تحقیق سوءمصرف مواد و مشکلات آن و باورهای ارتباطی ناکارآمد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سوءمصرف مواد و مشکلات آن و باورهای ارتباطی ناکارآمد دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۲-۱- مروری بر تاریخچهی سوءمصرف مواد    ۸
۲-۲- تعاریف و مفاهیم اعتیاد    ۹
۲-۳- انواع مواد مخدر و اثرات جسمی و روانی آنها    ۱۳
۲-۴- روشهای مصرف مواد اعتیادآور    ۱۴
۲-۵- مشکلات ناشی از اعتیاد به مواد مخدر    ۱۴
۲-۵-۱- مشکلات جسمی    ۱۴
۲-۵-۲- مشکلات روانی    ۱۵
۲-۵-۳- مشکلات اجتماعی    ۱۵
۲-۶- سوابق روانی و صفات خلقی معتادان    ۱۶
۲-۷- اشکال درمان سوءمصرف مواد    ۱۷
۲-۷-۱- روشهای دارویی    ۱۷
۲-۷-۲- روشهای غیردارویی    ۱۸
۲-۸- درمان دارویی اعتیاد به مواد مخدر    ۱۸
۲-۸-۱- سمزدایی    ۱۹
۲-۸-۲- درمان نگهدارنده    ۲۱
۲-۹- باورهای ارتباطی ناکارآمد    ۲۸
۲-۱۰- پیشینه نظری    ۳۲
۲-۱۰-۱- عوامل مؤثر بر سازگاری و ناسازگاری زناشویی    ۳۸
۲-۱۰-۲- نظریه مبادله در خصوص کیفیت رابطه    ۳۹
۲-۱۰-۳- پیشآیندها و سبکهای ارتباط زناشویی نگهدارنده اعتیاد    ۴۱
۲-۱۱- پیشینه پژوهشی    ۴۳
منابع    ۴۸

منابع

حجتی، حمید، آلوستانی، سودابه، آخوندزاده، گلبهار، حیدری، بهروز، شریف­نیا، سید حمید. (۲۰۱۰). بررسی بهداشت روانی و ارتباط آن با کیفیت زندگی در معتادین. مجله علوم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. ۱۸(۳): ۲۰۷-۲۱۴٫

فرجاد، حسین، بهروش، هما، وجدی، زهره. (۱۳۸۲). اعتیاد و شیوه­های درمان آن برای خانواده. تهران: مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضائیه.

فروتن، کاظم، میلانی، مریم (۱۳۸۷). بررسی شیوع اختلالات جنسی در متقاضیان طلاق مراجعه­کننده به مجتمع قضایی خانواده، دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، سال ۱۶، شماره ۸۷: ۳۹-۴۵٫

فرهادی نسب، عبدالله، مانی کاشانی، خسرو. (۱۳۸۷). بررسی تاثیر درمان جایگزین با متادون بر افسردگی بعد از ترک در معتادان شهر همدان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. ۱۶(۲):۱-۲٫

قمری، محمد. (۱۳۹۰). مقایسه ابعاد عملکرد خانواده و کیفیت زندگی و رابطه این متغیرها در بین افراد معتاد و غیر معتاد. فصلنامه اعتیادپژوهی سوءمصرف مواد. ۵(۱۸): ۵۵-۶۸٫

کاپلان، هارولد، بنیامین، سادوک. (۱۳۷۹). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری- روانپزشکی بالینی. ترجمه نصرت­اله پورافکاری، جلد سوم، تهران: انتشارات شهرآب.

کاپلان، هارولد، سادوک، بنجامین. (۲۰۰۳). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/ روانپزشکی (ویراست نهم). ترجمه حسن رفیعی، فرزین رضاعی. تهران، انتشارات ارجمند: ۲۵۴

لیندزی، اسی. جی. ئی. و پاول، جی. ئی. (۱۳۷۷). اصول روان­شناسی بالینی بزرگسالان. جلد اول، ترجمه هامایاک آوادین یانس و محمدرضا نیکخو، چاپ اول، تهران: انتشارات بیکران.

مشک­بید حقیقی، ملک­تاج، شمس مفرحه، زهرا، ولی­مجد تیموری، میرمحمد، حسینی، فاطمه. (۱۳۸۲). تأثیر مشاوره زناشویی بر رضایت جنسی زوجین. فصلنامه پرستاری ایران. ۱۶(۳۳): ۱۵-۲۰٫

 Shafiei M, Rahgozar A, Rahgozar, M (2004). The Effect of Education on Attitude and Knowledge, Practice of Family Addicts. Journal of Addiction, 3: 35-39.

Shamlou S. (2002). Mental Health. Tehran: Roshd. [Persian]

Siegel, Jl. (1998). Criminology, Wadsworth: Belmont.

Sinha, P., Mukerjec, N. (1990). Marital Adjustment Space Orientation. Journal of Social Psycholog, 130(5): 633-639.

