تحقیق دین و عرفان ،تعاریف، مبانی نظری، نسبت ها و معرفی حافظ

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دین و عرفان ،تعاریف، مبانی نظری، نسبت ها و معرفی حافظ دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲٫ دین و عرفان (تعاریف، مبانی نظری، نسبت ها و…)    ۴
۲ـ۱٫ تعریف دین    ۴
۲ـ۱ـ۱٫ هدف دین    ۶
۲ـ۲٫ عرفان    ۸
۲ـ۲ـ۱٫ بخش های مختلف عرفان    ۱۱
۲ـ۳٫ دین و عرفان (نسبت یا تضاد)    ۱۲
۲ـ۳ـ۱٫ عرفان و تصوّف    ۱۳
۲ـ۳ـ۲٫ جایگاه شریعت در قلمرو عرفان    ۱۵
۲ـ۳ـ۳٫ نسبت یا جدایی دین و عرفان    ۱۹
۲ـ۳ـ۳ـ۱٫ معرفت شناسی    ۲۰
۲ـ۳ـ۳ـ۲٫ هستی شناسی دینی و عرفانی    ۲۱
۳٫ معرّفی حافظ    ۲۴
۳ـ۱٫ شهرت و محبوبیّت حافظ    ۲۴
۳ـ۲٫ عرفان حافظ    ۲۶
۳ـ۳٫ هنر حافظ    ۲۷
۳ـ۴٫ رندی حافظ    ۲۸
منابع    ۳۳

منابع

قرآن مجید. ترجمه مرحوم استاد الهی قمشه ای، (۱۳۷۱). انتشارات شهاب نو.

همیلتون، ملکم،( ۱۳۷۷). جامعه شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، موسسه فرهنگی انتشارات تبیان، چاپ اول.

هیوم، رابرات ا،( ۱۳۷۳). ادیان زنده جهان، ترجمه عبدالرحیم گواهی، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم.

اِل برگر، پیتر، (۱۳۸۰). افول سکولاریزم، ترجمه افشار امیری، تهران. انتشارات مؤسسه پنگان، چاپ اوّل.

جوادی آملی، عبدالله،( ۱۳۸۷). دین شناسی، انتشارات اسرا، چاپ پنجم.

رحیمیان، سعید،( ۱۳۸۸). مبانی عرفان نظری، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی
( سمت ). چاپ سوم.

یثربی، سید یحیی،( ۱۳۶۶). فلسفه عرفان. قم: مؤلف.

رودگر، محمدجواد،( ۱۳۸۹). عرفان ( چلچراغ حکمت ). دفتر شانزدهم، تهران: کانون اندیشه جوان.

دیوان حافظ،( ۱۳۸۶). جهانگیر منصور، نشر دوران، چاپ چهل و هفتم.

شریفی، احمدحسین،( ۱۳۸۷). عرفان حقیقی و عرفان های کاذب، تهران: نشر صهبای یقین.

شریفی، محمدنادر،( ۱۳۸۷).« زندگی پارادوکسی حافظ»، کتاب ماه ادبیات. شماره ۱۸٫

قصیری، محمود،( ۱۳۵۷). رسائل قصیری، تحقیق آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.

. دین و عرفان (تعاریف، مبانی نظری، نسبت ها و…)

۲ـ۱٫ تعریف دین

دین خواهی در متن خلقت انسان نهاده شده است و دین از نیازهای طبیعی انسان است. « باید اذعان داشت که نمی توان گفت ما در جهانی سکولار زندگی می کنیم. جز چند مورد استثناء، جهانی که ما در آن زندگی می کنیم… آکنده از احساسات دینی است ». (اِل برگر، ۱۳۸۰: ۱۸)

با توجّه به گرایش فطری انسان به دین، برای رسیدن به دین حق یا ادیان الهی و وحیانی، نیاز به تحقیق و پژوهش امری ضروری است تا بتوان در سایه آن به برنامه ی عملی دینِ حق، پای بند بود؛ در غیر این صورت گرفتار شدن به کفر و الحاد و یا گرایش به مکاتبی چون مارکسیسم و… به بهانه ی دین امری دور از انتظار نیست. بنابراین ضرورت شناخت دین حق و الهی به ما مدد رسانده تا در سایه آن به کمال مطلوب و هدف اصلی دین نائل شویم. در تعریف دین، اظهارنظرهای مختلف و گاه متفاوتی صورت گرفته است. گاه برخی تعریف ها در واقع تعریف ایمان و تدیّن است تا دین. در حالی که  می­دانیم تدیّن و ایمان و صف انسان است؛ حال آن که دین، حقیقتی است پیام گونه که خداوند عالم برای رساندن بشر به سعادت ابدی در اختیار او قرار داده است.

در تعریف دین گفته می شود: « دین، اعتقاد به هستی های روحانی است ». (همیلتون، ۱۳۷۷: ۲۱) یا « دین، نظام یک پارچه ای از باورها و عملکردهای مرتبط به چیزهای مقدّس است که از طریق آن ها گروهی از آدم ها با مسایل غایی زندگی بشر کلنجار می روند ». (همان: ۲۲ و ۳۱)

هیوم دین را احساس وابستگی مطلق می داند .(هیوم، ۲۲:۱۳۷۳)

تعریف دین یک تعریف مفهومی است زیرا دین دارای وحدت حقیقی نیست بنابراین نمی توان از چیستی یا ذات و ماهیّت آن سخن گفت.

« تعریف مفهومی دین، میسّر است و این تعریف را از پیام الهی می توان انتزاع کرد. از این رو، در تعریف دین می توان گفت: دین، مجموعه ی عقاید، قوانین و مقرّراتی است که هم به اصول بینشی نظر دارد و هم درباره ی اصول گرایشی وی سخن می گوید و هم اخلاق و شئون زندگی او را زیر پوشش دارد ». (جوادی آملی، ۱۳۸۷: ۲۷)

جامعیّت یک دین در آن است که قوانین و مقرّراتی که ارائه می دهد، انسان را به سرمنزل مقصود برساند؛ یعنی با دستورالعمل های آن بتوان به سعادت فردی و اجتماعی و در نهایت به سعادت ابدی رسید. در غیر این صورت رسالت دین به درستی به انجام نرسیده است.

در مورد دین می توان گفت که دین همزاد انسان است؛ با او متولد می شود و تا همیشه با او می ماند. نقش دین و عناصر آن، هنگام حضور و ظهور انبیا، درخشان تر و مؤثرتر گشته و در صورت وجود حاکمانی ظالم و ستمکار، تهدید حتّی برچیده شدن آن، آزادگان و مؤمنان را می آزارد. برای شناخت دین و دین داری واقعی و ناب، باید حجاب طبیعت و غبار مادیّت را از خود دور نموده و مواظب باشیم که دین داران ظاهر فریب و متظاهر یا به تعبیری نامحرمان، دین را قربانی اهداف و اغراض زشت و پلید خود نکنند.

« دین مجموعه ی عقاید، اخلاق و قوانین و مقرّراتی است که برای اداره ی فرد و جامعه ی انسانی و پرورش انسان ها از طریق وحی و عقل در اختیار آنان قرار دارد ». (همان: ۲۷)

ما در دنیایی زندگی می کنیم که ادیان توحیدی چون یهود و نصارا و مجوس، در هاله ای از شرک قرار گرفته اند و در مقام عمل طرفدار بی عدالتی ها، صلح و دوستی ظاهری و اسمی و… هستند. در حالی که داشتن دین و دین داری، ارمغان و سوغاتی چون پرورش و تربیت انسان تا مرز به خدا رسیدن و خدایی شدن دارد و طبعاً مردمی که غرق در شهوات و فسادند و از دین برای آن ها، تنهـا یـک ایمـان

خشک و خالی و انجام مراسم بی روح باقی مانده است، فرسنگ ها از دین و ایمان و حقیقت به دورند.

ایمان حقیقی و دین واقعی آن است که هم باعث تقویت اعتقادات شود، هم تهذیب نفس به همراه داشته باشد.

« دین مبتنی بر وحی از بخش های گوناگونی تشکیل می شود؛ بخشی شامل عقاید است؛ مانند اعتقاد به وجود خدا، وحی و نبوت، قیامت و معاد، بهشت و دوزخ و مانند آن ها. بخش دیگر دین، اخلاقیات است؛ یعنی تعالیمی است که فضایل و رذایل اخلاقی را به انسان شناسانده و راه تهذیب نفس او را از رذایل، و تخلق آن را به فضایل ارائه داده است. بخش دیگر دین، شریعت و مناسک و احکام و مقرّرات است که روابط فرد با خود و با خدای خود و با دیگران ـ یعنی روابط اجتماعی، حقوقی، مدنی و سلوک اجتماعی و کیفیّت روابط اقتصادی و سیاسی و نظامی ـ در این بخش قرار می گیرد. (همان: ۲۷ـ۲۸)

۲ـ۱ـ۱٫ هدف دین

بر اساس جهان بینی الهی، دین موهبتی خدایی است که در اختیار انسان قرار داده شده است. بنابراین با توجّه به هدفمندی اعمال خداوند بزرگ، باید هدف دین را از لا به لای آیات قرآن و احادیث قدسی و نبوی استخراج نمود.

در سوره آل عمران آیه ۱۹ در مورد دین می خوانیم: « إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ » یعنی « در نزد خداوند عالم، دین یعنی اسلام و غیر از آن چیزی پذیرفته نیست ». در حالی که هر روز در آیت الکرسی می خوانیم: « لا إِکراهَ فِی الدّین ». حال جای این سوال مهم باقی می ماند که با توجّه به اجباری نبودن پذیرش دین، به چه دلیلی تنها دین پذیرفته شده از طرف خداوند، دین اسلام است. برای روشن شدن موضوع نیاز داریم که هدف از دین و دین داری را بدانیم.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تحلیل و مقایسه ی محتوایی سروده‌های حافظ و مأذون
  • تحقیق جایگاه تصوّف و عرفان و تفسیر و نقد استنادهای قرآنی و حدیثی کتاب عرفانی کشف المحجوب
  • تحقیق سبک شناسی اشعار حافظ و محوی
  • تحقیق ایهام و انواع آن و ویژگی‌های شعر حافظ و بررسی ایهام در آثار حافظ
  • پیشینه تحقیق بررسی شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روزگار غزالی و حافظ
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.