تحقیق پدیده روانگرایی و روش های مختلف بررسی آن ، تئوری روش زمین آمار و استفاده از زمین آمار در ارزیابی پتانسیل روانگرایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پدیده روانگرایی و روش های مختلف بررسی آن ، تئوری روش زمین آمار و استفاده از زمین آمار در ارزیابی پتانسیل روانگرایی دارای ۶۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۹
فصل دوم:پدیده روانگرایی و روشهای مختلف بررسی آن    ۶
۲-۱-پدیده روانگرایی    ۶
۲-۲-مکانیزم روانگرایی    ۶
۲-۳- آسیبهای ناشی از روانگرایی خاکها    ۷
۲-۳-۱-آسیبهای سطحی    ۸
۲-۳-۲- آسیبهای ناشی از روانگرایی بر سازههای زیرزمینی    ۸
۲-۳-۲-۱- انواع خرابیهای سازههای زیرزمینی در اثر وقوع روانگرایی    ۱۰
۲-۳-۲-۲- راهکارهای مقابله با خرابیها    ۱۲
۲-۴- روشهای مختلف ارزیابی پتانسیل روانگرایی در یک عمق معین از نهشتههای خاکی    ۱۴
۲-۴-۱- روشهای آزمایشگاهی موجود برای ارزیابی پتانسیل روانگرایی    ۱۵
۲-۴-۲- روابط تجربی موجود برای ارزیابی پتانسیل روانگرایی    ۱۸
۲-۴-۲-۱- روابط تجربی بر مبنای دادههای حاصل از آزمون نفوذ استاندارد    ۱۹
۲-۴-۲-۱-۱-آزمون نفوذ استاندارد    ۲۰
۲-۴-۲-۱-۲- روش سید و ادریس    ۲۲
۲-۴-۲-۱-۳- روش ایواساکی و همکاران (۱۹۷۸)    ۲۸
۲-۴-۲-۲- روابط تجربی بر مبنای دادههای حاصل از آزمون نفوذ مخروط    ۲۹
۲-۴-۲-۲-۱- آزمون نفوذ مخروط    ۳۰
۲-۴-۲-۲-۲- روش رابرتسون و وراید (۱۹۹۸)    ۳۱
۲-۴-۲-۳- روابط بر مبنای سرعت موج برشی    ۳۱
۲-۴-۲-۴- مقایسه دقت پیشبینی روابط تجربی    ۳۱
۲-۵- بررسی تغییرات پتانسیل روانگرایی در دو بعد و نیز در فضا    ۳۲
۲-۶- معیارهای موجود برای بررسی استعداد روانگرایی خاکهای لایدار و رسدار    ۳۲
۲-۷- جمع بندی    ۳۴
فصل سوم:مبانی زمین آمار    ۳۳
۳-۱- مقدمه    ۳۳
۳-۲- واریوگرام    ۳۴
۳-۲-۱- کلیات    ۳۴
۳-۲-۲- واریوگرام جهتی و غیر جهتی    ۳۸
۳-۲-۳- روند    ۴۰
۳-۲-۴- ناهمسانگردی    ۴۰
۳-۲-۵- مدلسازی واریوگرام    ۴۲
۳-۲-۵-۱- مدل کروی    ۴۲
۳-۲-۵-۲- مدل گوسی    ۴۳
۳-۲-۵-۳- مدل نمایی    ۴۳
۳-۲-۵-۴- مدل خطی بدون سقف    ۴۴
۳-۲-۵-۵- مدل خطی سقفدار    ۴۵
۳-۲-۵-۶- مدل سینوسی (اثر سوراخ)    ۴۵
۳-۳- واریانس تخمین    ۴۶
۳-۴- کریجینگ    ۴۸
۳-۴-۱- مقدمه    ۴۸
۳-۴-۲-انواع کریجینگ    ۴۸
۳-۴-۲-۱- انواع کریجینگ بر حسب مشخصات ساختار فضایی    ۴۸
۳-۴-۲-۲- انواع کریجینگ بر حسب حجم پایه    ۵۰
۳-۴-۲-۲-۱- کریجینگ نقطهای    ۵۰
۳-۴-۲-۲-۲- کریجینگ بلوکی    ۵۰
۳-۴-۲-۳- سایر انواع کریجینگ    ۵۰
۳-۵- مراحل تخمین به روش زمین آماری    ۵۰
۳-۶- مطالعات پیشین صورت گرفته در خصوص استفاده از زمینآمار در ارزیابی پتانسیل روانگرایی    ۵۲
۳-۶-۱- ییگوسگیل و همکاران (۲۰۰۶)    ۵۲
۳-۶-۲- داوسون و بایز (۲۰۰۵)    ۵۴
منابع و مآخذ    ۵۰

 

منابع و مآخذ

[۱] هاتف، ن.، کشاورز، ا.، ۱۳۸۳، ارزیابی کاربرد آزمایش نفوذ استاندارد در مسائل استاتیکی در مهندسی ژئوتکنیک، اولین کنگره ملی مهندسی عمران، تهران، دانشگاه صنعتی شریف.

[۲] جانعلیزاده چوببسستی، ع.، سید حسینی خزاقی، س.، ۱۳۸۴، ارزیابی پتانسیل روانگرایی در خاک­های ماسه­ای با استفاده از شبکه­های مصنوعی، ماهنامه بین­المللی راه و ساختمان ، ۲۳: ۲۴-۲۹٫

[۳] احمدی، نبی­اله.، ۱۳۸۲، پیش­بینی پدیده روانگرایی با استفاده از مدل ارتجاعی، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

[۴] دبیری، ف.، ۱۳۸۹، تعیین مدول تغییر شکل توده­سنگ ساختگاه سد بختیاری با استفاده از زمین­آمار، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

[۵] شرکت مهندسین مشاور پژوهش عمران راهوار، ۱۳۸۹، گزارش زمین شناسی و ژئوتکنیک خط دو متروی تبریز.

[۶] افضلی راد، مبین.، ۱۳۸۵، پهنه­بندی خطر روانگرایی شهرستان بابلسر بر اساس روش اعتمادپذیری، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

[۷] براجا ام، داس.، ۱۹۴۱، آبگونگی خاک­های ماسه­ای، اصول مهندسی ژئوتکنیک، جلد اول، ترجمه شاپور طاحونی (۱۳۷۷)، تهران، انتشارات پارس آئین.

[۸] وجودی، م.، ۱۳۸۲، بررسی تاثیر زلزله بر سازه­های زیرزمینی با نگرشی ویژه بر تونلها.

[۸] رحیمی، ح.، ۱۳۵۹، مکانیک خاک، تهران، مرکز انتشار دانش و فن.

[۱۰] موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، خاک- نفوذ استاندارد (SPT) در مطالعات ژئوتکنیک- روش آزمون.

[۱۱] Uygucgil, H., Yerel, S., Konuk, A., 2006, “Preparation of Liquefaction Potential Risk Maps Using Ordinary Kriging Method in Eskisehir”, Proceedings of the 2nd WSEAS International Conference on Remote Sensing, Tenerife, Canary Islands, Spain, 16-18.

[۱۲] Dawson, K, M., Baise, L, G., 2005, “Three-dimensional liquefaction potential analysis using geostatistical interpolation”, Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 25:369–۳۸۱٫

[۱۳] Kanbir, A, Ulusay, R, Aydan, O., 2006, “Assessment of liquefaction and lateral spreading on the shore of Lake Sapanca during the Kocaeli (Turkey) earthquake”, Engineering Geology, 83:307– ۳۳۱٫

[۱۴] Lenz, J, A., 2007, “Spatial variability of liquefaction potential in regional mapping using CPT and SPT data”, Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 27:690–۷۰۲٫

مقدمه

 امروزه با پیشرفت فن­آوری، سهولت نسبی در حفاری و ساخت سازه­­های زیرزمینی، محدودیت­ در فضاهای سطحی برای اجرای طرح­های عمرانی و نیز به واسطه مسائل سیاسی و امنیتی توجه بسیاری از کشورهای توسعه ­یافته و در حال توسعه به احداث سازه­های زیرزمینی برای کاربردهای عمرانی، معدنی و نظامی جلب شده است. راه­ها و بزرگراه­های زیرزمینی، انواع تونل­ها و شبکه متروی شهری از جمله سازه­هایی هستند که در کشورهای مختلف به سرعت در حال ساخت و اجرا می­باشد. با توجه به توسعه روزافزون سازه­های زیرزمینی و هزینه­های فراوانی که برای ساخت هر یک از این سازه­ها صرف می­گردد و نیز اهمیت آنها در شبکه حمل و نقل بین شهری و داخل شهری و خطری که در صورت آسیب­دیدگی آنها متوجه جان مردم می­شود، لازم است که پایداری آنها در برابر خطرات ناشی از زلزله مورد مطالعه قرار گیرد [۱].

یکی از مهمترین پدیده­هایی که به هنگام زلزله خسارات شدیدی به سازه­های زیرزمینی وارد می­کند، پدیده روانگرایی   [۱] است. روانگرایی، پدیده افت آنی مقاومت برشی خاک در طی ارتعاش سنگین زمین­ لرزه­ هاست که طی آن، خاک رفتاری شبیه یک مایع از خود نشان می­دهد [۲]. این پدیده در سازه­های زیرزمینی واقع در خاک روانگرا شده، به صورت­هایی نظیر نشست­ها[۲]ی جدی و برکنش[۳] سازه ظاهر می­شود و بسیار محتمل است که به­عنوان یکی از پیامدهای زلزله مطرح شود.

در پی خسارات چشمگیری که این پدیده در طی زمین­لرزه­های نیگاتا[۴] و آلاسکا[۵] در سال ۱۹۶۴ بر جای گذاشت، مطالعات گسترده­ای در رابطه با آن صورت گرفته و روش­های متعددی برای ارزیابی پتانسیل روانگرایی نهشته­های خاکی ارائه شده است [۳] که در حالت کلی به دو دسته الف) روش­های آزمایشگاهی؛ ب) روش­های تجربی، تقسیم می­شوند. بدلیل مشکلات موجود در تهیه نمونه­های دست نخورده از خاک­های فاقد چسبندگی و ایجاد شرایط صحرایی نظیر حالت­های تنش در نمونه­ها، بسیاری از مهندسین ترجیح می­دهند که روش­های تجربی را برای مطالعه خود انتخاب نمایند [۴].

از جمله روابط تجربی ارزیابی پتانسیل روانگرایی، روابط بر مبنای داده­های حاصل از آزمایشات صحرایی نظیر آزمون نفوذ استاندارد[۶](SPT)، آزمون نفوذ مخروط[۷] (CPT) و اندازه­گیری سرعت موج برشی می­باشد. انتخاب روش تحلیل پتانسیل روانگرایی، بر اساس نوع داده­های موجود صورت می­گیرد [۵]. با استفاده از این روش­ها، مقادیر فاکتور ایمنی در برابر روانگرایی در اعماقی از خاک که اطلاعات ژئوتکنیکی آن­ها در دسترس باشد قابل محاسبه خواهد بود.

زمین­آمار یک روش درونیابی برای تخمین مقادیر یک پارامتر دلخواه با استفاده از یک سری داده محدود از نظر تعداد است. این روش قابل کاربرد برای داده­هایی است که دارای توزیع فضایی هستند. در این روش، با استفاده از تکنیک کریجینگ[۸] می­توان مقادیر پارامتر مورد نظر را در نقاطی که نمونه­برداری نشده است با توجه به نقاط اطراف آن تخمین زد [۶].

در این نوشتار در فصل دوم  پس از نگرش اجمالی به پدیده روانگرایی و آسیب­های سطحی ناشی از آن و نیز نحوه تاثیر روانگرایی بر سازه­های زیرزمینی و راهکارهای مقابله با این اثرات، روش­های مختلف ارزیابی پتانسیل روانگرایی مورد بررسی قرار می­گیرد. در فصل سوم به تئوری روش زمین­ آمار و مرور مطالعات موردی صورت گرفته در زمینه استفاده از روش کریجینگ در ارزیابی پتانسیل روانگرایی خاک­ها پرداخته می­شود.

 فصل دوم:پدیده روانگرایی و روش­های مختلف بررسی آن

۲-۱-پدیده روانگرایی

روانگرایی به معنی پدیده شکل­گیری لرزه­ای فشارهای آب منفذی بزرگ در خاک­های دانه­ای است که طی آن خاک از یک وضعیت جامد به حالت مایع تبدیل می­شود [۷].

۲-۲-مکانیزم روانگرایی

در خاک­های ماسه­ای، قبل از وقوع زلزله ذرات خاک در تماس با یکدیگر قرار دارند (شکل ۲-۱-الف). این امر موجب می­شود که مقاومت برشی خاک، τ، پایداری سازه­ای که در سطح زمین قرار دارد را تامین نماید. نهشته­[۹]های ماسه­ای نسبتا سست ریزدانه که در زیر سفره آب زیرزمینی قرار گرفته­اند، هنگامی که تحت اثر بارهای لرزه­ای قرار ­گیرند تمایل به کاهش حجم پیدا می­کنند. در صورتیکه زمان کافی جهت خروج آب منفذی از بین دانه­های خاک موجود باشد، خاک حالت متراکم­تری گرفته و مقداری آب از آن خارج می­گردد. با توجه به اینکه در حین زلزله و بارگذاری­های سریع زمان کافی جهت زهکشی وجود ندارد، در اثر تمایل به تراکم فشار آب منفذی، u، افزایش می­یابد. با تداوم ارتعاش، بر میزان فشار آب به تدریج افزوده شده و به مقدار تنش کل سربار، σ، نزدیک می­شود. در نهایت زمانی فرا می­رسد که تنش کل برابر فشار آب منفذی گردد.

[۱] liquefaction

[۲] settlement

[۳] uplift

[۴] Nigata

[۵] Alaska

[۶] Standard Penetration Test (SPT)

[۷] Cone Penetration Test (CPT)

[۸] Kriging

[۹] deposit

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق روانگرایی و روشهای مقاوم سازی خاک در مقابل رخداد روانگرایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.