تحقیق رسانه و نقش مدیریت برنامه در رسانه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رسانه و  نقش مدیریت برنامه در رسانه دارای ۸۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۲- مقدمه :    ۵
۲-۲-۱- اثر بخشی    ۵
۲-۲-۱-۱- مفهوم اثر بخشی    ۶
۲-۲-۱-۲- تعاریف اثر بخشی    ۷
۲-۲-۱-۳- اثربخشی و اهداف سازمان    ۹
۲-۲-۱-۳-۱- هدف سازمانی    ۱۰
۲-۲-۱-۴- شایستگی مدیریت  و اثر بخشی    ۱۱
۲-۲-۱-۵- الگویی برای اثر بخشی    ۱۲
۲-۲-۱-۶-  عوامل موثر بر اثربخشی یک سازمان    ۱۴
۲-۲-۱-۷-ویژگی های نظام های اثربخش    ۱۴
۲-۲-۱-۸- مدل‌های اثربخشی سازمانی    ۱۵
۲-۲-۱-۹- ادغام معیارهای اثربخشی درمدیریت    ۱۸
۲-۲-۲- رسانه    ۱۹
۲-۲-۲-۱- تعریف رسانه    ۱۹
۲-۲-۲-۲-دیدگاه ها دربارۀ نقش رسانه    ۲۰
۲-۲-۲-۲-۱- دیدگاه افراطی    ۲۰
۲-۲-۲-۲-۲- دیدگاه تفریطی    ۲۱
۲-۲-۲-۲-۳- دیدگاه بینابینی یا معتدل    ۲۱
۲-۲-۲-۲-۴- کارکرد های رسانه    ۲۱
۲-۲-۲-۴-۱-کارکرد خبری رسانه    ۲۳
۲-۲-۲-۴-۲- کارکرد آموزشی رسانه    ۲۴
۲-۲-۲-۴-۳- کارکرد تفریحی و سرگرمی رسانه    ۲۴
۲-۲-۲-۵- ضوابط ساختاری برنامه سازی در رسانه    ۲۶
۲-۲-۲-۵- ۱- ایده برنامه    ۲۶
۲-۲-۲-۵- ۲- نام برنامه    ۲۷
۲-۲-۲-۵- ۳- آرم برنامه    ۲۷
۲-۲-۲-۵-۴- لزوم تناسب برنامه    ۲۸
۲-۲- ۲- ۶- تکنولوژی و مدیریت رسانه    ۲۸
۲-۲-۲-۶-۱- انواع رویکرد مدیران رسانه به تکنولوژی    ۲۹
۲-۲- ۲- ۷- طبقه بندی برنامه های تلویزیون    ۳۲
۲-۲- ۲- ۸- کیفیت برنامه های رسانه ای    ۳۳
۲-۲-۲-۹- دیدگاه های مربوط به مخاطبان و تاثیر گذاری رسانه    ۳۳
۲-۲-۲-۹-۱- نظریه استفاده و رضایتمندی    ۳۶
۲-۲-۲-۹-۲ نظریه‌ انتظارات‌ اجتماعی    ۳۸
۲-۲-۲-۹-۳- نظریه‌ یادگیری‌ اجتماعی یا مشاهده‌ای‌     ۳۹
۲-۲-۳- مدیریت رسانه    ۴۱
۲-۲-۳-۱- مفهوم مدیریت رسانه    ۴۱
۲-۲-۳-۲- تعریف مدیریت رسانه    ۴۲
۲-۲-۳-۳- چهار وظیفه مدیریت برنامه در رسانه    ۴۴
۲-۲-۳-۴- مدیریت برنامه    ۴۵
۲-۲-۳-۴-۱  تعریف مدیریت برنامه    ۴۶
۲-۲-۳-۴-۲- روش کار در مدیریت برنامه    ۴۶
۲-۲-۳-۴-۳- مقوله های موضوعی و مواد برنامه ای    ۴۷
۲-۲-۳-۴-۴- برنامه ریزی نیروی انسانی سازمان صدا و سیما    ۴۸
۲-۲- ۳- ۴-۵- مدیریت روابط کارکنان سازمان صدا و سیما    ۵۰
۲-۲-۳- ۴-۶- اهمیت مدیریت نیروی انسانی سازمان ها    ۵۱
۲-۲-۳- ۴-۷ –  فنون ارتباطی کارکنان سازمان صدا و سیما    ۵۱
۲-۲- ۳-۴-۸ – الگوی مدیریت رسانه (صدا و سیما)    ۵۲
۲-۲-۳-۴-۹- اثربخشی الگوی مدیریت رسانه و برنامه های صدا و سیما    ۵۴
۲-۴-  پیشینه پژوهش    ۵۶
۲-۴- ۱- پیشینه های داخلی    ۵۶
۲-۴-۱-۱- پایان نامه های داخلی مرتبط    ۵۶
۲-۴-۱-۲- مقالات داخلی مرتبط    ۶۱
۲-۴-۱-۳-تحقیقات داخلی مرتبط    ۶۲
۲-۴-۲- پیشینه خارجی    ۶۴
۲-۴-۲-۱- مقالات خارجی  مرتبط    ۶۴
۲-۵- جمع بندی:    ۷۵
منابع و ماخذ    ۷۶

