تحقیق سوء مصرف مواد و نظریه های آن و تفکر انتقادی و مهارتها و ضرورت و اهمیت آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سوء مصرف مواد و نظریه های آن و  تفکر انتقادی و مهارتها و ضرورت و اهمیت آن دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
تاریخچه مواد مخدر    ۷
تعاریف    ۸
داروهای روان گردان    ۸
وابستگی به دارو    ۸
سوءمصرف مواد    ۹
دارو های روان گردان    ۹
داروهای مخدر یا افیونی    ۹
داروهای آرام بخش    ۹
داروهای محرک    ۱۰
داروهای توهم زا    ۱۰
عوامل موثر بر گرایش نسل جوان به مواد روان گردان    ۱۰
نظریه های مربوط به سوء مصرف مواد    ۱۱
سن آغاز و شیوع مصرف مواد مخدر    ۱۶
رویکرد های پیشگیری    ۱۶
روی آورد اطلاع رسانی (افزایش اطلاعات )    ۱۶
روی آورد آموزش عاطفی    ۱۷
روی آورد جانشین    ۱۸
روی آورد نفوذ اجتماعی    ۱۸
روی آورد یکپارچه نفوذ اجتماعی- افزایش توانایی    ۲۰
ضرورت بررسی پدیده اعتیاد در زنان    ۲۱
تعریف نگرش    ۲۲
مولفه های نگرش    ۲۳
عاطفی    ۲۳
رابطه نگرش و رفتار    ۲۴
شکل گیری و تغییر نگرش    ۲۵
الگوهای تغییر نگرش    ۲۵
راهبردهای شکل گیری و تغییر نگرش در فرهنگ اسلامی :    ۲۷
تفکر    ۲۷
مهارت های محوری تفکر    ۲۸
ابعاد تفکر    ۳۰
تفکر انتقادی    ۳۲
ضرورت و اهمیت تفکر انتقادی    ۳۴
مهارت های تفکر انتقادی    ۳۵
تمایلات تفکر انتقادی    ۳۶
ویژگی های متفکران انتقادی    ۳۷
فرایند ۵ مرحله ای تبدیل شدن به یک متفکر منتقد :    ۳۷
تفکر انتقادی در اسلام    ۳۸
موانع تفکر انتقادی در قران    ۴۰
پایبندی به اندیشه های کهنه    ۴۰
کافی نبودن مدرک    ۴۰
طرفداری انفعالی و عاطفی    ۴۰
راهبرد های مناسب برای رشد و گسترش تفکر دانش آموز    ۴۱
پژوهش های انجام شده در داخل کشور    ۴۲
پژوهش های انجام شده در خارج از کشور    ۴۴
منابع    ۴۸

منابع

– قرآن کریم، ترجمه آیت الله مشکینی، ۱۳۸۴ قم: انتشارات الهادی

– نهج البلاغه. (ترجمه علی شیروانی، ۱۳۸۸).قم: انتشارات نسیم حیات.

– نجاتی، محمد عثمان. (۱۹۸۴). قرآن و روانشناسی. (چاپ هشتم ). (ترجمه عباس عرب،۱۳۸۸). مشهد: بنیاد انتشارات آستان قدس رضوی.

– مطهری، مرتضی. (۱۳۸۷). آینده انقلاب اسلامی ایران. (چاپ ۲۸).قم: انتشارات صدرا.

– مکتبی فرد،لیلا،.(۱۳۸۹ ).انواع تفکر و ارتباط آنها با تاکید بر تفکر انتقادی.نشریه فرهنگ،۶۹، ۳۷۲-۳۵۹٫٫

– میر احمدی زاده، علی رضاونقشواریان، مجتبی، وپارساپور، رکسانا. (۱۳۸۹).، تاثیر آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد بر آگاهی و نگرش سربازان. نشریه طب نظامی ،۱،۵-۱٫

