594 views
پیشینه تحقیق بررسی اخلاق کارگزاران و صفات مومنان و روش به کارگیری نفس درخوبی ها در نهج البلاغه دارای ۱۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۶
فصل اول:معرفی نهج البلاغه ۹
۲-۱-گردآوری نهج البلاغه ۱۰
۲-۲-انگیزه تألیف ۱۱
۲-۳-تبویب نهجالبلاغه ۱۱
۲-۴-وجه نامگذاری کتاب ۱۲
۲-۵-ویژگیهای نهج البلاغه ۱۲
۲-۶-نهج البلاغه از منظر فرزانگان ۱۳
۲-۷-موضوع و محتوای نهج البلاغه ۱۵
۲-۷-۱-محورهای سهگانه ۱۵
۲-۸-آشنایی با مخاطبِ نامه ۶۹نهج البلاغه وشأن صدور این نامه: ۱۸
فصل دوم : اخلاق فردی کارگزار ۲۰
۳-۱- اخلاق فردی کارگزار ۲۱
مقدمه: ۲۱
۳-۱-۱-تعریف اخلاق ۲۲
۳-۱-۱-۲-اخلاق در اصطلاح: ۲۲
۳-۱-۲-بزرگشمردن و گرامیداشتن نام خدا و پرهیز ازقسم دروغ: ۲۳
۳-۱-۳-تمسّک به قرآن و عمل به احکام آن: ۲۷
۳-۱-۴-عبرت گرفتن از زندگی گذشتگان در قرآن: ۳۰
۳-۱-۵-یادمرگ و قیامت: ۳۳
۳-۱-۷-پروا درخلوت: ۳۷
(وَ احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ یُعْمَلُ بِهِ فِی السِّرِّ وَ یُسْتَحَى مِنْهُ فِی الْعَلَانِیَهِ وَ احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ إِذَا سُئِلَ عَنْهُ صَاحِبُهُ أَنْکَرَهُ وَ اعْتَذَرَ مِنْهُ؛ از هر کار پنهانى که از آشکار شدنش شرم دارى پرهیز کن، از هر کارى که از کننده آن پرسش کنند، نپذیرد یا عذر خواهى کند، دورى کن). ۳۷
۳-۱-۸-پرهیز از خودخواهی: ۳۹
۳-۱-۹-پرهیز از کفران نعمت: ۴۲
۳-۱-۱۰-شکر گذاری، افزایش نعمت: ۴۴
۳-۱-۱۰-۲-توصیه به شکر ۴۶
۳-۱-۱۰-۳-نمودارکردن اثر نعمت: ۴۸
(وَ لْیُرَ عَلَیْکَ أَثَرُ مَا أَنْعَمَ اللَّهُ بِهِ عَلَیْکَ؛ و چنان باش که خدا آثار نعمتهاى خود را در تو آشکارا بنگرد). ۴۸
۳-۱-۱۱-اطاعت از خدا: ۵۲
۳-۱-۱۲-پرهیز از دوستی با کمخردان: ۵۴
۳-۱-۱۳-مدارا هنگام حکومت: ۵۸
۳-۱-۱۴-پرهیز از لغو و بیهودگی ۶۲
۳-۱-۱۵-پرهیز از محلِ کمین شیطان ۶۵
۳-۲-بخش دوم: اخلاق اجتماعی کارگزار ۶۸
مقدمه: ۶۸
۳-۲-۱-حفظ آبرو: ۶۹
(وَ لَا تَجْعَلْ عِرْضَکَ غَرَضاً لِنِبَالِ الْقَوْمِ؛ آبروى خود را آماج تیر گفتار دیگران قرار نده). ۶۹
۳-۲-۲-نهی از گفتار وانکار بدون علم ۷۲
۳-۲-۳-نحوه برخورد درهنگام خشم ۷۵
۳-۲-۳-۱- فروبردن خشم ۷۵
۳-۲-۳-۲- گذشت درهنگام توانایی ۷۸
۳-۲-۳-۳- بردباری به هنگام غضب ۸۴
۳-۲-۳-۴-عفو به جاى انتقام ۸۵
آن حضرت درمقولهی انتقام، اینگونه حارث را مورد خطاب قرارمیدهند ومیفرمایند: ۸۵
۳-۲-۴-پرهیز از غفلت از اقشار پایین جامعه ۸۶
