تحقیق سلامت روانی و رضایت جنسی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سلامت روانی و رضایت جنسی و نظریه های آن دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- رویکردهای نظری در سلامت روانی    ۵
۲-۱-۱- رویکرد روانکاوی    ۵
۲ -۱-۲ رویکرد زیست شناختی    ۶
۲-۱-۳-رویکرد روانی – اجتماعی    ۷
۲-۱-۳-رویکرد انسان گرایی    ۷
۲-۱-۴- رویکرد شناختی    ۸
۲-۱-۵- رویکرد رفتاری    ۹
۲-۱-۷- نظریه دو عاملی سلامت روانی    ۱۱
۲-۱-۸- نظریه بوم شناسی    ۱۴
۲-۱-۹-الگوی شخصی – فرهنگی و ساختاری    ۱۴
۲-۲ رویکردهای نظری در رضایت جنسی    ۱۵
۲-۲-۱- رویکرد بالینی و تشخیصی در بدکاری جنسی    ۱۶
۲-۲-۲ رویکرد زیستی در بدکاری جنسی    ۱۷
۲-۲-۳- نظریه راهبردهای جنسی    ۱۹
۲-۲-۴- رویکرد روان شناسی باروری در بدکاری جنسی    ۲۰
۲-۲-۵- نظریه استرس    ۲۲
۲-۲-۶- مدل زیستی –روانی واجتماعی بدکاری جنسی در ناباروری    ۲۳
۲-۲-۷- مدل تبادل بین فردی از رضایتمندی جنسی    ۲۴
۲-۳- پیشینه ی مطالعات خارجی سلامت روانی و رضایت جنسی در زنان نابارور    ۲۵
۲-۴- پیشینه ی مطالعات داخلی سلامت روانی و رضایت جنسی در زنان نابارور    ۲۸
فهرست منابع و مأخذ    ۳۰

منابع

محمدی، محمدرضا و خلج آبادی. فراهانی.فریده (۱۳۸۰). مشکلات عاطفی و روانی ناشی از ناباروری وراهکارهای مقابله با آن ها. فصلنامه باروری و ناباروری، ۳۹-۳۳٫

نجمی، بدرالدین؛ احمدی. سید سعید و قاسمی. غلامرضا (۱۳۸۰). ویژگی های روان شناختی زوج های نابارور مراجعه کننده  به مرکز باروری شهرستان اصفهان. فصلنامه باروری وناباروری، ۴۵-۴۰٫

خدارحیمی،  سیامک (۱۳۷۴). مفهوم سلامت روان شناختی. تهران، انتشارات جاودان.

خدارحیمی، سیامک؛ بیت مشعل. بلقیس (۱۳۸۰).  بهداشت روانی. انتشارات جهاد دانشگاهی فارس.

خسروی، زهره(۱۳۸۰).عوامل پیش بینی کننده سلامت روان در زوج های نابارور. فصلنامه باروی  و ناباروری، ۶۴-۵۶٫

ساراسون، اروین و باربارا. ساراسون (۱۹۸۸) .روان ‏شناسی مرضی. ترجمه بهمن  نجاریان  و  همکاران.  تهران، انتشارات رشد.

سرگلزایی، محمدرضا؛ محرری. فاطمه، ارشدی. حمیدرضا، جاویدی. کامران، کریمی. شاپور و فیاضی بردبار. محمدرضا (۱۳۸۰). اختلالات روانی جنسی وافسردگی درزنان نابارور مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری مشهد. فصلنامه باروری وناباروری، ۵۱-۴۶٫

نوربالا. احمدعلی؛ رمضان زاده. فاطمه، عابدی نیا. نسرین، شریفی، تقی زاده. محمدی مهدی و حق الهی. فدیه (۱۳۸۷). شیوع اختلالات روانپزشکی وتیپ های شخصیتی درزنان بارور و نابارور. فصلنامه باروری و ناباروری، ۳۶۰-۳۵۰٫

امیری، الهه (۱۳۹۰). نقش تفکرات معنوی و باورهای مذهبی در رضایت جنسی (پایان نامۀ کارشناسی ارشد، ۱۳۹۰، دانشگاه شیراز).

بهرامی، نسیم؛ ستارزاده.نیلوفر، رنجبر کوچک سرایی.فاطمه و قوجازاده. مرتضی/ (۱۳۸۶). بررسی ارتباط رضایت جنسی و افسردگی بین زوج های بارورونابارور. فصلنامه باروری و ناباروری، ۵۹-۵۲٫

 Rosset, C.M. (2008). Infertility and reproductive psychology. Papeles del Psicólogo, 29(2), 154-157.

Rothman, B. K. (1989). Recreating motherhood: Ideology and technology in a patriarchal society. New York: Norton.

Rush, J.A., First, M.B., and Blacker, D. (2008). Handbook of psychiatric measures. American Psychiatric Publication.

Sadler, A.G., and Syrop, C.H. (1998). The stress of infertility: Recommendations for assessment and intervention. Family Stress, 1-17.

Santona, A., and Zavattini, G.C. (2005). Partnering and parenting expectations in adoptive couples. Sexual and Relationship Therapy, 20, 309-322.

Scritchfield, S. A. (1995). The social construction of infertility: From private matter to social concern. In J. Best (Ed.), Images of issues: Typifying contemporary socialproblems (2nd ed., pp. 131-146). Hawthorne, NY: Aldine de Gruyter.

مقدمه

درواقع، ناباروری برسلامت وبهزیستی افراد تاثیر می گذارد و پیامدهای آن بستگی به زمان و مکان رخداد ناباروری دارد. قشربندی ناباروری[۱] به روش هایی گفته می شود که درآنجا تجربه ناباروری تحت تاثیر موضوعات اقتصادی، اجتماعی، سلامتی و بهداشت همگانی قرار می گیرد. این موضوعات شامل فقر، سوء تغذیه، چاقی، سیگارکشیدن، بیماری های جنسی مسری، شرایط موثر بر وضعیت سلامت عمومی، نادیده انگاری تولید مثل و فقدان دسترسی به درمان های پزشکی به دلایل فرهنگی، مذهبی و اجتماعی می باشد. بنابراین، ناباروری فقط یک مشکل پزشکی نیست بلکه یک وضعیت اجتماعی و عاطفی است. بنابراین، در ناباروری تاکید تنها بر بچه دارشدن نیست بلکه مسایلی چون اهداف اجتماعی (همانند پذیرفتن فرزندخوانده یا تربیت سایرکودکان متعلق به دیگران) واستقبال از مداخله های پزشکی مربوط به درمان ناباروری نیز دارای اهمیت است (برنز و کوینگتون، ۲۰۰۷، وسیمامن[۲]، ۲۰۱۱).

واقعیت این است که ناباروری یک مشکل فردی و اجتماعی است که علاوه بر تحمیل هزینه های اقتصادی گزاف، بنیان خانواده را تهدید می کند و تأثیرات روانی آن در طول سن و دوره های رشدی زوجین متفاوت است (محمدی و خلج آبادی فراهانی، ۱۳۸۰). به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی[۳] مشکل ناباروری را یک تهدید جدی برای بهداشت باروری قلمداد کرده است که آثار روانی،‌جنسی و ذهنی زیادی برای زنان نابارور دارد (به نقل از محمدی و خلج آبادی فراهانی، ۱۳۸۰). شواهد موجود نشان می دهد از هر ۶ نفر در سنین باروری یک مورد ناباروری دارد. به طوری که این مشکل در دو دهه گذشته افزایش چشمگیری یافته است (محمدی و خلج آبادی فراهانی، ۱۳۸۰). بنابراین، ناباروری یک بحران پیچیده است که پیامدهای روانی – عاطفی زیادی دارد و کمک برای حل این مسایل روان شناختی یک ضرورت علمی وآموزشی است (بهرامی، ستارزاده، رنجبر کوچک سرایی وقوجازاده،، ۱۳۸۹). از آن جا که ناباروری یک استرس نسبتا دایمی و دارای تأثیرات چندگانه می باشد، یکی از موضوعات مهم در حوزه بهداشت روانی است (تورن، ۲۰۰۹، دیکا و سارما ،۲۰۱۰). بنابراین، مطالعه و بررسی پیامدهای ناباروری بر سلامت روانی و رضایت جنسی یک ضرورت علمی است. چون تولید دانش بومی در این حوزه می تواند به ترویج راهکارهای علمی مفیدتری برای مقابله با سطح پریشانی روانی[۴] در زنان نابارور کمک نماید. همچنین چون مطالعات موجود به طور همزمان نقش دو متغیر سلامت روانی و رضایت جنسی را در ناباروری مطالعه نکرده اند، این مطالعه می تواند به تکمیل دانش موجود در این حوزه کمک نماید و زمینه را برای آموزش روان شناسان بالینی و سایر متخصصان بالینی در زمینه پیامدهای روانی و جنسی ناباروری در شرایط بالینی فراهم سازد. افزون براین، یافته های این مطالعه می تواند زمینه ساز مشارکت بهتر زنان نابارور در برنامه ها و فن آوری های نوین باروری باشد یا حداقل فرایند سازگاری آنان را با این پدیده در طول رشد بزرگسالی تسهیل نماید.

این نوشتار به بررسی نظریه های مربوط به سلامت روانی و رضایت جنسی می پردازد. سپس شواهد علمی مربوط به این نظریات و روابط بین مولفه های سلامت روانی و رضایت جنسی در زنان نابارور را بررسی می نماید.

۲-۱- رویکردهای نظری در سلامت روانی

انجمن ملی بهداشت روانی آمریکا[۵] ویژگی های افراد دارای سلامت روانی را در دو طبقه اساسی: (۱) احساس رضایت و آسودگی در مورد خود، و (۲) احساس رضایت درباره دیگران و توانایی انجام امور زندگی دسته بندی کرده است. از این دیدگاه، سازگاری فرایندی پیوسته است که نیاز به ساختن دارد. چون سازگاری یک رفتار همگن فردی است که سایر اعضای جامعه نیز می توانند نمودهای آن را در شخص بازشناسی کنند (پاتاک[۶]، ۱۹۹۰). بنابراین، سلامت روانی صرف فقدان اختلال یا بیماری روانی نیست بلکه شامل وجود عوامل مثبت مانند امیدواری، عزت نفس و شادکامی است (ریف و سینگر[۷]، ۱۹۹۸). بنابراین، سلامت روانی یک فرایند رشدی[۸] به شمار می آید که چگونگی پیدایش و تحول آن تحت تاثیر شرایط اجتماعی و فردی افراد در طی رشد می باشد.

۲-۱-۱- رویکرد روانکاوی

از دیدگاه روانکاوی[۹]، مشکلات انسان در گذشته ریشه دارند. تثبیت ها[۱۰] و نیروگذاری های روانی[۱۱] ناپخته در گذشته منجر به جستجوی الگوهای ارضا کننده لیبیدویی[۱۲] نامتناسب می­شوند. این الگوهای نامناسب نیز موجب محرومیت، اضطراب و یکدندگی فرد در آینده می­شوند و مانع کوشش او برای کسب رضایتمندی متناسب می­شوند. ضربه اولیه مانع هدایت و کنترل غرایز به شکل پخته و معقول می­شوند. من برتر[۱۳] سخت گیر هر گونه بیان غرایز را مهار می­کند و  فرد را تحت فشار قرار می­دهد تا بخش اعظم انرژی روانی خود را صرف نگهداری این مهارها کند. چنین افرادی انرژی اندکی را صرف پرداختن به واقعیت می­کنند. بنابراین، به نظر فروید سلامت روانی– شناختی یک ایده آل است نه یک هنجار آماری (خدارحیمی، ۱۳۷۴). به عقیده فروید ویژگی­های خاصی برای سلامت روان شناختی ضرورت دارد. نخستین ویژگی خودآگاهی است. به نظر فروید، خودآگاهی برای سلامت روان شناختی کفایت کننده نیست. به عقیده وی، انسان متعارف کسی است که مراحل رشد روان جنسی را با موفقیت گذرانیده باشد و در هیچ یک از مراحل بیش از حد تثبیت نشده باشد. فروید در حیطه روان شناسی نامتعارف افراد را به دو گروه روان نژند[۱۴] و روان پریش[۱۵] تقسیم کرد و هسته مرکزی بیماری روانی را اضطراب[۱۶]
می­داند. به عقیده فروید نوع مکانیزم­های دفاعی[۱۷] مورد استفاده افراد سالم، روان نژند و روان پریش متفاوت است (خدارحیمی،۱۳۷۴ ، دوراند و بارلو[۱۸]، ۲۰۱۰ ).

[۱]  Infertility stratification

[۲]  Wischmann

[۳]  World Health Organization (WHO)

[۴]  Psychic distress

[۵]  American Mental Health National Association (AMHA)

[۶]  Pathak

[۷]  Ryff and Singer

[۸]  Developmental

۱  Psychoanalysis

[۱۰]  Fixations

[۱۱]  Cathaxis

[۱۲]  Libido

[۱۳]  Superego

[۱۴]  Neurosis

[۱۵]  Psychosis

[۱۶]  Anxiety

[۱۷]  Defense mechanisms

[۱۸]  Durand and Barlow

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کیفیت زندگی و پدیده بی سرپرستی و سلامت روانی و نظریه های آن
  • تحقیق سلامت روانی و اختلالات روانی و خلقی و افسردگی و نظریه‌های روان شناختی در مورد افسردگی
  • تحقیق سلامت روانی و اختلالات روانی و نظریه‌های روان شناختی در مورد افسردگی
  • تحقیق ابعاد و اهمیت مهارت های زندگی و اهداف آموزش مهارت های زندگی و دیدگاههای مختلف در مورد سلامت روانی
  • تحقیق نظریات مرتبط با سلامت روانی و عوامل موثر در تامین سلامت روان و خودکارآمدی و منابع باورهای خود کارآمدی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.