تحقیق ساختمان شیمیایی و فاکتورهای مؤثر در تولید آفلاتوکسین ها و روش های سنجش و روش های حذف آفلاتوکسین ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ساختمان شیمیایی و فاکتورهای مؤثر در تولید آفلاتوکسین ها و روش های سنجش و روش های حذف آفلاتوکسین ها دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۵- آفلاتوکسین ها    ۵
۱-۵-۱-  ساختمان شیمیایی آفلاتوکسین ها    ۵
۱-۵-۲- آفلاتوکسین M1 :    ۶
۱-۶- فاکتورهای مؤثر در تولید آفلاتوکسین ها    ۸
۱-۷- روش های سنجش آفلاتوکسین ها    ۹
۱-۷-۱- روش کروماتوگرافی میل ترکیبی    ۹
۱-۷-۲- روش کروماتوگرافی لایه نازک    ۹
۱-۷-۳- روش کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا    ۱۰
۱-۷-۴- روش رادیو ایمونواسی    ۱۱
۱-۷-۵- روش ایمونورادیومتری    ۱۱
۱-۷-۶- روش آنزیموایمونواسی    ۱۱
۱-۷-۷- روش های بیواسید    ۱۱
۱-۸- روش های حذف آفلاتوکسین ها    ۱۲
۱-۸-۱- روش های بیولوژیکی    ۱۲
۱-۹- چربی شیر    ۱۵
۱-۹-۱- اثر چربی ها و اسیدهای چرب شیر روی باکتری های اسید لاکتیک (با توجه ویژه به دو گونه لاکتوباسیلوس و استرپتوکوکوس)    ۱۵
۱-۱۰- ماست    ۱۹
۱-۱۱- دوغ    ۲۰
۱-۱۲- مروری بر تحقیقات پیشین    ۲۰
منابع :    ۲۸

منابع :

کریم گ ،بکائی س، خراسانی ا.۱۳۷۸٫ مطالعه میزان آلودگی شیرهای تحویلی به کارخانه شیر پاستوریزه تهران به آفلاتوکسین M1 با استفاده از روش الایزا. فصلنامه پژوهش و سازندگی،۴۱: ۱۶۵-۱۶۳٫

کریم،گ ،محمدی خ ،خندقی ج،کریمی دره آبی ه.۱۳۸۶٫آزمون های شیر و فراورده های آن. تهران:انتشارات دانشگاه تهران،۴۴۸-۱٫

خاکسار ر ،کریم گ ،کامکار ا ، شجاعی ف ،فردوسی ر ،بکایی س، تهموزی دیده بان س.۱۳۸۷٫ معتبرسازی روش جهت اندازه گیری آفلاتوکسینM1  در پنیر سفید ایرانی با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کار آیی بالا و تخلیص با ستون های ایمونوافینیتی. فصلنامه علوم و صنایع غذایی ایران،۱: ۷۸-۷۳٫

مرتضوی ع ،شهیدی م ،حکیم زاده و ،حکیم عطار ب،طباطبایی ف.۱۳۸۹٫تکنولوژی شیر و فراورده های لبنی.تهران:انتشارات ترجمان خرد.۶۶۶صفحه.

مرتضوی ع،طباطبایی  ف.۱۳۷۶٫ توکسین های قارچی.مشهد:انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.۲۲۴ص.

یوسفی ف.۱۳۶۹٫ بررسی اثر روابط متقابل میکروبی، درجه حرارت،pH و سوبسترا بر رشد و قدرت آفلاتوکسین زایی کپک های مختلف. پایان نامه دوره دکتری داروسازی.مشهد:دانشگاه علوم پزشکی مشهد،۱۱۸ص.

