تحقیق سرمایه اجتماعی و تصمیم‌گیری استراتژیک، مفهوم و دیدگاهها و اهمیت ان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و تصمیم‌گیری استراتژیک، مفهوم و دیدگاهها و اهمیت ان دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول: سرمایه اجتماعی    ۴
۲-۱-۱ مقدمه    ۴
۲-۱-۲ مفهوم سرمایه اجتماعی    ۵
۲-۱-۳    اهمیت سرمایه اجتماعی    ۶
۲-۱-۴ تعاریف سرمایه اجتماعی    ۷
۲-۱-۵ سرمایه اجتماعی از دیدگاه دیگران    ۸
۲-۱-۵-۱ سرمایه اجتماعی از دیدگاه پاتنام    ۸
۲-۱-۵-۲ سرمایه اجتماعی از نظر جیمز کلمن    ۹
۲-۱-۶ سرمایه اجتماعی سازمانی    ۱۰
۲-۱-۷ اهمیت  سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان    ۱۱
۲-۱-۸ عناصر سرمایه اجتماعی    ۱۲
۲-۱-۹ مدلی برای سنجش سرمایه اجتماعی    ۱۳
بخش دوم: تصمیم‌گیری استراتژیک    ۱۵
۲-۲-۱ تعریف تصمیم    ۱۵
۲-۲-۲ تعریف تصمیم‌گیری    ۱۵
۲-۲-۳ ماهیت تصمیم‌گیری    ۱۶
۲-۲-۴ طبقه‌بندی تصمیمات    ۱۷
۲-۲-۵ تصمیمات برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی نشده    ۱۸
۲-۲-۶ تصمیمات سلسله مراتبی    ۱۹
۲-۲-۷ تصمیم‌گیری استراتژیک چگونه ممکن است    ۲۲
۲-۲-۸ تعریف تفکر استراتژیک    ۲۲
۲-۲-۹ عوامل موثر در رواج تفکر استراتژیک    ۲۳
۲-۲-۱۰ سلسله مراتب اداری، آفت تصمیم‌گیری استراتژیک    ۲۳
۲-۲-۱۱ هفت معیار تصمیم‌ استراتژیک    ۲۴
۲-۲-۱۲ فرآیند تصمیم‌گیری    ۲۵
۲-۲-۱۳ تصمیمات فردی    ۲۶
۲-۲-۱۴ تصمیمات سازمانی    ۲۸
۲-۲-۱۵ تحقیقات گذشته    ۲۸
۱٫ منابع و مآخذ    ۳۶

منابع

فقهی فرهمند، ناصر(۱۳۸۵)، «مدیریت پویایی سازمان»، انتشارات فروزش.

فقیهی، ابولحسن، فیضی، طاهره (۱۳۸۵)، «سرمایه اجتماعی رویکردی نو در سازمان»، فصلنامه دانش مدیریت در سازمان شماره ۷۲٫

فیضی، فقیهی (۱۳۸۵)، «نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری»، سازمان( مطالعه دو شرکت خودرو ساز ایرانی)، فصلنامه دانش مدیریت، سال ۱۹، شماره .

قلی پور، رحمت الله (۱۳۸۶)،‌ «سرمایه اجتماعی و عوامل زوال آن»، سخنرانی دکترقلی پور در سالن همایش های دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران(۲۶ آذرماه ۸۶).

قلی پور، رحمت الله. مدهوشی، مهرداد. جعفریان، وحید، (۱۳۸۷)، «تحلیل رابطه و تاثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی»، فصلنامه فرهنگ مدیریت، شماره ۱۷٫

خوئی نژاد، غلامرضا (۱۳۸۵)، «روشهای پژوهش در علوم تربیتی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم

رحمان سرشت، رحمان(۱۳۸۶)، «تئوری های سازمان و مدیریت، از تجدد گرایی تا پسا تجدد گرایی»، جلد دوم، انتشارات دوران.

رضایی، سیدعابد، (۱۳۸۷)، «نقش سرمایه اجتماعی در مسیر شغلی»، فصلنامه عصر مدیریت، شماره هشتم.

Jacobs, J.(1965).“The death and life of great American cities”, London: penguin books.