۳-۲-۵-ایثار و فداکاری ۸۹
۳-۲-۶-توصیه به شهرنشینی ۹۲
۳-۲-۷-نماز جمعه ۹۴
۳-۲-۸-توجه به ناگهانی رسیدن مرگ در حال غفلت ۹۹
فصل سوم: ۱۰۲
۴-۱-انواع نفسها ۱۰۴
۴-۱-۱-نفس اماره (روان فرمانگر) ۱۰۴
۴-۱-۲- نفس لوامه (روان سرزنشگر) ۱۰۵
۴-۱-۳-نفس ملهمه (روان الهامگیرنده) ۱۰۵
۴-۱-۴- نفس مطمئنه(روان بیگمان) ۱۰۵
۴-۲-رفق و مدارا با نفس ۱۰۹
۴-۲-۲- تکلیف به اندازهی توان ۱۱۱
۴-۳-مراحل تهذیب وتأدیب نفس ۱۱۲
۴-۳-۱-یقظه ۱۱۲
۴-۳-۲- تفکّر و تدبّر ۱۱۴
۴-۳-۳-عزم ۱۱۴
۴-۳-۴- مشارطه ۱۱۵
۴-۳-۵- مراقبه ۱۱۶
۴-۳-۶-محاسبه ۱۱۷
۴-۳-۷-معاتبه یعنی انتقاد از خویشتن ۱۱۹
۴-۳-۸-کنترل نفس ۱۲۵
فهرست منابع و مآخذ ۱۲۷
۱-قرآن کریم
۲- نهج البلاغه، گردآوری شریف الرضی (۱۳۸۷) ترجمه: محمددشتی. قم، لاهوتیان، چاپ دوم.
۳- ارشاد، علی اکبر (۱۳۸۰) دانشنامه امام علی(ع)، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ ارشاد، چاپ اول.
۴- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴) تفسیرنمونه، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ اول.
۵—————-(۱۳۷۵) پیام امیرالمومنین(ع)، تهران، دارالکتب اسلامیه،چاپ پنجم.
۶—————-(۱۳۷۷) اخلاق در قرآن، بی جا. مدرسه الامام علی ابن ابیطالب (ع)، چاپ اول.
۷—————-(۱۳۸۳) یکصد موضوع اخلاقی در قرآن و حدیث، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم.
۸-ایروانی، جواد و رضا وطن دوست و غلامحسین کمیلی و رضا حقپناه (۱۳۸۷) فرهنگ روابط اجتماعی در آموزههای اسلامی، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، چاپ اول.
۹-امینی، ابراهیم(۱۳۶۸) خود سازی یا تزکیه و تهذیب نفس، قم، انتشارات شفق.
۱۰-بابایى، احمدعلی(۱۳۸۲) برگزیده تفسیرنمونه، تهران، دارالکتب السلامیه، چاپ سیزدهم.
۱۱-بحرانی، میثم بن علی بن میثم(۱۳۸۸) شرح نهج البلاغه، مترجمان: محمدرضا عطایی- حبیب روحانی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، چاپ سوم.
۱۲-بیگی، روح الله(۱۳۸۹) ارزشهای اجتماعی در قرآن، قم، اسوه، دوم.
۱۳-تمیمی آمدی، عبد الواحدبن محمد(۱۳۷۸) غررالحکم ودررالکلم، ترجمه محمد علی انصاری، تهران، انتشارات نشر و فرهنگ اسلامی، چاپ هشتم.
۱۴-ثقفی تهرانی، محمد(۱۳۹۸) تفسیرروان جاوید، تهران، انتشارات برهان، چاپ سوم.
۱۵-جعفرى، یعقوب(۱۳۷۶) تفسیرکوثر، قم، هجرت، چاپ اول.
۱۶-حرّانی، حسن بن علی(۱۳۶۳) تحف العقول، تهران، انتشارات عملیه اسلامیه.