تاج کریمی م،قائم مقامی س س،مطلبی ع ،پورسلطانی ح ،صلاح نژاد ا،شجاعی ف.۱۳۸۶٫بررسی فصلی آفلاتوکسین M1 در شیرخام ۱۵ کارخانه صنایع شیر ایران(پگاه). فصلنامه پژوهش و سازندگی در امور دام و آبزیان،۷۵: ۹-۲٫

کامکار ا.۱۳۸۱٫مطالعه آلودگی شیرهای UHT به آفلاتوکسین M1 در شهر تهران.مجله دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران،۴:۱۱۳-۱۰۸٫

Adams MR, Hall CJ.1988.Growth inhibition of food born pathogen by lactic acid and acid their mixtures.Int.J.Food Science Technol,23:287-292.

Adams M R,Moss MO.2000.Food Microbiology.The Royal Society of Chemistry,282.

Alborzi S,Porabbas M ,Rashidi B,Astaneh B.2006.AflatoxinM1contamination in pasteurized milk in Shiraz.Food Control,17:582-590.

Jay JM.1992.Modern Food Microbiology.4th ED.,Chapman 8 Hall,New York.679p.

Al-Wabel  NA,Mousa HM,Omer OH,Abdel-Salam AM.2008.Biological evaluation of aqueous herbal extracts and stirred yogurt filtrate mixture against alloxan-induced oxidative stress and diabetes in rates. International Journal of Pharmacology,5:1-5.

milk in Ankara, Turkey. Food Control,17:1-4.

 مقدمه

مایکوتوکسین ها متابولیت های ثانوی هستند که به وسیله گونه های قارچی تولید شده و بر روی انسان حیوانات و میکروارگانیسم ها اثر سمی دارند. تاکنون در حدود هزار نوع از مایکوتوکسین ها شناخته شده اند که حدود ۳۰ تا ۴۰ نوع از آن ها از نظر فرمول شیمیایی شناسایی وسمیت آن ها به اثبات رسیده است. از میان مایکوتوکسین ها ،آفلاتوکسین ها به خاطر اثرات بالقوه سرطان زایی،ناقص الخلقه زایی و جهش زایی اهمیّت بیشتری دارند و در ایجاد سرطان کبد، هپاتیت مزمن و سیروز کبد مؤثرند. آفلاتوکسین M1  از مشتقات ۴- هیدروکسی آفلاتوکسین B1 می باشد که در شیر پستاندارانی که خوراک حاوی آفلاتوکسین B1 را مصرف می کنند، دفع می شود(آدامز و مود،۲۰۰۰).

آفلاتوکسین ها اغلب در محصولات کشاورزی پیش از برداشت آنها تولید می شوند. بعد از برداشت محصول نیز چنانچه خشک کردن آن به تأخیر بیافتد و یا درطی نگهداری در انبار، رطوبت از حد بحرانی تجاوز کند، شرایط برای رشد قارچ های مولد توکسین آماده شده و آلودگی اتفاق می افتد.آفلاتوکسین ها در انواع مختلف مواد غذایی و محصولات کشاورزی از جمله شیر ، پنیر ، ذرت ، بادام زمینی ، پنبه ، گردو ، فندق ، بادام و انجیر شناسایی شده اند. این ترکیبات ممکن است در گوشت طیور و دام هایی که با غذای آلوده به آفلاتوکسین ها تغذیه شده اند نیز ظاهر شوند. ذرت ، بادام زمینی و پنبه از محصولاتی هستند که بسیار مستعد آلودگی  به آفلاتوکسین ها می باشند(کریم و همکاران،۱۳۷۸). دوغ یکی از فرآورده های تخمیری شیر است که می توان از ماست، آب کره و یا آب پنیر تهیه کرد. دوغ تهیه شده در این کارخانه از ماست می باشد و به دو نوع گازدار و بدون گاز است(حصاری و منافی،۱۳۸۹). عواملی که در میزان تولید مایکوتوکسین ها مؤثر می باشند به فاکتورهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک تقسیم شده اند. عوامل فیزیکی، عواملی را در بر می گیرد که بر روی وضعیت محیطی مؤثردر ایجاد کلنی های قارچی مانند دما، رطوبت نسبی و آلودگی با حشرات تأثیر گذار می باشد. از اثرات شیمیایی می توان به کاربرد انواع قارچ کش ها اشاره نمود و از اثرات بیولوژیک می توان تأثیرات سایر گونه های قارچی در زمان رشد  آسپرژیلوس اشاره نمود(ایسمیر و رستون،۱۹۹۶).