Luthons,fred (1992). “Organizational Behavior”, McGraw-Hill, 6th

Marie, D & Saparito, P , (2006).”Social Capital, Cognition, and Entrepreneurial Opportunities: A Theoretical Framework”, 1042-2587 .by Baylor University.

Nahapiet, J, Ghoshal , h. (1995). “The knowledge – Cambridge” , England: polity press.

Soumynananda Diana. (2007),”Social Capital in the Creation of Human Capital and Economic Growth: A Productive consumption approach”, The Journal of Socio Economics, Soceco. 685, No. 14.

 بخش اول: سرمایه اجتماعی

 ۲-۱-۱ مقدمه

در یک نظام اجتماعی، تقابل میان کنش‌گران، پایه و اساس نظام به شمار می‌رود. بر مبنای کنش‌های هدفمند، این تقابل در راستای تامین اهداف نهایی کنش‌گران است. تقابل درمبادلات دائمی کالا و خدمات بین افراد و گروهها در هر تشکل ساده‌ای از یک جامعه دیده می‌شود و این، جامعه را از یک طرف در تولید هنجارهای مشترک، هویت مشترک، اعتماد و اطمینان و از طرف دیگر روابط اقتصادی قوی با یکدیگر متحد می‌سازد (اسوندسن[۱]، ۲۰۰۰). منظور از سرمایه اجتماعی انسجام درونی فرهنگی و اجتماعی جامعه، هنجارها و ارزشهای حاکم بر تعاملات فیمابین مردم و نهادهایی است که این هنجارها و ارزشها در آن تعبیه می‌شوند. سرمایه اجتماعی به منزله چسبی است که انسجام جوامع را تضمین می‌کند و بدون آن هیچ رشد اقتصادی یا بهزیستی انسانی میسر نمی‌شود(فاین[۲]، ۲۰۰۳).کلمن[۳](۱۹۹۰) معتقد است سرمایه اجتماعی، به نوبه خود، هنگامی به وجود می‌آید که روابط میان افراد به شیوه‌هایی دگرگون شود که کنش را تسهیل کند. مفهوم سرمایه اجتماعی بر منافع بالقوه پیوندهای اجتماعی احاطه دارد (مگدول و بسل[۴]، ۲۰۰۳). از دیدگاه کلمن، مفهوم سرمایه اجتماعی نشان‌دهنده آن است که چگونه ساختار اجتماعی یک گروه می‌تواند به عنوان منبعی برای افراد آن گروه عمل نماید. به دیگر سخن سرمایه اجتماعی عبارت است از ارزش آن جنبه از ساختار اجتماعی که به عنوان منبعی در اختیار اعضا قرار می‌گیرد تا بتوانند به اهداف خود دست یابند. به عبارت دیگر، مفهوم سرمایه اجتماعی دارای دو جز مهم است: ۱- سرمایه اجتماعی منابع جا گرفته در روابط اجتماعی را نسبت به روابط فردی نمایان می‌کند. ۲- دسترسی و استفاده از منابع موجود در اجتماع تنها با عضویت در شبکه‌های اجتماعی مذکو قابل کسب است. بنابراین سرمایه اجتماعی یک جایگاه مشترک برای اعضا و شبکه‌ها خلق می‌کند تا با استفاده از این سرمایه به سود و رفاه بالاتر رسند (سوی‌میناندا[۵]، ۲۰۰۷).  به بیان کلی ادواردز[۶](۲۰۰۴)، عقیده دارد که، سرمایه اجتماعی به ارزشها و هنجارهایی مربوط است که از پیوندها و روابط متقابل گروهی اجتماعی تفاهم شده مردم نشات گرفته و به نوبه خود پدیدآورنده آن پیوندها و روابط نیز محسوب می‌شود.

۲-۱-۲ مفهوم سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی با کار کردش تعریف می شود. سرمایه اجتماعی شیئی واحد نیست ، بلکه انواع چیزهای گوناگونی است که دو ویژگی مشترک دارد : همه انها شامل جنبه ای از یک ساخت اجتماعی هستند واکنشهای معین افرادی را که در درون ساختار هستند تسهیل می کنند. سرمایه اجتماعی ، مانند شکلهای دیگر سرما به مولد است و دستیابی به هدف های معینی را که در نبودن آن دست یافتنی نخواهد بود امکان پذیر می سازد. (الوانی – شیروانی – ۱۳۸۳ ،ص۱۶)

تئوری سرمایه اجتماعی، اشاره به منابعی دارد که افراد به واسطه حضور و یا تعلقشان به یک گروه اجتماعی به آنها دسترسی می یابد. این گروه می تواند به بزرگی ملت و یا به کوچکی خانواده باشد. منابع نیز می توانند شامل چیزهایی مملوس همچون پول، مسکن، شغل، حمایت اجتماعی و یا امکانات غیر مملوسی همچون اطلاعات مفید، مشاوره فکری و آرامش روحی باشند. جامعه داری سرمایه اجتماعی زیاد، جامعه ای است که شبکه روابط وسیعتری داشته باشد و این روابط از عمق صمیمیت و اعتماد قابل توجهی بر خودار بوده و افراد دارای میزان قابل توجهی از سرمایه فیزیکی، انسانی و یا فرهنگی باشند. مفهوم سرمایه اجتماعی ، اهمیت اساسی شبکه های قوی، روابط مبتنی بر اعتماد و همکاری را در اجتماعات آشکار می سازد. سرمایه اجتماعی مجموعه از مفاهیمی مانند اعتماد، هنجارها و شبکه هاست که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک اجتماع شده و در نهایت منافع متقابل آنان را تامین خواهد کرد. به عبارت دیگر سرمایه اجتماعی مجموعه ای از روابط فعال در بین افراد، اعتماد، فهم متقابل و ارزش ها و رفتارهای مشترک است که اعضای شبکه ها و اجتماعات انسانی را به هم پیوند می دهد و همکاری بین آنها را امکان پذیر می سازد (مقیمی، ۱۳۸۶).

سرمایه اجتماعی اهمیت اساسی شبکه های قوی، روابط مبتنی بر اعتماد و همکاری را در اجتماعات آشکار می سازد.گوشال و ناهاپیت[۷] سرمایه اجتماعی را به عنوان جمع منابع بالفعل و بالقوه موجود در درون، قابل دسترس از طریق، و ناشی شده از شبکه روابط یک فرد یا یک واحد اجتماعی تعریف می کنند. (قلیچ لی، مشبکی- ۱۳۸۵، ص ۱۳۰)

۲-۱-۳ اهمیت سرمایه اجتماعی

  در گذشته های نه چندان دور انواع سرمایه در متون اقتصادی تنها به سرمایه های فیزیکی و انسانی محدود می شد، اما در دهه های اخیر سرمایه اجتماعی نیز در تحلیل های اقتصادی گنجانده شد تا بدین وسیله نقص مدل های اقتصادی در توضیح پدیده هایی چون رشد و توسعه اقتصادی کم رنگ تر گردد.

«سرمایه اجتماعی را به سادگی می توان به عنوان وجود مجموعه معینی از هنجارها یا ارزش های غیررسمی تعریف کرد که اعضای گروهی که همکاری و تعاون میانشان مجاز است، در آن سهیم هستند. مشارکت در ارزش ها و هنجارها به خودی خود باعث تولید سرمایه اجتماعی نمی گردد، چرا که این ارزش ها ممکن است ارزش های منفی باشد.» (فوکویاما،۱۳۷۹ : ۱۱  به نقل از نادمی، ۱۳۸۸)

[۱] -Svendsen

[۲]ineF-

[۳]– Coleman

[۴]– Magdol and Bessel

[۵]-Soumynananda

[۶] -Edwards

[۷] -nahapiet & ghoshal

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و معنویت در محیط کار، مفهوم و دیدگاه ها و رویکردهای آن
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و تئوری ها و مدل های آن و اخلاق حرفه ای در دانشگاه و ابعاد و عوامل موثر براخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • تحقیق مفهوم و ابعاد و دیدگاه های سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار شهری
  • تحقیق مفهوم سرمایه اجتماعی و ابعاد و کارکردها و شاخص های آن و بررسی تئوری‌های رضایت شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.