تحقیق زهکشی و تأثیر زهکشی کنترل شده و آبشویی نیترات روی عملکرد ذرت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زهکشی و تأثیر زهکشی کنترل شده و آبشویی نیترات روی عملکرد ذرت دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۶
۱-۳- تعاریف و کلیات    ۱۰
۱-۳-۱- تاریخچه زهکشی    ۱۰
۱-۳-۲- نیاز به زهکشی    ۱۰
۱-۳-۳-  مدیریت و کنترل آب زهکشی    ۱۱
۱-۳-۴-  انواع مختلف زهکشی    ۱۲
۱-۳-۵-۱- زهکشی سطحی    ۱۲
۱-۳-۵-۲-  زهکشی زیر زمینی    ۱۳
۱-۳-۵-۳- زهکش باز عمیق    ۱۳
۱-۳-۵-۴- لوله زهکش    ۱۳
۱-۳-۵-۵-  زهکشی کنترل شده    ۱۳
۱-۶- فوائد زهکشی کنترل شده    ۱۵
۱-۷- سطح ایستایی    ۱۵
۱-۸- عمق سطح ایستایی    ۱۶
۱-۹-  صعود کاپیلاری    ۱۶
۱-۱۰-  کود و نقش آن در افزایش تولید محصول کشاورزی    ۱۷
۱-۱۱-  عناصر غذایی گیاهی و غذا    ۱۷
۱-۱۲-  نیاز گیاه به عناصر غذایی    ۱۸
۱-۱۳-  تغذیه گیاهی متعادل    ۱۹
۱-۱۴-  منابع عناصر غذایی    ۲۰
۱-۱۵-  عناصر غذایی ذخایر خاک    ۲۰
۱-۱۶-  عناصر غذایی کودهای آلی    ۲۱
۱-۱۷-کود دامی    ۲۱
۱-۱۸-  کود سبز و بقایای گیاهی    ۲۲
۱-۱۹-  تثبیت زیستی نیتروژن    ۲۳
۱-۲۰- جذب نیتروژن از هوا    ۲۴
۱-۲۱- کودهای معدنی    ۲۴
۱-۲۲-  کودهای نیتروژن    ۲۴
۱-۲۵- ویژگی های شیمیایی و اشکال مختلف نیتروژن    ۲۸
۱-۲۵-۱-  اشکال شیمیایی نیتروژن    ۲۸
۱-۲۵-۲- نیتروژن در خاک    ۲۹
۱-۲۶-  تثبیت نیتروژن     ۳۰
۱-۲۶-۱- دگرگونی های میکروبی نیتروژن تثبیت شده    ۳۱
۱-۲۷-  عدم تحرک و معدنی شدن    ۳۱
۱-۲۸- نیتریفیکاسیون     ۳۲
۱-۲۹- دنیتریفیکاسیون     ۳۲
۱-۳۰-  آثار انسان بر چرخه نیتروژن    ۳۳
۱-۳۱- نیتروژن در منابع خاکی و مصرف آن به وسیله گیاهان    ۳۳
۱-۳۲- ذخایر نیتروژن خاک    ۳۴
۱-۳۳- ورود نیتروژن ازجو و آب    ۳۵
۱-۳۴- مواد گیاهی – بقایای گیاهی –  بقولات و کودهای سبز    ۳۶
۱-۳۵- کود دامی    ۳۶
۱-۳۶-  نیتروژن کودی (کودهای شیمیایی )    ۳۷
۱-۳۷- تلفات نیتروژن در کشاورزی    ۳۷
۱-۳۷-۱- تلفات نیتروژن از طریق آب شویی    ۳۷
۱-۳۷-۲- نیترات آبشویی شده به آب های سطحی و زیر زمینی    ۳۷
۱-۳۷-۳-  حرکت آب و آبشویی نیترات در خاک    ۳۸
۱-۳۸- منشأ نیترات آبشویی شده    ۳۹
۱-۳۹- ذرت    ۴۰
۱-۳۹-۱ مرور کلی    ۴۰
۱-۳۹-۲- ذرت در اقلیم های مختلف    ۴۱
۱-۳۹-۳-  مناطق مختلف    ۴۱
۱-۳۹-۴-  مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری    ۴۱
۱-۴۰- عملکرد ذرت و محدودیت های عمده در این راه    ۴۲
۱-۴۱-  حاصل خیزی خاک و استفاده از کود    ۴۳
۱-۴۲-  مروری بر پژوهش های پیشین    ۴۴
منابع    ۵۶

 منابع

۱- قیصری، م . میر لطیفی، م. ا. اسدی، م. همایی اثرات سطوح مختلف کود نیتراتی و آب آبیاری بر آبشویی نیترات و عملکرد ذرت تحت مدیریت کود، آبیاری. همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده مهندسی علوم آب ، ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۵٫

۲- مولوی، حسین ( ۱۳۸۹) کنترل شوری و تلفات نیترات در زهاب تحت مدیریت سطح ایستایی. مجلسه مدیریت آب و آبیاری . دوره ۱ شماره ۱ . بهار ۱۳۹۰٫ ص ۲۸-۱۵٫

۳- کشاورزی، کود و محیط زیست تألیف لاگرید، بوکمن، کارستاد ، ترجمه: دکتر مجید جامی الاحمدی، دکتر بهنام کامکار و دکتر عبدالمجید مهدوی دامغانی.

۴- مدیریت زهاب کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک ، ترجمه و تدوین گروه زهکشی کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران شماره انتشار : ۱۱۸، سال ۱۳۸۶٫

۵- سومین کارگاه فنی زهکشی ۲۳ مهر ۱۳۸۳ زهکشی کنترل شده کورسوی برای بهبود راندمان آبیاری در اراضی زهکشی شده ایران. مجتبی اکرم. سینا اکرم. فواد تاجیک.

۶- شریفی مود. ن. میرزایی . ف. پارسی نژاد. م ( ۱۳۸۹) تأثیر زهکشی کنترل شده و شوری آب آبیاری بر عملکرد سورگوم کاهش زهاب و کارایی مصرف آب. مجله پژوهش آب ایران ۴ (۶) : ۵۹- ۶۶٫

۷- Fao . Irrigation nwater management : Trcining manval No. 1- Introduction to crrigation . FAO 1985.

۸- Fertilizers and their use . Foorth edition , revised , Published by Fao and IFA. Rome , 2000.

۹- Fluhler . H. , Durner . E. , Flury . M. 1996 . Lateral solute mixing Processes – a key for understanding fiels – scale transport of water and solutes. Geoderma 70: 165 -183.

۱۰- A. Darzi – Naftchali , S. M. Mirlatifi , A . Shahnazari , F. Ejlali , M. H. Mahdian Effect of subsurface drainage on water blance and water table in poorly drainage Paddy fiels. Agricvltural Water Management. Volume 130 , December 2013 , Pages 61- 68

۱۱- Addiscott , T. M. (1996) Fertilizers and nitrate leaehing Issues in Environmental Sciences 5 , 1-26.

۱۲- V. Aparicio , J. L. Costa , M. Zamora. Nitrate leaching assessment in a long – term experiment under supplementary irrigation in humid Argentina. Agricultural Water Manage ment 95( 2008) 1361- 1372.

۱۳- Vander Laan. M. 2009. Development , testing and application of a crop nitrogen and phosphorus model to investigate leaching losses at the local scale . Ph D Dissertation. University of Pretoria , Pretoria.

۱۴- Wesstrum land messing ( 2007) Effect of controlled drainage on N and P Losses and N dynamics in a loamy sand with spring crops. Agr. Water management 97 : 229-240.

۱-۱ مقدمه

 آلودگی آب های زیر زمینی به وسیله ی نیترات به واسطه عملیات کوددهی یکی از موضوعات فراگیر محیط زیست و نگرانی های مهم جهانی است. تحقیقات زیادی در مورد اثر گذاری فاکتورهای اقلیم، خاک، توپوگرافی، کاربری زمین و نیتروژن روی خطر آبشویی نیترات انجام شده است.

