تحقیق روانگرایی و روشهای مقاوم سازی خاک در مقابل رخداد روانگرایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روانگرایی و روشهای مقاوم سازی خاک در مقابل رخداد روانگرایی دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱) مقدمه    ۶
۱-۲)روانگرایی    ۶
۱-۳)روانگرایی جریانی    ۷
۱-۴)تحرک سیکلی    ۸
۱-۴-۱) انتشار جانبی    ۸
۱-۴-۲) روانگرایی سطحی    ۱۰
۱-۵)روش های مقابله در برابر رخداد روانگرایی    ۱۰
۱-۵-۱) شرح عمومی روش های مقابله در برابر رخداد روانگرایی    ۱۱
۱-۵-۱-۱) روش های تراکمی    ۱۵
۱-۵-۱-۱-۱) شمع های ماسه ای متراکم    ۱۵
۱-۵-۱-۱-۱-۱) نحوه اجرا    ۱۶
۱-۵-۱-۱-۱-۲) مصالح مورد استفاده در شمع های ماسه ای متراکم    ۱۸
۱-۵-۱-۱-۱-۳)ماشین آلات اجرای شمع های ماسه ای متراکم    ۲۰
۱-۵-۱-۱-۲) روش ویبراسیون میله    ۲۲
۱-۵-۱-۱-۲-۱) روش اجرا    ۲۲
۱-۵-۱-۱-۳) روش ویبراسیون – شناور    ۲۴
۱-۵-۱-۱-۴) تراکم دینامیکی    ۲۵
۱-۵-۱-۱-۵ ) روش کوبیدن لرزشی    ۲۷
۱-۵-۱-۲) روش های صلب سازی و تثبیت خاک    ۲۸
۱-۵-۱-۳) روش تعویض و جایگذاری    ۳۲
۱-۵-۱-۴) پائین انداختن تراز آب زیرزمینی    ۳۳
۱-۵-۱-۵) استهلاک فشار آب منفذی    ۳۴
۱-۵-۱-۵-۱) مکانیسم عملکرد    ۳۴
۱-۵-۱-۶) روش محدود سازی کرنش برشی    ۳۵
۱-۶) مقایسه روش های جلوگیری از رخداد روانگرایی    ۳۶
۱-۶-۱) مقایسه از حیث دامنه کاربرد.    ۳۷
۱-۶-۱-۱) نوع خاک    ۳۸
۱-۶-۱-۲) بررسی آمارهای رسمی موجود    ۴۱
۱-۶-۲) مقایسه مکانیسم عملکرد روش های مختلف مقاوم سازی خاک در برابر رخداد روانگرایی    ۴۴
۱-۶-۳) مقایسه روش های مقاوم سازی از لحاظ آلودگی های زیست محیطی    ۴۷
۱-۷-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۴۹
۱-۷-۱) شمع های ماسه ای متراکم    ۴۹
۱-۷-۲) تاریخچه روند طراحی و روش های اجرا    ۴۹
۱-۷-۳)روند طراحی تجربی شمع های ماسه ای متراکم    ۵۰
۱-۸- آشنایی با نرم افزار PLAXIS2D v.8.2    ۵۵
۱-۸-۱)  زیر برنامه ورودی    ۵۶
۱-۸-۱-۱) الگوهای تحلیلی    ۵۶
۱-۸-۱-۲) اجزاء    ۵۷
۱-۸-۱-۳) ویژگیهای مصالح    ۵۸
۱-۸-۱-۴)  الگوهای رفتاری خاک    ۵۸
۱-۸-۱-۵) شرایط مرزی    ۶۱
۱-۸-۱-۶) تولید شبکه اجزاء محدود     ۶۱
۱-۸-۱-۷) شرایط اولیه     ۶۲
۱-۸-۲) زیربرنامه محاسبات    ۶۲
۱-۸-۲-۱) تحلیل پلاستیک    ۶۳
۱-۸-۲-۲) تحلیل تحکیم    ۶۴
۱-۸-۲-۳) تحلیل پایداری    ۶۴
۱-۸-۲-۴) تحلیل دینامیکی    ۶۵
۱-۸-۳) زیربرنامه خروجی    ۶۵
۱-۸-۴) زیربرنامه منحنیها    ۶۶
منابع    ۶۷

