱- سقراط (۴۷۰-۳۹۹ق.م)    ۱۷
۲-۱-۳-۲- ۲- افلاطون (۴۲۹-۳۴۷ ق-م)    ۱۷
۲-۱-۳-۲- ۳- ارسطو (۳۸۵-۳۲۲ ق-م)    ۱۷
۲-۱-۳-۲- ۴- ابن‌سینا    ۱۸
۲-۱-۳-۲- ۵- رواقیون    ۱۸
۲-۱-۳-۲- ۶- آگوستین قدیس (۳۵۴-۴۳۰ م)    ۱۹
۲-۱-۳-۲- ۷- رنه دکارت (۱۵۹۶-۱۶۵۰)    ۱۹
۲-۱-۳-۲- ۸- جان لاک (۱۶۳۲-۱۷۰۴)    ۱۹
۲-۱-۳-۲- ۹- بندیکت اسپینوزا (۱۶۳۲-۱۶۷۷)    ۲۰
۲-۱-۳-۲- ۱۰- دیوید هیوم (۱۷۱۱-۱۷۷۶)    ۲۰
۲-۱-۳-۲- ۱۱- ژان ژک روسو (۱۷۱۲-۱۷۷۸)    ۲۰
۲-۱-۳-۲- ۱۲- امانوئل کانت (۱۷۲۴-۱۸۰۴)    ۲۱
۲-۱-۳-۲- ۱۳- جرمی بنتام (۱۷۴۸-۱۸۳۲)    ۲۱
۲-۱-۳-۲- ۱۴- آرتور شوپنهاور (۱۷۸۸-۱۸۶۰)    ۲۱
۲-۱-۳-۲- ۱۵- جان استوارت میل  (۱۸۰۶-۱۸۷۲)    ۲۲
۲-۱-۳-۲-۱۶- نیچه (۱۸۴۴-۱۹۰۰)    ۲۲
۲-۱-۳-۲- ۱۷- سیمون دوبوار(۱۹۰۸-۱۹۸۶)    ۲۳
۲-۱-۳-۲-۱۸- جان دیویی (۱۸۵۹-۱۹۵۲)    ۲۳
۲-۱-۳-۲-۱۹- مارتین لوتر (۱۴۸۳- ۱۵۴۶)    ۲۴
۲-۱-۳-۲-۲۰- نل نادینگز (۱۹۲۴)    ۲۴
۲-۱-۳-۳-  روانشناسان    ۲۵
۲-۱-۳-۳-۱-  زیگموند فروید (۱۸۵۶-۱۹۳۹)    ۲۵
۲-۱-۳-۳-۲-  ژان پیاژه (۱۸۹۶-۱۹۸۰)    ۲۵
۲-۱-۳-۳-۳- نظریه یادگیری اجتماعی    ۲۵
۲-۱-۳-۳-۴- لورنس کلبرگ (۱۹۲۷)    ۲۶
۲-۱-۳-۳-۵-  کارول گیلیگان (۱۹۸۲)    ۲۷
۲-۱-۳-۴- جامعهشناسان    ۲۷
۲-۱-۳-۴-۱-  امیل دورکیم (۱۹۱۷-۱۹۵۸م)    ۲۷
۲-۱-۳-۴-۲- هابرماس (۱۹۲۹)    ۲۸
۲-۱-۳-۴-۳- کارل مارکس (۱۸۱۸-۱۸۸۳)    ۲۸
۲-۱-۳-۴-۴- بنجامین فرانکلین (۱۷۰۶-۱۷۹۰)    ۲۹
۲-۱-۴-  تاریخچه حرفه ای گری    ۲۹
۲-۱-۵-  تاریخچه اخلاق حرفه ای    ۳۲
۲-۱-۶- عوامل پایهای اخلاق حرفهای    ۳۳
۲-۱-۶-۱- استقلال حرفهای اخلاق علمی    ۳۳
۲-۱-۶-۲ – خودفهمی حرفهای    ۳۳
۲-۱-۷-۳ – عینیتگرایی، بی‌طرفی و عدم جانب‌داری    ۳۳
۲-۱-۶-۴ –  فراتر رفتن از مفهوم معیشتی    ۳۴
۲-۱-۷-  اخلاق حرفهای از دیدگاه آموزههای اسلامی    ۳۴
۲-۱-۸-  ملاک نهایی اخلاق حرفهای از دیدگاه اسلام    ۳۵
۲-۱-۹- تاریخچه اخلاق حرفه‌ای مشاوران    ۳۷
۲-۱-۱۰-  اصول اخلاق حرفهای مشاوران و روانشناسان    ۳۷
۲-۱-۱۰-۱-  اصل خودمختاری یا احترام به استقلال مراجع    ۳۸
۲-۱-۱۰-۲-  اصل عدم آسیبرسانی    ۳۹
۲-۱-۱۰-۳-  نیکوکاری یا سودمندی    ۳۹
۲-۱-۱۰-۴- اصل عدالت یا منصفانه عمل کردن    ۴۰
۲-۱-۱۰-۵-   اصل صادقانه عمل کردن یا وفاداری    ۴۰
۲-۲-پژوهشهای پیشین    ۴۱
۲-۲-۱-  پژوهشهای داخلی    ۴۱
۲-۲-۲-   پژوهشهای خارجی    ۴۵
منابع و مأخذ    ۴۸
منابع فارسی    ۴۸

