تحقیق ارتباط اجتماعی و بررسی تطبیقی آن درآثار سعدی و نهج البلاغه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارتباط اجتماعی و بررسی تطبیقی آن درآثار سعدی و نهج البلاغه دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدّمه    ۷
فصل اول:کلیّات    ۸
۲-۱-تعریف جامعه    ۸
۲-۲-علوم اجتماعی وکاربردهای آن    ۱۰
۲-۳-ارتباط اجتماعی    ۱۰
۲-۴-مختصری درمورد روابط اجتماعی واجتماعی بودن انسان    ۱۱
۲-۵- اجتماعی شدن چیست؟    ۱۲
۲-۶- ویژگی های انسان اجتماعی    ۱۳
۲-۷-تنهایی، هراس دائم انسانها    ۱۴
۲-۸- آسیب های فقدان ارتباط جمعی    ۱۵
۲-۸-۱-فقدان زبان:    ۱۵
۲-۸-۲- عدم امکان انتقال دانسته ها    ۱۵
۲-۹- انواع ارتباط اجتماعی    ۱۶
۲-۹-۱- ارتباط مستقیم    ۱۶
۲-۹-۲- ارتباط جهانی    ۱۷
۲-۹-۳- ارتباط احساس برانگیز    ۱۷
۲-۹-۴- ارتباط حرکتی    ۱۷
۲-۱۰- عناصرارتباطات اجتماعی    ۱۸
۲-۱۱- اهداف ارتباط اجتماعی:    ۱۹
۲-۱۲-اصول اساسی در حفظ ارتباط اجتماعی:    ۱۹
۲-۱۲-۱- اصل تقابل:    ۱۹
۲-۱۲-۲- اصل اندیشه ترکیبی    ۲۰
۲-۱۲-۳-اصل آگاهی    ۲۰
۲-۱۲-۴- اصل بقا    ۲۱
۲-۱۲-۵-اصل توازن    ۲۱
۲-۱۲-۶- اصل همتایی    ۲۱
۲-۱۲-۷- اصل تمییزحریم    ۲۲
۲-۱۳-تحکیم روابط اجتماعی    ۲۲
۲ -۱۴-نهادهای اجتماعی و خصوصیات آنها    ۲۳
۲-۱۵- محتوای ارتباطات انسانی    ۲۴
۲-۱۵-۱-چاشنی محبّت:    ۲۴
۲-۱۵-۲-اکسیرعشق    ۲۵
۲-۱۵-۳-عقل    ۲۵
۲-۱۵-۴- عدالت    ۲۶
۲-۱۵-۵-احسان    ۲۶
۲-۱۶-اجتماع اسلامی    ۲۶
۲-۱۷-اسلام و زندگی اجتماعی    ۲۸
۲- ۱۸-اسلام و دوستی:    ۲۹
۲-۱۹-روابط اجتماعی ازدیدگاه اسلام، قرآن وحدیث    ۲۹
۲-۲۰-حفظ شخصیّت انسانها    ۳۵
۲-۲۱-اثرپذیری نفس    ۳۸
۲-۲۲-خلاصه فصل اول۴۰
فصل دوم:بررسی روابط اجتماعی درآثار سعدی و تطبیق آن با نهج البلاغه    ۴۱
۳-۱- ادبیّات تطبیقی    ۴۱
۳-۲- درآمد    ۴۱
۳-۳- عوامل حفظ روابط سازنده اجتماعی    ۴۳
۳-۳-۱- ادب درگفتار    ۴۳
۳-۳-۱-۱-  سکوت وکم صحبتی:    ۴۳
۳-۳-۱-۲- سنجیده سخن گفتن:    ۴۴
۳-۳-۱-۳- به موقع سخن گفتن:    ۴۵
۵-۳-۱-۴- راستگویی وصداقت    ۴۵
۳-۳-۱-۵- پرهیز از سخن چین    ۴۷
۳-۳-۱-۶- پرهیز از غیبت    ۴۸
۳-۳-۱-۷- توصیه به راز داری    ۴۹
۳-۳-۲- توصیه به نیکی و احسان    ۵۰
۳-۳-۳-نیکخویی:    ۵۲
۳-۳-۴- تواضع و فروتنی:    ۵۳
۳-۳-۵- وفای به عهد    ۵۳
۳-۳-۶- عفو و بخشش    ۵۵
۳-۳-۷- پرهیزاز عیب جویی    ۵۷
۳-۳-۸- خوشرویی وخوش اخلاقی    ۶۰
۳-۳-۹-رعایت اعتدال :    ۶۱
۳-۳-۱۰- برطرف کردن غم و اندوه    ۶۲
۳-۳-۱۱- نکوهش مردم آزاری    ۶۳
۳-۴-تأثیرپذیری سعدی از نهج البلاغه در مورد ارزش سخن    ۶۴
۳-۵- توصیه به رفتار صحیح با مردم    ۶۵
۳-۶- مصداق های روابط اجتماعی در زندگی روزمرّه    ۶۵
۳-۶-۱- نحوه ارتباط باپدر و مادر    ۶۵
۳-۶-۲-نحوه ارتباط با همسایگان    ۶۷
۳-۶-۳- نحوه ارتباط با زنان    ۶۸
۳-۶-۴-  نحوه ارتباط با خویشاوندان    ۷۰
۳-۶-۵-ضرورت انتخاب دوست:    ۷۱
۳-۶-۶-نحوه ارتباط با دوستان    ۷۲
۳-۶-۷-نحوه ارتباط با یتیمان    ۷۵
۳-۶-۸- نحوه ارتباط با بزرگان    ۷۷
۳-۶-۹- روش سخن گفتن با افراد معزول:    ۷۸
۳-۷- موقعیّت شناسی از دیدگاه امام علی(ع):    ۷۹
۳-۸-۱- هرسخن، باید متناسب شأن گوینده باشد:    ۷۹
۳-۸-۲- جایگاه سؤال پرسیدن:    ۷۹
۵-۸-۳- جایگاه شِکوه کردن    ۷۹
۵-۸-۴- در چه مکانهایی و باچه افرادی رفت و آمدکنیم؟    ۷۹
فهرست منابع و مآخذ    ۸۱

