227 views
پیشینه تحقیق جایگاه تصوّف و عرفان و تفسیر و نقد استنادهای قرآنی و حدیثی کتاب عرفانی کشف المحجوب دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مقدمه ۵
مقدمه : ۵
۱-۲- پیشنه تحقیق ۶
فصل دوم :جایگاه تصوّف و عرفان ۸
۲-۱- تصوّف و عرفان ۸
۲-۱-۱- تعریف تصوّف و معنای واژه صوفی ۸
۲-۲- فتوت و تصوّف ۱۱
۲-۲-۱ فتوت و جوانمردی : ۱۲
۲-۳- سماع و تصوّف ۱۳
۲-۴- فرقههای صوفیه ۱۶
۲-۴-۱- قلندریه ۱۶
۲-۴-۲- قلمرو جغرافیایی حضور قلندریه ۱۶
۲-۴-۳- سیمای قلندر در تاریخ : ۱۷
۲-۴-۴- سلسله قلندری ۱۷
۲-۴-۵- ملامتیه ۱۸
۲-۴-۶- محاسبیه ۲۰
۲-۴-۷- طیفوریه ۲۰
۲-۴-۸- قصاریه ۲۰
۲-۴-۹- جنیدیه ۲۱
۲-۴-۱۰- نوریه ۲۱
۲-۴-۱۱- سهلیه ۲۱
۲-۴-۱۲- حکیمیه ۲۱
۲-۴-۱۳- خفیفیه ۲۱
۲-۴-۱۴- خرازیه ۲۲
۲-۴-۱۵- سیاریه ۲۲
۲-۴-۱۶- حلولیه ۲۲
۲-۵- معنا و مفهوم عرفان ۲۲
۲-۵-۱- ویژگی عرفان ۲۳
۲-۶- اشراق و عرفان : ۲۵
۲-۷- عرفان و ولایت : ۲۵
۲-۷-۱ جایگاه ولایت و تفاوت آن در میان تصوّف و تشیع : ۲۷
۲-۸- اصول و مسائل تصوّف و عرفان ۲۸
۲-۸-۱- وحدت وجود : ۲۸
۲-۸-۲- معشوق حقیقی و اسماء و صفات او ۲۹
۲-۸-۳- حسن و عشق ۳۰
۲-۸-۴- ریاضت ۳۲
۲-۸-۵- انگیزه و اسباب سیر و سلوک عرفانی ۳۳
۲-۸-۶- شهود و فنا یا دیدار و وصال ۳۴
۲-۸-۷- راز ۳۶
فصل سوم :بررسی، تفسیر و نقد استنادهای قرآنی و حدیثی گفتارهای صوفیانه درکتاب عرفانی کشف المحجوب ۳۸
۳-۱- علم ۳۹
۳-۲- فقر ۵۲
۳-۳- تصوّف ۶۲
۳-۴- رقعه ۶۷
۳-۵- فقر و صّفوت ۷۱
۳-۶- ملامت ۷۲
۳-۷- باب فی ذکر ائمتهم من اهل بیت: ۷۶
منابع و مآخذ ۸۰
حسینی همدانی نجفی، محمد، ۱۳۶۳، درخشان پرتوی از اصول کافی، قم، ناشر چاپخانه علمیه قم.
حکیمی، محمدرضا، محمد، علی، ۱۳۸۰، الحیاه، ترجمه آرام، تهران، ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
مسعودی، علی بن حسین، ۱۳۶۲، ترجمه اثبات الوصیه، ترجمه نجفی،تهران، ناشر اسلامیه.
نیشابوری، فریدالدین عطار، ۱۳۸۲، تذکره الاولیاء، تهران، انتشارات پیمان.
نسفی، عزیزالدین، ۱۳۸۸، الانسان الکامل، تهران، انتشارات سمت.
نظامی، الیاس بن یوسف، ۱۳۸۳، مخزن الاسرار، به تصحیح دست گردی، تهران، نشر قطره.
هجویری، علی بن عثمان، ۱۳۸۷، کشف المحجوب، تصحیح عابدی، تهران، انتشارات سروش.
شیخ بهایی، محمدبن حسین، ۱۳۸۴، منهاج النجاح فی ترجمه مفتاح الفلاح، تصحیح عاملی، تهران، نشر حکمت.
ضیاء النور، فضل الله، ۱۳۶۹، وحدت وجود، تهران، انتشارات زوار.
طبرسی، فضلبن حسن، ۱۳۷۹، تفسیر مجمع البیان، ترجمه کرمی، تهران، انتشارات فراهانی.