 منابع

حسینی (بیرجندی)، سید مهدی. (۱۳۷۵). “مشاوره و راهنمای درتعلیم وتربیت اسلام”، تهران :امیرکبیر.

حسینی (بیرجندی)، سیدمهدی. (۱۳۹۱). “اصول و روش­های راهنمایی و مشاوره”. ویرایش اول، چاپ بیستم، انتشارات فروزش.

حیدری، احمد علی، هاتف، مهدی. (۱۳۹۰). “هم­ارزی تکامل نهاد در فرد و نوع با رجوع به اندیشه فروید.” نشریه پژوهش­های فلسفی دانشگاه تبریز، سال۶، شماره مسلسل۱۰٫

مطلبی فرد، علیرضا،  نوه ابراهیم، عبدالرحیم،  محسن­زاده، فرشاد. (۱۳۹۰). “بررسی و شناسایی نشانگرهای حرفه­ای و اخلاقی در آموزش و تدریس از نقطه­نظر دانشجویان کارشناسی ارشد”، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، شماره ۴٫

مطهری، مرتضی. (۱۳۸۴). “فلسفه­ی اخلاق”. تهران: انتشارات صدرا.

مطهری، مرتضی. (۱۳۸۴). “اسلام و نیازهای زمان”، جلد اول، چاپ بیست و دوم، تهران: انتشارات صدرا.

مطهری، مرتضی. (۱۳۶۸) .”فلسفه اخلاق”، قم، انتشارات صدرا.

صحرایی، محمدطیب. (۱۳۸۶). “ساقی، محمدرضا (۱۳۷۱). “پایه­های اجتماعی اخلاق”، بی­جا، اشاره. “سیره پیامبر (ص) در مدیریت افکار و رفتار سیاسی، سیاست نبوی مبانی، اصول و راهبردها”. تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، پژوهش‏ و فناوری.

امید، مسعود. (۱۳۸۰)۱٫ ” درآمدی بر اخلاق­شناسی حکمی و فلسفی استاد محمد تقی جعفری”. مجله نقد و نظر. شماره ۲۶، صفحات ۴۴۰-۳۹۸٫

امید، مسعود. (۱۳۸۰)۱٫ “اخلاق­شناسی علامه طباطبایی”، نشریه دانشکده علوم انسانی.

امید، مسعود. (۱۳۸۰)۲٫” اخلاق­شناسی علامه طباطبایی”. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شماره ۴۴، ۷۰-۴۵٫

 – Kitchener ,K.S. (1984). Intuition , critical evaluation, and ethical principles:The foundation for ethical decisions in counseling psychology . The Counseling Psychologist , 12,43-55.

– Kitchener, K.S. (1984). Intuition, Critical evaluation and ethical principles: The foundation for ethical decisions in counseling psychology. The Counseling Psychologist, 12, 43-55.

– Sulaiman*,Hamidah., Megat Daud, Megat Ahmad Kamaluddin., 2013, The Application of Information Technology among Trainee Counselors,  Procedia – Social and Behavioral Sciences 103, 963 – ۹۶۹٫

_ jasca, J. A. & Prichardm.S. (1994). Communication Ethics: Methoodes. Of    Analysis”.Belmont , CA:Wadsworth , 244.

Stan, E. Suditu.M. Georgiana Safta.C,2011’ Career counseling – ethics and ethical background. Case study –Romania. Procedia – Social and Behavioral Science30. 1118-1123.

۱-۲-  مقدمه

اخلاق، جمع خُلق و در لغت دارای دو معناست؛ برخی اخلاق را به معنای نیرو و سرشت باطنی دانسته­اند که برای انسان، تنها با دیده بصیرت و غیر ظاهر قابل درک باشد، در برابر خَلق که به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر گفته می­شود، برخی دیگر خُلق را به معنای صفت نفسانی راسخ می­دانند که انسان، افعال متناسب با آن را، بی­درنگ انجام می­دهد؛ مانند شجاعت. کسی که دارای خُلق شجاعت است در رویارویی با دشمن تردیدی به خود راه نمی­دهد (شریفی، ۱۳۸۹). بر اساس مکتب الهام­بخش اسلام، علم اخلاق، پاک ساختن نفس از صفات ناپسند و آراستن آن به ملکات جمیله است، که از آن به تهذیب اخلاق تعبیر می­شود.

در متون غربی،از واژه­هایی مانند Ethics و Moral استفاده شده است. در فرهنگ لغت وبستر  Moralرا به عناوینی مانند اصول مربوط به‌درستی و نادرستی رفتار و تبعیت از  استانداردهای رفتار درست تعریف کرده است. با رجوع به سایر منابع، ازجمله فرهنگ آکسفورد و تحقیقات موجود، چنین استنباط می­شود که Moral فضایل و رذایل اخلاقی را معرفی می‌کند و  Ethic همان علم اخلاق است و رابطه تنگاتنگی با فلسفه اخلاق دارد. به‌طورکلی، با جمع‌بندی تعاریف موجود در زمینه اخلاق، آن‌طور که نقیب زاده (۱۴-۱۶) مطرح کرده است می­توان گفت: آن­گاه که آدمی از بایدها و نبایدهایی که بیشتر به‌صورت روا و ناروا، پسندیده و ناپسندیده عرضه می­شوند، فراتر رود و به بازشناسی نیک از بد برسد، و این شناخت ارزش نیک، او را به کردار شایسته برانگیزد، به قلمرو اخلاق رسیده و در راه انسان شدن گام نهاده است ( نقیب زاده به نقل از حقیقت، ۱۳۸۹: ۱۰۹).

حاکمیت اخلاق حرفه­ای در سازمان، به میزان بسیار چشم­گیری سازمان را در جهت کاهش تنش­ها و موفقیت برای تحقق و به فعلیت رسیدن هدف­ها یاری می­نماید و سازمان را پاسخگو می­سازد. امروزه داشتن اخلاق حرفه­ای، به‌عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان مطرح است. رعایت اخلاق حرفه­ای قابلیت سازمان را در کسب‌وکار افزایش داده و هزینه­های سازمان و جامعه را کاهش می­دهد. فرد آردیوید می­گوید: در سازمان، اصول اخلاقی خوب از پیش­شرط­های مدیریت استراتژیک خوب است؛ اصول اخلاقی خوب، یعنی سازمان خوب (دیوید به نقل از احد قراملکی، ۱۳۸۵).

اخلاق با ایجاد روحیه تعادل از ظهور چالش­ها و درگیری­ها در حوزه­های اجتماعی پیشگیری می­کند و با انتشار ارزش­های انسانی در میان اعضای جامعه، تعهد و همبستگی را افزایش می­دهد. در دهه­های اخیر شاهد رویدادهایی بوده­ایم که ضرورت و اهمیّت اخلاق را بیش‌ازپیش نمایان می­سازد. وجود دو جنگ ویرانگر جهانی، مشکلات ناشی از روابط مدرن اجتماعی، فشارهای مالی و اخلاقی بنگاه­های بزرگ تجاری از جمله­ی این رویدادهاست (حسینی،۱۳۹۰: ۸۳).

به‌عبارت‌دیگر اخلاق حرفه ­ای در رشد اخلاقی جامعه نقش مهمی دارد. هنگامی که رفتارهای مثبت حرفه­ای در افراد ملکه ذهنی شوند و به عادت تبدیل شوند، بخشی از این رفتار­ها به محیط بیرون و خانواده نیز برده می­شود. ازاین‌رو استفاده از کدهای رفتاری نه تنها موجب اصلاح اخلاق حرفه­ای، بلکه موجب رشد اخلاق افراد در حوزه­های دیگر می­شود. بنابراین، می­توان به این نتیجه رسید که رمزهای رفتاری و اجرای صحیح آن­ها در میان کارمند­های سازمان­های گوناگون می­تواند تأثیری گسترده بر اخلاق جامعه بگذارد و بخش قابل‌توجهی از سازمان را به‌سوی رشد اخلاقی گرایش دهد. احساس ضرورت وجود اخلاق حرفه­ای در یک جامعه موجب پیشرفت آن جامعه در سطوح مختلف خواهد شد و با توجه به ویژگی تشدیدگرایانه علم اخلاق، اخلاق برون‌سازمانی در افزایش عملکردهای مثبت درون‌سازمانی دارای نقش بسزایی است.