– میرزا بیگی ،محمد علی، و  محمدی،انوشیروان، علی،و لواسانی،غلامعلی.(۱۳۸۹).تاثیر آموزش مدل تفکر انتقادی                                                   ریچارد پل بر تفکر انتقادی دانش آموزان .مجله ی روانشناسی و علوم تربیتی،(۱)و ۴۰،۸۵-۷۱٫

– نوشادی، ناصر، و خادمی، محسن. (۱۳۸۹). بررسی و سنجش میزان اندیشه انتقادی دانشجویان و مدرسان رشته ی مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران.فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری،۴ و۳ ، ۱۷۰-۱۴۱ .                                           – رمضانی ،اعظم، و پارسا، عبدالله، وصفایی مقدم، مسعود. (۱۳۹۰) .آیا برنامه های درسی آموزش عالی توانسته است مهارت تفکر انتفادی دانشجویان را رشد دهد؟ .فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی،۴و۳،  ۱۰۰-۷۷٫

– ویتن، وین. (۲۰۰۲ ).ر وانشناسی عمومی .(ویرایش پنجم ). (ترجمه یحیی سید محمدی ،۱۳۸۶ ). تهران:  نشر روان

– هنری ماسن، پاول،و کیگان، جروم، و هوستون، آلتا کارول، وکانجر، جان جین. (۱۹۹۰). رشد و شخصیت کودک. (ویرایش هفتم ). (ترجمه مهشید یاسایی ،۱۳۸۶).  تهران: نشر مرکز، چاپ دهم.

Hussaini,A.E.Nicholson,I.M.,Shera,D.,Stetteler,n.,Kinsmans,S.(2011).  Adolescent  obesity  as  a  Risk  Factor  for  High-Level  Nicotine  Addiction  in  Yong  Women.Jiurnal  of  Adolescent  Health,49,511-517.

Lhpman, M. (1988). Critical thinking –what  can  it  be? Educational  Leadership, 46 (1).38-46.

Paul. R, and  Elder, L. (2008). The  miniature Gide  to  critical  thinking;concepts   & tools . published  by  the  Fundation  for  critical thinking.1-22.

Buhler, A. Schroder,E.,Silbereisen, R. (2008). The  role  of  life  skils  promotion  in    substance  abuse  prevention: A  mediation  analysis. 621-632.

Chan,N.M., Ho,I.T.,Ku,k .y.(2011). Epistemic  beliefs  and  critical  thinking  of Chinese  student . learning  and  individual  differences , 21,67-77.

مقدمه

سوءمصرف مواد مخدر ریشه تاریخی، پیچیده و طولانی دارد. ولی در مسیر تاریخی خود چه در ایران و چه در جهان هیچ گاه به این فراوانی، شدت و عمق نداشته است.به همین دلیل نیازمند تدابیر جهانی و منطقه ای ویژه ای است (خلیلی،۱۳۸۸).

موضوع سوءمصرف مواد به عنوان یک مشکل اساسی در سطح ملی و بین المللی توجه بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی را به خود جلب کرده است. صرف نظر از پیامد های منفی اقتصادی این مشکل، معمولا” سوءمصرف مواد با بسیاری از مشکلات اجتماعی و در نهایت اختلالات روانی ارتباط می یابد (بهرامی،۱۳۸۸ ).

چون مواد مخدر امروزه در میان جوانان در مقیاس وسیعی گسترش یافته و از طرفی مصرف گروهی و تنوع طلبی یعنی استفاده از چند ماده مخدر توام با هم در یک زمان رواج یافته، ابعاد مخرب آن روشن تر می شود. با همه گیر شدن این بیماری، مصرف مواد مخدر از انحصار برخی از طبقات بیرون آمده و بلکه طبقات اجتماعی را شامل می شود و بخصوص جوان شدن گروه معتادان، خاص زمان حاضر است. لذا تسری به همه قشر ها ، جوانی گروه معتادان، مخفی بودن پدیده اعتیاد، دشواری درمان معتادان، رونق گرفتن مواد مخدر خطر ناک تر،شکست کنترل و مبارزه با مواد مخدر، گسترش اعتیاد در میان زنان، زیاد شدن گرایش افراد تحصیل کرده به استعمال مواد مخدر و غیره ابعاد مخرب آن را روشن تر می نماید.گر چه تاکنون سازمان های مختلف و در نقاط مختلف جهان بیش از هر بیماری دیگر برای مبارزه با اعتیاد و از بین بردن آن کوشش نموده اند اما باز هم اعتیاد روز به روز گسترده تر می شود (شاکرمی، ۱۳۸۶).