۱۷- محمد قاسمی، حمید(۱۳۸۹) اصول تربیتی در داستانهای قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول.
۱۸-حسینی تهرانی، محمد حسین(۱۳۸۷) رسالهی لباللباب، مشهد، علامه طباطبایی، چاپ نهم.
نهج البلاغه، بىتردید پس از قرآنکریم گرانقدرترین و ارزشمندترین میراث فرهنگى اسلام است . این کتاب مجموعهاى است به ابعاد وجودى یک انسان کامل، زیرا نازلات و صادرات وجودى است که والاترین وجود پس از پیامبر اکرم (ص) است. نهج البلاغه کتابى است که در آن والاترین اندیشهها و معرفتها، و نیکوترین سیرتها و سلوکها جلوه یافته و انسانها را راه نموده و بر کسى پوشیده نیست که امیرمؤمنان (ع) پیشواى فصیحان و سرور بلیغ سخنگویان است و اینکه سخن او والاترین سخن پس از کلام خداوند و پیامبر اکرم(ص) است، چنانکه درباره سخن آن حضرت گفتهاند: نهجالبلاغه پایینتر از سخن خداوند و بالاتر از گفتار همه مخلوقات است .از امتیازات برجسته سخنان امیرالمؤمنین که به نام نهجالبلاغه امروز در دست ما است ، این است که محدود به زمینهاى خاص نیست .این اثر ماندگار توسط ادیب علامه، مرحوم سید شریف رضی رضوان ا… علیه در سال ۴۰۰ هجری از میان صدها کتاب و منبع گردآوری و تنظیم گردیده است و چنانکه خود اشاره کرده، آنچه در این مجموعه گردآورده است، منتخب و گزیدهاى از سخنان و مکتوبات امیرمؤمنان (ع) است، نه همه آنچه از آن حضرت در کتابها موجود است. بدین ترتیب کتابى ظهور یافت که جلوهاى است از جلوههاى وجود على (ع) نسخه یگانه هستى و مظهر همه کمالات الهى.
نامه امام علی (ع) به حارث در سه محور است :
الف: اخلاق کارگزاران : در سخنان امیرمؤمنان در نهجالبلاغه, به واقع میتوان اخلاق کارگزاران حکومتی را مشاهده نمود و معیار و میزانی برای همه انسانها بهویژه کارگزاران یافت. هدف حضرت علی علیه السلام در سیاست، هدایت مردم و جامعه به سوی عدالت است و این امر، جز با پایبندی حکومت و کارگزارانش به اصول اخلاقی در سیاست، ممکن نیست. در نتیجه بر ضرورت تعهد اخلاقی زمامدار تأکید بیشتری دارد. بنابراین باید به رفتارها و خصال مأموران حکومتاسلامی که حضرت أمیر (ع)، به عنوان حاکم اصلی جامعه به آنها أمر فرموده است، توجه داشت هر چند اکثر این اوامر اخلاقی در کلام امیرمؤمنان (ع)، اموری است که در زندگی سایر مسلمانان، غیر از کارگزاران نیز باید مراعات شود، اما به دلیل نقش تأثیرگذار کارگزاران حکومت بر سایر اقشار جامعه و همچنین مسؤولیت و وظایف اختصاصی ایشان، اهمیت آنها در مورد کارگزاران بسیار بیشتر است. ازجمله این رفتار وخصال ها که ایشان بدانها اشاره میکنند عبارتند است از: تقوا، عدالت، رعایت حقوق مردم، امانتداری، مداراکردن بامردم، فروتنی، شجاعت، قاطعیت در تصمیمگیری.
