تحقیق اخلاق در ادبیات فارسی و ادیان و جوامع

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اخلاق در ادبیات فارسی و ادیان و جوامع دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول:اخلاق چیست؟    ۵
۲-۱- تعریف اخلاق    ۵
۲-۲- اخلاق بدیهی است یا انتزاعی، مطلق است یا نسبی؟    ۱۰
۲-۳- راهکارهایی برای اکتساب اخلاق    ۱۴
۲-۳-۱- بیداری از غفلت    ۱۴
۲-۳-۲- تحقیق برای تحصیل علم و ایمان    ۱۴
۲-۳-۳-  استعانت از عقل و شرع جهت گزینش صفات نیکو    ۱۶
۲-۳-۴- دقت در آثار و پیامدهای اعمال    ۱۶
۲-۳-۵- تزکیهنفس    ۱۷
فصل سوم:اخلاق در ادیان و جوامع    ۱۳
۳-۱- هند باستان    ۱۳
۳-۲- اخلاق در مصر باستان    ۱۴
۳-۳-  اخلاق در چین باستان    ۱۵
۳-۴- اخلاق در یونان باستان    ۱۶
۳-۵- روش اخلاقی ایران باستان    ۱۷
فصل چهارم:اخلاق در ادبیات    ۱۷
۴-۱- ادبیات اخلاقی علمی    ۱۷
۴-۲- ادبیات اخلاقی علمی    ۲۱
۴-۳- فلسفه حکایت نویسی در کتاب‌های اخلاقی سنتی    ۲۲
۴-۴- اندرزنامه‌ها    ۲۲
۴-۵- رجحان ادبیات اخلاقی سنتی بر ادبیات اخلاقی علمی    ۲۴
۴-۶- نقش مراعات نظیر در بیان فضایل و رذایل    ۲۶
فهرست منابع    ۲۳

منابع

قرآن کریم، ترجمه دکتر محمدمهدی فولادوند.

نهج­البلاغه، ترجمه محمد دشتی.

حکیمی، م ر. (۱۳۵۶)، دانش مسلمین، تهران، دفترنشر فرهنگ اسلامی.

دوران‍ت‌، و ج . (۱۳۶۸)،اص‍لاح‌ دی‍ن‌ (ت‍اری‍خ‌ ت‍م‍دن‌، وی‍ل‌ دوران‍ت‌؛ ک‍ت‍اب‌ ش‍شم)‌، ت‍رج‍م‍ه‌ س‍ه‍ی‍ل‌ آذری‌، ت‍ه‍ران‌، ‌‏‫س‍ازم‍ان‌ ان‍ت‍ش‍ارات‌ و آم‍وزش‌ ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی.

نیکوبخت، ن. (۱۳۸۹)، تحلیل شعر فارسی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).

هوگو، و. (۱۳۸۶)، بینوایان، ترجمه علی اتحاد، بازنویسی مجید سیف، تهران، سپیده.

وراوینی، س. (۱۳۸۳)، مرزبان­نامه، شرح دکتر خلیل خطیب رهبر، تهران، صفی علیشاه.

اب‍ن‌م‍س‍ک‍وی‍ه‌، ا. (۱۳۸۱)، ت‍ه‍ذی‍ب‌ الاخ‍لاق‌، ت‍رج‍م‍ه‌ و ت‍وض‍ی‍ح‌ ع‍ل‍ی‌اص‍غ‍ر ح‍ل‍ب‍ی‌، تهران، اس‍اطی‍ر.

ارسطاطالیس،(۱۳۸۱)، الاخلاق نیکوماخس، ترجمه ابوالحسن پورحسینی، تهران، دانشگاه تهران.

دوفوشه­ کور ه. (۱۳۷۷)، اخلاقیات، ترجمه محمدعلی امیرمعزی و عبدالمحمد روح بخشان، تهران، مرکز نشر دانشگاهی .

رزم‍ج‍و، ح. (۱۳۸۲)، ‌­ن‍ق‍د و ن‍ظری‌ ب‍ر ش‍ع‍ر گ‍ذش‍ت‍ه‌ ف‍ارس‍ی‌ از دی‍دگ‍اه‌ اخ‍لاق‌ اس‍لام‍ی‌، م‍ش‍ه‍د، دان‍ش‍گ‍اه‌ ف‍ردوس‍ی‌.

 مقدمه

مطالعه در احوال ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ و همچنین مطالعه در احوال مردم یک عصر نشان می دهد که در وجدان و عقل و دریافت آدمی احکامی وجود دارد که کلی و مطلق و دائم است، یعنی همگان، یکسان بعضی چیزها را خوب و باارزش می­دانند و بعضی چیزها را بد و ضدارزش می­شمارند، راستگویی، درستکاری،‌ دستگیری از نیازمندان،‌ احترام به پدر و مادر،‌ سزای نیکی با نیکی،‌ عدل، شجاعت، سخاوت، ایثارگری و … در همه ادوار و زمان­ها و در نزد تمام مردم دنیا ارزشمند و خوب و صفات متضاد با این اخلاق،‌ ضد ارزش و بد هستند .

اخلاق، رفتاری است که کمال مطلوب دارد و این کمال مطلوب نمی­تواند در حدّ سودجویی باشد، سر و کار اخلاق با مسأله­ی ارزش­هاست و ارزش، مستقل از سود و گاهی مغایر و حتی متضاد با آن است و چون انسان از دو بعد انسانی و حیوانی تشکیل شده که بعد انسانی و ملکوتی او سرچشمه ارزش­های متعالی و قدسی اخلاقی است،‌ به اخلاق معنایی فراتر از سود و مصلحت می­بخشد و منشأ دوام و جاودانگی آن است، بنابراین با قبول جنبه­ی متعالی و ملکوتی انسان است که قداست و تعالی ارزشهای اخلاقی اثبات می شود.