اعتیاد یک بیماری جدی و خطر ناک است که می تواند موجب از بین رفتن مسیر زندگی، هم بستگی خانوادگی، سلامتی و دارایی و روابط شود. الکل و مصرف مواد نه فقط موجب بیماری های قابل پیشگیری و مرگ زود رس می شود؛ بلکه مهم تر این که خانه و خانواده ها تباه می شوند (انجمن روانپزشکی آمریکا، [۱]۱۹۹۹).

از آنجایی که جامعه ما جوان است (۱ میلیون نفر زیر ۱۵ سال و ۳۶ میلیون نفر زیر ۲۵ سال )که از این تعداد نزدیک به ۱۵ میلیون دانش آموز در دوره های مختلف آموزشی به تحصیل اشتغال دارند، بنا براین با به کار بستن روش های گوناگون پیشگیری می توان این حجم عظیم نیروی آینده ساز را در امان نگاه داشت (مرکز آمار ایران،۱۳۸۶).

تجربه مواد مخدر در سنین پایین تر (برای مثال کمتر از ۱۵ سالگی )خطر اعتیاد را در سنین یالاتر افزایش می دهد. با این توصیف، اجرای برنامه های پیشگیرانه، نه فقط میزان مرگ و میر را کاهش می دهد، می تواند  به بسته شدن ورودی های اعتیاد منجر گرددو با کاهش تقاضا و تمایل برای استفاده از مواد، احتمال استفاده از این مواد را به تاخیر انداخته یا شدیدا” کاهش دهد (بوتوین[۲]،۱۹۹۳).

با توجه به اینکه  در سال ۲۰۰۸، ۶/۷ درصد نوجوانان بین ۱۲ و ۱۷ در ایالات متحده ویژگی های سوءمصرف مواد یا اختلال وابستگی را داشتند(اداره سلامت روانی[۳] و سوءمصرف مواد،۲۰۰۹؛ به نقل از ویی، هچمن، گای، ویکز[۴]،۲۰۱۱).

و در ایران اخیرا ستاد مبارزه با مواد مخدر، سن آغاز مصرف مواد مخدر را بین ۱۲ و ۱۵ سالگی اعلام کرده است (بهرامی،۱۳۸۸ ). همچنین  بر اساس اطلاعات بنیاد کرون در سال ۱۹۹۹ تعداد دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان در اعتیاد هروئین،افزایش یافته است (صفری،۱۳۸۳ ).

افزایش استفاده از مواد مخدر در بین دختران و زنان،به علت جایگاه ویژه ونقش  خطیری که در محیط خانواده دارند،تاثیر بسیار مخربی بر خانواده خواهد داشت و به تبع آن جامعه نیز در گیر مشکلات عدیده خواهد شد،از این رو تحقیق و پژوهش در رابطه با زنان و دختران و وضعیت آنان بسیار پر اهمیت می باشد.

با توجه به پژوهش های انجام شده ،یکی از متغیرهایی که که در مصرف مواد مخدر نقش مهمی داردنحوه نگرش نسبت به مواد است .به عقیده فیش بین[۵] (۱۹۶۷)، مصرف مواد مخدر تحت تاثیر نگرشی  است که نوجوانان به مواد دارند. شکل گیری نگرش مثبت یا منفی ناشی از ترکیب دانش، اطلاعات، باورها وعواطف نوجوانان درباره مواد مخدراز یک سو و میزان ارزشمندی است که برای آنها قائل  هستند .

