تحقیق سعدی در ادب فارسی و جهان و شرح حال و آثار سعدی از زبان خودش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سعدی در ادب فارسی و جهان و شرح حال و آثار سعدی از زبان خودش دارای ۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدّمه    ۷
فصل اول :جایگاه سعدی در ادب فارسی و جهان    ۸
۲-۱- جایگاه سعدی در ادب فارسی    ۸
۲-۲- سعدی در ادبیّات جهان    ۱۱
۲-۳- آثار سعدی در ادب فارسی    ۱۳
۲-۳-۱- بوستان در آیینه ی  کلام بزرگان    ۱۴
۲-۳-۲- گلستان سعدی    ۱۵
۲-۳-۳- غزلیّات سعدی    ۱۶
فصل دوم:سعدی از زبان سعدی    ۱۹
۳-۱- ویژگی های فردی    ۱۹
۳-۱-۱- تولّد سعدی    ۱۹
۳-۱-۱-۱- سعدی پنجاه ساله    ۲۰
۳-۱-۱-۲- سعدی هفتاد ساله    ۲۱
۳-۱-۲- کودکی سعدی    ۲۲
۳-۱-۳- وضعیت جسمانی سعدی    ۲۲
۳-۱-۳-۱- بدن ضعیف سعدی    ۲۲
۳-۱-۳-۲- قامت سعدی    ۲۴
۳-۱-۴- مذهب سعدی    ۲۴
۳-۱-۴-۱- ارادت به اهل بیت    ۲۵
۳-۱-۴-۲- سعدی موحّد    ۲۶
۳-۱-۴-۳- سعدی عارف    ۲۶
۳-۱-۴-۴- سعدی پارسا    ۲۷
۳-۱-۴-۵- سعدی مرد خدا    ۲۸
۳-۱-۴-۶- سعدی بصیر و آگاه    ۲۸
۳-۱-۵- رویدادهای بزرگ زندگی سعدی    ۲۸
۳-۱-۵-۱-  تحصیل در نظامیّه    ۲۸
۳-۱-۵-۲- اسارت در دیار فرنگ    ۲۸
۳-۱-۵-۳- کشتن برهمن در معبد سومنات    ۲۹
۳-۱-۶- سعدی و لطف بزرگان    ۳۰
۳-۱-۶-۱- ارتباط با دربار    ۳۱
۳-۱-۶-۲-ارتباط با صاحب دیوان    ۳۱
۳-۱-۶-۳- همنشینی با حریفان    ۳۲
۳-۱-۷- گوشه نشینی سعدی    ۳۲
۳-۱-۸- سعدی و شیراز    ۳۴
۳-۱-۹- اساتید سعدی    ۳۶
۳-۱-۹-۱- ابوالفرج بن جوزی    ۳۶
۳-۱-۹-۲- شهاب الدّین سهروردی    ۳۷
۳-۱-۱۰-  سعدی وحاسدان    ۳۸
۳-۲- خانواده ی سعدی    ۴۳
۳-۲-۱- اجداد سعدی    ۴۳
۳-۲-۲- پدر سعدی    ۴۳
۳-۲-۲-۱- خاطرات سعدی از پدر    ۴۳
۳-۲-۲-۲- ارتباط پدر سعدی با حاکمیّت    ۴۵
۳-۲-۲-۳- وفات پدر سعدی    ۴۵
۳-۲-۳- مادر سعدی    ۴۶
۳-۲-۴-  بردار سعدی    ۴۷
۳-۲-۵- در گذشت فرزند سعدی    ۴۷
۳-۲-۶- همسر سعدی    ۴۸
۳-۲-۷- طایفه ی سعدی    ۴۸
۳-۳- آثار سعدی    ۴۸
۳-۳-۱- گلستان سعدی    ۴۸
۳-۳-۱-۱- نام گذاری کتاب توسط سعدی    ۴۹
۳-۳-۱-۲- علّت تألیف گلستان    ۴۹
۳-۳-۱-۳- نام گذاری باب ها توسط سعدی    ۵۰
۳-۳-۱-۴- سال تألیف گلستان    ۵۱
۳-۳-۱-۵- هدف از تألیف کتاب    ۵۱
۳-۳-۱-۶- عدم استفاده از شعر گذشتگان    ۵۱
۳- ۳-۱-۷- تقدیم کتاب به سعدبن ابوبکر    ۵۲
۳-۳-۲- بوستان سعدی    ۵۲
۳-۳-۲-۱- علّت تألیف بوستان    ۵۲
۳-۳-۲-۲-  سال تألیف بوستان    ۵۳
۳-۳-۲-۳-نام کتاب    ۵۳
۳-۳-۲-۴- تقدیم کتاب به ابوبکر بن سعد    ۵۴
۳-۳-۲-۵- نام گذاری باب ها    ۵۴
۳-۳-۳- بدایع سعدی    ۵۵
۳-۳-۴- طیّبات سعدی    ۵۶
۳-۵- سفرهای سعدی    ۵۶
۳-۵-۱- اهمیّت سفر از نظر سعدی    ۵۶
۳-۵-۲- جهان گردی سعدی    ۵۸
۳-۵-۳- سفرهای بدون نام    ۵۹
۳-۵-۴- نگرانی سعدی از غربت    ۶۰
۳-۵-۵- سفرهای انجام شده    ۶۱
۳-۵-۵-۱- سفر به حجاز    ۶۲
۳-۵-۵-۲- سفر به مکّه    ۶۲
۳-۵-۵-۳- نخله ی بنی هلال    ۶۳
۳-۵-۵-۴- نخله ی محمود    ۶۴
۳-۵-۵-۵- سفر به فید    ۶۴
۳-۵-۵-۶- سفر به یمن    ۶۴
۳-۵-۵-۷- سفر به قدس    ۶۵
۳-۵-۵-۸- سفر به حلب    ۶۵
۳-۵-۵-۹- سفر به شام    ۶۵
۳-۵-۵-۱۰- سفر به دمشق    ۶۶
۳-۵-۵-۱۱- سفر به بعلبک    ۶۷
۳-۵-۵-۱۲- سفر به عراق    ۶۷
۳-۵-۵-۱۳- سفر به کوفه    ۶۸
۳-۵-۵-۱۴- سفر به دیار بکر    ۶۸
۳-۵-۵-۱۵- سفر به بصره    ۶۸
۳-۵-۵-۱۶- سفر به بغداد    ۶۸
۳-۵-۵-۱۷- سفر به مصر    ۶۹
۳-۵-۵-۱۸- سفر به حبشه    ۷۰
۳-۵-۵-۱۹- سفر به  مغرب    ۷۰
۳-۵-۵-۲۰- سفربه اصفهان    ۷۰
۳-۵-۵-۲۱- سفر به تبریز    ۷۱
۳-۵-۵-۲۲- سرای اغلمش    ۷۱
۳-۵-۵-۲۳- سفر به کیش    ۷۱
۳-۵-۵-۲۴- سفر به کاشغر    ۷۲
۳-۵-۵-۲۵- سفر به سومنات    ۷۲
۳-۵-۵-۲۶- سفر به بیلقان    ۷۳
۳-۵-۵-۲۷- سفر به بلخ بامیان    ۷۳
۳-۵-۵-۲۸- سفر به هند    ۷۳
۳-۵-۵-۲۹- سفر به روم    ۷۳
فهرست منابع    ۷۶

