تحقیق سقط جنین و بررسی آن در حقوق ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سقط جنین و بررسی آن در حقوق ایران دارای ۱۰۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:بررسی سقط جنین و نظریه های آن    ۶
۱-۱-مقدمه    ۶
۱-۲-تعریف سقط جنین:    ۸
۱-۳- تاریخچه ی سقط جنین:    ۹
۱-۴- انواع سقط جنین    ۱۰
۱-۴-۱-سقط جنین جنایی یا عمدی:    ۱۰
۱-۴-۲-سقط جنین درمانی یا طبی یا کورتاژ قانونی:    ۱۱
۱-۴-۳- سقط جنین خود به خودی یا عادتی:    ۱۲
۱-۵-سقط جنین ازمنظر پزشکی    ۱۲
۱-۶-فهرستی از عوارض مهم فیزیکی مرتبط با سقط جنین:    ۱۳
۱-۷-وضعیت سقط جنین در کشورهای مختلف    ۱۵
۱-۸-وضعیت سقط جنین در ایران    ۱۶
۱-۹- نظریه پردازی‌ها درباره سقط جنین    ۱۷
۱-۰-ظریه آزادی مطلق سقط جنین:    ۱۷
۱-۱۰-۱-الزام ناشی از ناکارآمدی قوانین اخلاقی:    ۱۷
۱-۱۰-۲-جلوگیری از وقوع سقط‌های غیر بهداشتی:    ۱۸
۱-۱۰-۳-ترجیح دادن مادر به جنین:    ۱۸
۱-۱۰-۴-وجود ضرورت‌های اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی:    ۱۸
۱-۱۰-۵-الزام ناشی از ناهنجاری‌های جنینی:    ۱۹
۱-۱۰-۶-الزام ناشی از افزایش جمعیت:    ۱۹
۱-۱۰-۷-نظریه ممنوعیت مطلق سقط جنین:    ۱۹
۱-۱۱-نظریه آزادی نسبی سقط جنین:    ۲۰
۱-۱۲-دیدگاه ادیان مختلف در رابطه با موضوع ودلایل موافقان ومخالفان سقط جنین ناشی از زنا    ۲۰
۱-۱۲-۱-سقط جنین و دین زرتشت:    ۲۱
۱-۱۲-۲-سقط جنین در دین یهود:    ۲۱
۱-۱۲-۳-دیدگاه دین اسلام و دلایل موافقان و مخالفان سقط جنین:    ۲۲
۱-۱۳-بررسی سقط جنین ، از منظر نظریات غربی در حوزه اخلاق کاربردی    ۲۴
۱-۱۴-سقط جنین از منظر اخلاق‏    ۳۱
فصل دوم:سقط جنین در حقوق ایران    ۴۴
۲-۱-مقدمه    ۴۴
۲-۲-تعریف سقط جنین یا سقط حمل    ۴۶
۲-۳-ضابطه قانونی حیات جنینی و حیات قابل زیستن    ۴۷
۲-۴-اقسام سقط جنین و عناصر آن    ۴۸
۲-۵-عناصر سقط جنین عمدی    ۴۹
۲-۵-۱-عناصر تشکیل دهنده سقط جنین عمدی عبارتند از :    ۴۹
۲-۵-۲-انواع سقط جنین از لحاظ ابزار  و وسایل ارتکاب جرم    ۵۰
۲-۶-سقط جنین شبه عمد و خطای محض و غیر عمدی    ۵۱
۲-۷-بررسی احکام فقهی و حقوقی اسقاط جنین    ۵۴
۲-۸-جنایت    ۵۴
۲-۹-انواع جنایات    ۵۵
۲-۹-۱-جنایت بر دو نوع است :    ۵۵
۲-۹-۲-جنایت در فقه امامیه    ۵۵
۲-۱۰-احکام تکلیفی سقط جنین    ۵۶
۲-۱۱-فقه امامیه    ۵۷
۲-۱۲-فقه الامامیه    ۵۷
۲-۱۳-سقط جنین قبل از پیدایش روح    ۶۱
۲-۱۴- سقط جنین بعد از پیدایش روح در صورتی که مرده ساقط شود.    ۶۲
۲-۱۵- حمل در اثر جنایت زنده ساقط شود و سپس بمیرد.    ۶۳
۲-۱۶-نظریه فقها درباره وصیت    ۶۷
۲-۱۷-نظریه فقها در ارث دیه    ۶۸
۲-۱۷-۱-نظریه فقها درباره دیون مقتول    ۶۸
۲-۱۸-اقسام فعل    ۷۱
۲-۱۹-نقد و بررسی    ۷۳
۲-۲۰-نظری فقهای امامیه    ۷۷
۲-۲۱-نظریه مخالفین    ۷۸
۲-۲۲-کفاره قتل    ۷۸
۲-۲۳-کلمات فقها    ۷۹
۲-۲۴-نقد و بررسی    ۸۰
۲-۲۵-کفاره قتل عمد    ۸۱
۲-۲۶-کفاره قتل خطایی    ۸۲
۲-۲۷-نظریه فقها    ۸۵
۲-۲۸-سقط درمانی و علل آن    ۸۶
۲-۲۸-۱-تعریف:    ۸۶
۲-۲۸-۲-شرایط اساسی سقط درمانی :    ۸۷
۲-۲۹-سقط درمانی :    ۸۷
۲-۲۹-۱-یک– علل جنینی :    ۸۷
۲-۳۰-علت اختلاف نظر در تدوین مقررات مربوط به سقط جنین    ۸۸
۲-۳۱-سقط جنین از نظر شرع انور و فقهای عظام:    ۸۹
۲-۳۲-میزان رضایت مادر در سقط درمانی    ۹۲
۲-۳۳-نتیجه گیری    ۹۵
منابع    ۹۷

