تحقیق خصوصی سازی در صنعت بیمه و جایگاه خصوصی سازی از نظر مکاتب اقتصادی و اهداف و مراحل خصوصی سازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خصوصی سازی در صنعت بیمه و جایگاه خصوصی سازی از نظر مکاتب اقتصادی و اهداف و مراحل خصوصی سازی دارای ۵۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲- قسمت اول : پیشینه پژوهش در جهان    ۷
۲-۲-۱- تاریخی    ۷
۲-۲-۲- موضوعی    ۸
۲-۳- قسمت دوم : پیشینه پژوهش در ایران    ۱۳
۲-۳-۱- تاریخی    ۱۳
۲-۳-۲- موضوعی    ۱۵
۲-۴- نتیجه گیری    ۱۶
۲-۵- قسمت سوم : مبانی نظری    ۱۷
۲-۵-۱- تعریف خصوصی سازی در صنعت بیمه    ۱۷
۲-۶- مکاتب اقتصادی و جایگاه خصوصی سازی    ۲۰
۲-۷- اهداف خصوصی سازی    ۲۳
الف)کاهش حوزه بخش فعالیتهای دولتی    ۲۳
ب)انتقال مالکیت و کنترل اقتصادی    ۲۴
ج)افزایش کارائی    ۲۴
د)کاهش کسر بودجه و بدهی های مالی    ۲۴
هـ)تعدیل سوبسیدها و اختلال قیمتها    ۲۵
و)تعدیل مقررات و مقررات زدایی    ۲۵
ز)افزایش رقابت    ۲۵
ط)گسترش بازار سرمایه    ۲۶
ی)تأمین منافع مصرف کنندگان    ۲۶
۲-۸- مراحل خصوصی سازی و ملاحظات مربوطه به آن    ۲۷
۲-۹- خصوصی سازی صنعت بیمه    ۲۹
۲-۱۰- انواع مقررات نظارت بر شرکت های بیمه ای    ۳۴
۲-۱۱- ضرورت نقش نظارتی بیمه مرکزی در شرایط خصوصی سازی صنعت بیمه    ۳۵
۲-۱۲- روشهای خصوصی سازی و بیان مشکلات عملیاتی صنعت بیمه کشور    ۳۶
الف)عرضه سهام واحد به بخش خصوصی    ۳۶
۲-۱۳- راهکارهای مشارکت بخش خصوصی در صنعت بیمه    ۳۹
ب)تأمین منابع اولیه سرمایه بخش خصوصی    ۴۱
۲-۱۴- مشارکت بخش خصوصی خارجی و نحوه فعالیت آنان در داخل کشور (مورد صنعت بیمه)    ۴۳
۲-۱۵- قسمت چهارم : مولفه های مستخرجه از ادبیات    ۴۵
منابع و مراجع    ۵۳

منابع

فردوستون، مدیریت مالی، انتشارات دیدار، چاپ ۱۸، ترجمه عبده تبریزی و مشیرزاده

کلیات بیمه، انتشارات بیمه مرکزی ایران، چاپ ۵،‌۱۳۷۹٫

مجموعه پژوهشهای اقتصادی، جنگ مرکزی، شماره ۱۶٫

دیموندپی، نوو، مدیریت مالی، ترجمه جهانخانی و پارسائیان، انتشارات همت، ۱۳۷۹٫

مقدمه ای بر آزاد سازی و خصوصی سازی صنعت بیمه همراه با تجربه برخی کشورها، مرکز تحقیقات بیمه ای، گزارش موردی شماره ۳، آبان ۷۷٫

نشریه پیک بیمه، انتشارات بیمه مرکزی ایران، ۱۳۸۱، تألیف دکتر عباس زادگان.

بیمه اتکائی، چاپ زیبا، ۱۳۵۲، تألیف دکتر محمد هوشنگی

بررسی ابزارهای مالی و اصلاح ساختاری در سیاست تحلیلی خصوصی سازی بیمه در ایران ، تألیف: عرب مازار، علی اکبر، ۱۳۸۷

بررسی تأثیر خصوصی سازی بر ابعاد مالی جهت تداوم فعالیت شرکتها، تألیف ناصر آقاجانی.

خصوصی سازی یا ترکیب مطلوب دولت و بازار، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ اول، ۱۳۷۳٫

بیمه در ایران و تأثیر آن در رشد و توسعه اقتصادی ایران، مرمز آموزش مدیریت دولتی تألیف پرویز پژوم شریعتی

۱-۲- مقدمه

خصوصی سازی یکی از ده ها سیاست عمده دولت ها در جهت نیل به وضعیت مطلوب اقتصادی کشورها است که خصوصی سازی بیمه به عنوان یکی از راهکارهای اساسی در رسیدن به وضعیت مطلوب در این صنعت شناخته شده است. برای درک بهتر فرآیند خصوصی سازی صنعت بیمه برآنیم تا در این  نوشتاربه ادبیات خصوصی سازی با دیدگاه صنعت بیمه بپردازیم. مرحله اول تعریف خصوصی سازی در صنعت بیمه است که این مهم را از دید اقتصاددانان بررسی می نماییم و بطور خلاصه به بررسی نظر مکاتب عمده مورد خصوصی سازی مانند مکتب کلاسیک و مکتب افزایشی مکتب کیفری و نئوکلاسیک و پول گرایان و ساختار گرایان پرداخته شده است .