طیب، مهدی، ۱۳۸۷، سر حق ( در بیان طریق وسطی و صراط مستقیم عرفان)، تهران، نشر سفینه.
دیلمی، حسین بن محمد، ۱۳۷۷، ارشاد القلوب، ترجمه رضایی، تهران، ناشر الاسلامیه.
دری، زهرا، ۱۳۸۷، شرح دشواریهای حدیقه سنایی، تهران، انتشارات زوار.
کتاب کشفالمحجوب از آثار تعلیمی صوفیه و متعلق به دوره نخستین نثر فارسی است. اهمیت کتاب در این است که اطلاعات فراوانی از تصوّف و موضوعات مربوط به آن در اختیار خواننده قرار می دهد. نثر آن در قسمتهای مختلف متفاوت است و با موضوع سخن ارتباط مستقیمی دارد؛ با وجود تنوع موضوعات و گوناگونی نثر در کشف المحجوب، این کتاب ساختاری منسجم و یکپارچه دارد. کشفالمحجوب هجویری یکی از متون استثنایی قرن پنجم و از نخستین کتابهای فارسی در موضوع تصوّف است. در کشف و المحجوب دو ساختار عمده قابل تشخیص است : ۱- ساختار متن ۲- ساختار روایت؛ ساختار متن کل کتاب را در بر می گیرد و ساختار روایت به حکایتها اختصاص دارد و این دو از شبکه در هم تنیدهای از روابط میان اجزای متن به وجود میآیند و به آن وحدت و انسجام میبخشند؛ این کتاب را میتوان با رویکردهای گوناگون مورد بررسی قرار داد؛ یکی از موضوعات بسیار مهم، استناد فراوان به آیات، احادیث، حکایتها و … میباشد. نویسنده آن با به کار گیری شیوههای- به طور خودآگاه یا ناخودآگاه- در تبیین اندیشههای خود و تأثیر برمخاطب بسیار موفق عمل کرده است. تأویل مباحث و شیوه خاص هجویری در تبیین و تفصیل مطالب مهمتری عواملی است که در پیوند دادن اجزای مختلف کشفالمحجوب – هم اجزای اصلی و هم فرعی – به یکدیگر نقش دارند. در این پژوهش اطلاع بر سبب فرود آمدن آیه که از آن به شأن نزول تعبیر میکنند در تفسیر، روشنگری معنی آیه، و دریافتن موقعیت زمانی آن مدخلیت فراوان دارد، و روشنگر مسیر فکری مفسر و محقق در فهم معنی آیه و استنباط احکام آن میباشد. نگارنده در مواردی که شأن نزول سوره یا آیه ای در اخبار متقدمان آمده آن را به شرح نقل کرده است. این نوشته در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول: تحت عنوان مقدمه و پیشینه تحقیق میباشد. فصل دوم : پیرامون تعریف تصوّف و معنای واژه صوفی، و مروری بر فرقههای صوفیه به ویژه دو فرقه قلندریه و ملامتیه که از معروفیت بهتری برخوردار بودهاند، و همچنین به معنا و مفهوم اصطلاحی عرفان که سبب میشود عارف با کشف و شهود و اشراق به حقایق امور آن گونه که هستند اطلاع پیدا کنند تا به علوم ظاهر و باطن دست یابد، اشاره شده است و به صورت مختصر، رابطه بین اشراق و عرفان و به روش مفصلتری، ارتباط ولایت و عرفان، اصول و مسائل اساسی تصوّف و عرفان شامل وحدت وجود، معشوق حقیقی و اسماء و صفات او، حسن و عشق، عشق حقیقی و مجازی، انگیزه و اسباب سیر و سلوک عرفانی، ریاضت، راز داری، شهود و فنا، دیدار و وصال، با مراجعه به کتب بسیاری در زمینه عرفان و تصوّف پرداخته است، و در ادامه هم، حاصل یافتههای خود نسبت به هر کدام از موضوعات مذکور از نظر خوانندگان خواهد گذشت. فصل سوم: دارای یک پیش مقدمه شامل مباحثی پیرامون قرآن، حدیث، و اشاره به مؤلفان بزرگ و معروف صوفیه، مانند ابونصر سراج طوسی، کلابادی، قشیری، به ویژه هجویری که طرح جامعی از نظام تصوّف را عرضه کرد و ابواب کتاب خود را به آیات و احادیث زینت داده میباشد. شیوه نویسنده در این فصل به گونهای است که ابتدا عنوان هر باب را تفسیر و بررسی کرده و سپس به ذکر آیات و احادیث مربوط به هر عنوان پرداخته است. بررسی تفسیر آیات و احادیث این نوشتار با مراجعه به بسیاری از کتب تفاسیر قرآن، از قبیل تفسیر المیزان علامه طباطبایی، تفسیر نمونه مکارم شیرازی، تفسیر قرآن مهر رضایی اصفهانی، تفسیر شریف صافی اثر فیض کاشانی، بهشت کافی و اصول کافی، هر دو از کلینی، احتجاجات و بحارالانوار مجلسی، اسرار آل محمد و تاریخ سیاسی صدر اسلام هر دو از هلالی صورت گرفته است. نگارنده متناسب با درک و فهم خود آن چه از مضامین آیهها و احادیث فهمیده، بیان کرده است، به عنوان مثال، در باب علم ابتدا مطالبی درباره ارزش و تأثیر علم، آفات علم مانند غرور، کبر، حسد، ذکر کرده و سپس آیات و احادیث مربوط به هر عنوان را مورد بررسی قرار داده است. در باب فقر، به همین منوال به توضیح مطالبی پیرامون آن پرداخته، در ادامه هم آیات و احادیث موضوع فقر را همراه با شرح و بررسی برشمرده است،و در این نوشته هفت باب آن بررسی ی شود.