منابع

قرآن کریم، ترجمه و توضیحات واژه ها، خرّمشاهی، نیلوفر، تهران: ۱۳۷۴

نهج البلاغه، ترجمه شهیدی، جعفر، مؤسسه تحقیقات امیرالمومنین (ع)، ق: ۱۳۸۳

نهج الحیاه: (فرهنگ سخنان امام حسین (ع)، ج۶، ترجمه دشتی، مؤسسه تحقیقات امیرالمومنین(ع) قم: ۱۳۷۷

نهج الفصاحه،ترجمه ابوالقاسم پاینده،انتشارات جاویدان،قم:۱۳۸۵

نهج الحیاه: (فرهنگ سخنان حضرت زهرا (س)، ج۱۴، ترجمه محمد دشتی، مؤسسه تحقیقات امیرالمومین (ع)

رشیدپور، ابراهیم، وسایل ارتباط جمعی و رشد ملّی، قطره، تهران: ۱۳۷۶

راوندی،مرتضی،تاریخ اجتماعی ایران،نگاه،تهران:۱۳۷۱

زرّین کوب، عبدالحسین، حدیث خوش سعدی، سخن، تهران: ۱۳۷۶

زریّن کوب، عبدالحسین، حکایت همچنان باقی، سخن، تهران: ۱۳۷۹

زریّن کوب، عبدالحسین، نقد ادبی، ج۲، امیر کبیر، تهران: ۱۳۶۹

زهادت، عبدالمجید، تعلیم و تربیت در نهج البلاغه، انتشارات مؤسسه بوستان کتاب، قم:۱۳۸۸

