تحقیق زهکشی زیرزمینی اراضی و اثرات آن بر مقدار محصول تولیدی و نیز اولویت بندی و روش های انجام آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زهکشی زیرزمینی اراضی و اثرات آن بر مقدار محصول تولیدی و نیز اولویت بندی و روش های انجام آن دارای ۱۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۱-۱- پژوهشهای علمی انجام شده در خارج از کشور    ۵
۲-۱-۲- پژوهشهای علمی انجام شده در داخل کشور    ۶
منابع    ۹

منابع

ضیاء تبار احمدی، ع.، شاهنظری، ع.، ضیاء تبار احمدی، م. خ. و آقاجانی، ق.، ۱۳۹۰٫ بررسی کارایی زهکش­های زیرزمینی در شرایط جلوگیری از ورود جریان عمودی. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته آبیاری و زهکشی. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، گروه مهندسی آب.

زاهدی­فر، م.، موسوی، س. ع. ا. و رجبی، م. ۱۳۹۲٫ پهنه­بندی ویژگی­های شیمیایی کیفیت آب­های زیرزمینی دشت فسا با استفاده از روش­های زمین­آماری. نشریه آب و خاک (علوم و صنایع کشاورزی). ۲۷ (۴): ۸۲۲ –

لطفی آرپاچائی، ز.، اسمعلی عوری، ا.، هاشمی مجد، ک. و نجفی، ن. ۱۳۹۲٫ ارزیابی حاصلخیزی خاک دشت اردبیل برای گندم و سیب­زمینی بر اساس برخی ویژگی­های شیمیایی خاک با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی و سیستم اطلاعات جغرافیایی. نشریه آب و خاک (علوم و صنایع کشاورزی). ۲۷ (۱): ۵۳ – ۴۵٫

موسوی، ا.، سفانیان، ع. ر.، میرغفاری ن. و خداکرمی، ل. ۱۳۹۰٫ بررسی توزیع مکانی برخی فلزات سنگین در خاک­های استان همدان. مجله پژوهش­های خاک (علوم خاک و آب). الف- ۲۵(۴): ۳۳۶- ۳۲۳٫

باقری بداغ آبادی، م.، امینی فسخودی، ع. و اسفندیارپور، ع. ۱۳۸۶٫ پهنه­بندی شوری خاک به منظور کاربری محیطی فضای سبز با استفاده از تکنیک AHP و اصول زمین­آماری (در جزیره کیش). مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. ۱ (۲۲): ۱۱۶-۱۰۱٫

جلالی، ق.، ملکوتی، م. ج.، طهرانی م. م. و قاسمی دهکردی و. ر.۱۳۹۰٫ بررسی پراکنش مکانی عنصر روی و تعیین حد بحرانی آن برای سویا در شرق استان مازندران.، مجله پژوهش­های خاک (علوم خاک و آب). الف-۲۵ (۳): ۱۸۶ –

درزی (۱)، ع.، میرلطیفی، س. م.، شاهنظری، ع.، اجلالی، ف. و مهدیان، م. ح. ۱۳۹۱٫ تأثیر زهکشی سطحی و زیرسطحی بر عملکرد برنج و اجزای آن در اراضی شالیزاری. مجله پژوهش آب در کشاورزی. ۲۶ (۱): ۷۰- ۶۱٫

– مقدمه

محدودیت منابع آب و خاک، به عنوان یکی از اصلی­ترین مشکلات تولید مواد غذایی، مطرح می­باشد.

با توجه به گستردگی طرح­های زهکشی، این طرح­ها با هزینه­های اجرایی بالایی همراه هستند. محدودیت منابع مالی به عنوان یکی از محدودیت­های معمول برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در اغلب کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه (بوکوشوا و کومقاکار، ۲۰۰۸)، اجرای طرح­های کشاورزی از جمله طرح­های زهکشی را با چالش روبرو می­کند؛ لذا به منظور استفاده بهینه از منابع مالی محدود موجود، اولویت­بندی مکانی اجرای طرح­های زهکشی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. اولویت­بندی زهکشی بر مبنای معیارهای مختلفی چون مقدار عمق آب زیرزمینی و یا مقدار شوری اراضی تعیین می­شود. برای مشخص کردن اولویت­ها در نقاط مختلف، استفاده از ابزارهای مدیریت مکانی اطلاعات چون سامانه اطلاعات جغرافیایی[۱] بسیار مفید واقع خواهد شد.

برای تولید نیازهای غذایی و فیبر جمعیت در حال رشد جهان، لازم است یا بهره­وری اراضی تحت کشت افزایش یافته یا اراضی بیشتری تحت کشت قرار گیرد. پیش­بینی­ها نشان می­دهد که تولید مواد غذایی در ۲۵ سال آینده باید دو برابر شود (ریتزما، ۲۰۰۷). بخش عمده این افزایش باید به واسطه سرمایه­گذاری­های مرتبط با بهبود عملیات­های آبیاری و زهکشی در اراضی کشاورزی موجود حاصل گردد. یکی از مهم­ترین عملیات­های آبیاری و زهکشی، زهکشی اراضی می­باشد. زهکشی اراضی به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در حفظ یا بهبود عملکرد در واحد سطح، وسیله­ای برای رشد تولیدات، تضمینی برای توسعه پایدار در آبیاری و ابزاری برای حفاظت از منابع خاک است. زهکشی اراضی به عنوان ابزاری برای مدیریت سطح آب زیرزمینی، از کاهش بهره­وری اراضی زراعی به دلیل خیز سطح ایستابی و تجمع نمک در ناحیه ریشه جلوگیری می کند. از طرف دیگر بخش وسیعی از اراضی که در حال حاضر تحت کشت نمی باشند، دارای مشکل شوری و ماندابی می­باشند که بهره­برداری از آن­ها تنها به واسطه احداث سیستم­های زهکشی امکان­پذیر می­گردد (ضیاءتباراحمدی و همکاران، ۱۳۹۰).

در این مقاله به مطالعات انجام زهکشی زیرزمینی و اثرات آن بر مقدار محصول تولیدی و نیز اولویت­بندی و روش­های انجام آن پرداخته خواهد شد.

۲-۱-۱ پژوهش­های علمی انجام شده در خارج از کشور

– کارتر و کمپ (۱۹۹۴) اثر فواصل مختلف زهکش زیرزمینی شامل ۱۴، ۲۸ و ۳۲ متر بر عملکرد نیشکر را با مقدار آن در اراضی فاقد زهکش مقایسه کردند. بر اساس نتایج این تحقیق، تفاوت معنی­داری میان عملکرد سه تیمار زهکشی زیرزمینی وجود نداشت، لیکن مقدار آن در تیمارهای زهکشی به طور قابل توجهی بزرگتر از مقدار متناظر در تیمار بدون زهکشی بود.

– نتایج تحقیق ماتیو و همکاران (۲۰۰۱) در جنوب غرب هند نشان داد که زهکشی زیرزمینی ضمن افزایش عملکرد برنج به مقدار ۳۶/۱ تن در هکتار، سبب شد بیشتر پارامترهای رشد گیاه بویژه عملکرد دانه و وزن هزار دانه در تیمارهای زهکشی زیرزمینی به مقدار قابل توجهی بیشتر از مقادیر متناظر در تیمار فاقد زهکشی زیرزمینی گردد.

– ازهر و همکاران (۲۰۰۵) اثر پروژه­های زهکشی زیرزمینی بر عملکرد برخی محصولات را در اراضی فاریاب پاکستان بررسی کردند. مقایسه شرایط قبل و بعد از زهکشی نشان داد که در نتیجه زهکشی، عملکرد پنبه، نیشکر، گندم و برنج به ترتیب ۸۰، ۹۴، ۶۷ و ۴۶ درصد افزایش یافت. بر اساس نتایج یک تحقیق مشابه در کشور هند (ریتزما، ۲۰۰۷) به دلیل اجرای سیستم زهکشی در مزرعه، عملکرد برنج ۶۹ درصد، پنبه ۶۴ درصد، نیشکر ۵۴ درصد و گندم ۱۳۶ درصد افزایش یافت.

[۱] Geographic Information System (GIS)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زهکشی و تأثیر زهکشی کنترل شده و آبشویی نیترات روی عملکرد ذرت
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.