با توجه به نیاز عمومی بین المللی در  زمینه بهداشت مواد غذایی، آلود گی انواع مواد غذایی به مایکوتوکسین ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مسئله منجر به تدوین و ارزیابی آلودگی شیر به آفلاتوکسین توسط کمیته تخصصی GESFA برای ارزیای تخصصی سم شناسی در این زمینه گردید. کدکس به عنوان سازمان بین المللی وظیفه ایجاد تسهیلات مربوط به مقررات مربوط به مواد غذایی برای تسهیل در تبادلات تجاری را دارد و در این زمینه استاندارد آفلاتوکسین M1 را در شیر در حد ۵/۰ پی.پی.بی تدوین نموده است(تاج کریمی و همکاران،۱۳۸۶). آفلاتوکسین M1حاصل متابولیت ثانویه آفلاتوکسینB1 در بدن نشخوارکنندگان است. آفلاتوکسینB1 از طریق غذای آلوده به بدن حیوان راه یافته و  بعد از متابولیزه شده به آفلاتوکسینM1 تبدیل می شود. گزارشات نشان داده که این سم به عنوان مهمترین آلاینده در شیر باقی می ماند و خطرات بسیار جدی برای مصرف کننده به  دنبال دارد(خاکسار و همکاران،۱۳۸۶).

۱-۵- آفلاتوکسین ها

آفلاتوکسین ها توسط سه گونه آسپرژیلوس به نام های آسپرژیلوس فلاووس ، آسپرژیلوس پارازیتیکوس ، و گونه هایی از آسپرژیلوس نومیوس[۱] تولید می شوند. آسپرژیلوس فلاووس آفلاتوکسینB را ایجاد می کند، در حالی که دو گونه دیگر هر نوع آفلاتوکسین BوG را تولید می نمایند(تجلی و همکاران،۱۳۹۰) .

با توجه به سمیت و خطرات بالقوه  افلاتوکسین ها، سازمان ها و نهادهای نظارتی کشورها از جمله FDA بیشترین سطح مجاز آفلاتوکسین M1 در شیر وفراورده های شیری را تعیین کرده اند و حضور آن را در زنجیره تولید وفراوری با حساسیت کنترل می کنند. با توجه به اینکه منشأ آلودگی شیر به آفلاتوکسینM1 ، مصرف خوراک آلوده به آفلاتوکسین B1 توسط دام می باشد ، باید روش های مناسب تولید و نگهداری به کار گرفته شود تا خوراک دام ها تا حد امکان از آلودگی مصون بماند(مرتضوی و طباطبایی،۱۳۷۶).

وجود ذرت و کنجاله پنبه آلوده به آفلاتوکسین در جیره  گاو های  شیری  باعث آلودگی شیر و محصولات لبنی به آفلاتوکسین M1  می شود. هضم غذای آلوده به آفلاتوکسین در حیوانات منجر به دفع آفلاتوکسین M1 در شیر در طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت می شود. لازم به ذکر است که فقط ۲/۲- ۴/۰ درصد از آفلاتوکسین B1  به صورت آفلاتوکسین M1  در سطح ۰۷/۰-۰۲/۰ میکروگرم در لیتر شیر شود. مقدار آفلاتوکسین M1 و سمیت آن در شیر پس از پاستوریزاسیون شیر تغییر محسوسی پیدا نمی کند. از آنجایی که آفلاتوکسین M1 محلول در آب است، بنابراین با جدا کردن چربی غلظت آن در شیر افزایش می یابد. در جریان خامه گیری و جدا کردن چربی فقط ۱۰و۲ درصد از آفلاتوکسین M1  موجود در شیر اولیه به ترتیب به خامه و کره راه می یابند(المر و جیمز،۲۰۰۱).