 منابع

قرآن کریم

دیبایی، امیر، ۱۳۸۱، چکیده اخلاق و قوانین پزشکی، چاپ اول، قم، نشر معارف.

راغب اصفهانی، عبدالحسین، ۱۴۱۶ هـ ۱۹۹۶ م مفردات الفاظ القرآن تحقیق صفوان عدنان داودی، الطبعه الاولی، بیرون، دارالقلم.

زراعت، دکتر عباس، ۱۳۸۳، قانون مجازات اسلامی در نظم حقوقی کنونی، تهران، نشر ققنوس.

آل شیخ مبارک، قیس بن محمد، ۱۳۷۷، حقوق و مسئولیت پزشکی در آئین اسلام، ترجمه محمود عباسی، چاپ اول، تهران، انتشارات حقوقی.

محقق داماد، دکتر سید مصطفی، ۱۳۷۳، مقاله: تحقیقی در مورد سقط جنین، عوارض، مسایل و موضوعات پیرامون آن، مجموعه مقالات اخلاق پزشکی؛ مسائل مستحدثه، جلد پنجم، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اخلاق پزشکی.

محمدی ری شهری، محمد، ۱۳۸۴، دانش نامه احادیث پزشکی، ترجمه دکتر حسین صابری، چاپ پنجم، قم، سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.

محمدی ری شهری، محمد، ۱۳۷۷، میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی، چاپ سوم، قم، سازمان چاپ و نشر الحدیث.

پاد ، ابراهیم : حقوق کیفری اختصاصی ، جرائم علیه اشخاص ، انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۴۷ .

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت امور فرهنگی، ۱۳۷۰، اخلاق پزشکی به انضمام مختصری از تاریخ پزشکی، چاپ اول، تهران، معاونت امور فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

فصل اول:بررسی سقط جنین و نظریه های آن

۱-۱-مقدمه

حق حیات به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشر قلمداد می شود که مبنای برخورداری از سایر حقوق است. حقوق بین الملل بشر، حق حیات را از بدو تولد به رسمیت می شناسد و نهادهای حقوق بشری بین المللی و منطقه ای در رویه خود صراحتاً اذعان می کنند که در وهله نخست، تمامی حمایت های پیش از زایمان باید با لحاظ کردن حقوق بشر زنان از جمله حق سلامت، حق بر بدن و حق حریم خصوصی آنان صورت پذیرد و توجه به حفظ حیات جنین قبل از تولد، در مرحله بعد قرار می گیرد.

از دیدگاه بسیاری از فعالان حقوق زنان، در چند دهه اخیر در عرصه بین المللی، رویکردی در حال شکل گیری و تقویت است که تمایل دارد حق حیات را به قبل از تولد نیز تسری دهد و این امر می تواند به منزله تهدیدی برای حقوق بشر زنان قلمداد شود. از دیدگاه آنان، این تلاش ها عمدتاً ریشه در باورها و اعتقادات ایدئولوژیک و مذهبی دارد و نتیجه گریزناپذیر این گرایش ها، نادیده گرفتن حقوق بشر زنان از جمله حق بر بدن و برخورداری از تمامیت جسمانی، حق سلامت و حق بهره مندی از خدمات پزشکی و سلامت مربوط به زایمان و پیش از آن، حق کرامت، حق برخورداری از استقلال و تساوی است.