مطالعه­ی صحنه­های اخلاق­گریزی در تاریخ بشر این نکته را روشن می­کند که مشکل اخلاق، فقدان اصول اخلاقی و یا جهل و عدم آگاهی نسبت به آن نیست. درواقع انسان­ها علی­رغم آگاهی و پذیرش فطری و یا غیر فطری نسبت به اصول اخلاقی از آن­ها سرپیچی می­کنند. این واقعیت نشان می­دهد که بحران اخلاقی از زیان­بارترین بحران­هایی است که تمدن بشری را تهدید می­کند و به همین دلیل نیاز بشر به اخلاق را باید جدی گرفت. (احد قراملکی،۱۳۹۰: ۸-۷).

این یک اصل مسلم و محسوس  همگانی است که کسی که دارای عوامل اخلاقی درونی است، آسیبی به اجتماع نمی­رساند. یعنی آدمی که باوجدان و خیرخواه و حق­شناس است، هرگز به اجتماع زیانی نخواهد رسانید. بدون شک، چنین شخصی به قراردادهای اجتماعی خود بهتر از همه پایبند می­شود؛ زیرا قطب­نمای وجدان، صلاح اجتماع را به چنین شخصی به‌طور صحیح نشان داده است (امید،۱۳۸۰: ۴۰۴).

۲-۱-۲-  رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق

در اینجا می­توان به بیان انواع رویکردهای مطرح در فلسفه­ی اخلاق که عبارت­اند­از:  رویکرد وظیفه­گرایی، رویکرد نتیجه­گرایی، سودگرایی( لذت­گرا)، رویکرد فضیلت­گرا، اشاره کرد.

۲-۱-۲-۱- رویکرد وظیفه­گرایی

واژه وظیفه­ گرایی[۱] را نخستین بار، جرمی بنتام[۲] در کتاب وظیفه­گرایی یا علم اخلاق، مطرح کرد. واژه انگلیسی  Deontologismترکیبی است از Deontoبه معنی «تکلیف» و «وظیفه» و Logos به معنای «شناخت» (موحدی، ۱۳۸۹: ۱۶۵). نظریات مربوط به وظیفه­گرایی نظریاتی­اند که بدون توجه به نتایج افعال، آن­ها را ذاتاً خوب یا بد می­دانند. موضوعی که در این دسته از نظریه­های اخلاقی تأکید می­شود این است که همه ما وظایفی را بر عهده‌داریم که شامل اعمالی است که باید انجام دهیم و یا نباید انجام دهیم. این اعمال صرف‌نظر از پیامدی که دارند، بر عهده ما هستند. (فرانکنا، ۱۳۸۵ : ۴۷-۴۶ ). وظیفه­گرایی، مانند نتیجه گرایی، به دوشاخه وظیفه­گرایی عمل نگر و وظیفه­گرایی­ قاعده نگر تقسیم می­شود. در اکثر متون و مباحث اگر از وظیفه­گرایی به‌طور عام سخنی گفته می­شود، عمدتاً وظیفه­گرایی قاعده نگر مراد است و حاکی از این می­باشد که اگر وظیفه را همواره قاعده­ای مشخص و تعیین کند، ارجح است از اینکه افراد بدون هیچ قواعد و مقرراتی به وظایفی که تشخیص می­دهند، عمل کنند و باعث به وجود آمدن تعارض میان وظایف شوند. ازجملۀ وظیفه­گرایان عمل­نگر می­توان به ریچارد پرایس [۳]و ایچ. ای. پریچارد[۴] و ازجمله نظریات وظیفه­گرایانۀ قاعده­نگر می­توان به نظریه امر الهی، نظریه اخلاقی کانت و نظریات اخلاقی دبلیو. دیوید. رأس[۵] اشاره کرد. دراخلاق هنجاری، نظریات وظیفه­گرایانه در مقابل نظریات نتیجه­گرایانه قرار می­گیرند. درحالی­که نتیجه­گرایی، اعمال درست را بر اساس نتایج خیر مشخّص و معین می­کند، وظیفه­گرایی مدعی است که اگرچه نمی­توان از نتایج و پیامدهای اعمال صرف‌نظر، اما ویژگی­های مهم دیگری نیز وجود دارند که تعیین‌کننده درستی و نادرستی اعمال می­باشند. در وظیفه­گرایی، ملاک سنجش افعال اخلاقی، وظیفه است.

[۱]. Task-oriented

[۲]. Geremy Bentam

[۳] . Richard Price

[۴] . HD. Them. Pritchard

[۵] . W. David Ross

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اخلاق در ادبیات فارسی و ادیان و جوامع
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و تئوری ها و مدل های آن و اخلاق حرفه ای در دانشگاه و ابعاد و عوامل موثر براخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • تحقیق اخلاق و دیدگاه ها و مکاتب موجود و دیدگاه صاحب نظران در مورد اخلاق
  • تحقیق اخلاق حرفه ای و کدهای اخلاق پرستاری
  • تحقیق نسبت هنر و اخلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.