تحقیق حقوق شهروندی و تکالیف شهروندی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حقوق شهروندی و تکالیف شهروندی دارای ۸۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
فصل اول: تعاریف، مفاهیم،انواع شهروند و تاریخچه    ۵
مبحث نخست: مفهوم حقوق شهروندی و مولفه های آن    ۶
گفتار نخست: چیستی و ماهیت حقوق شهروندی    ۶
گفتار دوم: انواع شهروند    ۱۲
گفتار سوم: مولفه های حقوق شهروندی    ۱۶
مبحث دوم: نگاهی به تاریخچه حقوق شهروندی    ۲۱
گفتار نخست: حقوق شهروندی در غرب    ۲۲
بند اول: یونان و رم باستان    ۲۲
بند دوم: قرون وسطی    ۲۴
بند سوم: پس از رنسانس    ۲۵
گفتار دوم: حقوق شهروندی در اسلام    ۲۶
گفتارسوم: حقوق شهروندی در ایران    ۳۰
مبحث سوم: نسبت حقوق شهروندی و حقوق بشر    ۳۴
گفتار نخست: مفهوم حقوق بشر    ۳۵
گفتار دوم: اصول بنیادین حقوق بشر    ۴۱
بند نخست: اصل کرامت انسانی    ۴۱
بند دوم: آزادی    ۴۳
بند سوم: برابری    ۴۵
بند چهارم: برادری    ۴۷
گفتار سوم: تفکیک حقوق بشر و حقوق شهروندی    ۴۹
نتیجه گیری:    ۵۲
فصل دوم:تعهدات مدنی و تکالیف شهروندی در اندیشه امام خمینی(ره)    ۵۴
مبحث نخست: تعهدات مدنی    ۵۴
گفتار نخست: مفهوم تعهد    ۵۴
گفتاردوم: ضرورت تمایز بین تعهد مدنی در حقوق عمومی و حقوق خصوصی    ۵۶
مبحث دوم: تکالیف شهروندی از دیدگاه امام خمینی(ره)    ۵۹
گفتار نخست: تکالیف مدنی شهروندان از دیدگاه امام خمینی(ره)    ۶۰
گفتار دوم: تکالیف سیاسی شهروندان از دیدگاه امام خمینی(ره)    ۶۳
گفتار سوم: تکالیف اجتماعی شهروندان از دیدگاه امام خمینی(ره)    ۶۶
گفتارچهارم:تکالیف فرهنگی شهروندان از دیدگاه امام خمینی(ره)    ۶۸
گفتار پنجم:تکالیف اقتصادی شهروندان از دیدگاه امام خمینی(ره)    ۷۱
فهرست منابع    ۷۵

 منابع

۱- قرآن کریم(۱۳۸۱). خط عثمان طه. مترجم: مهدی الهی قمشه ای. چاپ دوم. انتشارات اسوه.

۲- آشوری، محمد و همکاران(۱۳۸۳). حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت. چاپ اول. تهران: موسسه تحقیقات علوم جزایی و جرم شناسی.

۳- افروغ، عماد(۱۳۸۷). حقوق شهروندی و عدالت. چاپ اول. تهران: انتشارات سوره مهر.

۴- اکبری، حمید رضا(۱۳۹۲). نگاهی به حقوق شهروندی. بی تا. بی جا.

۵- الهی، غلامحسین(۱۳۸۵). شبیخون فرهنگی و دفاع از دین نبوی(ص). چاپ اول. تهران: نسیم الهی.

۶- پرور، اسماعیل(۱۳۸۲). گلبانگ عدالت. چاپ اول. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.

۷- پللو، روبر(۱۳۷۰). شهروند و دولت. ترجمه ابوالفضل قاضی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

۸- تیلا، پروانه(۱۳۸۹). شهروند، ملت و دولت مسئول. چاپ اول. تهران: نشر خرسندی.

۹- جعفری، محمد تقی(۱۳۸۰). ترجمه و شرح نهج البلاغه. چاپ اول. تهران: موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری و دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

۱۰- جعفری لنگرودی، محمد جعفر(۱۳۸۲). ترمینولوژی حقوق. چاپ سیزدهم. تهران: کتابخانه گنج دانش.

۱۱- جوادی آملی، عبدالله(۱۳۹۱). مفاتیح الحیاه. چاپ چهل پنجم. قم: نشر اسراء.

۱۲- (۱۳۷۷). حدیث ولایت. (مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری). تهران: تهیه و تنظیم و تدوین دفتر مقام معظم رهبری. سازمان تبلیغات اسلامی.

۱۳- حمیدیان، حسن(۱۳۹۰). مجموعه مقالات حقوقی- اجتماعی. با مقدمه عباس کریمی. چاپ اول. تهران: نشردادگستر.

۱۴ابن تراب، مریم(۱۳۸۵). “حقوق شهروندی از دیدگاه امام علی(ع)”، فصلنامه ندای صادق، سال یازدهم، شماره ۴۱-۴۲٫

۱۵- احمدی طباطبائی، سیدمحمدرضا(۱۳۸۸). “حقوق شهروندی با تاکید بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران”، فصلنامه خط اول، رهیافت انقلاب اسلامی، سال سوم، شماره۸٫

۱۶- اردبیلی، محمدعلی(۱۳۸۶). “اقتراح: چیستی و چرایی حقوق شهروندی؛ از نظریه قانون”، مجله حقوقی دادگستری، شماره۵۸٫

۱۷ارسطا، جواد(۱۳۸۴). “مردم و تشکیل حکومت اسلامی”، فصلنامه تخصصی مطالعات انقلاب اسلامی، شماره۲٫

مقدمه:

یکی از موضوعات مطرح در حقوق عمومی، حقوق شهروندی است که از مباحث مهم نظام های دینی و غیر دینی است. حقوق شهروندی، منعکس کننده آرمان جهانی عدالت و جامعه ای است که در آن هر انسانی بتواند از زندگی شرافتمندانه همراه با صلح، امنیت و رفاه برخوردار گردد. این حقوق توامان با پیدایش انسان بوده و با وجود او به وجود آمده است چرا که انسان موجودی است که کرامت خویش را از آفریدگار به ارمغان گرفته است. جایگاه حقوق و امتیازات شهروندان از مولفه های مهم اجتماعی، سیاسی و حقوقی دولت مدرن در جهان معاصر است.

این نوشتار در سه فصل و هر فصل به جز فصل اول در دو مبحث تنظیم شده است. فصل اول تحت عنوان کلیات: تعاریف، مفاهیم، انواع شهروند و تاریخچه می باشد و در سه مبحث تنظیم شده است. در مبحث نخست، نگاهی به تاریخچه حقوق شهروندی خواهیم داشت. سپس به بررسی مفهوم حقوق شهروندی و مولفه های آن خواهیم پرداخت. نسبت حقوق شهروندی و حقوق بشر هم مبحث سوم را تشکیل می دهد.

فصل دوم به بررسی تعهدات مدنی، ضرورت تمایز بین تعهد مدنی در حقوق عمومی و حقوق خصوصی و همچنین تکالیف شهروندی در اندیشه امام خمینی بیان شده است.

 فصل اول: تعاریف، مفاهیم،انواع شهروند و تاریخچه

 مبحث نخست: مفهوم حقوق شهروندی و مولفه های آن

در تحقیق و تتبع پیرامون هر موضوع گام اول آشنایی با مفاهیم آن موضوع می باشد. بنابراین، در این مبحث، نخست سعی شده تا مفهوم شهروند و حقوق شهروندی ارائه گردد و سپس به بررسی انواع شهروند از نظر صاحب نظران وکارشناسان پرداخته شده است. در پایان مبحث هم مهم ترین مولفه های حقوق شهروندی مورد تبیین و توضیح قرار گرفته است.

گفتار نخست: چیستی و ماهیت حقوق شهروندی

هر فردی به صرف متولد شدن در یک سرزمین موقعیت و شان شهروندی را کسب می کند. ولی مهم این است که هر یک از شهروندان در مراحل رشد و بلوغ خود امکان آن را داشته باشند که با آنچه به آنها به عنوان شهروند تعلق دارد، آشنا شوند تا بتوانند هم در انتخاب هایشان و هم در شیوه عمل شان به اصول و مبانی زندگی جمعی، سیاسی و اجتماعی خود، به عنوان شهروند، نزدیک تر و هماهنگ تر باشند. در فرهنگ اسلام واژه‌هایی مانند: رعیت، امت، ملت، ناس و ابناء به چشم می‌خورد که با واژه‌ شهروند، ارتباط نزدیکی دارند. در میان واژه‌های مذکور، واژه‌ رعیت از نظر مفهوم و بار سیاسی – حقوقی از دیگر واژه‌ها به مفهوم شهروند نزدیکتر است. رعیت به معنای مسوولیت حاکم در برابر مردم، در زبان عربی بار مثبتی دارد(الا کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته). اما مفهوم منفی آن در زبان فارسی و خلط میان این دو معنا موجب شده است که از اطلاق رعیت به مردم در نظام‌های سیاسی امروز، معنایی منفی به ذهن خطور کند. رعیت در زبان فارسی به«گروهی که دارای سرپرست هستند و به کشاورزانی که برای مالک زراعت می‌کنند و به اتباع پادشاه و تبعه‌ یک کشور اطلاق می‌شود[۱]». در اسلام هر جا صحبت از رعیت شده، مراد همان حقوق شهروندی امروزی است.

«ابتدا کلمه شهروند را می توان از حیث واژه شناسی تعریف کرد. شهروند از شهر می آید و سیته[۲] از واژه لاتینی سیویتاس[۳] مشتق است. سیویتاس در زبان لاتین تقریبا معادل کلمه پلیس در زبان یونانی است که همان شهر است که تنها مجتمعی از ساکنین نیست بلکه واحدی سیاسی و مستقل به شمار می آید. شهروند فقط به ساکن شهر گفته نمی شود. در رم همانند آتن کلیه ساکنان، خصلت شهروندی ندارند. آن کسی شهروند به شمار می آید که شرائط لازم را برای مشارکت در اداره امور عمومی، در چارجوبه شهر داراست[۴]».

حقوق شهروندی در کشورهای اروپایی و آمریکایی زیر مجموعه علوم سیاسی قرار می گیرد و بیشتر ناظر به حقوق مشارکت شهروندان در اداره امور کشور است و ابعاد متفاوت آن را در بر می گیرد. اما این اصطلاح در ادبیات حقوقی و سیاسی ایران سابقه چندانی ندارد. در ایران تا پیش از مشروطیت، به جای این واژه از کلمه «رعیت» استفاده می شد. بدین ترتیب که در نظام اجتماعی ایران، مردم، رعیت پادشاه و پیرو و فرمانبردار محض او تلقی می شدند. پس از مشروطیت و به دنبال تصویب قانون مدنی، افراد جامعه ایرانی از دیدگاه حقوقی تبعه دولت ایران معرفی می شدند. واژه شهروند در ادبیات ایران واژه ای تازه است؛ چرا که در فرهنگ های معین و عمید نیز مطرح نشده است. بنابراین، در تعریف شهروند می توان گفت که شهروند کسی است که حقوق فردی و جمعی خود را می شناسد. و از آنها دفاع می کند، قانون را می شناسد و به آن عمل می کند و از طریق آن مطالبه می کند، از حقوق معینی برخوردار است. می داند که فرد دیگری هم حضور دارد و دفاع از حقوق او یعنی دفاع از حقوق خودش و فردی که در امور جامعه مشارکت دارد. پس شهروند نه تنها به معنای سکونت در یک شهر به مدت مشخص که به معنای مجموعهایی از آگاهی های حقوقی، فردی و اجتماعی است. بعضی از صاحب نظران شهروند را اینگونه تعریف می کنند: «شهروند به افرادی اطلاق می شود که تابعیت کشوری را دارا می باشند و به تبع این وابستگی از حقوق و مزایایی برخوردار می شوند که در قانون اساسی و سایر قوانین عادی آن کشور به تصویب رسیده است. و به عنوان منزلتی اجتماعی در نگرش به جامعه مدنی تلقی می شود که به موجب آن امکان برخورداری از حقوق و قدرت را فراهم می کند[۵]».

«برخی واژه شهروند را مترادف با ملت قرار داده اند و بیان کرده اند شهروند به گروه انسانی که اعضای آن در اثر عوامل پیوند دهنده مادی ومعنوی به یکدیگر وابسته گردند و نسبت به جماعت احساس تعلق کنند و سرنوشت خود را با سرنوشت سایر اعضاء یکی بدانند گفته می شود[۶]».

«در شناخت مفهوم شهروندی باید توجه داشته باشیم: که اولا مفهوم شهروندی را نباید مترادف با ملیت دانست، زیرا ملیت معنایی گسترده تر و اعم تر از شهروندی دارند. ملیت بیشتر ناظر به ارتباط با یک دولت خاص است که در عرصه بین المللی لازم است دولت از آن حمایت نماید، خواه این ارتباط شخصی، حقیقی و انسانی باشد که تابعیت کشور متبوع خود را به عنوان ملیت آن کشور داراست یا به معنای رابطه اشخاص حقوقی(شرکت ها) و برخی دارایی ها(کشتی ها و هواپیماها)با یک دولت باشد. این ها نیز ملیت دارند اما شهروند نیستند. پس رابطه ملیت و شهروندی رابطه ای عام و خاص است و ملیت مفهومی وسیعتر از شهروندی را داراست[۷]».

۱- دهخدا، علی اکبر(۱۳۷۳). لغتنامه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ص۱۰۶۹۷٫

– Cite . 2

 ۳- Civitas.

۱- پللو، روبر(۱۳۷۰). شهروند و دولت. ترجمه ابوالفضل قاضی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ص۱٫

۲- محسنی، رضا علی(۱۳۸۹).” ابعاد و تحلیل حقوق شهروندی”، فصلنامه مطالعات سیاسی، سال سوم، شماره ۱۰٫ ص۲٫

۳-  قاضی، ابوالفضل(۱۳۷۵). حقوق اساسی و نهادهای سیاسی. چاپ ششم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ص۵۶٫

۱- خوئینی، غفور(۱۳۸۶). حقوق شهروندی و توسعه پایدار. چاپ اول. تهران: نشر فرهنگ صبا. ص۳۸-۴۰٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ویژگی ها و وظایف و ابعادحقوق شهروندی و جایگاه حقوق شهروندی در دادسراها و دادگاه های نظامی
  • تحقیق شهر و فضاهای فرهنگی و نیازهای جامعه
  • تحقیق حقوق شهروندی و حقوق متهم در قانون اساسی ج.ا.ا و آیین دادرسی کیفری
  • تحقیق حقوق شهروندی متهم در آئین دادرسی کیفری
  • تحقیق مفهوم حقوق شهروندی و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.