تاریخچه مواد مخدر

سابقه آشنایی بشر با مواد مخدر به زمان تشکیل اولین تمدن ها بر روی کره زمین باز می گردد. همر[۱] نخستین کسی است که در نوشته های خود به گل خشخاش اشاره کرده است. سومریان در حدود یازده هزار قبل نه تنها افیون را می شناختند واستعمال می کردند بلکه به گیاه خشخاش، نام گیاه شادی آور داده بودند (پایگاه بسیج ،۱۳۸۶ ).

هندوها هنوز هم در برخی جشن های مذهبی خود از مواد مستی آور استفاده می کنند، امپراتوری مغول ها نیز از معجون بعضی مواد اعتیاد آور به عنوان منبع نیرو و قدرت استفاده می کردند (اعظم [۲]،۱۹۸۴؛ به نقل از مرمزی ،۱۳۸۹).

در طی جنگ داخلی آمریکا، مرفین آزادانه میان سربازان توزیع می شد، توشه سربازان زخمی برگشته از جنگ، مرفین و سرنگ و ترزیق زیر جلدی است (جونز[۳] ،۱۹۹۹ ؛احمد وند ،۱۳۸۶  ).

درباره ورود تریاک به ایران نقل قول های متفاوتی وجود دارد. به نظر عده ای تریاک را عربها به ایران وارد کردند .برخی محققان مدعی اند که ، در حمله مغول به ایران، سربازان مغولی افیون را وارد ایران کردند و عده ای نیز ورود تریاک را تحفه نادر شاه  از هند می دانند (همان منبع ).

هروئین[۴] در ایران از سال ۱۳۳۵ رواج پیدا کرد و علیرغم قوانین زیادی مانند مجازات مرتکبین قاچاق تریاک و هروئین، قانون منع کشت خشخاش، قانون کشت محدود خشخاش و تصویب نامه های مختلف همچنان خرید و فروش آن در گوشه و کنار ایران به خصوص تهران به چشم می خورد طبق آمار انستیتوی روانپزشکی ایران در حدود ۵۵ درصد معتادان ایران در استان های سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان و کرمانشاه هستند (میلانی فرد ،۱۳۸۲  ).

تعاریف

داروهای روان گردان

داروهایی هستند که روی دستگاه عصبی تاثیر می گذارندو هشیاری را تغییر می دهند، ادراکات را جرح و تعدیل کرده و خلق را عوض می کنند (سانتراک،ترجمه فیروز بخت ،۱۳۸۵).

وابستگی به دارو

عبارت از مجموعه ای از علائم و نشانگان بالینی است که به دنبال مصرف مواد در حالات رفتاری، شناختی و فیزیولوژی ظاهر می شود. فرد وابسته به مواد علیرغم تجربه مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد قادر به قطع مصرف نیست و به طور اجباری و وسواس گونه ای به مصرف آن ادامه می دهد. بر اساس ملاک های تشخیصی IV-DSM  ترجمه (پور افکاری،۱۳۸۸  )، برای اینکه فرد را بیمار وابسته به مواد بدانیم لازم است حداقل ۱۲ ماه الگوی مستمر مصرف مواد را داشته باشد.

۱-Homer

۲- Azam,N

۳- Jonnes,J

۴-Heroin

۱-American Psychiatric Association

۱-Botvin,G

۲-mental  health

۳-Wei,C., Heckman,B.D., Gay,J & Weeks,J

۴-Fishbin,M

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سوءمصرف مواد و مشکلات آن و باورهای ارتباطی ناکارآمد
  • تحقیق آشنایی با مواد روانگردان و مخدر و بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی
  • تحقیق مواد مخدر در جهان و تحولات تقنینی آن در ایران و رویکردهای جامعه شناختی نسبت به جرم و تاثیر عوامل بر ارتکاب جرم
  • تحقیق مفاهیم اعتیاد و مواد مخدر و درمان و راهها و شیوه های کاربردی درمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.