منابع

– غفاری، جلال.(۱۳۸۵).رسانه ملی در افق هنجارگرایانه دینی. فصلنامه اندیشه صادق، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق، ۲۳،۳۱٫

– فرهنگی، علی اکبرو روشندل اربطانی، طاهر.(۱۳۸۳).نگرشی بر بنیان‌های نظری مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای. فصلنامه دانش مدیریت،۸۵،۶۶٫

-یگانگی،سیده عاطفه.(۱۳۸۹).نقش شایستگی مدیران در اثربخشی مدیریت (مطالعه موردی در شرکت مخابرات استان قزوین). پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی قزوین .

– رسولی،مهدی.(۱۳۸۷). بررسی ویژگی های سازمان های اثربخش( مورد سازمان آب  منطقه ای آذربایجان شرقی و اردبیل). پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران .

– پاستر، مارک.(۱۳۷۷).عصر دوم‌ رسانه‌ها. (ترجمه‌غلامحسین‌ صالحیار،۱۳۷۷). تهران‌: نشر  مؤسسه‌ ایران.

– پرداختچی، محمد حسن.(۱۳۷۵). نقش نظارت و راهنمایی آموزشی در بهبود کیفیت آموزش عمومی. فصلنامه تعلیم و تربیت، ۴۷،۳۸ .

– تاجفر، علیرضا.(۱۳۸۸). طبقات چهارگانه برنامه های تلویزیونی در سیمای جمهوری اسلامی ایران. مجله نیم نگاه،۱۲ ،۱۷-۱۸٫

– جهانیان،رمضان.(۱۳۸۸). راهکارهای بهینه سازی برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامه ریزی درسی،۳۳،۱۴٫

– خوانچه سپهر، شیرزاد و ناصری، عرفان.(۱۳۸۹). نقش بازنمایی رسانه ای الگوهای مصرف در شکل گیری نگرش ها و رفتارهای مصرفی مخاطبان.فصلنامه پژوهش های ارتباطی، ۱۷،۱۱۹-۱۴۷٫

– خوانچه سپهر، شیرزادو ناصری، عرفان .(۱۳۹۰). مدیریت رسانه در عصر جهانی شدن. فصلنامه پژوهش های ارتباطی، ۱۸، ۳۷-۷۲٫

– خواجه ئیان، داتیس و فرهنگی، علی اکبر و هادوی نیا، عباس.(۱۳۸۸). طراحی مدل تعاملی مدیریت رسانه با فناوری های نوین ارتباطی. فصلنامه پژوهش های ارتباطی، ۶۰، ۱۱- ۳۶٫

– خواجه ئیان، داتیس و جانه، سارا.(۱۳۹۰).ارائه الگوی مدیریتی مطلوب در رسانه برای دستیابی به اهداف سال همت و کار مضاعف با تلفیق اثربخشی الگوهای مدیریتی سازمانی. فصلنامه پژوهش های ارتباطی،۱۸،۷۳- ۱۰۳.

– دفت، ریچارد ال.(۱۳۸۸). تئوری سازمان وطراحی ساختار. (ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی،۱۳۸۸) تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی.

ـ کازنو،ژان.(۱۳۶۴). قدرت‌ تلویزیون‌.(ترجمه:علی اسدی ،۱۳۶۴).تهران: انتشارات امیر کبیر.

– Mc Quail, D. (2006).  mass communication theory. London: sage.

-Dessler, Gary.(2005). Human  Resource  Management. Prentice  Hall.

— Schermerhorn Jhon R. (1994). Managing Organizational Behavior, Jhon Wiley & Sonse. Edition: -12-18.