مقدار آب و مواد وارد شده به آب های زیر زمینی به راندمان آبیاری، مصرف آب توسط گیاه و مقادیر کود، تجزیه مواد آلی افزودنی به خاک و جذب توسط گیاهان بستگی دارد. تلاش های زیادی برای مطالعه میزان تغذیه و اندازه گیری های لازم جهت کاهش نفوذ مواد محلول از مناطق کشاورزی به سوی سفره های زیرزمینی انجام شده است [۱۵] ، اما داده های کمی از انتقال نیتروژن تحت مقادیر مختلف کاربرد کودهای شیمیایی به آب های زیر زمینی در دسترس است.

استفاده از کودها، سموم و مواد اصلاح کننده آب و برای خاک (گچ) ممکن است تأثیر بسزایی بر کیفیت زهاب داشته باشد. مقادیر و زمان استفاده از این پارامتر ها در مراحل مختلف رشد گیاهان، زمان آبیاری، زهکشی و اقدامات حفاظتی خاک بر کیفیت زهاب مؤثر هستند. علاوه بر این، خصوصیات خود کودها هم بر آلودگی زهاب ها نقش اساسی دارند. اکثر کودهای نیتروژن به شدت حل شدنی و تحرک پذیرند. به طوری که نیترات به راحتی از طریق آب شویی وارد زهاب می شود. بخشی از کودهای نیتروژن که از آمونیوم یا آمونیاک خشک[۱] ساخته شده ابتدا جذب کمپلکس خاک می شوند، اما یون های آمونیوم به راحتی اکسیده شده و به نیترات تبدیل می شوند. این مسئله در مورد اوره نیز صادق است که سرانجام اکسیده شده و به نیترات تبدیل می شود.

در مناطق خشک، مدیریت آبیاری و زهکشی از عوامل اساسی مؤثر بر جریانات سطحی و جریان آب در درون خاک است. از آن جا که جابجایی املاح عموماً از طریق جریانات آب خاک صورت می پذیرد، مدیریت آبیاری و زهکشی تا حدود زیادی بر روی شسته شدن کود و سم و حرکت آن ها به زیر منطقه ریشه و ورود آن ها به لوله های زهکش مؤثر می باشد. زمان آبیاری هم چنین بر خیز موئینه ای در منطقه ریشه تأثیر می گذارد. خیزش موئینه ای سبب تجمع نمک در منطقه ریشه می شود. اما در عین حال نیاز به آبیاری را کم می کند. مقدار و عمق یک آبیاری نیز به اندازه زمان آبیاری اهمیت دارد. آب اضافی ( شامل باران نفوذ یافته)  به لایه های زیرین خاک نفوذ می کند و همراه خود نمک ها را به پایین می برد.

آب و مواد معدنی که برای رشد گیاه و میزان محصول حیاتی اند، از طریق پروفیل سطحی خاک جریان پیدا می کنند. به علاوه به خاطر وجود منابع آب های زیر زمینی، جریان محلول های شیمیایی درون خاک نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است [۳۴]. نگرانی ها به خاطر آلودگی آب های زیر زمینی به خصوص از طریق آفت کش ها و آب شویی نیترات در زمین های کشاورزی به شدت در سال های اخیر افزایش یافته است [۳۳]. پرسش اصلی ما این است که نیتروژن از دست رفته به کجا می رود و به کدام شکل می رود؟ کدام قسمت محیط زیست  نیتروژن را  دریافت می کند و چه آسیبی می بیند؟

نیتروژن ممکن است به صورت آمونیوم یا نیترات از اراضی قابل کشت خارج شود. از دست رفتن آمونیوم از خاک با تصعید آمونیاک اتفاق می افتد. هم چنین آمونیاک ممکن است در طول عمر گیاهان از دست رود .

اگرچه به کار بردن کودهای شیمیایی به طور چشم گیری محصولات کشاورزی را افزایش می دهد ولی فعالیت های کشاورزی با آلودگی جدی منابع آب زیر زمینی در مناطق کشاورزی همراه بوده است.