منابع

[۱] Portar, P. L.,(2008).” Soil or Ground Improvement”, CEG 4011, Lecture 14

[۲] Nishimura, S., Shimizu, H., (2008).” Reliability-based design of ground improvement for liquefaction mitigation”, Structural Safety, 30, pp.200-216.

[۳] Kitazume, M. “The Sand Compaction Pile Method” , Taylor & Francis Group, 232 pp. 2005.

[۴] Nozu, M., Ohbayashi, J., Matsunaga, Y. “ Application of the static sand compaction pile method to loose sandy soil”, International Symposium on Problematic Soils, IS-Tohoku’98, Sendai, Japan, 28-30 October 1998, Balkema, Rotterdam, 1, pp. 751-755.

[۵] Moffat, B.  S.,  P.E. (2007).  “Soil   Remediation Techniques for Reduction of Earthquake Induced Liquefaction “,Senior Structural Engineer, Jacobs Civil Inc.

[۶] Department of The Army U.S. Army Corps OF Engineers,” Engineering and Design Settlement Analysis “, EM 1110-1-1904, 30 sep 1990, pp. 6-7.

[۷] Aboshi, H., Mizuno, Y., Kuwabara, N., “present state of sand compaction pile in Japan”, American Society for Testing and Materials, Philadelphia, 1991.

[۸] Brinkgreve,R.B.J., Et al.”Plaxis2DV.8.2 Reference Manual” A.A. Balkema Publishers. (2002).

[۹] Arulmoli, K., Muraleetharan, K. K., Hossain, M. M., and Fruth, L. S. (1992). “VELACS Soil Data Rep”. The Earth Technology Corporation, Irvine, Calif.

[۱۰] Dickenson, S. E., McCullough, N. J. (2002)”Assessment and Mitigation of Liquefaction Hazards to Bridge Approach Embankments in Oregon”, Oregon Department of Transportation Research Group.  Spr 361.

[۱۱] Ogawa, M. (Mar. 14, 1972).”Machines for Continuously Forming Sand piles”, United States Patent, No. 3648467.

 ۱-۱) مقدمه

با توجه به روند افزایش جمعیت و سیر صعودی ساخت سازه های مسکونی و اداری سنگین در مناطق مختلف، همچنین به دلیل بروز خسارات جانی و مالی زیاد ناشی از رخداد زلزله در مناطق با خاک های روانگرا،  مقاوم سازی خاک های روانگرا در برابر این پدیده  از اهمیت خاصی برخوردار است.

از روش های مقاوم سازی خاک در مقایل رخداد روانگرایی، استفاده از شمع‌های ماسه‌ای متراکم می باشد. این روش علاوه بر افزایش مقاومت خاک های ماسه ای سست در برابر پدیده روانگرایی، در بهبود خواص مقاومتی و نیز پایدار سازی و افزایش ظرفیت باربری دیگر انواع خاک های رسی، شنی و سیلتی کاربرد وسیعی خواهد داشت.

در این ادامه ابتدا بطور مختصر به تعریف مفاهیم مربوط به رخداد روانگرایی می­پردازیم، سپس به شرح روشهای مقاوم سازی خاک در مقابل رخداد روانگرایی و بررسی تفضیلی نقاط ضعف و قوت آنها پرداخته و با یکدیگر مقایسه می نماییم.

 ۱-۲)روانگرایی[۱]

 در فرهنگ لغت مهندسی خاک و پی به معنای حالتی است که در آن، خاکهای ماسه­ای، بر اثر افزایش فشار آب حفره­ای، تنشهای موثر و متعاقباً مقاومت برشی خود را از دست می­دهند‍‍‍[۱]. این کلمه اولین بار توسط آقایان Kubo، Mogami (1953) ابداع گردید[۲].