از منظر فعالان عرصه حقوق بشر در غرب، در رویکردی که درصدد به رسمیت شناختن حق حیات برای جنین قبل از تولد است، یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و آن عبارتست از اینکه برای جنین حقوقی (از جمله حق حیات) بالاتر از و یا مساوی با حقوق زنان در نظر گرفته می شود. یکی دیگر از نتایج عملی ناشی از به رسمیت شناختن حق حیات جنین قبل از تولد، نادیده گرفته شدن حق زنان در اتخاذ تصمیمات مستقل در ارتباط با بارداری و نیز وضعیت جسمانی خود و به عبارت دیگر، نقض حق زنان بر بدن است.

جرم سقط جنین از جمله جرائم مخصوص زنان می باشد. امروزه گریبانگیر تمامی کشورهای دنیا به خصوص کشورهای پرجمعیت شده است . بازتاب این معضل اجتماعی نیز تاثیر گذار بر دیدگاههای حقوقدانان و جرمشناسان بوده است . به دلیل اینکه دیگر قوانین راجع به سقط جنین ، با وجود مسائل جدید اعم از مسائل پزشکی و مسائل اجتماعی و اقتصادی و نظایر  آن با عرف و اخلاق عمومی جوامع مطابق نبوده و این مهم حقوقدانان رابرانگیخته تا درتنظیم قوانین ، مسائل و مشکلات را مد نظر قرار دهند که امروزه ما شاهد دگرگونی و تحول در قوانین راجع به سقط جنین به خصوص در کشورهای اروپایی   هستیم . باید گفت از طریق مجازات نمی توان درجهت جلوگیری یا کاهش این جرم اقدام موثری انجام داد ، چرا که این عمل، اکثرا با رضایت اولیائ قانونی جنین ، توسط پزشک و یا افراد دیگری بصورت کاملاً مخفیانه صورت می پذیرد، در نتیجه هیچگاه کشف نمی شود.

ادیان مختلف نیز سقط جنین را بجزدر موارد استثنائی ممنوع اعلام کردند . این اعتقادات مذهبی قوانین و مقررات را تحت تاثیر قرار داد و به همین دلیل قانونگذاران کشورهای مختلف سقط جنین را ممنوع و برای آن مجازات تعیین کردند. در آیین زرتشتی سقط جنین گناهی بس عظیم تلقی می شد و برای زنی که مبادرت به این عمل می کرد ، عقوبت سختی در نظر می گرفتند . دین مسیحیت ابتدا سقط جنین را بنحوی تعریف می کرد که شامل مواردی که هنوز روح در در نطفه دمیده نشده است نمی شد . سنت آگوستین معتقد دمیده شدن روح  و حرکت در پسرها چهل روز بعد از انعقاد نطفه و در دخترها هشتاد رو ز بعد ازانعقاد صورت می گرفت . اکثر فلاسفه یونان قدیم سقط جنین را در شرایطی مجاز می دانستند .   مثلا سقراط سقط را با میل مادر جایز می دانسته و ارسطو در صورتی که مادر اولاد زیادی آنرا تجویز می کرده است ، اما بقراط در قسم نامه معروفش از سقط جنین به عنوان عملی ناپسند یاد کرده و آنرا به دلیل صدماتی که به زنان وارد می کرد ، ممنوع اعلام کرده است .