ب: صفات مومنان: مؤمن کسی است که به خدا و انبیای الهی بهویژه آخرین آنها حضرت محمد مصطفی (ص) و اوصیای آن حضرت، ائمههدی (علیهمالسلام) ایمان داشته و در حدّ توان عامل به دستورات آخرین دین خدا باشد؛ و اگر گناهی از او سر زد سریعاً توبه نماید. برای مؤمنین بسته به قوّت ایمانشان در اعتقادات و میزان پایبندیشان به دستورات دینی در عمل، درجات فراوانی است که در کتب اخلاقی و عرفانی به آنها پرداخته میشود. به عبارت دیگر مؤمن یعنی مسلمان کامل؛ کسی که به تمام آنچه خدا و پیامبر(ص) امر کرده است، تسلیم و پایبند باشد. خداوند مسیری را معین کرده که در ادامهی رسالت پیامبر (صلی الله علیه و اله) باید به آن مسیر ملتزم بود و تبعیت از امامت ائمه معصومین (علیهمالسلام) در ادامه رسالت پیامبر (ص) ملاک حق و باطل است و هر کسی در این مسیر قرار گیرد، مؤمن است و هر کسی در این مسیر نباشد، مؤمن نیست.
امام علی (ع) نیز، شاخصههایی ذکر کردهاند که هر کدام از آنها میتواند برای ما ملاک مهمی باشد ازجمله آنها: تسلیم بودن و یقین داشتن، و بردباری، از خدای عزوّجل راضی و مخالف هوای نفس خویش بودن، یاور دین و حامی مؤمنین و پناه مسلمین است
ج: روش به کارگیری نفس درخوبیها : انسان دلش میخواهد خوب باشد ولی چگونه؟ این مشکل بسیاری از انسانهاست. همهی خوبیها، بدون«زیر پا گذاشتن نفس»، سرانجام از دست میروند. اگرانسان مبارزه با هواینفس نکند، ممکن است تمام مهربانیها و خوبیهای او در خدمت هوای نفسش قرار گیرد.در واقع «نفس اماره بالسوء»، سوار او میشود و از همه خوبیهای انسان به نفع خودش استفاده میکند.
دشمن انسان، بدیهای او نیست، دشمن انسان، رفتارهای بدِ او هم نیست، دشمن انسان، نفس او است.
نگرش انسان به نفس، باید نگرشی باشد که نسبت به «بدترین دشمن» خود دارد. اینکه انسان، نفس را دشمن تلقی کند، کار بسیار دشواری است و نیاز به تلقین، تفکر و تأمل دارد و با اکتفا کردن به آگاهی حل نمیشود.
با توجه به مباحث مذکور ما در صددیم پس از کارهای مقدماتی مانند: تبیین شخصیت امام علی(ع) وحارثهمدانی و نهجالبلاغه و اهمیت سخنان مولی(ع)، به محورهای سهگانهی این نامه بپردازیم وآن را با استفاده ازدیگرسخنان امام علی (ع) و قرآن و قراین و شواهد دیگرتبیین نماییم، تا به این وسیله توانسته باشیم ضمن روشن نمودن یکی از متون مورد اعتبار اسلامی، به محتوای کلام امام علی (ع) پی برده و ابزار با ارزشی را برای هدایت جامعه؛ به ویژه نسل جوان در اختیار بگذاریم.
نهج البلاغه به معنای روش رسا و بجا سخن گفتن، نامی است که شریف، محمدبن ابیاحمدموسوی مکنی به ابوالحسن و مقلب به سیدرضی،برمجموعه گردآورده خود از سخنان مولای متقیان علی (ع) نهاده است.
«نهج البلاغه، مشهورترین و ماندگارترین اثر سیدرضی است که آن رادر سال۴۰۰ هجری، یعنی شش سال پیش از وفات خود، با استفاده از دانش وسیع، ذوق سرشار وگزینش نیکوی ادبی خود گزیدهای بیمانند از خطبهها، کلمات، نامهها، وصیتنامهها، بخشنامهها، کلمات کوتاه حکمت آمیز، چند دعا و یک پیمان نامه از امیرالمؤمنین(ع) را گردآوری نموده است»(صمیمی، ۱۳۷۵،ص۷۵).
نهج البلاغه، دائرهالمعارفی از فرهنگ اسلامی است که پس از قرآنکریم و احادیث نبوی، مهمترین منبع شناخت اسلام وارزشهای دینی گشته است؛ چشمهساری زلال که از تجلیات وجود ملکوتی امیرالمؤمنین(ع) سرچشمه گرفته است وگلستان بی مانند که رایحه وحیالهی و شمیم کلام نبوی از آن استشمام می شود؛ کتابی که در برگیرنده حکمتهای متعالی، مواعظ نورانی، سلوک الهی، نظام تربیتی، آیین حکومتداری، سنتهای تاریخی و عرفان حقیقی است؛ صحیفهای انسانپرور و جامعهساز که علاوه بر راه روشن بلاغت، راه روشن هدایت گشته است.
پس از انقطاع وحیالهی، کتابی از نظر اعتماد و اطمینان چون نهجالبلاغه تدوین نشده است. نهج البلاغه، راه روشن علم و عمل و گنجینه یاقوتهای سخن است. نهجالبلاغه در مقام تزکیه و تعلیم، همدوش قرآنکریم، دستور عمل جامع برای رسیدن به سعادت این جهانی و سیادت آن جهانی است؛ با این تفاوت که قرآن را حامل وحی الهی، بر قلب پیامبرنازل کرده است و نهج البلاغه انشای باب مدینهی علمِ پیامبر(ص)، علی (ع) است.
درباره نهج البلاغه ومحتوای آن از دیر باز بحثها شده و بر آن شرحها، تفسیرها و ترجمههایی به زبانهای گوناگون نوشته اند، صدها کتاب و مقاله درباره نهج البلاغه نوشته شده است به طوری که گردآوری همه آنها کتابخانهای بزرگ را سامان می دهد. در این فصل با استفاده از منابع و ذخایری که دانشمندان و نویسندگان شیفته سخنان مولا(ع)، در موضوع نهجالبلاغه به یادگارگذاردهاند، به معرفی اجمالی این کتاب شریف و بررسی آنچه دربارهی آن نگاشته شده است میپردازیم:
«ابوالحسن محمدبنحسین موسوی، معروف به سیدرضی، در نیمه دوم سدهی چهارم هجری دربغداد به دنیا آمد وتا سال۴۰۶ زیست.از آنجا که سید رضی از خاندانی بزرگ و از سادات هاشمی وآلابیطالب بوده به شریف ملقب گشته است. پدرش با پنج واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می رسد و مادر او نیز از نوادگان امام زینالعابدین (ع) بوده است. برادرش، شریف مرتضی علمالهدی، از علمای برجسته شیعه است که چهارسال پیش از سید رضی پا به جهان گذاشت. وی تاثیربسیاری برآثار و زندگی سید رضی گذاشته است»(ارشاد،۱۳۸۰، ج۱۲،ص۱۲).
رضی از دانشمندان روزگار خود در بغداد دانشهای گوناگونی آموخت. علامه امینی نام ۱۴تن را به عنوان استادان سیدرضی ذکر میکندکه از آن میان میتوان به افراد زیر اشاره کرد:
ابوسعید، حسنبنعبداللهبنمرزباننحوی، قاضی عبدالجبار، ابن نباته و نیز بزرگترین استاد وی، فقیه ومحدث متکلم بزرگ شیعی، شیخمفید است. سیدرضی شاگردانی پرورش داد، دانشمندانی همچون: سیدعبدالله کبایکی، عبدالرحمان خزاعی نیشابوری، محمدبن حلوانی و شیخ الطائفه، ابوجعفرمحمدبنحسن طوسی. وی در نویسندگی و نثر و نظم، یکهتاز میدان ادبیات عرب به شمار میرود. زندگی پر خیر و برکت شریفرضی، در روز یکشنبه، ششم محرم سال ۴۰۶ پایان یافت(مکارم شیرازی،۱۳۷۵،ج۱،ص۲۱).
سیدرضی در مقدمهای که بر نهجالبلاغه نگاشته، انگیزه جمع آوری وتألیف خود را چنین بیان کرده است: «گروهی ازدوستان ازمن خواستند تا تألیف کتابی را شروع کنم که دربردارنده برگزیدهای از سخنان امیرالمؤمنین(ع) در همه رشتهها و شاخههای گفتاری آن حضرت باشد، با آغاز آن کاربزرگ، به درخواستشان پاسخ مثبت دادم؛ چرا که به خوبی می دانستم چه سود بزرگ و پاداش اندوختهای در این اقدام نهفته است!