Spanier, GB. (1976).  Measuring Dyadic Adjustment: New Scales for Assessing The Quality of Marriage And Similar Dyads. Journal of Marriage and Family, 38:15-38.

Spotten, A. (1996). Divorce its’ causes and consequences in Hindu society. Journal of Sex and Marital Therapy.24 (3), 154- 158.

Wolf, H. J. (2005). Sexuality and Ecospirituality, The Encyclopedia of Religion and Nature. Thoemmes Press.

Witting, A.F. (1976). Introduction to Psychology. Mc Grow Book Company.

Ellis, A. (1978). Family Therapy: A Phenomenological and Active Directive Approach. Journal of Marriage and Family Counseling, 4, 43-50.

۱-۱- مقدمه

مصرف مواد مخدر از خطرناک­ترین پدیده­های جوامع انسانی در عصر حاضر به شمار می­رود. امروزه وسعت اعتیاد در جهان چنان گسترش یافته است که به شکل یک بیماری مزمن و اجتماعی درآمده و باعث به خطر افتادن امنیت اجتماعی شده است. در سراسر جهان تعداد مصرف­کنندگان مواد مخدر به ۱۹۰ میلیون نفر می­رسد و آمار رسمی، تعداد معتادان کشور را ۲/۱ تا ۲ میلیون نفر ذکر می­کند که میانگین سنی این افراد ۱۸ سال می­باشد و این درحالی است که ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور با مشکل اعتیاد خود یا اطرافیان مواجه هستند (شفیعی و رهگذر و رهگذر، ۲۰۰۴؛ ضیاءالدین و زارع­زاده و حشمتی، ۲۰۰۶).

در ایران و در طی چند دهه گذشته، اعتیاد رشد سالانه ۸ درصدی داشته است (مرکز مطالعات ملی اعتیاد، ۲۰۰۱؛ به نقل از نریمانی، حبیبی و رجبی، ۱۳۹۰). از آنجاییکه یکی از عمده­ترین و مطرح­ترین مشکلات نسل جوان اعتیاد و مسائل جانبی آن است این موضوع امروزه در کشور ما اهمیت زیادی پیدا می­کند. چرا که بدنبال اعتیاد جنبه­های مختلف شخصیت و نیروی لازم برای داشتن زندگی سالم تحلیل می­رود و منجر به خروج جوانان از صحنه­های فعال زندگی فردی و اجتماعی می­شود.

اعتیاد[۱] یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات جوامع بشری از دیرباز تاکنون بوده است که از جنبه­های مختلف رفتاری، اجتماعی، اقتصادی بر زندگی افراد تأثیر منفی می­گذارد و مهم­تر از همه با تأثیر بر ابعاد مختلف سلامت جسمی، مشکلات فراوانی را برای فرد، خانواده و جامعه به وجود می­آورد. کمتر پدیده­ای را می­توان یافت که همانند اعتیاد به طریقی خاموش و تدریجی، تخریبی چنین شگرف بر حیات یک جامعه داشته باشد. همواره محققان در پی کشف تأثیر مصرف موادی چون سیگار، هروئین، الکل، حشیش و … بر ابعاد مختلف سلامتی انسان بوده­اند.

مصرف مواد مخدر سابقه­ای طولانی دارد و از زمان باستان به اشکال خاص و تحت دلایل گوناگون وجود داشته است. اما «اعتیاد به مواد مخدر» به مثابه وضعیتی خاص، پدیده نسبتاً جدیدی است که از اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی شناخته شده است (لوین[۲]، ۱۹۷۹).

سوءمصرف مواد[۳] و اعتیاد –که به حق در میان مردم به بلای خانمان­سوز شهرت یافته است- پدیده­ای است که ماحصل تعامل عوامل متعدد می­باشد. تمامی صاحب­نظران و متخصصان حوزه اعتیاد بر این امر اتفاق نظر دارند که سوءمصرف مواد را نمی­توان صرفاً مشکلی جسمانی، روانی یا اجتماعی دانست و پیدایش آن را بایستی نتیجه تعامل چندین مشکل دانست (مؤسسه ملی سوء مصرف مواد[۴]، ۲۰۰۷؛ به نقل از اکبری زردخانه و جوادی، ۱۳۸۸). یکی از مفاهیم روانی- اجتماعی که در بروز اعتیاد باید به آن توجه داشت، نهادها و شبکه روابط متقابل فرد معتاد است. از مهم­ترین نهادها در پدیده اعتیاد، خانواده است (اکبری زردخانه و جوادی، ۱۳۸۸).

فیلسوفان و محققین اجتماعی معتقدند که جامعه متشکل از خانواده­ها است. بر اساس قدیمی­ترین نوشته­های اخلاقی، جامعه هنگامی نیروی خود را از دست می­دهد که افراد به وظایف خانوادگی خویش عمل نکنند (فتحی، ثابتی و بهروزنیا، ۱۳۸۹).