در کشورهای توسعه یافته، سقط جنین در مواقعی که خود خواسته باشد، مطابق با قوانین علمی، از جمله امن‌ترین روش‌ها در پزشکی است. با این حال سقط جنین ناسالم (که توسط فرد، بدون آموزش مناسب و یا خارج از محیط‌های پزشکی انجام می‌شود) سالانه حدود ۷۰ هزار مرگ مادر و ۵ میلیون معلول، در سطح جهان به جا می‌گذارد. سالانه حدود ۴۲ میلیون سقط جنین انجام می‌شود که تخمین زده شده‌است که ۲۰ میلیون از آنها به شکلی ناسالم انجام شده‌است. چهل درصد زنان حامله جهان از داشتن امکانات درمانی و حق انتخاب برای سقط جنین محروم هستند. سقط جنین عمدی (خواسته) دارای سابقه تاریخی طولانی است و توسط روش‌های مختلفی چون سقط‌کننده‌های گیاهی، استفاده از ابزار تیز، آسیب جسمانی، و دیگر روش‌های سنتی انجام می‌شده است. علم پزشکی معاصر با بهره‌گیری از داروها و روش‌های جراحی، سقط جنین را راحت کرده‌است. قانونی بودن، همه‌گیر بودن، وضعیت فرهنگی، و وضعیت مذهبی در نوع نگاه به سقط جنین، تفاوت قابل ملاحظه‌ای ایجاد می‌کند. در بسیاری از نقاط جهان، بحث‌های جنجالی بر سرِ قانونی و اخلاقی بودن، سقط جنین وجود دارد. از آنجایی که دست‌رسی به آموزش و خدمات تنظیم خانواده برای پیشگیری از بارداری در سراسر جهان، در حال افزایش است، سقط جنین به طور گسترده‌ای در حال کاهش است.

۱-۲-تعریف سقط جنین:

مساله ی سقط جنین از مسایل مهم و مبتلا به همه ی کشورهاست وهریک به گونه ای درباره ی آن به بحث پرداخته اند. سقط جنین که معادل آن در عربی اجهاض، اسقاط، املاص می باشد در زبان انگلیسی معادل آن abortion – aborsement – feticide می باشد که عبارت است از: خاتمه دادن به دوران حاملگی، خواه از طریق سلب حیات از جنین در حالی که در رحم مادر بوده است، خواه از طریق اخراج آن قبل از موعد طبیعی به نحوی که قابل زیستن نباشد. در کتب حقوقی غالبا سقط جنین را،اخراج قبل از موعد جنین به نحوی که زنده یا قابل زیستن نباشد تعریف کرده اند، درحالی که در سقط جنین جنایی ملاک سقط جنین سلب حیات آن است، اخراج آن هرچند که جنین سلب حیات شده ممکن است قبل از موعد خارج شود .و صرف اخراج پیش از موعد جنین را نمی توان سقط جنین دانست، سقط  جنین اعم است از اینکه در اولین روزهای انعقاد نطفه باشد که هنوز شکل و صورتی ندارد یا در روزهای آخر بارداری که شکل یک انسان کامل به خود گرفته است .

سقط جنین اصولا جرمی است که مستقل از قتل مورد توجه قرار گرفته و هیچ یک از قوانین موضوعه ی جهان، سقط حمل را در موضوع قتل وارد نکرده، سقط عمدی را قتل عمدی جنین تلقی ننموده اند. که البته در این مورد اختلاف نظر وجود دارد و برخی از اساتید سقط جنین را از زمانی که روح در آن دمیده باشد زیر عنوان قتل بررسی کرده اند .

برخی نیز سقط حمل را اخراج حمل قبل از موعد طبیعی زایمان به نحوی که زنده یا قابل زیستن نباشد تعریف کرده اند.  در تعریفی دیگر   حاملگی قبل از قابلیت حیات یافتن جنین را سقط جنین می نامند .

از نظر حقوقدانان اسلامی باتوجه به متون فقهی، حیات جنینی دارای دو دوره ی متمایز از یکدیگر می باشد. به طوری که مرحله ی اول قبل از ولوج روح می باشد که در مدت آن اختلاف نظر وجود دارد و مرحله ی بعد از زمان و لوج روح در جنین شروع می گردد. دوره ی اول از زمان انعقاد نطفه در رحم زن، آغاز  وتا حلول روح از جنین ادامه می یابد. سقط حمل در این موجب پرداخت دیه است. دوره ی دوم از آغاز حلول روح در چنین و تا زمان تولد ادامه می یابد. در  تمیز و تفکیک این دو مرحله از یکدیگر نظرات مختلفی ابراز شده است. برخی طول مدت دوره ی اول را بیش از ۳ماه و گروهی ۴ماه و حدود۵ ماه گفته اند . امروزه در تشخیص مراحل مختلف جنین از نظر پزشکی قانون دوران حاملگی را به دو دوره تقسیم می کنند. دوره ی اول را تا چهار ماه ونیم از شروع حاملگی و دوره ی دوم را تا زمان وضع حمل می دانند که بیش تر علائم حاملگی در دوره ی اخیر ظاهر می گردد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سقط جنین و قاعده تزاحم و اضطرار و نظریات در مورد آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.