فعالیت های کشاورزی با افزایش غلظت نیترات در زهکشی سطحی و زیر سطحی مرتبط بوده و در اکثر موارد غلظت نیترات از محدودیت های تعیین شده ( معیارهای ) آب شرب فراتر می رود. هوبارد و شریدان ( ۱۹۸۹) گزارش دادند که در بسیاری از مناطق کشاورزی، سطح نیترات در آب های شرب به طور قابل توجهی از مقدار ماکزیمم تعیین شده توسط آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA)  ( ۱۰ میلی گرم نیترات در لیتر ) بیشتر است. آب شرب که به وسیله نیترات آلوده می شود ممکن است برای نوزادان کشنده باشد، نیترات رسیدن اکسیژن به مغز را محدود می کند و باعث بروز بیماری سندرم آبی کودکان(Blue Baby ) می گردد. هم چنین می تواند به سرطان دستگاه گوارش نیز مرتبط باشد [۵۰]. به علاوه آبشویی نیتروژن از مناطق کشاورزی می تواند به شدت برای کشاورزان هزینه بر باشد اما راه های موثر و ساده برای تخمین مقادیر آبشویی بسیار کمیاب و محدود هستند [ ۵۳]. پیش بینی حرکت مواد محلول در خاک از پیش بینی وضعیت آب خاک پر چالش تر است [۲۴]. علاوه بر این طبیعت ناهمگن خاک اندازه گیری آبشویی نیتروژن تلف شده را مشکل می سازد [۱۱].

۱-۳- تعاریف و کلیات

۱-۳-۱- تاریخچه زهکشی

 زهکشی نقش ضروری را در تولید غذا بازی می کند ضمن این که باعث حفظ سرمایه در آبیاری و منابع غذایی زمین نیز می گردد. در طول نیمه دوم قرن بیستم،   زهکشی تقریباً در ۱۵۰ میلیون هکتار از زمین های شور و باتلاقی طبیعی اجرا گردیده است. این توسعه مهم، افزایش چشمگیری در تولید غذا را منجر شد. البته در مقیاس جهانی، زهکشی در کشورهای توسعه یافته هنوز به اندازه کافی و بایسته وجود ندارد.

از نزدیک به ۱۵۰۰ میلیون هکتار از زمین های آبی و دیم در جهان، تنها ۱۴% با انواع سیستم های زهکشی تولید محصول می کنند. کل مناطق نیازمند به زهکشی مصنوعی تقریباً می تواند ۳۰۰  میلیون هکتار برآورد شود، که بیشتر در مناطق  خشک و نواحی استوایی کشورهای در حال توسعه وجود دارند.

پروژه های تولید محصول به منظور تهیه غذای مورد نیاز جهان در طول ۲۵ سال آینده نشان می دهد که زهکشی  حداقل ۱۰  تا ۱۵  میلیون هکتار باید افزایش  پیدا کند. پیش بینی می گردد که یک سوم این منطقه با سیستم زهکشی سطحی انجام پذیرد [ ۲۷].

۱-۳-۲- نیاز به زهکشی

 در طول بارندگی یا آبیاری، زمین خیس می گردد آب به درون خاک نفوذ کرده و در داخل خلل و فرج آن ذخیره می گردد. وقتی تمام خلل و فرج خاک با آب  پر شد ،  گفته می شود که خاک اشباع گردیده است و آب دیگر نمی تواند در خاک جذب شود. اگر باران یا آبیاری ادامه پیدا کند، رواناب روی سطح خاک تشکیل می شود. قسمتی از آب موجود در لایه اشباع خاک زیر لایه عمیق تر جریان پیدا می کند و آب لایه سطحی جایگزین آب نفوذ کرده می گردد.

وقتی آب اضافی روی سطح خاک باقی نیست،  جریان آب به سمت پایین لایه خاک ادامه پیدا می کند ، تا زمانی که هوا دوباره به داخل خاک و منافذ  آن وارد شود . این خاک دیگر اشباع نخواهد بود. می دانیم که ریشه گیاه به هوا به همان اندازه آب نیازمند است و اکثر گیاهان شرایط اشباع خاک را تحمل نمی کنند. علاوه بر خسارت به گیاه، استفاده از ماشین آلات کشاورزی در زمین های بسیار خیس غیر ممکن است.

[۱] – Anhydrous

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زهکشی زیرزمینی اراضی و اثرات آن بر مقدار محصول تولیدی و نیز اولویت بندی و روش های انجام آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.