پدیده روانگرایی ناشی از روند کاهش تنشهای موثر بر اثر تمایل به تراکم در خاکهای اشباع غیر چسبنده در شرایط زهکشی نشده را می­توان به دو گروه اصلی روانگرایی جریانی[۲] و تحرک سیکلی[۳] طبقه­بندی نمود.

پدیده روانگرایی جریانی بندرت رخ می­­دهد، اما زمانی که رخ می­دهد، خسارات بسیار زیادی را بهمراه خواهد داشت و آثار مخربتری دارد. در عوض، پدیده روانگرایی بصورت تحرک سیکلی در دامنه گسترده­تری از شرایط نوع ساختگاه و خاک رخ می­دهد و اثرات آن نیز از کم اهمیت تا خسارات زیاد طبقه­بندی می­شود.

۱-۳)روانگرایی جریانی

این حالت روانگرایی که مهمترین اثرات را میان کلیه پدیده­های مربوط به روانگرایی بهمراه دارد، در اثر افزایش تنش برشی استاتیکی در برابر مقاومت برشی خاک و تنها در خاکهای سست، با مقاومت پسماند پایین  رخ می­دهد[۳]. گسیختگی ناشی از روانگرایی جریانی، معمولاً با سرعت گسترش بالا و فواصل طولانی که مصالح روان شده اغلب حرکت می­نمایند مشخص می­گردد. بعنوان مثال در شکل(۱-۱)، مدفون شدن یک روستا پس از رخداد این نوع روانگرایی را مشاهده می نمایید.

۱-۴)تحرک سیکلی

تحرک سیکلی بر عکس روانگرایی جریانی، زمانی رخ می­دهد که تنش برشی استاتیکی، کمتر از مقاومت خاک روان شده باشد و تحت اثر یک تحریک زلزله، در یک لحظه بر اثر افزایش فشار آب حفره­ای از مقاومت خاک تجاوز ­نماید. این تغییر شکلها در حین رخداد زلزله هم در اثر تنشهای سیکلی و هم در اثر تنشهای استاتیکی ایجاد شده و شامل دو حالت مجزای، انتشار جانبی[۱] و روانگرایی سطحی[۲] می­باشد.

۱-۴-۱) انتشار جانبی

این تغییر شکلها در زمینهای با شیب ملایم و یا در سطوح بدون اتکای جانبی، مثل دیواره­های ساحلی رودخانه­ها و یا در نواحی ساحلی دریاها رخ می­دهد. حالت فوق علاوه بر خاکهای ماسه­ای سست می­تواند در خاکهای ماسه­ای متراکم نیز رخ دهد[۳]. تغییر شکلهای رخداده می- توانند باعث آسیب­رسانی به سازه­های حیاتی و بخشهای مهم گردند. در اشکال( ۱-۲ و ۱-۳) آسیبهای وارده بر یک پل و خط لوله­ی مدفون را مشاهده می­نمایید.

۱-۴-۲) روانگرایی سطحی

گسیختگی های مربوط به این روانگرایی در اثر جریان رو به بالای آب که به هنگام استهلاک اضافه فشار منفذی در حین زلزله بوجود می­آید رخ می­دهند و برای رسیدن به تعادل هیدرولیکی، این گسیختگی ممکن است پس از اتمام لرزشهای زمین رخ دهد. از نشانه­های این نوع روانگرایی می­توان انحراف مفرط از حالت قائم را نام برد (شکل۱- ۴ ).

[۱] -Lateral spreading

[۲] -Level ground

[۱] – Liquefaction

[۲] -flow liquefaction

[۳] -Cyclic mobility

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پدیده روانگرایی و روش های مختلف بررسی آن ، تئوری روش زمین آمار و استفاده از زمین آمار در ارزیابی پتانسیل روانگرایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.