منابع

۱- یوسفی، غلام حسین،۱۳۷۵، جهان مطلوب سعدی در بوستان، مقالاتی درباره ی زندگی و شعر سعدی،  منصور رستگار فسایی، تهران، انتشارات امیر کبیر.

۲- یوسفی، غلام حسین،۱۳۷۷، تصحیح گلستان سعدی، تهران، انتشارات خوارزمی.

۳-انصاری لاری، محمد ابراهیم،۱۳۸۰، سعدی نو اندیش، سعدی شناسی، به کوشش کورش کمالی سروستانی، شیراز، ناشر بنیاد فارس شناسی.

۴- انوری، حسن، ۱۳۸۴، شوریده و بی قرار، تهران، نشر قطره.

۵- یغمایی، حبیب،۱۳۷۵، شیخ سعدی شیرازی، مقالاتی درباره ی زندگی و شعر سعدی،  منصور رستگار فسایی، تهران، انتشارات امیر کبیر.

۶- دبیر نژاد، بدیع الله،۱۳۶۴، چند نظر تربیتی و اخلاقی و مذهبی سعدی، ذکر جمیل سعدی، کمسیون ملی یونسکو چاپ اول، ۳ج، تهران، اداره ی کل تبلیغات و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.

۷- دشتی، علی،۱۳۸۱، قلمرو سعدی، تهران، انتشارات امیر کبیر.

۸- جیهانی، ابوالقاسم بن احمد،۱۳۶۸، اشکال العالم، ترجمه ی علی بن عبدالسلام کاتب، تصحیح فیروز منصوری ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.

۹- چمن خواه، عبدالرسول، ‌۱۳۸۹، آرمان خواهی سعدی در قلمرو حکومت، چاپ اول، شیراز، انتشارات نوید.

۱۰- لسان، حسین،۱۳۶۴، پژوهش در روایات و مضامین سعدی، ذکر جمیل سعدی، کمسیون ملی یونسکو چاپ اول، ۳ج، تهران، اداره ی کل تبلیغات و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.

۱۱- مستوفی، حمدالله، ۱۳۸۷، تاریخ گزیده، با اهتمام عبدالحسین نوایی، تهران، انتشارات امیر کبیر.