-زمانی، کریم،شرح جامع مثنوی،نشر اطلاعات،تهران:۱۳۷۲

فروغی، محمّد علی، قصاید سعدی، ققنوس، تهران: ۱۳۸۲

فروغی، محمّد علی، کلیّات سعدی، امیر کبیر، تهران:۱۳۱۸

مقدّمه

   ارتباط انسانها، سنگ بنای جامعه انسانی است و بدون آن  هرگز فرهنگ و سایر نمودهای پیشرفت در جامعه انسانی پدید نمی آید. به درستی هر گاه انسان از جامعه جدا بشود و در تنهایی غوطه بخورد، با همان سرعت راه به سوی انحراف، اعتیاد و خودکشی می برد.

ارتباط از نظر لغوی واژه ای است عربی، از باب افتعال که در فارسی به صورت مصدری به معنای پیوند دادن، ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی، پیوند، پیوستگی و رابطه استعمال می شود.

انسان ،عمده زندگی خود را در گروه های اجتماعی می گذراند و در مقام عضو خانواده یا همسایه یا عضو یک گروه خاصّ اجتماعی، اقتصادی، دینی و قومی و … بادیگر همنوعان خود در ارتباط و کنش متقابل است.

حتّی افراد هنگامی که از عضویت خود در گروههای اجتماعی آگاه نیستند، طوری می اندیشند و عمل می کنند که دست کم یکی از علّت های آن عضویت در گروه است، نوع لباسی که می پوشیم و نوع غذایی که می خوریم، اعتقادات و ارزشها، آداب و رسومی که از آن پیروی می کنیم همگی در نتیجه ارتباط با دیگران است.

بنابراین نحوه ارتباط انسان با همه اطرافیانش، از مسائل مهم زندگی او بوده است. از چگونگی زندگی و تعامل انسان اوّلیه با طبیعت اطلاعاتی وجود دارد. اما از نحوه ارتباط انسان با هم نوعانش آگاهی بیشتری وجود دارد و در آثار ارزشمند دینی از جمله نهج البلاغه وآثار ادبی به ویژه آثار سعدی، مطالب ارزشمندی ذکر شده است که نگارنده بر آن است که به یاری خداوند متعال و راهنمایی استادان بزرگوار چگونگی ارتباط انسان  با گروه ها و اقشار مختلف جامعه را از پیکره آثار ذکر شده، استخراج نماید و با مدّون نمودن آراء و نظریات این دو بزرگوار، گامی در جهت اعتلای فرهنگ این مرز و بوم بردارد.

 فصل اول:کلیّات

 ۲-۱-تعریف جامعه

غالباً تعریفی که جامعه شناسان از جامعه به دست داده اند با یکدیگر شباهت دارد و نکات مشترکی در آنها دیده می شود.بسیاری از متفکّران، جامعۀ انسانی را با بدن انسان مقایسه کرده اند، ریشۀ این تفکّر را باید در یونان قدیم جست و جو کرد.

«ارسطو جامعه را به موجودی زنده تشبیه می کند که قانون تولّد، رشد و مرگ بر آن حاکم است.» ( کوین بروس، ۱۳۸۲، ص ۲۲).

اسپنسر((SPenser، فیلسوف انگلیسی عقیده دارد که« هم جامعه و هم بدن انسان تابع اصل تکامل بوده و از طرف دیگر سیستم عصبی در انسان را با نظام ارتباطات در درون جامعه مقایسه کرده است.

