تحقیق فاکتورهای مؤثر بر فعالیت ضدقارچی باکتری های اسید لاکتیک و ساختمان شیمیایی و روش های حذف آفلاتوکسین ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فاکتورهای مؤثر بر فعالیت ضدقارچی باکتری های اسید لاکتیک و  ساختمان شیمیایی و روش های حذف آفلاتوکسین ها دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۵- فاکتورهای مؤثر بر فعالیت ضدقارچی باکتری های اسید لاکتیک    ۵
۱-۵-۱- درجه حرارت و زمان گرمخانه گذاری    ۵
۱-۵-۲- اثر محیط رشد    ۵
۱-۵-۳- اثر فاکتورهای تغذیه ای    ۵
۱-۵-۴- اثر pH    ۶
۱-۶- شرایط عمومی و رشد لاکتوباسیل ها    ۶
۱-۶-۱- اثرات پروبیوتیک باکتریها در محصولات لبنی    ۶
۱-۶-۲- ویژگی های سویه های پروبیوتیکی    ۷
۱-۶-۳- مواد مورد نیاز لاکتوباسیل ها    ۷
۱-۷- قارچ آسپرژیلوس    ۸
۱-۸-  آفلاتوکسین ها    ۸
۱-۸-۱- آفلاتوکسین M1    ۹
۱-۸-۲- ساختمان شیمیایی آفلاتوکسین ها    ۱۰
۱-۸-۳-  فاکتورهای مؤثر در تولید آفلاتوکسین ها    ۱۱
۱-۹- روش های سنجش آفلاتوکسین ها    ۱۲
۱-۱۰- روش های حذف آفلاتوکسین ها    ۱۲
۱-۱۰-۱- روش های بیولوژیکی    ۱۲
۱-۱۱- ماست    ۱۴
۱-۱۱-۱- خاصیت ضدمیکروبی ماست    ۱۵
۱-۱۲- دوغ    ۱۵
۱-۱۳- مروری بر تحقیقات پیشین    ۱۷
منابع :    ۲۵

منابع :

خسروی دارانی ک،کوشکی م.۱۳۸۷٫ پروبیوتیک ها در شیر و فرآورده های آن.تهران:انتشارات مرز دانش.

کریم گ.۱۳۸۶٫بهداشت و فناوری شیر.تهران:انتشارات دانشگاه تهران،

کریم گ ،محمدی خ ،خندقی ج،کریمی دره آبی ه.۱۳۸۷٫آزمون های شیر و فراورده های آن.تهران:انتشارات دانشگاه تهران،۴۴۸ صفحه.

حصاری ج،منافی م.۱۳۸۹٫ تکنولوژی فراورده های لبنی تخمیری.تهران:انتشارات سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی.

مرتضوی ع،طباطبایی  ف.۱۳۷۶٫ توکسین های قارچی.مشهد:انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.۲۲۴ص.

مرتضوی ع،صادقی ماهونک ع.۱۳۸۵٫ میکروبیولوژی غذایی.مشهد:انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

مرتضوی ع،شهیدی م، حکیم زاده و،حکیم عطار ب،طباطبایی ف.۱۳۸۹٫ تکنولوژی شیر و فراورده های لبنی.تهران: انتشارات ترجمان خرد،۶۶۶صفحه.

یوسفی ف.۱۳۶۹٫ بررسی اثر روابط متقابل میکروبی، درجه حرارت،pH و سوبسترا بر رشد و قدرت آفلاتوکسین زایی کپک های مختلف. پایان نامه دوره دکتری داروسازی.مشهد:دانشگاه علوم پزشکی مشهد،۱۱۸ص.

Hawrelak K.2002.Probiotics: Are supplements really better than yogurt? Journal of the Australian Traditional-Medicine,8:11-23.

Adams MR, Hall CJ.1988.Growth inhibition of food born pathogen by lactic acid and acid their mixtures.Int.J.Food Science Technol,23:287-292.

Adams M R,Moss MO.2000.Food Microbiology.The Royal Society of Chemistry,282.

Alborzi S,Porabbas M ,Rashidi B,Astaneh B.2006.AflatoxinM1contamination in pasteurized milk in Shiraz.Food Control,17:582-590.

SaitoT.2004.Selection of  useful probiotic lactic acid bacteria from Lactobacillus acidophilus group and their application of functional foods. Animal Science Journal,75:177-190.

Roy  D.1996.Technologocal aspects related to the use of bifidobacteria in dairy products.Lait,85:39-56.

 مقدمه

شیر و فرآورده های تخمیری آن، با داشتن ویژگی های تغذیه ای و تکنولوژیکی خاص، به عنوان حاملان باکتری های اسید لاکتیک، امروزه هدف تحقیق و توجه بسیار واقع شده اند. شیر، علاوه بر ایجاد محیطی مناسب جهت رشد و بقاء این باکتری ها، با داشتن خواص تغذیه ای ویژه خود، فرآورده ای با ارزش را به مصرف کننده عرضه می‌کند. از آنجا که شیر و فرآورده های تخمیری آن، از زمان های دور به عنوان ناقلین باکتری های مورد پذیرش بشر بوده اند، کاربرد آنها به عنوان حامل باکتری های پروبیوتیک چندان دور از ذهن نبود و قرار گرفتن این باکتری ها در این پایه، مقبولیت مصرف آن ها را برای مصرف کننده بهبود خواهد بخشید(خسروی دارانی و کوشکی.،شاه،۲۰۰۴٫،هارلاک،۲۰۰۲).

مایکوتوکسین ها متابولیت های ثانوی هستند که به وسیله گونه های قارچی تولید شده و بر روی انسان ،حیوانات و میکروارگانیسم ها اثر سمی دارند. تاکنون در حدود هزار نوع از مایکوتوکسین ها شناخته شده اند که حدود ۳۰ تا ۴۰ نوع از آن ها از نظر فرمول شیمیایی شناسایی وسمیت آن ها به اثبات رسیده است. از میان مایکوتوکسین ها ،آفلاتوکسین ها به خاطر اثرات بالقوه سرطان زایی،ناقص الخلقه زایی و جهش زایی اهمیّت بیشتری دارند و در ایجاد سرطان کبد، هپاتیت مزمن و سیروز کبد مؤثرند. آفلاتوکسین M1  از مشتقات ۴- هیدروکسی آفلاتوکسین B1 می‌باشد که در شیر پستاندارانی که خوراک حاوی آفلاتوکسین B1 را مصرف می‌‌کنند، دفع می‌شود (آدامز و موس،۲۰۰۰).

آفلاتوکسین ها اغلب در محصولات کشاورزی پیش از برداشت آنها تولید می‌شوند. بعد از برداشت محصول نیز چنانچه خشک کردن آن به تأخیر بیافتد و یا درطی نگهداری در انبار، رطوبت از حد بحرانی تجاوز کند، شرایط برای رشد قارچ های مولد توکسین آماده شده و آلودگی اتفاق می‌‌افتد. آفلاتوکسین ها در انواع مختلف مواد غذایی و محصولات کشاورزی از جمله شیر، پنیر، ذرت، بادام زمینی، پنبه، گردو، فندق، بادام و انجیر شناسایی شده اند. این ترکیبات ممکن است در گوشت طیور و دام هایی که با غذای آلوده به آفلاتوکسین ها تغذیه شده اند نیز ظاهر شوند. ذرت، بادام زمینی و پنبه از محصولاتی هستند که بسیار مستعد آلودگی  به آفلاتوکسین‌ها می‌‌باشند(کریم و همکاران،۱۳۷۸).

وجود ذرت و کنجاله پنبه آلوده به آفلاتوکسین در جیره گاو های  شیری  باعث آلودگی شیر و محصولات لبنی به آفلاتوکسین M1  می‌شود. هضم غذای آلوده به آفلاتوکسین در حیوانات منجر به دفع آفلاتوکسین M1 در شیر در طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت می‌شود. لازم به ذکر است که فقط ۲/۲- ۴/۰ درصد از آفلاتوکسین B1  به صورت آفلاتوکسین M1 در سطح ۰۷/۰-۰۲/۰ میکروگرم در لیتر شیر می‌شود. مقدار آفلاتوکسین M1 و سمیت آن در شیر پس از پاستوریزاسیون شیر تغییر محسوسی پیدا نمی‌کند. از آنجایی که آفلاتوکسین M1 محلول در آب است، بنابراین با جدا کردن چربی غلظت آن در شیر افزایش می‌یابد. در جریان خامه گیری و جدا کردن چربی فقط ۱۰و۲ درصد از آفلاتوکسین M1  موجود در شیر اولیه به ترتیب به خامه و کره راه می‌یابند(اِلمر و جیمز،۲۰۰۱). دوغ یکی از فرآورده های تخمیری شیر است که می‌توان از ماست، آب کره و یا آب پنیر تهیه کرد. دوغ تهیه شده در این کارخانه از ماست می‌باشد و به دو نوع گازدار و بدون گاز است(حصاری و منافی،۱۳۸۹).

۱-۵- فاکتورهای مؤثر بر فعالیت ضدقارچی باکتری های اسید لاکتیک

۱-۵-۱- درجه حرارت و زمان گرمخانه گذاری

ردی و همکاران(۱۹۸۵) گزارش کردند که بیشترین تولید متابولیت های ضدقارچی بوسیله لاکتوباسیلوس لاکتیس زیرگونه دی استی لاکتیس بعد از سه تا چهار روز گرمخانه گذاری اتفاق افتاد. ماکزیمم بازدهی ترکیبات ضدمیکروبی در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد بوسیله باکتری لاکتوباسیلوس لاکتیس زیرگونه دی استی لاکتیس S1-67- C بدست آمد(ردی و رانگاناتان،۱۹۸۵).

مطالعات انجام شده بوسیله سات و همکاران(۲۰۰۷) تشریح نمود که فعالیت ضد قارچی لاکتوباسیلوس پلانتاروم CUK501 در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد زمانی که کشت در انتهای فاز لگاریتمی بود، در حد ماکزیمم (۱۲۸۰ AU/ml)  بدست آمد(ساته و همکاران،۲۰۰۷).

۱-۵-۲- اثر محیط رشد

در رابطه با اثر محیط رشد بر روی تولید متابولیت های ضدقارچی بوسیله باکتری های اسید لاکتیک گزارشات کمی در دست است. تحقیقات   نشان داده است که بهترین محیط برای تولید ترکیبات ضدقارچی بوسیله لاکتوباسیلوس لاکتیس زیرگونه لاکتیس CHD 28.3 بر علیه آسپرژیلوس فلاووس IARI  در مقایسه با محیط های MRS و M17 می‌باشد(روی و همکاران،۱۹۹۶). در هرحال، در محیط کشت شیر، لاکتوباسیلوس لاکتیس زیرگونه دی استی لاکتیس میزان کمی ترکیبات ضد قارچی در مقایسه با آسپرژیلوس فومیگاتوس که قابل شناسایی با روش پراکنش(توزیع) آگار نیست،تولید می‌کند(باتیش و همکاران،۱۹۹۰).

۱-۵-۳- اثر فاکتورهای تغذیه ای

ایفات و همکاران(۲۰۰۱) اثر فاکتورهای ضد تغذیه ای را بر روی تولید متابولیت های ضدقارچی بوسیله لاکتوباسیلوس رامنوزوس  بررسی کردند و نشان داده شد که عصاره مخمر و گلوکز همانند کلرید سدیم و کلرید کلسیم تولید مواد ضدقارچی را کنترل می‌کنند(عفت و همکاران،۲۰۰۱). افزودن تا ۲ درصدگلوکز به افزایش تولید متابولیت های ضد قارچی بوسیله لاکتوباسیلوس رامنوزوس منجر شد(دالی و همکاران،۲۰۱۰).

۱-۵-۴- اثر pH

شرایطpH   بطور مؤثری موجب کنترل تولید متابولیت های ضد قارچی بوسیله باکتری های اسید لاکتیک می‌گردد(ساته و همکاران،۲۰۰۷).  لاکتوباسیلوس لاکتیس زیرگونه دی استی لاکتیس قادر به تولید مقادیر معنی داری از مواد ضدقارچی در محدوده نزدیک pH=5.5-7 است ، اگرچه ماکزیمم تولید در pH=6.8 گزارش شده است(باتیش و همکاران،۱۹۹۷).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ساختمان شیمیایی و فاکتورهای مؤثر در تولید آفلاتوکسین ها و روش های سنجش و روش های حذف آفلاتوکسین ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.