۱۲- دانش پژوه، منوچهر،۱۳۸۸، استاد سخن سعدی، چاپ اول، تهران، ناشر همشهری.

مقدّمه

قدیمی ترین مأخذی که از سعدی سخن به میان آورده، کتاب تلخیص مجمع الآداب فی مجمع الالقاب از ابن فوطی (م۷۲۳ هـ.) است که معاصر با سعدی است و با وی مکاتبه داشته است و به قول خود او در سال ۶۶۰ هجری با فرستادن نامه ای به استاد، بعضی از اشعار عربی او را خواسته بود.

جامی درباره ی او می گوید: (( از اَفاضل صوفیّه بوده و از مجاوران بقعه ی شریف شیخ    ابوعبداللّه خفیف، قدّس اللّه تعالی سره. از علوم بهره ای تمام داشته و از آداب نصیبی کامل. سفر بسیار کرده است و اقالیم را گشته و بارها به سفر حج پیاده رفته و به بتخانه ی سومنات در آمده بود و بت بزرگ تر ایشان را شکسته، و از مشایخ کبار بسیاری را دریافته و به صحبت شیخ شهاب الدّین رسیده و با وی در یک کشتی سفر دریا کرده.))(جامی، ۱۳۷۵، ۵۹۸)

حسن انوری درباره ی او گفته است: (( بی تردید سعدی شاعر جهانی است و جهان او را به عنوان شاعری بزرگ می شناسد. شهرتش عالم گیر است و حتَی در زمان خود او، آوازه اش به دورترین سرزمین های شرق عالم رسیده بود. به گفته ی ابن بطوطه، جهانگرد نامدار عرب، که چند سالی پس از مرگ سعدی به چین رفته بود، شعر سعدی در آن سرزمین به صورت ترانه و همراه با ساز خوانده می شده است.)) (انوری، ۱۳۸۴ ، ۸۱)

در این نوشتار، فصل اول تحت عنوان جایگاه سعدی در ادبیّات فارسی و جهان آمده است که در آن نظرات بزرگان زبان فارسی و ادبیّات جهان درباره ی سعدی و آثارش بیان شده است. در فصل دوم با عنوان سعدی از زبان سعدی، به مطالبی اشاره می شود که شاعر در آثارش درباره ی ویژگی های فردی، خانواده، آثار، سخن، سفرهای سعدی می پردازد.

فصل اول :جایگاه سعدی در ادب فارسی و جهان

اگر چه درباره ی مقام ادبی سعدی سخن گفتن، کاری ساده و آسان است، در عین حال چنان آثار این سخنور بزرگ از غنا و عمق فرهنگی برخوردار است که سخن گفتن در باره ی او به وجهی دشوار می شود. شاید به همین علّت باشد که دانش آموز دبستانی سخن این شاعر را به خوبی می فهمد و یک استاد دانشگاه در تعبیر همان سخن می ماند. ادب شناسان ایرانی و غیر ایرانی با استفاده از کلام شیخ اجل، درباره ی این مهم مقالات فراوانی نوشته اند. در آثار سعدی، قدرت نویسندگی و هنر شاعری، تسلّط بر علوم مختلف از قبیل سیاست و کشورداری، عرفان، اخلاق و علوم دینی و نیازهای اجتماعی دیده می شود. قدرت سرایندگی شاعر در انواع قالب های شعری و نثر دلکش و بی نظیر گلستان، سبب گردید تا ادب دوستان، از او به عنوان   چهره ای ممتاز و بی مانند یاد کنند. اندیشه های انسانی سعدی در پرتو تربیت دینی، سبب گردید تا همه ی مردم، مطلوب خود را در کلامش بیابند. اینک به بیان جایگاه سعدی در   آینه ی کلام بزرگان می پردازیم.

۲-۱- جایگاه سعدی در ادب فارسی

حسن انوری در کتاب شوریده ی بی قرار(۱۳۸۴) گفته است: ((زادگان بزرگ آدمی که فرهنگ و روح انسانی را عظمت و اعتلا بخشیده اند و بدان شرف و ارج نهاده اند، چون هومریونانی، دانته ی ایتالیایی، شکسپیر انگلیسی، گوته ی آلمانی، و… بنیان گذاران ساختمان فرهنگ بشری هستند. اگر اینان نبودند، فرهنگ اوج و تعالی نمی یافت و مفهوم انسانیَت ژرفایی نمی پذیرفت. اینان به زندگی معنی بخشیده اند و جهان و زندگی را تحمل پذیر و بلکه دل پذیر ساخته اند. ما مردم ایران و فارسی زبانان جهان نیز باید مسرور باشیم که در زمره ی ملّت هایی هستیم که چنین چهره هایی پرورده ایم و می توانیم فردوسی، خیَام، مولوی، سعدی و حافظ را در کنار آن بزرگان بگذاریم و بگوییم این پنج تن نیز ارمغان ما به بشریَت است. ما به این پنج تن مباهات می کنیم و آنان را مایه ی مباهات تاریخ انسانی نیز می دانیم. در این جا از یکی از این پنج تن سخن می گوییم. از سعدی شاعری که در روز گار خود، آوازه ای قاره گستر داشت و در درازای تاریخ بعد از خود آوازه ای جهانی یافت.