–  Chang, shanton and Tharenou, Phyllis. (2004). Competencies needed for managing a Multicultural work group. Asia pacifi Journd of human Resources: 42 ;5 7-60.

– Clegg, S, Courpasson, D. and Philips, N. (2006).Power and organizations. London:sage.

– Argyris, chris. (1964). Integrating the Individual and the organization. Newyork: Wiley.

– Blumler. Jay. G. and Elihu، Katz.(1974). The uses of Mass Communications perspective on Gratifications Research. Beverly Hills .

Melvin L. Defleur .(1986). Theories of Mass communications. . London: sage

– Martz, W.A. (2008). Evaluating organizational effectiveness, Dissertation for the Degree of  Doctor of  Philosophy.  Western Michigan University.

– مقدمه :

هر چه بر اهمیت وسایل ارتباط جمعی در جوامع افزوده شده، هم خود آنها و هم فرآیند ارتباط جمعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. رسانه های جمعی امروزه عنصر جدایی ناپذیری از زندگی بشری مبدل شده اند که در تمامی عرصه های آن از اقتصاد گرفته تا سیاست و فرهنگ نقش بی بدیلی ایف می کنند.آنها یکی از مهم ترین عاملان تغییر اجتماعی در جوامع محسوب شده، بی تردید رشد و گسترش رسانه ها و شبکه ها در چند دهه اخیر به لحاظ تعدد و تنوع، مسئله رقابت را برای سازمان های رسانه ای بیش از گذشته مطرح ساخته. این سازمان ها در چنین شرایط پر فشار رقابتی نیازمند مدیران، سیاست گذاران و استراتژیست هایی بودند که با تدوین و اجرای راهبردهای رقابتی پیشتاز عرصه رقابت باشند. تحت چنین شرایطی توجه به بعد مدیریتی سازمانهای ارتباط جمعی در کانون توجه صاحب نظران قرار گرفت، مدیریت برنامه بخشی از مدیریت رسانه است که خود از سویی محصول تخصصی شدن علم مدیریت نیز محسوب می شود. رشته مدیریت رسانه، زیر مجموعه گروه علوم ارتباطات اجتماعی است با گرایش های مختلف. مدیریت رسانه از جمله مدیریت رادیو و تلویزیون می تواند اهداف سازمان را به صورت حقیقی و منطبق با نیازهای جامعه طراحی کند. بر اساس الگوی مدیریت رسانه ای پژوهش حاضر نیز بر آن بوده به اثر بخشی نقش مدیریت بر نیروی انسانی (سازماندهی نیروها، ارتباط کارکنان) سازمان صدا و سیما و برنامه های آن (گرایش موضوعی برنامه ها، تنوع برنامه ها، فنون تکنولوژی ساخت برنامه ها و زمان ارائه برنامه ها) بپردازد.

۲-۲-۱- اثر بخشی

صاحبنظران و محققان معتقدند که اثر بخشی ، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل های سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ساخت اثر بخشی نباشد ، مشکل است. آنان توجه به موضوع اثربخشی سازمانی را باعث توسعه تئوری های سازمانی ذکر می کنند و اثر بخشی را موضوع اصلی در فضای عملی نیز می دانند. تلاش برای اثر بخشی وجه اشتراک اصلی همۀ برنامه های اجرایی است به گونه ای که اکثر تحقیقات انجام شده در حوزه ی سازمان و مدیریت ،آگاهانه یا نا آگاهانه مستقیم و یا غیر مستقیم به آن پرداخته اند ( هال و ریچارد ، ۱۳۷۶).

واقعیت آن است که سازمان با فشارهای گوناگون با عوامل متعدد و محدود کننده هدف های متناقضی رو برو بوده است که به ناچار باید به همۀ آن ها به نحو مطلوب و متناسبی پاسخ گوید . همچنین ملزم است چارچوب های زمانی متفاوتی را در نظر آورد  و با عوامل داخلی و خارجی گسترده و غالباً متنوعی در ارتباط باشد . از این رو پدیده اثر بخشی مفهوم گسترده ای به خود می گیرد و داراری ابعاد گوناگونی می شود.

۲-۲-۱-۱- مفهوم اثر بخشی

مفهوم اثر بخشی بسیار عمیق بوده و شاخص های مختلفی برای سنجش آن وجود دارد، بر اساس تحقیق کامرون و وتن[۱] یک تعریف واضح و روشن برای اثر بخشی نه وجود دارد و نه قابل قبول است. از دیدگاه این دو محقق گسترش و پیشرفت چارچوب های کارایی از گسترش تئوری آن با ارزش تر است )دراگنیدز، ۲۰۰۶).

