تحقیق سرمایه اجتماعی و معنویت در محیط کار، مفهوم و دیدگاه ها و رویکردهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و معنویت در محیط کار، مفهوم و دیدگاه ها و رویکردهای  آن دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه۵
۲-۲-سرمایه اجتماعی۸
۲-۲-۱-سرمایه اجتماعی از دیدگاه بوردیو۹
۲-۲-۲-سرمایه اجتماعی از دیدگاه کلمن۱۰
۲-۲-۳-سرمایه اجتماعی از دیدگاه پوتنام۱۱
۲-۲-۴-تمایزات بر مبنای سطح تحلیل۱۲
۲-۲-۵-تمایزات بر مبنای کاربردهای هنجاری۱۳
۲-۲-۶-تمایزات بر اساس مزایای اصلی در مقابل مزایای ثانویه۱۳
۲-۲-۷-سرمایه اجتماعی در حوزه سازمان و مدیریت۱۶
۲-۲-۸-ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی۱۹
۲-۲-۹-سازه های اندازه گیری۲۷
۲-۲-۱۰-الگوهایی برای تبیین مفهوم سرمایه اجتماعی۲۷
۲-۲-۱۱-نقش سرمایه انسانی و افراد در سرمایه اجتماعی سازمان۲۹
۲-۲-۱۲-ویژگی‌های سرمایه ‌اجتماعی۳۳
۲-۲-۱۳-راههای ایجاد و حفظ سرمایه اجتماعی در سازمان۳۵
۲-۲-۱۴-مزایای سرمایه اجتماعی۳۷
۲-۲-۱۵-هزینه‌های بالقوه سرمایه اجتماعی۳۹
۲-۳-معنویت در محیط کار۴۰
۲-۳-۱-نیازهای معنوی کارکنان و ظهورپارادایم معنویت در محیط کار۴۲
۲-۳-۲-تعاریف و دیدگاه‌های معنویت و معنویت در محیط کار۴۵
۲-۳-۳-رویکرد درون‌گرا / متافیزیکی۴۷
۲-۳-۴-رویکرد دینی۴۷
۲-۳-۵-رویکرد اگزیستانسیالیستی / سکولار۴۸
۲-۳-۶-رویکرد مخالفان معنویت۴۹
۲-۳-۷-مباحثی درباره روش تحقیق در زمینه معنویت در محیط کار۴۹
۲-۳-۸-مزایای معنویت در محیط کار۵۱
۲-۳-۹-مفهوم‌سازی معنویت در محیط کار۵۲
۲-۳-۱۰-رفتار شهروندی سازمانی و معنویت محیط کاری۵۴
۲-۴-پیشینه تحقیقات۵۶
۲-۴-۱-تحقیقات صورت گرفته در خصوص سرمایه اجتماعی۵۶
۲-۴-۲-مطالعات صورت گرفته در خصوص معنویت در محیط کاری۵۹
منابع و مواخذ۶۱

منابع

شیروانی، علیرضا (۱۳۸۳)؛ تاثیر عملکرد سازمانهای بخش دولتی بر سرمایه اجتماعی، مدیریت و توسعه؛ شماره ۲۰، صص۷۵-۴۷٫

علوی، سید بابک؛ (۱۳۸۰)” نقش سرمایه اجتماعی در توسعه”؛ تدبیر شماره ۱۱۶؛
صص۴۰-۳

رحمانپور ،لقمان؛ (۱۳۸۲) “.مدیریت سرمایه اجتماعی : رویکردی اثر بخش در مدیریت منابع انسانی”؛ مدیریت و توسعه ،شماره ۱۹

شایگان، داریوش.(۱۳۸۱). « افسون زدگی جدید- هویت چهل تکه و تفکر سیار» ، چاپ سوم ، تهران: انتشارات فرزان روز.

الوانی،سید مهدی و علی رضا شیروانی ؛ (۱۳۸۳) “سرمایه اجتماعی، اصل محوری توسعه”؛ تدبیر ،شماره ۱۴۷

الوانی، سید مهدی و میرعلی سید نقوی (۱۳۸۱)، “سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریه‏ها”؛ فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۳۳ و ۳۴، صص ۲۶-۳٫

Lund Dean, k., Fornaciari, C.J. and McGee, J.J. (2003). Research in spirituality, religion, and work. Journal of Organizational Change Management, 16, No.4, pp.378-395.

Marques, J., Dhiman, S. and King, R. (2005), Spirituality in the workplace: Developing an Integral model and a Comprehencive Definition. The Journal of American Academy of Business, Cambridge. .7, No.1, pp.81-91.

Menton, J.K. (1997). Srimad Bhagavad Gita, Devi Book Stall, Kodungallor, India.

Gunther, M. (2001). God and business. Fortune, .144, No.1, pp. 58-80.

Heaton, D.P., Schmidt-Wilk, J. and Travis, F. (2004). Constructs, Methods, and measuring for researching spirituality in organizations. Journal of Organizational Change Management, 17, No.1, pp.62-8.

Hjllund, L., & Gert, Tinggaard svendsen (2002), “Social Capital: Astandard Method of Measurment, in Trust, Social Capital & Economic Growth, An International Comparison”, Edward Elgas, Cheltenham, UK. Forthcoming.

۲-۱-مقدمه

در عصر حاضر برای توسعه، مدیران بیش­تر از آن­که به سرمایه فیزیکی و انسانی نیازمند باشند به سرمایه اجتماعی نیاز دارند.مدیران و کسانی که بتوانند سرمایه اجتماعی سازمان را توسعه دهند راه کامیابی شغلی وسازمانی را هموار می سازند. امروزه سازمانها اغلب رهبرانی را استخدام می کنند که به سرمایه اجتماعی اعتقادداشته و خود نیز دارای این سرمایه باشند. تعداد کارکنان موجود در سازمان ها که دارای سرمایه اجتماعی باشند کم و تقاضای سازمان برای به خدمت گرفتن آنان زیاد است. ارزش زیاد آن ها سازمان ها را متوجه شکار مغزها نموده و بر این اساس مدیرانی که خواهان رشد و بقای شرکت ها هستند سعی دارند با جذب کارکنان برخوردار از سرمایه اجتماعی بالا، ثروت نامرئی سازمان خود را افزایش دهند(Tymon & Stumpf, 2003). همچنین حیات و قوام هر سیستم اجتماعی منوط به وجود پیوندی مستحکم میان عناصر شکل دهنده آن است. این پیوند تحت تاثیر میزان رعایت عدالت قرار دارد. از این رو عدالت به مثابه عامل حیات و بقای سیستم های اجتماعی محسوب می شود. زیرا عدالت عناصر اجتماعی را در کنار یکدیگر منسجم می سازد، در حالی که بی عدالتی موجبات جدایی عناصر شکل دهنده را فراهم می آورد (پور عزت، ۸۲ ). با توجه به اهمیت وجود سرمایه اجتماعی در یک سازمان و در نظر گرفتن این امر که مدیران سازمان افراد کمی را پیدا خواهند نمود که دارای درجات بالایی از سرمایه اجتماعی باشند، لذا عواملی که بتواند با بالا رفتن سرمایه اجتماعی فرد در سازمان دارای رابطه مثبت و معنی دار باشند، از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

ویلانووا و جوسا[۱] (۲۰۰۳) سرمایه اجتماعی را به منزله پدیده‌ای مدیریتی تلقی نموده و برای آن ویژگی‌های گوناگونی تعیین کرده‌اند که شامل اعتماد (هنجارها)، ارزشها و رفتارهای مشترک، ارتباطات، همکاری، تعهد متقابل، شناخت متقابل و شبکه‌ها می‌باشد. این دو محقق معتقدند که سرمایه اجتماعی به منزله پدیده‌ای مدیریتی و با ویژگی‌های مذکور، موجب دستیابی به منافع متقابلی می‌شود که ارزش دارایی‌های نامحسوس (سرمایه مفهومی) را افزایش می‌دهد (Vilanova & Josa, 2003) .

نقش سرمایه اجتماعی، به منزله یک فاکتور قدرتمند، برای تشریح موفقیت نسبی عاملان، در محدوده‌های زیر به اثبات رسیده است:

سرمایه اجتماعی به کارکنان کمک می‌کند تا شغل‌هایی را یافته، و یک منبع غنی از نیروهای تازه برای سازمان ایجاد می کند.

سرمایه اجتماعی، مبادله منابع در میان واحدها را تسهیل نموده و باعث ایجاد نوآوری می شود.

یکی از روندهای مهم کسب وکار و مدیریت در قرن ۲۱ که از اواسط دهه ۹۰ به طور جدی مطرح شده است، تمرکز بر معنویت کارکنان در سازمان ها می باشد. (Shellenbarger, 2000)

اهمیت و تعداد تحقیقات در این زمینه در حال افزایش است. معنویت محیط کاری موضوع بسیاری از مجلات مدیریتی بوده است و حتی به روی جلد مجلاتی از قبیل بیزینس ویک[۲] (Conlin, 1999) و فورچون[۳] (Gunther, 2001) راه یافته است. همچنین کتاب های زیادی نیز در این زمینه به نگارش درآمده اند.

به علاوه در سال ۱۹۹۹ ، آکادمی مدیریت[۴] آخرین گروه تخصصی خود را تحت عنوان ” معنویت، دین و کار”[۵] ، تشکیل داده است.

دلیل علاقه مندی سازمان ها به معنویت محیط کاری، افزایش اثر بخشی سازمانی است. شواهد تجربی رابطه مثبتی را بین معنویت محیط کاری با خلاقیت (Freshman, 1999)، صداقت واعتماد درون سازمان(Wanger-Marsh and Conely, 1999) ، افزایش حس کامیابی شخصی(Burack, 1999) ، تعهد سازمانی(Dellbecq, 1999) ، نگرش های شغلی از قبیل رضایت شغلی، مشارکت شغلی، کاهش میل به خروج و احترام به خود مبتنی بر سازمان (Milliman et al., 2003) و … نشان می دهند.

مباحث این نوشتار در سه بخش ارائه شده است . در بخش اول  مبانی نظری  سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است و این مبحث به طور مختصر از دیدگاه بوردیو ، کلمن و پوتنام مرور شده است . سپس به بحث سرمایه اجتماعی در حوزه سازمان و مدیریت پرداخته شده و ابعاد گوناگون سرمایه اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان متفاوت مرور شده است . در ادامه الگوهایی برای تبیین مفهوم سرمایه اجتماعی و نقش سرمایه انسانی در سرمایه اجتماعی سازمان مد نظر قرار گرفته است و سپس به ویژگیهای سرمایه اجتماعی ، راه های ایجاد و حفظ آن و مزایا و هزینه های بالقوه آن پرداخته شده است.

در بخش دوم ادبیات موجود در خصوص معنویت در محیط کار ارائه شده است.  و در بخش سوم پیشینه تحقیقات در خصوص سرمایه اجتماعی و در بخش چهارم تحقیقات صورت گرفته در خصوص معنویت در کار ارائه شده است.

۲-۲- سرمایه اجتماعی

مفهوم سرمایه اجتماعی در آغاز توسط جامعه‌شناسان معرفی گردید و در تحقیقات آن‌ها مورد استفاده قرار گرفت. این مفهوم به تدریج توجه اندیشمندان سایر رشته‌های علوم اجتماعی را به خود جلب کرد و در دهه‌های اخیر علاوه بر اینکه در جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و اقتصاد مورد استفاده قرار گرفته است در رشته‌های سازمان و مدیریت نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است (الوانی و شیروانی، ۱۳۸۳: ۱۶). محققان بر مفهوم سرمایه اجتماعی به منزله یک تشریح جامع برای بیان دلایل اینکه چرا بعضی جوامع  قادرند تا مشکل‌های جمعی را با همکاری یکدیگر حل نمایند در حالیکه بعضی جوامع در متحد کردن افراد حول هدف‌های مشترک، ناتوان هستند، متمرکز می‌گردند(Brehm & Rhan, 1997:1000)

[۱] – Vilanova & Josa

[۲] – Business Week

[۳] – Fortune

[۴]– Academy of Management

[۵]– Spirituality, Religion and Work (SRW)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و تصمیم‌گیری استراتژیک، مفهوم و دیدگاهها و اهمیت ان
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و تئوری ها و مدل های آن و اخلاق حرفه ای در دانشگاه و ابعاد و عوامل موثر براخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • تحقیق مفهوم و ابعاد و دیدگاه های سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار شهری
  • تحقیق مفهوم سرمایه اجتماعی و ابعاد و کارکردها و شاخص های آن و بررسی تئوری‌های رضایت شغلی
  • تحقیق مفهوم رفتار شهروندی سازمانی و معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.