یکی از مهمترین عوامل در سوءمصرف و همچنین پرهیز از مواد مخدر، خانواده و نحوه عملکرد آن می­باشد. پژوهش­ها نشان داده­اند که مشکلات در عملکرد خانواده با رفتار ضد اجتماعی، پرخاشگری و اعتیاد ارتباط دارد. در مجموع، رابطه بین اختلال در عملکرد خانواده و اعتیاد معنادار است (قمری، ۱۳۹۰). بسیاری از تعارضات خانوادگی موجب روی آوردن به مصرف مواد و به صورت متقابل مصرف مواد موجب دامن زدن به آن­ها می­شود. از جمله می­توان به مشکلات و اختلال­ها در برقراری رابطه جنسی با همسر اشاره کرد که پژوهش­های پیشین اهمیت این بعد از روابط خانواده و تأثیر آن بر افزایش تعارضات و کاهش سازگاری زناشویی[۵] را نشان داده­اند.

همچنین می­توان برای مسائل و مشکلات جنسی و زناشویی اثری متقابل بر روی پدیده­ی اعتیاد درنظر گرفت به طوری­­که دلایل گوناگونی برای گرایش به مصرف مواد ذکر شده است: برخی از افراد در پی پذیرفته شدن در جامعه هستند و بعضی دیگر بدین وسیله سعی می­کنند خود را رشدیافته­تر نشان دهند (جسور[۶]، ۱۹۸۴). پژوهش­های پیشین از جمله زینالی، وحدت و حامدنیا (۱۳۸۶) در بررسی زمینه­های روی آوردن به مواد مخدر دلایل مختلفی مانند ناراحتی عصبی و روانی، دردهای جسمی، مشکلات جنسی و … را دروازه­های ورود به مواد مخدر معرفی می­کنند. همچنین تحقیقات نشان می­دهد که طردشدگی و فقدان رابطه گرم و عاطفی در بین خانواده­های معتادین بسیار بالاست (املکام و هیرس[۷]، ۱۹۸۸). دفتر مطالعات و پژوهش­های ستاد مبارزه با مواد مخدر (۱۳۷۹) در بررسی مشخصات دموگرافیک معتادان، احساس عدم کفایت و ناتوانی، جدایی و طرد شدن را جزء مهمترین علل گرایش به مصرف مواد مخدر معرفی کرده است.

۲-۱- مروری بر تاریخچه­ ی سوءمصرف مواد

بر اساس مطالعه­ی مرکز تحقیقات ملی در زمینه سوءمصرف مواد (NIDA)، در حدود ۳۷% افراد یک بار یا بیشتر در طول عمر خود مواد غیرقانونی مصرف کرده­اند. بیش از ۱۵% جمعیت بالای ۱۸ سال آمریکا مشکلات جدی درمورد مصرف پیدا کرده­اند (کامکار، ۱۳۸۲). بعضی از تأثیرات مواد مواد مستقیم و برخی از آنان غیرمستقیم هستند. برای مثال احتمال بروز مشکلات روانی و جسمی در افرادی که والدین معتاد دارند بیشتر است (همان منبع). مصرف مواد همواره با پیامدهای زیادی از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، مغزی، روانشناختی و مسائل بین فردی از جمله فعالیت جنسی همراه است، به طوریکه یکی از دسته­بندی­های عمده راهنمای تشخیصی و درمانی اختلالات روانی (DSM-IV-TR) تحت عنوان اختلالات وابسته به مواد است. همچنین در دسته­بندی اختلالات جنسی، طبقه­ای از آن به کژکاری جنسی ناشی از مواد اختصاص دارد (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳). انجمن روانپزشکی آمریکا[۱] (۱۹۹۴) در DSM (ویراست چهارم)، اعتیاد به مواد مخدر یا سوءمصرف مواد را چنین تعریف می­نماید؛ الگوی ناسازگارانه­ی مصرف مواد که به تحلیل یا ناراحتی­ای منجر شود که از لحاظ بالینی اهمیت دارد (کالات[۲]، ۲۰۰۷).

[۱]– American Psychiatric Association

[۲] – Kalat

[۱]– Addiction

[۲]– Levine

[۳]– Drug Abuse

[۴]– National Institute of Drug Abuse

[۵]– Marital Satisfaction

[۶]-Jessor

[۷]-Emmelkamp, PM &Heeres, H.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سوء مصرف مواد و نظریه های آن و تفکر انتقادی و مهارتها و ضرورت و اهمیت آن
  • تحقیق آشنایی با مواد روانگردان و مخدر و بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی
  • تحقیق مواد مخدر در جهان و تحولات تقنینی آن در ایران و رویکردهای جامعه شناختی نسبت به جرم و تاثیر عوامل بر ارتکاب جرم
  • تحقیق مفاهیم اعتیاد و مواد مخدر و درمان و راهها و شیوه های کاربردی درمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.