تحقیق خانواده و رضایت زناشویی و چالش‌ها برای زوج‌ها بعد از تولد فرزند

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خانواده و رضایت زناشویی و چالش‌ها برای زوج‌ها بعد از تولد فرزند دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تئوری سیستم‌های خانواده    ۷
عوامل تمایز مراحل رشد خانواده    ۱۰
نقش‌های والدینی    ۱۵
رضایت زناشویی در انتقال به مرحله  والدینی    ۱۶
چالش‌ها برای زوج‌ها بعد از تولد فرزند    ۲۱
روابط پدر و مادر    ۲۱
تأثیر بر فرد    ۲۴
تعارض و افسردگی    ۲۶
خستگی    ۲۹
اوقات فراغت و مصاحبت    ۳۰
تقسیم کار و دیدگاه‌های جنسیتی    ۳۲
هویت و اضافه بار نقش    ۳۸
صمیمیت هیجانی و جنسی    ۴۰
مذهب و معنویت    ۴۴
فهرست منابع    ۴۸

منابع

فرحبخش،کیومرث(۱۳۹۲)، آسیب شناسی خانواده ، کتاب زیر چاپ

گلدنبرگ، آی. و گلدنبرگ، اچ.(۱۳۸۷).خانواده درمانی. ترجمه برواتی، نقشبندی و ارجمند .س، تهران: نشر روان، چاپ دوم (تاریخ انتشار اثر اصلی ۲۰۰۰).

اساتید انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان با همکاری اساتید انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر(۱۳۸۹).اصول و روش های کاربردی در فرزند پروری . تهران: انتشارات انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر.

آذری،ز، احمدی علون آبادی، س(۱۳۸۵). تاثیر حمایت اجتماعی شوهران بر افسردگی پس از زایمان همسران ، تحقیقات پرستاری و مامایی.

Thompson, L. (1991). Family work women’s sense of fairness. Journal of Family Issues, 12(2), 181-196.

Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2001). Age and birth cohort differences in self-esteem: A cross-temporal meta-analysis. Personality and Social Psychology Review, 5(4), 321-344.

Twenge, J. M., Campbell, W. K., & Foster, C. A. (2003). Parenthood and Marital Satisfaction: A Meta‐Analytic Review. Journal of Marriage and Family, 65(3), 574-583.

Twenge, J. M., Campbell, W. K., & Foster, C. A. (2003). Parenthood and Marital Satisfaction: A Meta‐Analytic Review. Journal of Marriage and Family, 65(3), 574-583.

Twenge, J. M., Campbell, W. K., & Foster, C. A. (2003). Parenthood and Marital Satisfaction: A Meta‐Analytic Review. Journal of Marriage and Family, 65(3), 574-583.

Dixon, M., Booth, N., & Powell, R. (2000). Sex and relationships following childbirth: a first report from general practice of 131 couples. The British Journal of General Practice, 50(452), 223.

Doss, B. D., Rhoades, G. K., Stanley, S. M., & Markman, H. J. (2009). The effect of the transition to parenthood on relationship quality: an 8-year prospective study. Journal of personality and social psychology, 96(3), 601.

Duncan, B.L., & Rock, J.W. (1993, January/February). Saving relationships: The power of unpredictable. Psychology Today, 46-51, 86, 95.

مقدمه

یکی از مهمترین مراحل چرخه زندگی، که تا حدودی مشکل و پیچیده نیز می باشد،  انتقال از موقعیت همسری به والدینی است. به منظور سازگار شدن با عضو جدید خانواده، تغییرات مورد نیاز در تمامی جنبه‌های روابط زناشویی حائز اهمیت است. عواطفی که در ابتدا متمرکز بر نیازهای فردی بود و در ارتباط بین زوج‌ها صورت می‌گرفت، با ورود فرزند تغییر می‌کند.  اوقات فراغت کوتاه می‌شود، روابط خانوادگی بار دیگر باید تنظیم شده و منابع و ذخایر جسمی و عاطفی گسترش یابند.

بسیاری از والدین جدید لذت و شادی را در نوزادشان می‌یابند اما در همین زمان آن‌ها با چالش‌های معنی دار و مهمی مربوط به خواسته های مرتبط با مراقبت از نوزاد روبرو می‌شوند. علاوه بر این، تولد اولین فرزند به سازگاری و تعدیل زیاد زوج‌ها در «زندگی» از جمله شامل تغییرات در سبک زندگی، اولویت‌های خود و ارتباطاتشان نیاز دارد (پیسی، ۲۰۰۴).

ورود عضو جدید (فرزند) سیستم خانواده را با تغییرات زیادی مواجه می‌کند. شامل تغییر روزمره، مسئولیت‌ها و ساختار دهی مجدد ارتباطات زوج‌ها می‌باشد (بست، کاکس، پین[۱]،۲۰۰۲). تولد اولین فرزند به عنوان زمان شادی و هیجان پیش بینی شده است، اما این موضوع می‌تواند به عنوان یک «موهبت مختلط[۲]» گذار به والدینی باشد. به طوری که با خواسته های زیاد، خستگی و سردرگمی در مورد تغییرات در نقش‌ها و ارتباطات همراه باشد (گجردیگن و سنتر[۳]، ۲۰۰۵) .

تحقیقات تفاوت‌های جنسی در طی دوران گذار به والدینی را نشان می‌دهند به طوری که رضایت زناشویی ابتدا در زنان و سپس در مردان کاهش می‌یابد. (بلسکی، پنسکی،۱۹۸۸). عوامل زیادی بر رضایت زناشویی در طی دوران گذار به والدینی تأثیر دارند از جمله: خستگی (الیک، هادسون و فلیک[۴]،۲۰۰۲)، عدم اوقات فراغت (کلکستون، جنی، پری ، جنکینز[۵]،۲۰۰۸) و کاهش زمان با هم بودن زوج ها می‌توانند باعث کاهش رضایت زناشویی شوند (پری، جنکینز و کلکستون،۲۰۱۱). به ویژه تقسیم کارهای خانه می‌تواند مسئله ساز شود (باکستر، هویت، و هاینز[۶]، ۲۰۰۸) بخصوص هنگامی که مادران احساس کنند این تقسیم وظایف غیر عادلانه می‌باشد (گروت و کلارک[۷]،۲۰۰۱). درانتقال به مرحله والدینی تغییرات در روابط جنسی باعث تغییر در صمیمیت عاطفی که قطعاً بسیار مهم است می‌شود (پیسی[۸]، ۲۰۰۴). عوامل موثر دیگر عبارتند از نقش‌ها و هویت، ایدئولوژی‌ها و باورهای جنسیتی و عوامل مذهبی (دیو و ویل لوکس[۹]،۲۰۱۱).

خانواده را می‌توان به عنوان یک سیستم، یا یک کل فرض کرد. ممکن نیست روابط اعضا و افراد را بدون شناخت این وابستگی درک کرد. به عنوان مثال، محققان سیستم‌های خانواده دریافته‌اند که خانواده مبدأ بر روابط زناشویی زوج‌ها حتی به عنوان انتقال بین نسلی مثبت و منفی رفتارهای زناشویی تأثیر دارند (کوران و هازن ، جکوبوییتز، ساساکی[۱۰]،۲۰۰۶).

بارداری، زایمان و سازگاری با نوزاد تازه تولد یافته را شاید بتوان حساسترین مرحله رشد زندگی زنان دانست. در این مقطع زمانی، یک بحران فیزیولوژیک، روحی، روانی و هیجانی به وقوع می پیوندد که باعث سردرگمی و تغییر هویت می شود.

ترس از زایمان، تولد نوزاد ناهنجار، از دست دادن جذابیت برای همسر و احساس دوگانه نسبت به نگهداری از نوزاد تازه تولد یافته بسیاری از مادران را دچار اضطراب می کند و دوره پس از زایمان و مخصوصا شش هفته پس از آن را به یک دوره آسیب پذیر عمده و در معرض ابتلا به اختلالات روانی تبدیل می کند. بعنوان مثال یکی از مشکلاتی که ممکن است زنان پس از زایمان با آن مواجه شوند، افسردگی پس از زایمان است. آمارها نشان می دهند که تقریبا ۱۳% زنان افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند(نیک پور، عابدیان، بنی حسینی، ابراهیم زاده، ۱۳۹۱).