ایده­های اخلاقی از پدیده­های روانی است که از آغاز تمدن­ها در تاریخ به وجود آمده،‌ این پدیده از ابزار و اسباب تفسیر و تعبیر آداب و رسوم و سنن امم و اقوام گذشته می­باشد که دوشادوش فعالیتهای عقلانی در بین این اقوام رواج داشته است.

فصل اول:اخلاق چیست؟

 ۲-۱- تعریف اخلاق

اخلاق جمع خلق است و به معانی: خوی ، عادت ، سجیه ، خصلت ، سیرت و…… آمده است.

«الخلق والخلق : و هوالدّین و الطبع و السجیه و…. و لهما اوصاف حسنه و قبیحه … » (لسان العرب، ذیل خلق)  در فرهنگ اصطلاحات فلسفی نیز آمده که: «ملکه راسخ نفسانی است، که بدون تکلیف، منشأ صدور را افعال نیکو باشد و اصل خلق: شجاعت، غفلت وحکمت است و مجموع هر سه عدالت … » (سجادی ، ۱۳۸۳ : ۱۳۳ )

درفرهنگ لغات، معانی کم و بیش مشابهی از اخلاق ارائه شده  و آن را شاخه­ای از حکمت عملی دانسته­اند.

«خلق هیأت راسخه­ای است درنفس، که مصدر افعال جمیله یا رذیله است، عقلاً و شرعاً. چنان که خلق نیکو یا خلق ناپسند گویند …. و علم اخلاق، یکی از شعب حکمت عملی است و آن دانش بد و نیک خوی­ها و تدبیر انسان است برای نفس خود، یایک تن خاص . » (معین، ذیل خلق)

در حقیقت، اخلاقیات، مجموعه قوانین کردار و ارزش­هایی که در یک جامعه به عنوان هنجار شناخته ­می­شود. اخلاقیات اغلب به یک سنت آرمانی وابسته است که بین چیزی که هست و چیزی که باید باشد، تمایز ایجاد می­کند، در حالیکه آداب و رسوم وابسته به یک سنت مادی­گرا است که تنها به دنبال پیشبرد واقعیت‌های موجود برای دستیابی به خوشبختی همگانی، از طریق رفتار منطقی است.

در زبان فارسی، واژه­ی خلق، بنابر تغییر حرکت حرف اول، معنای متفاوتی را افاده می­کند. «ویژگی­های جسمی انسان “خَلق ” و ویژگی­های روحی و نفسانی او “خُلق” نامیده می­شود می­توان گفت “خَلق ” صورت ظاهر انسانی و”خُلق ” سیرت باطن انسانی است. » ( شیروانی، ۱۳۸۴ : ۲۱) و بازمی گوید: «خلق ممکن است خوب یا بد باشد. خلق، چگونگی و هیأتی برای نفس است که در او پایدار و ماندگار شده است حالت­های گذرای نفس، خُلق نامیده می شوند.

-هرخلقی منشأ صدور پاره ای افعال مناسب با خود می­باشد.

-صدور این افعال ازنقش، بدون تأمل واندیشه صورت می­پذیرد.که این اخلاق، فضیلت خوانده می شود.» (همان : ۲۱ )

درفرهنگ های بیگانه از اخلاق (Morle)  نیز مکرر استفاده شده و شاعران و نویسندگان بزرگی نظیر دوفوشه کور، توجه ویژه­ای  به آن دارند.

از”فولکیه” نقل شده است که «علم اخلاق عبارت از مجموع قوانین رفتار که انسان با عمل به آن می­تواند به هدفش نائل آید. » (مدرسی، ۱۳۸۱ : ۱۸ )

درکتاب اخلاقیات آمده که: «بنابر تعریف ژه نابر، علم اخلاق اشاره است به سرگذشت معقول کوشش، برای وجود داشتن، سرگذشت میل انسان است به وجود. » (دوفوشه کور، ۱۳۷۷: ۸)

اخلاقیات می­تواند فردی باشد، در این حالت شامل یک باید شخصی است، شخص خود تصمیم گیرنده و وضع­کننده ی قانونی است که او را به انجام یا عدم انجام فعلی ملزم می­کند. در این حالت هدف اخلاقیات و درستکاری، پیشبرد و بهبود وضعیت زندگی در جامعه است.

علمای مسلمان، اخلاق را به معنای ملکات نفسانی درنظر می­گرفتند و تعاریف زیادی از اخلاق داده­اند.

– ابوعلی مسکویه درکتاب تهذیب­الاخلاق می­گوید: «اخلاق یعنی هیأت­هایی راسخ و پایدار در جان آدمی که او را به انجام دادن کارهایی بدون اندیشه و تأمل برمی­انگیزاند. » (مسکویه،۱۳۸۱: ۵۱ ).

– عبدالرزاق لاهیجی در کتاب گوهر مراد می­گوید: «خلق ملکه­ای است نفسانی که مقتضی سهولت صدور افعال از نفس بدون نیاز به فکر وتأمل باشد. » (لاهیجی، ۱۳۶۴ : ۶۶۷)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رویکردهای عمده و دیدگاه صاحبنظران در فلسفه اخلاق و اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام
  • تحقیق اخلاق و دیدگاه ها و مکاتب موجود و دیدگاه صاحب نظران در مورد اخلاق
  • تحقیق اخلاق حرفه ای و کدهای اخلاق پرستاری
  • تحقیق نسبت هنر و اخلاق
  • تحقیق بررسی اخلاق کارگزاران و صفات مومنان و روش به کارگیری نفس درخوبی ها در نهج البلاغه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.