عواملی که در میزان تولید مایکوتوکسین ها مؤثر می باشند به عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک تقسیم شده اند .عوامل فیزیکی، عواملی را در بر می گیرد که بر روی وضعیت محیطی مؤثردر ایجاد کلنی های قارچی مانند دما، رطوبت نسبی و آلودگی با حشرات تأثیر گذار می باشد. از اثرات شیمیایی می توان به کاربرد انواع قارچ کش ها اشاره نمود و از اثرات بیولوژیک می توان تأثیرات سایر گونه های قارچی در زمان رشد  آسپرژیلوس اشاره نمود(ایسمیر و رستون،۱۹۹۶).

۱-۵-۱-  ساختمان شیمیایی آفلاتوکسین ها

آفلاتوکسین ها از نقطه نظر شیمیایی مشتقات فورانوکومارین محسوب می شوند. این ترکیبات هتروسیکلیک وزن مولکولی پایینی داشته و بر اساس منشأ اولیه ، Rf و نور فلورسانسی که در حضور اشعه فرابنفش دارند به چهار گروه اصلی B1،B2،G1  و G2  تقسیم می شوند. آفلاتوکسین های B1 و  B2  در طول موج ۴۲۵ نانومتر و G1, G2 در طول موج ۴۵۰ نانومتر اشعه فرابنفش به ترتیب به رنگ آبی و سبز ـ زرد فلورسانس می کنند(المر و جیمز،۲۰۰۱).             .

گونه های مسمومیت زای آسپرژیلوس به طور معمول ۲ یا ۳ فرم از آفلاتوکسین ها را سنتز می کنند که یکی از آن ها به طور ثابت آفلاتوکسین B1 است. آفلاتوکسین B1 سمی قوی است و در گروه ترکیبات سرطان زا قرار دارد. هنگامی که گاو شیری غذای آلوده به آفلاتوکسین را دریافت می کند، آفلاتوکسین B1, B2  به مشتقات ۴ ـ هیدروکسی خود به نام های آفلاتوکسین M1  و  M2 تبدیل و از شیر دفع می شوند. غلظت آفلاتوکسین M1  تولیدی در شیر گاو نسبت به آفلاتوکسین M2 بیشتر بوده و سمیت آن نیز به مراتب بیشتر می باشد(رحیمی و همکاران،۲۱۰).

۱-۵-۲- آفلاتوکسین M1 :

آفلاتوکسین M1  دارای نقطه ذوب ۲۹۹ درجه است.  با استفاده از میکرو آنالیز و طیف سنجی جرمی نشان دادند که فرمول تجربی آفلاتوکسین M1  نسبت به آفلاتوکسین B1 یک اتم اکسیژن بیشتر دارد. شباهت نزدیک داده های مربوط به طیف فرابنفش آفلاتوکسین های M1 و  B1 نشان می دهدکه سیستم کوروموفوریک در این دو ترکیب مشابه است. طیف مادون قرمز آفلاتوکسین M1 نیز مشابه B1 و دارای دو پیک در ۱۷۶۰cm-1 و ۱۶۹۰cm-1 می باشد. باند جذبی در ۳۴۲۵cm-1  نشان می دهد که آفلاتوکسین M1  دارای یک گروه هیدروکسیل است(هولزپفل و استین،۱۹۹۶). آفلاتوکسین M1  از مشتقات ۴ ـ هیدروکسی آفلاتوکسین B1 می باشد که در شیر پستاندارانی که خوراک حاوی آفلاتوکسین B1 را مصرف می کنند، دفع می شود. فرمول مولکولی آن C17H12O7 است(آدامز و مود،۲۰۰۰).

[۱] .Aspergillus nomius

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فاکتورهای مؤثر بر فعالیت ضدقارچی باکتری های اسید لاکتیک و ساختمان شیمیایی و روش های حذف آفلاتوکسین ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.