منظور از اثربخشی درواقع بررسی میزان موثر بودن اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. به عبارتی ساده تر در یک مطالعه اثربخشی، میزان تحقق اهداف اندازه گیری می شود. اما به نظر می رسد برای تعریف مفهوم اثربخشی می‌بایست گامی فراتر نهاد، به این معنا که اثربخشی هنگامی در یک دوره آموزش حاصل خواهد شد که اولاً نیازهای آموزشی به روشنی تشخیص داده شود. ثانیاً برنامه مناسبی برای برطرف ساختن نیازها طراحی شود. ثالثاً برنامه طراحی شده به درستی اجرا گردد و رابعاً ارزیابی مناسبی از فرآیند آموزش و درنهایت دستیابی به اهداف انجام شود.

واژۀ اثر بخشی را با کارآیی یکی دانسته اند . اگرچه بین این دو تفاوت قائل شدند ولی مطالعاتی که روی اثربخش و کارآیی انجام شده است نشان می دهد که مرز کاملاً روشن و دقیقی بین دو اصطلاح فوق وجود ندارد.

میر کمالی به نقل از اتزیونی[۲] اثر بخشی را  تحقق اهداف، کارآیی را میزان استفاده از منابع برای دستیابی به یک واحد از برونداد[۳] تعریف می کند (میر کمالی، ۱۳۷۵) .

از جمله اولین کسانی که میان مفهوم اثر بخشی و کارآیی تفاوت قائل شده “بارنارد “را می توان نام برد. او معتقد بود که اثر بخشی سیستم گراست و مربوط به تحقق اهداف سازمان می شود و کارآیی فردگراست و مربوط به احساس رضایت افراد از عضویت در سازمان مطبوعشان می گردد (پرداختچی، ۱۳۷۵) .

پیتر دراکر[۴] یکی از صاحبنظران مشهور مدیریت ، اثر بخشی را “کار درست انجام دادن” و کارآیی را” کارها را درست انجام دادن “تعریف کرده است .

اثر بخشی یعنی انجام کارهای درست به نحوی که بطور دقیق متناسب با هدف باشد و کارآیی یعنی انجام درست کارها و توانایی به کارگیری حداقل منابع برای دستیابی به اهداف سازمانی،کارآیی یعنی انجام دادن کارها به نحو شایسته یا مناسب و اثربخشی یعنی انجام دادن کارهای شایسته و مناسب ( درویش ،۱۳۷۷) .

اثر بخشی و کارآیی مقوله گسترده ای است و به عوامل مختلف و متعدد درون سازمانی و برون سازمانی بستگی دارد . لذا تفکیک و مشخص کردن مرز بین کارآیی و اثر بخشی مشکل است. با این حال ما بین دو واژه تفاوت قائل هستیم و اثر بخشی را انجام کارهای درست یا نادرست انجام دادن می دانیم  به نحوی که به تحقق اهداف بی انجامد و کارایی توانایی به کارگیری حداقل منابع و امکانات در جهت نیل به مقاصد و اهداف است(دیوید،۱۹۹۴) .

بهره‌ وری، حاصل جمع برداری کارآیی و اثربخشی است که نشان می‌دهد یک سازمان به چه صورت منابع خود را در راستای دستیابی به اهداف به کار می‌گیرد .به این ترتیب، بهره‌وری را می‌توان به صورت “انجام درستِ کار درست” تعریف کرد (بهره وری =  کارایی + اثربخشی)[۵].

۱٫Camero.K.S.&Whettn.D.A

etzioni

out put

peter f.drucker

Productivity= Efficiency+Effectivenes

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انتخابات و وظایف رسانه تلویزیون و نظریه های کارکرد آن
  • تحقیق رسانه، خبر ، اعتماد مخاطب و نظریه های ارتباطی و عوامل موثر در افزایش اعتماد به برنامه های خبری
  • تحقیق مفهوم رسانه های نوین و مقایسه تطبیقی میان رسانه های سنتی و رسانه های نوین
  • تحقیق نظریه های رسانه و سرمایه اجتماعی و کارکرد و نقش رسانه های ارتباط جمعی
  • تحقیق اعتماد و اعتماد سیاسی و اعتماد در بین جامعه شناسان و عوامل ایجاد کننده اعتماد و کارکرد سرمایه اجتماعی و نقش رسانه ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.