و بدین وسیله خواستم گذشته از نیکیها وبرتریهای نهفته در وجود امیر المؤمنین(ع)، عظمت قدر آن بزرگوار را در فضیلت سخنوری نیز آشکار گردانم؛ چرا که ازمیان همه گذشتگانِ نخستین، تنها کسی است که به اوج کمال سخنوری دست یافته است»(ارشاد،۱۳۸۰، ج۱۲،ص۱۸).
سیدرضی، سخنان امیرمؤمنان(ع) را با سبکی مطلوب و دلپذیر تنظیم کرده است. وی درباره نحوه باببندی و تقسیم مطالب آن چنین نوشته است: «من مشاهده کردم سخنان آن حضرت برمدار سه اصل میچرخد : ۱-خطبهها ۲- نامهها ورسائل ۳-کلمات حکمت آمیز و مواعظ، به این دلیل با توفیق الهی تصمیم گرفتم ابتدا خطبهها و سپس نامههای جالب و بعد از آن کلمات کوتاه و حکمتهای آن حضرت رابرگزینم. برای هر کدام از آنها بابی و صفحات ویژهای درمیان هر باب و باب دیگر اختصاص دادم تا این که اگر در آینده به مواردی دیگری دست یابم، بر آن بیفزایم وهرگاه سخنی از آن حضرت در مورد بحث و مناظره یا پاسخ سؤال و یا موضوع دیگری بود که به آن دست یافتم، ولی جزء هیچ یک از این سه بخش نبود، آن را در مناسبترین ونزدیکترین بخش قرار دادم و چه بسا در میان آنچه برگزیدهام، فصول غیر منظم و سخنان جالب غیرمرتبی آمده، این به خاطر آن است که من نکتهها و جملات درخشان آن حضرت را جمع میکنم و منظورم حفظ تمام پیوندها و ارتباطات کلامی نیست»(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵،ج۱،ص۶۵).
سیدرضی در وجه تسمیه این گنجینه گرانسنگ به نهجالبلاغه(راه رسا سخن گفتن، یاروش بجا سخن گفتن، یا راه روشن بلاغت) (احمد،۱۳۸۱، ص۷۱۱۲۴).چنین اظهار میدارد: «پس از تمام شدن کتاب، مناسب دیدم که نامش را نهجالبلاغه بگذارم؛ زیرا این کتاب، درهای سخنوری را به روی بیننده خود میگشاید و خواستههایش را به او نزدیک میسازد. هم دانشمند و دانشجو را بدان نیاز است و هم مطلوب سخنور و پارسادران وجود دارد»(ارشاد، ۱۳۸۰، ج۱۲،ص۲۰).
بارزترین ویژگی نهجالبلاغه که آن را ازدیگر کتابها ممتاز کرده و در فرهنگ و ادب اسلامی به آن جایگاهی ویژه و برجسته بخشیده عبارتپردازی زیبا، آرایش لفظی و روح و آهنگ حماسی آن است. مفاهیم عالی و ماندگار نهجالبلاغه آنگاه که به زیور هنرفصاحت و بلاغت آراسته میشود و صناعتهای لفظی و معنوی، به خصوص سجع و آهنگ کلام، به آن جان می بخشد، روح شنونده را به تسخیر خود در می آورد.
علل متعددی دست به دست هم داده و نهج البلاغه را به کتابی جاودانه و ماندگار مبدل ساخته است:
الف: فصاحت و بلاغت نهج البلاغه: امیرمؤمنان(ع) سرچشمه فصاحت و منشأ بلاغت و زادگاه آن است و از او اسرار بلاغت آشکارگشت و قوانین و دستورات آن از وی گرفته شد. برشیوه او هرخطیب توانایی راه یافت و به گفتار او هر خطیب توانایی یاری جست و با این حال او در این میدان پیش رفت و دیگران فرو ماندند، اوتقدم یافت و دیگران عقب ماندند.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر