تحقیق مفهوم حقوق شهروندی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم حقوق شهروندی  و نظریه های آن دارای  ۶۳ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مفهوم نگرش    ۵
۱-۱ تعریف نگرش    ۵
۱-۲ ساخت نگرش    ۶
۱-۳ تئوری فیش باین و آیزن    ۸
۲-مفهوم شهروند و شهروندی    ۹
۲-۱ تعریف شهروند و شهروندی    ۹
۲-۲ حقوق شهروندی    ۱۲
۳-نظریه ها    ۱۴
۳-۱ خطوط تحلیل در نظریه اجتماعی شهروندی تلویحی    ۱۷
۳-۱-۱ شهروندی در نظریه اجتماعی” جامعه مدنی / انقلابی” مارکس    ۱۸
۳-۱-۲ شهروندی در” نظریه مدرنیته” ماکس وبر    ۱۸
۳-۱-۳ شهروندی در نظریه “عضویت اجتماعی شهری”دورکیم    ۱۹
۳-۱-۴ شهروندی در نظریه اجتماعی گزلشافتی تونیس    ۱۹
۳-۱-۵ شهروندی در نظریه توسعه مدرنیته پارسونز    ۲۰
۳-۱-۶ خطوط تحلیل در نظریه اجتماعی شهروندی کانونی مارشال    ۲۲
۳-۱-۷ خطوط تحلیل در نظریه اجتماعی شهروندی فراگیر ترنر    ۲۳
۳-۱-۸ نظریه حوزه عمومی / حوزه خصوصی  هابرماس    ۲۶
۳-۱-۹ تلفیق و ترکیب نظریه های اجتماعی شهروندی    ۳۱
۴- بررسی نظریه اجتماعی شهروندی کانونی مارشال    ۳۲
۴-۱ نظریه اجتماعی شهروندی کانونی مارشال    ۳۲
۴-۱-۱ تعریف شهروندی    ۳۳
۴-۱-۲ گسترش تاریخی شهروندی    ۳۴
۴-۱-۳ ابعاد سه گانه شهروندی    ۳۵
۵- نظریه پرورش    ۳۸
 ۵-۱ روش تحقیق در نظریه پرورش    ۴۰
۵-۲ انتقادات به نظریه پرورش    ۴۳
۶- رویکرد استفاده و رضامندی    ۴۷
۶-۱ مخاطب شناسی    ۴۹
۷- نتیجه گیری    ۵۲
فهرست منابع فارسی:    ۵۵
فهرست منابع انگلیسی :    ۵۹

منابع :

 – رفیع پور ، فرامرز ( ۱۳۷۲ ) سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی ، تهران : مرکز تحقیقات و بررسی مسایل روستایی .

–  جهانبگلو ، رامین ( ۱۳۷۴ ) گفتگو با هابرماس ، فصلنامه گفتگو شماره ۷ .

–  مهدیزاده ، شراره ( ۱۳۸۱ ) تلویزیون و نوگرایی ، پایان نامه دکتری جامعه شناسی ، دانشگاه تهران .

–  مارش ، دیوید و استوکر ، جری ( ۱۳۸۰ ) روش و نظریه در علوم سیاسی ، ترجمه امیر محمد حاجی یوسفی ، تهران : پژو هشکده مطالعات راهبردی .

–  عالی زاد ، اسماعیل ( ۱۳۸۷ ) مقدمه ای بر مخاطب و مخاطب شناسی ، تهران :اداره کل پژوهش و آموزش سیما .

–  احمدی ، فخری السادات ( ۱۳۸۳ ) شهروندی و مشارکت مدنی : بررسی تأثیر آگاهی از حقوق و تعدات شهروندی در شهر بر فرایند تحقق حقوق شهروندی ( مورد کلان شهر تهران ) : پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی ، دانشگاه الزهرا .

–  نوذری ، حسینعلی ( ۱۳۸۶ ) بازخوانی هابرماس ، تهران : نشر نی .

–  هولاب ، رابرت ( ۱۳۷۵ ) یورگن هابرماس ، نقد حوزه عمومی ، ترجمه حسین بشیریه ، تهران :نشر نی

– برخورداری ، مهین (۱۳۸۵) حقوق شهروندی ، آموزش و مشارکت مدنی در محله ، تهران .

– بیابانگرد ، اسماعیل (۱۳۷۸ ) تأثیر تماشای برنامه های تلویزیونی بر رشد کودکان ، تهران : مجله تربیت ، ش ۱۰٫

۱- مفهوم نگرش

۱-۱ تعریف نگرش

واژه نگرش معادل لفظ attitude  است ؛که خود از لغت aptuas در زبان لاتین به معنای تطبیق ، مشتق شده است و یک آمادگی ذهنی را برای یک عمل خاص می رساند  ( رفیع پور ، ۱۳۷۲ : ۵ ).

فریدمن و همکاران (۱۹۷۰) نگرش را نظامی بادوام که شامل یک عنصر شناختی ، یک عنصر احساسی و یک عنصر تمایل به عمل است ، تعریف می کنند . آلپورت ( ۱۹۳۵ ) نگرش را یک حالت روانی و عصبی آمادگی که از طریق تجربه سازمان یافته و تأثیری هدایتی یا پویا برپاسخ های فرد ،دربرابراشیا یا موقعیت هایی که به آن مربوط می شود، معرفی می کند      ( کریمی ، ۱۳۸۶ : ۲۲۴ ).

نگرش به معنی ، نظامی از تمایلات به عقاید و اعتقادات یک فرد نسبت به پدیده های محیط خود می باشد . این نظام از تمایلات و….. در طول زمان در پی تأثیر محیطی مثلاً  ( تربیت ) و تجربیاتی  ( به معنی وسیع آن) شکل می گیردوکم و بیش دارای قوام و دوام میباشد ( رفیع پور ، ۱۳۷۲ :۵ ).

کراچ[۱] و کراچفیلد[۲] که تحت تأثیر رویکردهای روان شناختی هستند ، معتقدند ” آدمی در طول زندگی خود با چیزهای گوناگون سرو کار دارد ، نسبت به این چیزها در او شناخت- های معین و احساسات بخصوص پدید می آید و نوعی آمادگی برای عمل در او پیدامی شود که نسبت به آنها ،به شیوه معینی رفتار می کند . ترکیب این شناخت ها، احساسات و آمادگی برای عمل نسبت به چیز معینی را بازخوردشخص به آن چیز می خوانیم ”    ( کراچ و کراچفیلد ، ۱۳۴۷ :۹۷ ).

رفیع پور در کتاب خود اظهار می کند بهتر است که به جای واژه نگرش ، گرایش به کار برده شود .

۱-۲ ساخت نگرش

اکثر صاحب نظران حوزه روان شناسی اجتماعی معتقدند که سه جزء اساسی در شکل گیری نگرشها وجود دارد و آن عبارت است از اینکه نگرش ها از یک الگوی سه جزئیA.B.C  پیروی می کنند . A نمایانگر جزء احساسی ، B نمایانگر جزء رفتاری و C   نمایانگر جزء شناختی[۳] می باشد . نگرش ها از آنچه که شخص درباره موضوع می گوید( جزء شناختی) ، از چگونگی احساس وی در مورد آن ( جزء احساسی ) و از گفته وی که نسبت به آن چگونه خواهد کرد ( جزءرفتاری ) استنباط می شوند . نگرش ها در برگیرنده های فکر ، احساس و نحوه دلخواه رفتار نسبت به موضوع نگرش هستند ، ولی آنچه در تعیین رفتار دخالت دارند عبارتند از : تمایل فرد به انجام آن رفتار ، هنجارهای اجتماعی ، عادتها ، پیامدهای مورد انتظار رفتار ، تجارب پیشین و تأثیر انتظار در موقعیت های قبلی (شکرکن،۱۳۷۲: ۲۲)

بُعد شناختی ، اعتقادات و باورهای شخص درباره موضوع نگرش می باشد. به عبارت دیگر،  شیوه ای است که یک موضوع ، واقعه یا وضعیتی را ادراک می کنیم . مهمترین شناخت ها ، آنهایی هستند که با نوعی ارزیابی همراهند ( مثل اعتقاد به خوبی یا بدی جنبه های مختلف موضوعی ) . بُعد احساسی که در آن انسان بر اساس احساس ، نه تفکر و حسابگری ، قضاوتها و عکس العملهای ارزیابی کننده نسبت به پدیده های پیرامونش نشان می دهد . موضوع ممکن است برای فرد خوشایند یا ناخوشایند باشد ، محبت یا نفرت اورا برانگیزد . بُعد رفتاری نگرش شامل تمایلات ، آمادگی ها و نیتهای رفتاری نسبت به موضوع نگرش است . در این بُعد نگرش فرد را آماده می کنند تا در برخورد با پدیده های اطراف خود ، به شیوه های معینی عمل کنند . اگر فردی نسبت به پدیده خاصی نگرش مثبت داشته باشد ، برای کمک کردن ، حمایت کردن ، پاداش دادن ، ستایش کردن و… آماده است و اگر نسبت به آن پدیده ، نگرش منفی داشته باشد ، برای آزار رساندن ، زیان وارد کردن ، عدم حمایت نابود کردن ،…. آمادگی خواهد داشت . ( کراچ و کراچفیلد ، ۱۳۴۷:۹۷ ).

۱-۳ تئوری فیش باین و آیزن[۴]

از مهمترین تئوری هایی که در زمینه نگرش ارائه شده تئوری مارتین فیش باین و اریک آیزن  می باشد که در پی یافتن یک تئوری برای تبیین رفتار ، به نقش نگرش اشاره می کنند و تئوری کنش منطقی را ارائه می دهند . به نظر آنها رفتار در پی زنجیره ای از عوامل بوجود می آید . حلقه ماقبل بروز رفتار ، وجود قصد و نیت برای انجام یک رفتار است . به وجود آمدن نیت نیز تابع دو عامل می باشد : ۱٫ نگرش افراد نسبت به رفتار ۲٫ هنجار ذهنی . عامل اول فردی و شخصی است که طی آن فرد انجام رفتار یا پدیده ای را از نظر خودش ارزیابی می کند که آیا خوب است یا بد . متغیر دوم منعکس کننده نفوذ و فشار اجتماعی است که شخص آن را برای انجام رفتاری احساس و ادراک می کند . بدین معنی که شخص به آن توجه دارد که رفتارش تا چه حد مورد تأیید یا توبیخ افراد یا گروههای خاصی قرار        می گیرد. این گروهها یا افراد نقش مرجع هدایت کننده را دارند که ممکن است پدر ، مادر ،دوستان نزدیک و همکاران یا اهالی یک محل باشند . این متغیر خود به دو عامل دیگر تجزیه می شود :

انتظار آنکه یک رفتار خاص از سوی دیگر افراد مهم[۵] گروه چگونه ارزیابی می شود ؟ این دیگر افراد مهم را” دیگران ” می نامیم .

انگیزه فرد برای پیروی از انتظارات دیگران یعنی آیا اصلاً برای شخص A حرف مردم مهم است یا نه که درباره او چه می گویند .

در تئوری فیش باین آیزن عامل اول یعنی گرایش تابع دو عامل است : انتظار فایده[۶] یا باور به معنی آن است که یک شخص تا چه حد از یک پدیده انتظار فایده دارد و ارزیابی فایده که طی آن ، فرد ارزیابی می کند که آیا آن پدیده به نظر او برایش فایده دارد یا نه     ( رفیع پور ، ۱۳۷۲ :۱۱-۹ ).

۲-مفهوم شهروند و شهروندی

۲-۱ تعریف شهروند و شهروندی

شهروندی معمولاً به صورت عضویت در یک قلمرو سرزمینی و یک اجتماع سیاسی تعریف می شود . در دائره المعارف بریتانیکا آمده است که : شهروندی عبارت است از رابطه بین یک فرد و یک دولت که براساس آن یک فرد وفاداری و تابعیت خود را نسبت به آن دولت اعلام می کند و به نوبه خود از محافظت و مراقبت از سوی دولت برخوردار می گردد . شهروندی بر شأن آزادی و مسئولیتهای ملازم آن دلالت دارد . بطور کلی شهروندی با اجرای کامل حقوق سیاسی – حق رأی و بدست آوردن یک منصب عمومی – سرو کار دارد . فرهنگ لغت بین المللی جدید وبستر ، شهروندی را عضویت در یک اجتماع می داند،کیفیت سازگاری و تعدیل ، به عهده گرفتن مسئولیت یا سهم داشتن یک فرد در اجتماعش و همکاری با آن ، به طوری که یک فرد از حقوق مدنی و امتیازات یک انسان آزاد برخوردار می شود ، به حکومت وفادار است و مستحق یک محافظت متقابل از سوی دولت و نیز برخورداری از حقوق شهروندی است . با قدری تقلیل می توان گفت که شهروندی به رابطه بین حکومت کننده و حکومت شونده برمی گردد که در آن مسئولیت پذیری دوطرفه وجود دارد . پس شهروندی یک شأن است . شأنی که بواسطه عضویت در یک دولت – ملت و یا یک قلمرو سرزمینی مشخص به فرد داده می شود و فردی که این شأن به او اعطا شده و یا این شأن را به طریقی بدست آورده است ، از حقوق و مزایا و به تبع آن تعهداتی متناسب با آن حقوق و مزایا برخوردار می گردد .مارشال به عنوان کسی که برای نخستین بار شهروندی را به عنوان یک چارچوب تبیینی برای توضیح حقوق قانونی ، سیاسی و اجتماعی بکارل برد و به عنوان کسی که اکثر محققان بعد از او نیز نقطه شروع کارشان را بر اساس مقاله او تحت عنوان شهروندی و طبقه اجتماعی قرار دادند ، شهروندی را به این صورت تعریف می کند : یک شأن اعطا شده به کسانی که عضو کامل یک جامعه می باشند همه آنهایی که این شأن را بدست می آورند ، بواسطه حقوق و وظایفی که با آن شأن همراه است برابر هستند.  ( سگال : ۱۹۹۹ )

۵٫ D.Kkresh

۶٫ R.S.Crutchfield

۷٫Cogniation

۸٫ Fishbein

۹٫ Significant Other

[۶] .Expectation

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق حقوق شهروندی و تکالیف شهروندی
  • تحقیق ویژگی ها و وظایف و ابعادحقوق شهروندی و جایگاه حقوق شهروندی در دادسراها و دادگاه های نظامی
  • تحقیق شهر و فضاهای فرهنگی و نیازهای جامعه
  • تحقیق حقوق شهروندی و حقوق متهم در قانون اساسی ج.ا.ا و آیین دادرسی کیفری
  • تحقیق حقوق شهروندی متهم در آئین دادرسی کیفری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.