سعدی در یکی از خونبار ترین روزگاران جهان، زندگی کرد. سقوط آدمی را به فرودترین جایگاه اخلاق و رذالت مشاهده کرد. با این همه، عشق را، که شرف آدمی در شناخت آن می دانست، فراموش نکرد و یکی از زیباترین نغمه های عاشقانه ی جهان را در زبان فارسی به وجود آورد.)) (انوری،۱۳۸۴، ۹)

((با آن که سعدی شخصیَتی است با ابعاد گوناگون، به نظر من دو ویژگی در او هست که بدو تشخَص و شاخصیَت بخشیده، و او را بر بسیاری دیگر از شاعران، اگر نگوییم همه، و فردوسی و مولوی و حافظ را مستثنی کنیم، برتری داده است. آن دو وی‍ژگی عبارتند از عشق او و شیوه ی سخن نویسی و سخن سرایی او.)) (همان، ۵۷)

اقبال آشتیانی گفته است: ((استاد جمیع شعرای این دوره، بلا خلاف بلکه افصح شعرای ایران و محیی سبک روان نظم و نثر در دوره ی مغول ابوعبدالله مشرف بن مصلح شیرازی مشهور و متخلّص به سعدی که درعشره ی اول یا دوم از قرن هفتم هجری در شیراز تولّد یافته.))(اقبال آشتیانی ،۱۳۸۷ ،۵۴۴)

اسمی که روزانه شنیده می شود، ایرانیان همه او را می شناسند، اشعارش در مدارس، دانشگاه ها، تدریس می گردد و نقل زبان همه ی مردم است. امّا کسی نمی تواند آن گونه که سزاوار اوست به توصیفش بپردازد. کسی نمی تواند با جرأت درباره ی سرگذشت او سخن بگوید. آن چه مهّم است، تأثیر شگفت سعدی بر زبان و فرهنگ فارسی و ادبیّات جهان است. نورالله ایران پرست در مقاله ای تحت عنوان شناسایی سعدی (۱۳۷۵) گفته است:

((سعدی یکی از شاهکارهای آفرینش و موهبت پروردگار توانا، به این سرزمین است. مقدّر بود که زبان فارسی به دست او کمال یابد و آماده ی بیان لطیف ترین احساس ها و عاطفه های انسانی شود.)) (ایران پرست،۱۳۷۵ ،۵۵)

سخن درباره ی معجزه ای به نام سعدی، در ادبیّات ما بسیار طبیعی به نظر می رسد. زیرا کمتر کسی است که با خواندن بوستان و گلستان او، این شاهکار های ادب فارسی را، در زمان استیلای ظلم و ستم معجزه نداند. حبیب یغمایی در مقاله ای با عنوان شیخ سعدی شیرازی (۱۳۷۵) او را پیامبر و معجزه ی زبان فارسی دانسته و گفته است:

(( سعدی پیامبر فارسی است. و معجزه ی او زبان او. از دیگر فضایلش بگذریم. نکته ای که تکیه بدان می باید کرد، زبان اوست که دیگر شاعران بزرگ ایران، و شاید جهان، چنین   معجزه ای را نیاورده اند. ما در این عصر اختلاف، در اعصار بعد، نه به زبان فارسی سخن       می کنیم، نه به زبان حافظ، نه به زبان مولانا، نه به زبان دیگران. زبان ما زبان سعدی است، اوست استاد مسلّم و مصلح بزرگ، و اوست آفتابی جهان نورد که از نور و فروغ خود معارف بشری را تابان و روشن نگاه می دارد.))(یغمایی،۱۳۷۵ ،۳۸۰)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشترکات موسیقیایی (وزن، قافیه و ردیف) در غزلیات سعدی و کمال خجندی
  • تحقیق ارتباط اجتماعی و بررسی تطبیقی آن درآثار سعدی و نهج البلاغه
  • تحقیق بررسی تطبیقی مقامات حریری و گلستان سعدی از لحاظ خصوصیات سبکی و صفات عمومی مقامه نویسی
  • تحقیق بررسی اصطلاحات اقتصادی در آثار سعدی
  • تحقیق حکومت و ضرورت و لزوم وجودحکومت در جامعه و آیین حکومت و مملکت داری در آثار سعدی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.