اگوست کمتAugust comte))، بانی جامعه شناسی معتقد است که جامعه از تمام افراد زنده و همچنین از تمام کسانی که از این جهان رفته اند ولی با تأثیر خود بر ذهن اخلاف  خویش به حیات خود ادامه می دهند، تشکیل می یابد. به نظر کمت، هیچ موجودی به اندازه جامعه مستعد پیشرفت سریع و به ویژه ترقّی مداوم نیست زیرا در نتیجه توالی نسل ها، اجتماع مسلّط بر زمان گردیده و بنابراین از نظر وی جامعه همانند کاروانی از نسل های گذشته و معاصر است که در راه ترقّی و تعالی سیر می کنند»(همان، ۲۲)

«در حال حاضر از موارد مهمی که در جامعه شناسی مطرح می باشد این است که در انتساب خصوصیاتی به یک جامعه،آیا باید جامعه را یک ماهیت مستقل جدای از افراد ارزیابی کردیا افراد آن جامعه را عین آن دانست وجامعه چیزی جدای از افراد خود نیست.»( نقل ازمحسنی، ۱۳۷۰:ص ۱۸-۸)

امیل دورکیم Emil Dorkheim))، جامعه را موجودی زنده می شمارد و معتقد است« همچنانکه هر جانداری، تنها از اجتماع ساده سلولها به وجود نیامده و دارای حسّ عمومی یا حیات می باشد، جامعه نیز تنها از گردآمدن سادۀ افراد تشکیل نیافته بلکه دارای وجدان و روحی جمعی است و مطالعه جلوه های وجدان جمعی (حالات روحی و عاطفه جمع) را می توان موضوع علم جامعه شناسی دانست. گاستول بوتول جامعه شناس فرانسوی، جامعه را متشکل از گروه انسان هایی که دارای طرز فکر مشابه اند می دانند که روابط آنها مبتنی بر تفاهم متقابل است» (بروس کوین، ۱۳۸۲: ص۲۲).

استاد مرتضی مطهری در کتاب جامعه و تاریخ، جامعه را مجموعه ای از افراد انسانی می داند که با نظامات و سنن و آداب و قوانین خاص به یکدیگر پیوند خورده و زندگی دسته جمعی دارند. زندگی دسته جمعی این نیست که گروهی از انسانها در کنار هم در یک منطقه زیست کنند و از یک آب و هوا و یک نوع مواد غذایی استفاده نمایند. آهوان یک گلّه نیز با هم می چرخند و با هم می خرامند و با هم نقل مکان می کنند امّا زندگی اجتماعی ندارند و جامعه تشکیل نمی دهند.

«زندگی انسان که اجتماعی است به معنی این است که ماهیت اجتماعی دارد. از طرفی نیازها، بهره ها، برخورداریها، کارها و فعالیت های او ماهیت اجتماعی دارد و جز با تقسیم کارها و تقسیم بهره ها و رفع نیازمندیها در داخل یک سلسله سنن و نظامات، میسر نیست. از طرف دیگر نوعی از اندیشه ها، ایده ها، خلق و خوی ها بر عموم حکومت می کند و به آنها وحدت و یگانگی می بخشد» (مطهری، ۱۳۶۸:ص۴۸)

با این تعاریف می توانیم به تعریف جامعی از جامعه به قرار زیر اشاره کنیم:

یک جامعه جمعیتی سازمان یافته از اشخاصی است که با هم در سرزمینی مشترک سکونت دارند، با همکاری در گروهها نیازهای اجتماعی، ابتدایی و اصلی شان را تأمین می کنند و با مشارکت در فرهنگی مشترک به عنوان یک واحد اجتماعی متمایز شناخته می شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشترکات موسیقیایی (وزن، قافیه و ردیف) در غزلیات سعدی و کمال خجندی
  • تحقیق سعدی در ادب فارسی و جهان و شرح حال و آثار سعدی از زبان خودش
  • تحقیق مفهوم حکومت و سیاست در نهج البلاغه
  • تحقیق بررسی اخلاق کارگزاران و صفات مومنان و روش به کارگیری نفس درخوبی ها در نهج البلاغه
  • تحقیق بررسی اصطلاحات اقتصادی در آثار سعدی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.