توجه به روند خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه بیانگر آن است که این کشورها همانند کشورهای توسعه یافته صنعتی در دوران خاصی از رشد خود یعنی دوره خیز اقتصادی، نیازمند دخالت مقتدرانه دولت هستند. در این دوران دولت ها با سرمایه گذاری در بخش های غیر سودآور ضروری و لازم جهت حیات اجتماع، رفاه جامعه را تأمین می کنند و زمینه لازم برای ایجاد ثبات و امنیت اجتماعی که خود شرط لازم برای جذب سرمایه گذاری ها می باشد را ایجاد می کند. در بیشتر کشورهای در حال توسعه به دلیل ضعف ساختار دولتی و ضعف عمومی ساختار اقتصادی، دولت ها نمی توانند سیاست های خصوصی سازی و تقویت بخش خصوصی را به درستی و با نتایج منطقی به انجام برسانند. در کشور ما نیز به عقیده کارشناسان، نبود زمینه های مناسب فرآیند خصوصی سازی، اجرای آن را در مراحل مختلف دچار مشکل نموده است.

اما در عین حال افزایش رقابت و کارآیی اقتصادی و استفاده بهینه از منابع تولیدی و از این طریق رسیدن به رشدهای بالاتر اقتصادی مستلزم خصوصی سازی صنایع کشور است.

صنعت بیمه کشور به عنوان یکی از نهادهای مالی کشور جایگاه ویژه ای را در فرایند خصوصی سازی دارا است به طوری که عملکرد کارایی این صنعت در تخصیص وجوه در دسترس آن، محرک سایر بخش های اقتصادی خواهد بود در واقع وجوه اندکی که توسط بیمه گذاران به شرکت های بیمه ای سرریز می شود، مبالغ هنگفتی را تشکیل می‌دهند که چرخ های بزرگ اقتصادی را به گردش در می آورند. دولتی بودن مدیریت و مالکیت شرکتهای بیمه ای ایران و عوامل غیر انگیزشی سبب شده است که سهم عمده ای از این وجوه با نرخ سودهای اندک، به سیستم بانکی منتقل می شود. همچنین بدلیل آماده نبودن بسترهای لازم نمی توان مستقیماً اقدام به خصوصی کردن شرکتهای بیمه ای دولتی نمود.

در این شرایط عملیاتی کردن ورود شرکت های بیمه ای خصوصی و میدان دادن به این شرکت و کمک به ایجاد فضای رقابتی سالم بین شرکتهای بیمه خصوصی و دولتی بر ساختار دارایی و سرمایه گذاری های شرکتهای بیمه دولتی مؤثر واقع می شود و نقش صنعت بیمه را در کنار دو بازار بورس و بانک که رئوس مثلث مالی هر جامعه را تشکیل می دهند، پر رنگ خواهد نمود .

۲-۲- قسمت اول : پیشینه پژوهش در جهان

۲-۲-۱- تاریخی

پل رومر (۱۹۹۳) معتقد است که اهمیت بحث خصوصی سازی در انتقال دانش عملی است که تنها از طریق مشارکت موسسات بیمه ای پیشرفته با موسسات بیمه داخلی است که صورت واقعیت به خود می گیرد . موسسات بزرگ خارجی معمولاً یا به لحاظ مقررات قانونی امکان همکاری نزدیک با موسسات دولتی را ندارند و یا اینکه اصولاً تمایلی به خطر انداختن دارایی های شان در مشارکت با یک بخش دولتی را ندارند . از طرف دیگر از نظر عملی نیز رفع عدم کارایی های فوق احتیاج به تحولات شدیدی دارد که در چارچوب شرکت های دولتی امکان پذیر نیست .

لیدیا سگال (۲۰۰۰) در تحیق خود در آمریکا به این نتیجه رسید که خصوصی سازی یکی از راه های درمان بیماری های بخش دولتی است . واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی باید با دقت بیشتری انجام پذیرد . به زعم سگال در مرحله واگذاری فعالیت ها ، تخلف های زیادی رخ می دهد .

۲-۲-۲- موضوعی

از بدو پیدایش انسان حوادث گوناگون مانند سیل، زلزله، آتش سوزی انسان را تهدید کرده است که انسانهای نخستین به دلیل بی اطلاعی خود آنها را از طرف خداوند می دیدند و به جادو متوسل می شدند.

انسان که همیشه به دنبال زندگی طولانی و بی خطر بوده و نیز به دنبال چیزی بوده که در اثر حادثه خود را هم از نظر جسمی و هم از نظر مادی ترمیم کند، و این انگیزه اصلی بوجودآمدن بیمه بوده است اولین راه مقابله با حوادث که بشر آن را استفاده کرد پس انداز بود اما در حوادث بزرگ پس انداز جوابگوی مشکلات پیش آمده نبوده و شخص نیازمند کمک دیگران و از جمله حکومتها می شد و البته الف) مشخص نبود که آیا شخص خسارت دیده از کمک دیگران بهره مند شد یا خیر و میزان این کمکها نیز مشخص نبوده ب) زمان پرداخت این کمکها نیز مشخص نبوده ، بنابراین نیاز به وسیله ای مطمئن تر جهت کمک به افراد حادثه دیده احساس می شد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کلاهبرداری بیمه ای و تبیین ارکان کلاهبرداری در صنعت بیمه و نهادهای و شرکت ها در امر رسیدگی به کلاهبرداری بیمه ای
  • تحقیق بیمه در بخش کشاورزی و نظریه بیمه محصولات کشاورزی
  • تحقیق خصوصی سازی و روشهای واگذاری فعالیتهای اقتصادی به بخش خصوصی و ارزش افزوده اقتصادی و اهمیت و کاربرد و مزایا و معایب آن
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و سنجش و اهمیت و مزایای دستیابی به رضایتمندی مشتری و تاریخچه بیمه ومشخصات و اصول حاکم بر قرارداد‌های بیمه
  • تحقیق خصوصی سازی و وضعیت آن درایران و جهان و معیارهای ارزیابی عملکرد حسابداری و اقتصادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.