اصولاً مشایخ صوفیه در بیان مفاهیم تصوّف و عرفان سخنان خود را با استناد به آیات و احادیث بیان کردهاند و گاهی در آغاز هر فصلی آیه و یا حدیثی میآورند اما جالب آن است که در تفسیر و تبیین این آیات و احادیث، در بسیاری مواقع براساس ذوق خودشان عمل نمودهاند. این تغییرات تا جایی است که برخی گفتارهای مشایخ جنبه خبری (حدیثی) یافته حال آنکه در کتب احادیث از این سخنان خبری نیست، هم مشایخ و هم کسانی که درباره صوفیه تحقیق کردهاند بر این باورند که سخنان این طایفه تفسیر و تعبیری از قرآن و سیره پیامبر اکرم(ص) است و هرگز صوفی پیدا نمیشود که مدعی باشد گفتار او مطابق مبانی اسلامی نیست، به عبارت دیگر گفتار صوفیان قرائتی از دین است، تا جائیکه کلام خویش را قرآن میشمارند. در باب اینکه گفتار مشایخ تفسیر دین است در کتابهای مختلف به صورت پراکنده مطالبی به رشته تحریر در آورندهاند در این جا به معرفی تعدادی از این آثار میپردازیم:
ابوالحسن علیبن عثمان هجویری در کشف المحجوب در هر فصلی که سخن گفته از آیات و احادیث بسیاری استناد کرده است، به عنوان نمونه در باب اثبات العلم آنجا که پیرامون علم سخن میگوید، از آیات و احادیث استفاده کرده تا باب آخر آن که پیرامون سماع سخن به میان آورده است، همچنین در فصلی که به آداب راه رفتن اختصاص داده است، به این آیه قرآنی استناد جسته است تَشْهُدْ اَرجُلُهُمْ بما کانوایَکْسِبون و پاهای ایشان گواهی میدهد برآنچه میکردند.
اثر دیگری بنام رساله قشیریه به نکات جالبی درباره ذکر گفتن پرداخته و میگوید : در بهشت صحراهاست، چون ذاکر به ذکر مشغول گردد، فرشتگان درختها میکارند و وقتی که فرشتهای میایستد، وی را گویند چرا ایستادی؟ گوید، آن کس که برای او همی کشتم بایستاد، با استناد به این آیه قرآنی سخن خود را مزین میکند، انّا نَحْنُ نَزَلنا الذکرَ و انّالَهُ لَحافِظون : خود ما ذکر را نازل کردیم و ما حفظ کننده آن میباشیم.
نجمالدین رازی صاحب مرصاد العباد در فصلی که به تحلیه روح بر قانون حقیقت نوشته است میگوید : کمال مرتبه روح در آراستگی روح به صفات ربوبیت آمده است و این آیه قرآنی را آورده است که، یَسْئلونکَ عَن اَلْروحِ قُلْ اَلرُوحُ مَنْ اَمْرِرَبّی، میپرسند تو را از جان (که چیست و چگونه است) بگوی جان من از امر خداوند من است.
اثر دیگری بنام الانسان الکامل از عزیزالدین نسفی، به مسأله تربیت نزد صوفی پرداخته و هدف از تربیت را ساختن انسان کامل دانسته است.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر