تحقیق مشارکت و نظریه های آن و ضرورت مشارکت در توسعه پایدار روستایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشارکت و نظریه های آن و ضرورت مشارکت در توسعه پایدار روستایی دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- معرفی پروژه بینالمللی منارید    ۱۰
۳-۱- مفاهیم و نظریه های مشارکت    ۱۲
۱-۳-۱- مفاهیم مشارکت    ۱۲
۲-۳-۱- تاریخچه مشارکت    ۱۳
۳-۳-۱- ارزشیابی مشارکتی روستایی (PRA)    ۱۴
۱-۳-۳-۱- توانمندسازی    ۱۴
۲-۳-۳-۱- تغییر جهت    ۱۴
۳-۳-۳-۱- محلّی کردن    ۱۵
۴-۳-۳-۱- احساس لذت و شادمانی از ارزشیابی    ۱۵
۵-۳-۳-۱- جامعیت    ۱۵
۴-۳-۱- انواع مشارکت    ۱۵
۱-۴-۳-۱- مشارکت تحمیل شده    ۱۵
۲-۴-۳-۱- مشارکت ابزاری    ۱۵
۳-۴-۳-۱- مشارکت توسعهای    ۱۶
۵-۳-۱- نظریههای مشارکت    ۱۶
۱-۵-۳-۱-  نظریه مهاتما گاندی    ۱۶
۲-۵-۳-۱- نظریه ژلیوس نیرره    ۱۶
۳-۵-۳-۱- نظریه عبیدالله خان    ۱۶
۴-۵-۸-۱- نظریه ویتز    ۱۷
۵-۵-۳-۱- نظریه فریدمن و ویوور    ۱۷
۶-۵-۳-۱- نظریه (کاردل انگیز) شارل فوریه    ۱۷
۴-۱- مدیریت مشارکتی    ۱۸
۵-۱- ضرورت مشارکت در توسعه پایدار روستایی    ۱۸
۶-۱- نقش مشارکت مردمی در توسعه پایدار روستایی    ۱۹
۷-۱- مشارکت جوامع محلّی در مدیریت پایدار منابع طبیعی و کشاورزی    ۲۰
۸-۱- تعاریف واژهها و متغیرها    ۲۰
۱-۸-۱- مفهوم توسعه    ۲۰
۲-۸-۱- توسعه اقتصادی    ۲۱
۳-۸-۱- توسعه اجتماعی    ۲۱
۴-۸-۱- مفهوم پروژه    ۲۱
۵-۸-۱- مسائل زیست محیطی    ۲۱
۶-۸-۱- شاخصهای زیست محیطی    ۲۲
۷-۸-۱- بیابانزایی    ۲۲
۸-۸-۱- بیابانزدایی    ۲۲
۹-۸-۱- مدیریت مشارکتی در منابع طبیعی    ۲۲
۱۰-۸-۱- طرحهای مدیریت منابع طبیعی    ۲۳
۱۱-۸-۱- مفهوم انسجام سازمانی    ۲۳
۱۲-۸-۱- صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی ( )    ۲۴
۱۳-۸-۱- برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP)    ۲۴
۹-۱- پژوهشهای انجام گرفته در داخل کشور    ۲۵
۱۰-۱- پژوهشهای انجام گرفته در خارج از کشور    ۲۹
منابع    ۳۲

منابع

سواری، م. اسلامی، م و شعبانعلی فمی، ح. ۱۳۹۱٫ تحلیلی بر مفهوم مشارکت و نقش آن در بیابان زدایی. اولین همایش ملی بیابان. ۲۷ و ۲۸ خردادماه ۱۳۹۱٫ مرکز تحقیقات بین المللی بیابان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران.

صبحی مقدم، م.۱۳۹۲٫ بررسی اثرات یادگیری مشارکتی در جوامع روستایی، سمینار کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی.

سلطانیه، م. ۱۳۸۳٫ گرمایش جهانی کنوانسیون تغییرات آب و هوا و تعهدات بین­المللی، انتشارات تابش، تهران.

سلیم­زاده قولنجی،ح و عاشری، ا. ۱۳۹۱٫ بررسی استفاده از دانش بومی در بیابان­زدایی با تأکید بر محیط زیست و توسعه پایدار کشاورزی، اولین همایش ملی توسعه پایدار کشاورزی و محیط زیست سالم. ۸ اسفندماه۱۳۹۱٫ همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.

پاپلی یزدی، م. ح و ابراهیمی،م. ا. ۱۳۸۴٫ نظریه­های توسعه روستایی، تهران: سمت.

پیرزادیان، ا. عادلی، ا و کیادلیری، ه. ۱۳۸۸٫ بررسی جایگاه جوامع محلی در اجرای طرح صیانت و توسعه جنگلهای زاگرس. سومین همایش ملی جنگل. ۲۰ و ۲۱ اردی­بهشت ۱۳۸۸٫ تهران.

کرمی، ح و عفتی، م. ۱۳۹۲٫ ارزیابی آثار اقتصادی – اجتماعی طرح طوبی در استان لرستان. فصلنامه روستا و توسعه ، سال ۱۶، شماره۲، تابستان ۱۳۹۲، ص ۱۱۱-۱۳۲٫

کریمی زارچی،م و دلاوری­پور ا. ۱۳۹۱٫ فرهنگ، زیربنای برنامه­ریزی برای توسعه­ی پایدار ( بررسی موردی پروژه بین المللی منارید). اولین همایش ملی توسعه پایدار در مناطق خشک و نیمه خشک، ۲۷ و ۲۸ اردی­بهشت ماه۱۳۹۱٫ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه.

تعاون، چاپ اول.

سند پروژه بین المللی منارید،۱۳۹۰٫ وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور. دفتر پروژه بین­المللی منارید. زاهدان.

Long. H, Heilig. G, Xiuban, H and Lic, M. 2007. Socio-economic development and Land use change: Analysis of  rural housing land trasition in the transect of the yangtse river, china. Land use policy: 141-153.

Logo .P.B .2000.Dialectics for the promotion of community desert in Africa from the top and from the grassroots: actual situation and prospects, proceedings of the international workshop on community desert in Africa, Gambia.

Saheb Zadeh. B and Nobaya, A.2011. Participation and Community Development: Department of  Social and Development Sciences, Faculty of  Human Ecology, University Putra Malaysia, 43400UPM, Serdang, Selangor, Malaysia.

Ugorlo, H. 2010. ‘New Ecology and the Social Sciences: What Prospects forFruitful Engagement?’, Annual Review of Anthropology, 28, 479–۵۰۷٫

Venkataraman, B. 2009. Education for Sustainable Development, Environment, 51(2), 8-10.

Atmis, E., Dasdemir, I., Lise, W. and Yidiran, O. 2007. Analysis Factors affecting womens participation in non-desertification in Turkey, Journal of Ecological Economic, 60: 787-796.

Amirnejad, H. & H. Rafiee. 2010. A study on the effect of Socio-economic factors on User’s participation in range management projects. Journal of Rangeland, 3( 4): 710-722.

مقدمه

در ارتباط با مسائل اجتماعی و اقتصادی بیابان­زایی باید این واقعیت را قبول کرد که مسائل و مشکلات فعلی بیابان و بیابان­زایی در ایران صرفا مشکلات فنی و تکنیکی نیست بلکه مسا­ئل ساختاری و اجتماعی و چه بسا سیاسی است. در حوزه وسیع و گسترده بیابان بیشترین ارتباط با جوامع روستایی است، بنابراین شناخت ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه روستایی از جمله توفیقات کاری مطالعات و پروژه­ها محسوب می­شود. وضع جوامع روستایی در زمینه­های اجتماعی و اقتصادی ویژگی­های خاص خود را دارد. ارتباط این جامعه با محیط اطراف خود در طول زمان باعث بوجود آمدن روابط و عرف خاصی در سطح روستا گردیده که بسته به شرایط محیط در مناطق مختلف متفاوت است، بنابراین در هر برنامه­ای که در ارتباط با جامعه­ ی روستایی باشد، شناخت ساختار اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی روستا و عملکرد آن ضرورت دارد و بدون توجه به آن هر گونه طرحی نه تنها با مؤفقیت همراه نخواهد بود بلکه باعث بروز ناهماهنگی و به هم زدن ساختار سنتی اجتماعی و اقتصادی روستا نیز خواهد شد. فعالیت­های چند دهه اخیر بیابان­زدایی تا حدودی گویای این واقعیت است، زیرا در اغلب طرح­هایی که تاکنون به مرحله اجرا درآمده به وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم کمتر توجه شده است به طوری که مردم در مقام معارضه با منابع طبیعی بوده ­اند. در این زمینه بایستی خلاء ناشی از ضعف فرهنگی به ویژه فرهنگ منابع طبیعی به طریقی پر شود. ضمن آنکه اقدامات قانونی در برابر متجاوزین به منابع طبیعی برای هر قشری از جامعه با قاطعیت اجرا گردد.

به نظر کارشناسان از دیدگاه شرایط زیست­ محیطی، جهان امروز با چهار مشکل جدی و عمده شامل افزایش میزان آلودگی هوا، آلودگی آب­ها، تخریب لایه اوزون و تخریب سرزمین یا بیابان­زایی مواجه است که از میان چهار مشکل فوق مسئله بیابان­زایی اهمیت بیشتری دارد، زیرا از یک سو کشور ما به دلایل شرایط خاص اقلیمی و موقعیت جغرافیایی در معرض این پدیده است و از سوی دیگر این مسئله درد مشترک کشورهای جهان سوم است (سلطانیه ۱۳۸۳). بیابان­زایی به مفهوم تخریب سرزمین یا کاهش توان بیولوژیکی در مناطق خشک و نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب تحت تأثیر دو دسته عوامل طبیعی و انسانی است (عبدی­نژاد ۱۳۸۶). Logo (2000) نیز بیابان­زایی را فقر اکوسیستم در نواحی خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب معرفی نموده و این فقر را نتیجه­ی فعالیت­های بی رویه­ی انسان و خشکسالی می­داند. این پدیده­، فعّالانه در حال تکوین است و تأثیر جدّی بر روند زندگی بسیاری از انسان­ها به ویژه روستائیان گذاشته است. این وضعیت به دلایل گوناگون از جمله عدم بهره­برداری صحیح از منابع طبیعی مناطق خشک و نیمه­خشک، افزایش روزافزون جمعیت، مسائل اجرایی، عدم شناخت فرهنگ منابع طبیعی و … پدید آمده است. سالیان طولانی نیز دستگاه­های ذیربط برای حل این مشکل کوشیده­اند ولی متأسفانه کمتر با مؤفقیت همراه بوده است. در این زمینه اگر به جلب مشارکت مردم در احیاء سرزمین توجه نشود مسلماً صرف بودجه­های اختصاص داده شده چندان با مؤفقیت همراه نخواهد بود. نتایج مطالعات مختلف نشان می­دهد که مهار رشد بیابان از عهده دولت بر نمی­آید مگر اینکه سرمایه­گذاری شایسته در مورد جلب مشارکت روستائیان در زمینه بیابان­زدایی سرلوحه طرح­ها و فعالیت­ها قرار گیرد. بدیهی است که جلب این مشارکت هم کار آسانی نیست و باید از جهات مختلف درباره آن به تحقیق پرداخت و عوامل مؤثر در جلب مشارکت در این زمینه بررسی شود، چرا که شناسایی این عوامل مقدم بر اجرای هرنوع کار برای کنترل بیابان می­باشد.

   امروزه تمام تلاش­ها در جهت توسعه انسانی در راستای کاهش تهدیدها و افزایش فرصت­ها است. در کشورهای توسعه یافته، شکل­گیری  NGO[1]ها (سازمان­های غیر دولتی) از واجبات است و در هر کار و پروژه­ای بایستی سهم سازمان­های دولتی، مردم و NGO، مشخص باشد. در نتیجه در امر حفظ منابع­طبیعی امکان مشارکت وجود دارد اما مشارکتی پیچیده و همه­جانبه که در این خصوص نمی­توان ساده­اندیشی کرد. ساختار جمعی، شرایط قبل و حال مردم و لایه­های روان­شناختی بایستی صورت بگیرد و الگوی در نظر گرفته شده بایستی انعطاف­پذیر بوده و با شرایط حال مطابقت کند، تک­بخشی نباشد و بدون شناخت با محیط پژوهشی طراحی نگردد و آسیب­ شناسی هر کدام از اضلاع مثلث ( دولت، مردم و NGO ) به خوبی صورت گرفته باشد (گزارش ۱ توسعه یاران مهر، ۱۳۹۲).

۲-۱ معرفی پروژه بین­المللی منارید

پروژه بین المللی منارید(MENARID)[1]  در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت کشور ایران، اردن، الجزایر، تونس، مراکش، مصر و یمن اجرا می‌شود. این پروژه در ایران، با مشارکت صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP)  و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به ‌عنوان نماینده دولت از شهریور ۱۳۸۹ آغاز شده است. هدف اصلی پروژه، رفع خلاءها و موانع قانونی موجود جهت مدیریت یکپارچه منابع طبیعی ازطریق توسعه و تقویت هماهنگی، ظرفیت سازمانی و اشتراک دانش و نیز به نمایش گذاردن شیوه­های موفق و پایدار مدیریت آب و اراضی و تعمیم آنها به سطوح بالاتر است .در راستای دستیابی به این هدف، سه مولفه مکمّل زیرتعیین شده است:

ارتقاء سطح درک و دانش عمومی.

ایجاد شرایط مناسب جهت توانمند­سازی ذینفعان.

چتر حمایتی همکاری و مشارکت فعالانه.

این پروژه با سیاست‌های تسهیلات محیط زیست جهانی در ۴ محور اصلی آن به شرح زیر همسو است:

۱- تخریب سرزمین: پروژه منارید بر ایجاد محیطی توانمند برای گنجاندن مدیریت پایدار سرزمین درمتن سیاست‌ها و برنامه‌ها در سطوح ملی و محلی در ایران تأکید دارد.

۲- آب‌های بین المللی: با شناسایی عوامل تأثیرگذار و نیازهای گوناگون از منابع آبی، پروژه منارید الگوهای بهره‌برداری پایدار از منابع آب را به منظور برقراری تعادل در بهره­برداری ازمنابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در حوزه­های آبخیز مرزی معرفی خواهد نمود.

۳- حفاظت از تنوع زیستی: این پروژه به محدودیت‌های ساختاری و سازمانی و نیز خلاءهای قانونی در ارتباط با مباحث مربوط به حفاظت از تنوع زیستی و فعالیت‌های معیشتی جوامع تحت تأثیر می­پردازد.

TheMiddle East and North Africa Regional Programme for Integrated Development

۱- Non- Governmental Organization

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق توسعه پایدار و رویکردها، نظریه‌ها و مدل‌های خط مشی‌گذاری زیست‌محیطی
  • تحقیق نقش مسکن روستایی در توسعه پایدار روستایی و اصول طراحی مسکن پایدار روستایی
  • تحقیق گردشگری و انواع و دیدگاه های آن و روش‌های برنامه ریزی گردشگری و ارتباط گردشگری پایدارو توسعه پایدار واصول توریسم پایدار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.