تئوری سیستم‌های خانواده

شناخت خانواده به عنوان سیستم پیچیده یک مبنای نظری را برای کاوش در انتقال به مرحله والدینی فراهم می سازد.  بوندز و گوندلی[۱] (۲۰۰۷) تئوری سیستم‌های خانواده را به عنوان یک کل سازمان یافته متشکل از خرده سیستم می‌دانند. «به عنوان مثال خرده سیستم‌های زناشویی، سیستم والدینی و والد – فرزندی می‌باشد که به یکدیگر وابسته هستند. از آن جایی که اعضای خانواده جزیی از سیستم پویا می‌باشند، تغییرات در آن سیستم افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. (گالوین، بایلوند و برومل[۲]،۲۰۰۸). از طریق ارتباط، اعضای خانواده معانی مشترک ایجاد می‌کنند. طوری که اعضا به راحتی معانی موجود در خانواده خودشان را درک می‌کنند. تئوری سیستم‌های خانواده شناخت مرحله انتقال به مرحله  والدینی را از طریق چندین مفهوم کلیدی مطرح ساخت. تئوری سیستم‌ها فرض می‌کند خانواده‌ها به واسطه وابستگی متقابل مشخص می‌شوند. در هر سیستمی هر قسمت برای عملکرد کامل به دیگری وابسته است. به نوبه خود اجزای فردی، یک کل را می‌سازند که بزرگ‌تر از اجزای آن می‌باشد. در خانواده، تغییر در یک عضو بر اعضای دیگر نیز تأثیر دارد. (گالوین، دیکسون[۳]، مروو،۲۰۰۶). به طور مثال اگر یکی از اعضای خانواده، شغلش را از دست بدهد تمام اعضای خانواده به واسطه از دست دادن درآمد تحت تأثیر قرار می‌گیرند. اگر یکی از فرزندان خانواده ازدواج کند، خانواده از اضافه شدن عضو جدید تأثیر می‌پذیرد. به همین ترتیب، هنگامی که زنی برای اولین بار باردار می‌شود جمع دو نفری آن‌ها توسط عضو جدید تحت تأثیر قرار می‌گیرد (کاکس وپلی[۴]،۱۹۹۷). زوج‌ها همچنین می‌پذیرند که دو خرده سیستم ۱- والد و فرزندی ۲- والدینی به کل خانواده آن‌ها اضافه شده است (بوندز و گوندلی،۲۰۰۷). در همان زمان خلق و خوی کودک و ویژگی‌های دیگر او  بر سازگاری زوج‌ها در سیستم خانوادگی جدید تأثیر می گذارد. (کاکس و همکاران،۱۹۹۹). به طور خلاصه تمام اعضای خانواده به هم وابسته‌اند. علاوه بر این نظریه سیستم‌های خانواده الگوهای ارتباطی را برجسته می‌کند. اعضای خانواده هماهنگی اعمالشان را یاد می‌گیرند و اغلب الگوهای ارتباطی که زندگی را قابل پیش بینی‌تر می‌سازد را توسعه می‌دهند، این الگوها درک بهتر رفتارها را در این سیستم میسر می‌سازد. برای مثال، کودک ممکن است گاهی پرخاشگرانه[۵] رفتار کند، هنگامی که رفتار به تنهایی بررسی می‌شود درک آن مشکل می‌باشد. با این حال، مشاهده[۶] رفتار به عنوان بخشی از یک الگوی زمینه ایی می‌تواند نشان دهد که این وقایع هنگامی رخ می‌دهند که پدر و مادر در یک بحث داغ مشغول هستند.

[۱] Bonds, D. D., & Gondoli, D. M.

[۲] Galvin, K.M., Bylund, C.L., & Brommel, B.J.

[۳] Galvin, Dickson, & Marrow

[۴] Cox.m.j., paley,B.

[۵] aggressively

[۶] viewing

[۱] Bost, K. K., Cox, M. J., Burchinal, M. R., & Payne, C.

[۲] mixed blessing

[۳] Gjerdingen, D. K., & Center, B. A.

[۴] Elek, S. M., Hudson, D. B., & Bouffard, C.

[۵] Claxton, A., & Perry‐Jenkins, M.

[۶] Baxter, J., Hewitt, B., & Haynes, M.

[۷] Grote, N. K., & Clark, M. S.

[۸]Pacey, S.

[۹] Dew, J., & Wilcox, W.B.

[۱۰] Curran, M., Hazen, N., Jacobvitz, D., & Sasaki, T

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رضایت زناشویی و تعارض های زناشویی و نیازهای بنیادین روان‌شناختی
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق خانواده و نظریه های آسیب شناسی خانواده، طلاق و تئوری ها و رویکرد های نظری روانشناسی طلاق
  • تحقیق خانواده و تعاملات آن و علل و نظریه ها و پیامدهای کمرویی
  • تحقیق نظریه های مربوط به رضایتمندی زناشویی و مفهوم و مولفه ها و نظریه های هوش
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.