تحقیق توسعه پایدار و رویکردها، نظریه‌ها و مدل‌های خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق توسعه پایدار و رویکردها، نظریه‌ها و مدل‌های خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی دارای ۱۰۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدّمه    ۵
اهمیت و ضرورت محیط  زیست    ۵
اهمیت و وخامت شرایط زیست‌محیطی جهان    ۵
اهمیت و وخامت اوضاع زیست محیطی کشور    ۶
اهمیت محیط زیست از منظر اسلام    ۷
۲-۱- توسعه پایدار    ۸
۲-۱-۱- بعد اقتصادی توسعه پایدار    ۱۲
۲-۱-۲- بعد اجتماعی توسعه پایدار    ۱۳
۲-۱-۳- بعد زیستمحیطی توسعه پایدار    ۱۵
۲-۱-۴- بعد سیاسی توسعه پایدار    ۱۷
۲-۱-۵- جمع‌بندی مبحث اول    ۱۸
۲-۲- خط مشی گذاری زیست محیطی    ۱۹
۲-۲-۱- تعریف خط مشی‌گذاری    ۲۰
۲-۲-۱-۱- تعریف خط مشی‌گذاری عمومی    ۲۰
۲-۲-۱-۲- تعریف خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی    ۲۲
۲-۲-۲- رویکردها، نظریه‌ها و مدلهای خط‌مشیگذاری عمومی    ۲۳
۲-۲-۲-۱- رویکردهای خط مشی‌گذاری عمومی    ۲۴
۲-۲-۲-۲- نظریه‌های خط مشی‌گذاری عمومی    ۲۵
۲-۲-۲-۳- مدل‌های خط مشی‌گذاری عمومی    ۳۰
۲-۲-۳- بازیگران و گروه‌های ذینفع    ۳۴
۲-۲-۳-۱- نشست‌ها و اجلاس‌های زیست‌محیطی    ۳۹
۲-۲-۳-۲- سازمان‌ها و نهادهای زیست‌محیطی    ۴۰
۲-۲-۴- مرحله تدوین در خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی    ۴۲
۲-۲-۴-۱- زیر مراحل تدوین خط مشی زیست‌محیطی    ۴۲
۲-۲-۴-۲- مسئله‌یابی در خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی    ۴۳
۲-۲-۴-۳- دستورکار گذاری خط مشی‌های زیست‌محیطی    ۴۹
۲-۲-۴-۴- رهیافت‌های مدیریت زیست‌محیطی    ۵۵
۲-۲-۵- مطالعات تطبیقی جایگاه (ساختاری) محیط زیست    ۵۸
۲-۲-۶- جمع‌بندی مبحث دوم    ۶۰
۲-۳- نگرش بومی به خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی    ۶۲
۲-۳-۱- ارزش‌های برآمده از مبانی رویکرد اسلام به محیط زیست    ۶۳
۲-۳-۱-۱- تعریف اسلام از انسان؛ مبنای نگاه متفاوت انسان به محیط زیست    ۶۶
۲-۳-۱-۲- ابعاد سه‌گانه مباحث محیط زیست در فرهنگ وحی    ۶۸
۲-۳-۱-۳- ضرورت وجود اذن الهی جهت تصرّف در مخلوقات    ۷۰
۲-۳-۱-۴- رابطه مستقیم اعمال انسان و طبیعت    ۷۳
۲-۳-۱-۵- اهمیت پویایی افراد و کار (عمران و آبادانی) در نظام ارزشی اسلام    ۷۸
۲-۳-۱-۶- مباحث حقوق محیط زیست در اسلام    ۸۰
۲-۳-۲- اقتضائات خاص خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی در ایران    ۸۰
۲-۳-۲-۱- روند شکل‌گیری سازمان حفاظت محیط زیست ایران    ۸۱
۲-۳-۲-۲- شرایط اقلیمی- زیست‌محیطی خاص کشور    ۸۳
۲-۳-۲-۳- شرایط سیاستی- زیست‌محیطی خاص کشور    ۸۷
۲-۳-۲-۴- تطوّر موضوع «محیط زیست» در برنامه‌های توسعه کشور    ۹۰
۲-۳-۳- جمع‌بندی مبحث سوم    ۹۷
منابع    ۹۹

منابع

قرآن کریم

«نهج البلاغه»، (۱۳۸۰) ترجمه حسین انصاریان»، چاپ نهم، تهران: انتشارات پیام آزادی.

مطهری، مرتضی؛ (۱۳۶۷)«مسئله شناخت»؛ تهران: انتشارات صدرا.

معاونت امور اقتصادی و هماهنگی، دفتر اقتصاد کلان؛ (۱۳۷۸) «گزارش اقتصادی سال ۱۳۷۸»؛ تهران: انتشارات سازمان برنامه و بودجه، مرکز مدارک اقتصادی و اجتماعی، جلد دوم.

معمارزاده، غلامرضا؛ شکری، نرجس؛ (۱۳۸۵) «ارائه مدل پویا برای اجرای خط مشی‌های عمومی»؛ فصلنامه علمی- ترویجی مدیریت، سال سوم، شماره ۳/۸٫

منتظر، غلامعلی؛ جعفری، نیلوفر؛ (۱۳۸۶) «استفاده از روش دلفی فازی برای تعیین سیاست‌های مالیاتی کشور»؛ فصلنامه علمی- پژوهشی «علوم انسانی» دانشگاه تربیت مدرس.

دانش‌فرد، کرم‌اله، (۱۳۹۲) «مبانی خط مشی‌گذرای عمومی»، تهران: نشر نیاز دانش.

روزنامه همشهری؛ (۱۳۹۰) سال بیستم،‌ شماره ۵۶۱۱، ص ۷؛ ۱۰٫

زاهدی مازندرانی، محمدجواد؛ (۱۳۷۷)«توسعه و نابرابری‌های اجتماعی»، رساله دکتری جامعه‌شناسی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

زاهدی، شمس‌السادات؛ (۱۳۸۹)«توسعه پایدار»؛ تهران: انتشارات سمت.

Shafritz, J; Borick, Christopher P. (2008) “Introducing Public Policy”; Longman, New York.

Strauss, A. & Corbin J. (1990), “Basics of qualitative research: Grounded Theory Procedures and Techniques”, Newbury Park, CA: Sage Publications.

______; (۱۹۹۸), “Basics of qualitative research”, Newbury Park, CT: Sage Publications.

Lee, J. (2001), “A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERPA adoption and use, Unpublished Doctoral Dissertation”, Nebreska: University of Nebreska, in proquest UMI Database.

Meijer, Johannes & Berg, Arjan, (2010), “Handbook of environmental policy”, NY: Nova Sience Publishers, Inc.

Dye, Thomas; (2008), “Understanding Public Policy”, NJ: Pearso Prentice Hall.

Heggelund, G; Bruzelius B; (2007) “China and UN environmental policy: institutional growth, learning and implementation”; Springer Science+Business Media; Published online.

Howarth, Richard B, (2007), “Adaptive management and the philosophy of environmental policy”, Chicago: Univertity of Chicago Press.

Toynbee, (1972) “Religious background of the present environmental crisis”; International journal of environmental studies, 3.

مقدّمه

انسان برای زندگی و ادامه حیات و رشد و تکامل خود تنها زمین را دارد. خداوند او را از زمین و در زمین آفریده و سرمایه‌های حیات و تداوم زندگی را در اختیار او قرار داده است. (طه ۵۵، هود ۶۱). طبیعت که گاهی از آن به «محیط زیست» هم تعبیر می‌شود، سرمایه‌ای است که بسیاری از اجزای آن تجدید ناپذیر است و تجدید بسیاری از آنچه می‌تواند بازیافت شدنی تصوّر شود، در طی جریانی چنان طولانی اتفاق می‌افتد که در واقع، می‌توان آنها را نیز در شمار آنچه تجدید ناشدنی است، به حساب آورد. از سوی دیگر، هر پدیده‌ای از پدیده‌های طبیعت چنان با اجزای دیگر به هم پیوستگی دارد که هر تغییری که در هر یک از آنها داده می‌شود، آثار خود را –که گاهی عظیم و باور ناکردنی است- تا دورترین نقاط و تا اعماق جهان بر جای می‌گذارد.

جایگاه موضوع محیط زیست و خط مشی‌های زیست‌محیطی ذیل مقوله توسعه پایدار مطرح می‌شود. حلقه پیوند میان مدیریت دولتی و توسعه پایدار را اصطلاحاً‌ »مدیریت توسعه پایدار» می‌نامند که به معنای اداره کردن توسعه پایدار و یافتن استراتژی‌هایی است که از طریق آن، آرمان توسعه پایدار – که یکی از وجوه آن مدیریت منابع زیست‌محیطی است- جنبه عملی به خود می‌گیرد. بنابراین در این نوشتار سه مبحث زیر به صورت مجزّا ارائه شده است.

مبحث اول: توسعه پایدار و ابعاد آن

مبحث دوم: خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی

مبحث سوم: نگرش بومی به خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی

اهمیت و ضرورت محیط  زیست

 اهمیت و وخامت شرایط زیست‌محیطی جهان

بحران‌های زیست محیطی کل نظام طبیعت را تهدید می‌کنند. تخریب محیط زیست از طریق افزایش مصرف انرژی در جهان، انقراض گونه‌ها و نابودی جنگل‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که بحث کنونی بسیاری از کنوانسیون‌ها، مجامع و آژانس‌های بین‌المللی و ملی در سراسر دنیا در زمینه محیط زیست و پایداری است و بسیاری از موافقت‌نامه‌های جهانی و تعهدات دولتی به ارائه استراتژی‌ها و راهکارهایی در حل مسائل محیطی اختصاص یافته‌اند. توجه به اخبار در طی دهه ۱۹۸۰ می​توانست هشدار دهنده باشد. در طی این دهه جامعه علمی جهان سدّ مربوط به رخدادهای جدید را که پیشتر مانع آشکار شدن وجود مسائل زیست​محیطی شد، از میان برداشت[۱]. به دلیل وجود چنین مسائلی است که از پنجاه سال پیش تا کنون بیش از ۱۸۰ اجلاس توسط مجامع بین‌المللی برگزار شده است و می‌توان گفت که کمتر جلسه‌ای- حتی جلسات سیاسی- بین سران یا وزرای خارجی کشورهای جهان برگزار می‌شود که مسئله محیط زیست به مناسبتی جزء دستور کار نباشد. تا کنون ۲۸۰ معاهده،‌ موافقت‌نامه و پروتکل بین‌المللی درباره حفاظت از محیط زیست تصویب شده که ایران به ۱۸ معاهده از این معاهدات با تصویب مجلس شورای اسلامی ملحق شده است. (بهرامی، ۱۳۸۸، ص۹۸)

 اهمیت و وخامت اوضاع زیست محیطی کشور

الف) اسناد سازمان برنامه و بودجه: بررسی وضعیت محیطی کشور نشان می​دهد در حال حاضر کشور ما به خصوص در کلان​شهرها با مشکلات زیست‌محیطی رو به روست که بسیاری از آنها تبدیل به بحران​های ملی شده است. (سازمان برنامه و بودجه، ۱۳۷۸، ص ۶۰۶). از جمله این مسائل می‌توان به ظهور و فراگیری پدیده «گسترش حومه‌ای[۲]» به ویژه در کلان‌شهرها اشاره نمود. بسیاری از قوانین و مقررات وضع شده جهت حفاظت از محیط زیست و بهبود وضعیت زیست​محیطی به فراموشی سپرده شده است و یا به طور ناقص و نارسا اجرا می‌گردد (همان، ص ۴۸۲؛ معمارزاده و شکری، ۱۳۸۵، ص۳)

ب) اسناد سازمان حفاظت از محیط زیست: با توجه به اینکه طیّ سالیان اخیر، ساماندهی و اجرای قوانین زیست محیطی بسیار ضعیف صورت گرفته و متناسب با شدّت مسائل و مشکلات بی‌شمار زیست محیطی که برخی از آنها به مرحله حاد رسیده و به عنوان بحران​های محیط زیست، تهدیدی جدّی برای سلامت جامعه ما محسوب می‌شوند، توسعه و تقویت نیافته است؛ در صورت ادامه این روند خسارات و ضایعات غیرقابل جبران به محیط زیست کشور وارد خواهد شد. (سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳۷۷، ص۴۱؛ معمارزاده و شکری، ۱۳۸۵، ص۳) همانطور که مشاهده می‌شود اسناد بررسی شده بیانگر شرایط زیست‌محیطی کشور در بیش از یک دهه گذشته است؛ حال آنکه مسائل و مشکلات زیست‌محیطی طی این سال‌ها به شکل فزاینده‌ای رشد کرده است.

امروزه رژیم حقوقی مسئولیت مدنی زیست‌محیطی بدون توجه به ویژگی‌های خاص خسارات زیست‌محیطی و هم‌چنین اهمیت این حوزه از مبانی ضعیفی تبعیت می‌نماید، به گونه‌ای که در حوزه‌های تقنین، قضا، اجرا و سیاستگذاری در این زمینه با مشکلات بنیادین مواجه هستیم. (فهیمی و مشهدی، ۱۳۸۹، ص ۳۲۶)

[۱]  در وهله نخست، مسئله تخریب لایه ازن آشکار گردید و روشن شد که ضخامت لایه ازن بر فراز منطقه قطب جنوب به شکلی فصلی نازک می​گردد. دانشمندان هشدار دادند که وقوع چنین پدیده​ای می​توانست به دلیل تأثیرات مخرب کلروفلروکربن​ها (CFC) از اوایل دهه ۱۹۷۰ باشد. با این وجود کشف سوراخ ازن در حال حاضر و طبقه​بندی میزان آسیب وارده به سلامت انسان بر اساس قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، مردم را وحشت‌زده کرده است. همزمان با توجه افکار عمومی به نازک شدن لایه ازن، مسئله باران​های اسیدی نیز مورد توجه عموم قرار گرفت. در طی دهه ۱۹۸۰ میلادی دانشمندان متوجه افزایش میزان مرگ درختان و زیاد شدن دریاچه​های فاقد حیات در مناطق مرتفع در شرق ایالات متحده، کانادا و اروپا شدند. اساس این مسئله به انتشار میزان قابل توجهی از دی اکسید سولفور باز می‌گشت که اساساً ناشی از تأسیسات تولید برق با سوخت زغال سنگ بود.

[۲]  مفهوم گسترش حومه​ای: اصطلاحی که از آن برای تشریح رشد مناطق کلانشهری به ویژه حومه​ها در یک منطقه بزرگ جغرافیایی استفاده می​شود. گسترش حومه​ای به نقطه تمرکز فزاینده طرّاحان شهری که نگران تأثیرات مخرب زیست​محیطی مرتبط با این پدیده هستند، تبدیل شده است. وزارت مسکن و توسعه شهری ایالات متحده آمریکا، اصطلاح «گسترش حومه​ای» را توسعه​ای با برنامه​ریزی ضعیف در ارتباط با مسائل گوناگون اجتماعی، اقتصادی و زیست​محیطی تعریف کرده است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشارکت و نظریه های آن و ضرورت مشارکت در توسعه پایدار روستایی
  • تحقیق نقش مسکن روستایی در توسعه پایدار روستایی و اصول طراحی مسکن پایدار روستایی
  • تحقیق گردشگری و انواع و دیدگاه های آن و روش‌های برنامه ریزی گردشگری و ارتباط گردشگری پایدارو توسعه پایدار واصول توریسم پایدار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.