تحقیق سیستم های اطلاعاتی و قابلیت های سازمانی و مزیتهای رقابتی ، مفاهیم و طبقه بندی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیستم های اطلاعاتی و قابلیت های سازمانی و مزیتهای رقابتی ، مفاهیم و طبقه بندی آن دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۵
۲-۲٫ سیستمهای اطلاعاتی    ۷
۲-۲-۱٫ مفهوم داده، اطلاعات، دانش    ۹
۲-۲-۲٫ ویژگیهای اطلاعات    ۱۲
۲-۲-۳٫ دلایل برپا نمودن نظامهای اطلاعاتی در سازمان    ۱۳
۲-۲-۴٫ سیستم    ۱۴
۲-۲-۵٫ چرخه حیات سیستم    ۱۵
۲-۲-۶٫ مزایای حاصل از بهکارگیری سیستمهای اطلاعاتی در سطح سازمان    ۱۶
۲-۲-۷٫ طبقه بندی سیستمهای اطلاعاتی    ۱۹
۲-۲-۷-۱٫ سیستمهای اطلاعاتی مدیریت    ۲۰
۲-۲-۷-۲٫ سیستمهای اطلاعاتی پردازش عملیات    ۲۱
۲-۲-۷-۳٫ سیستمهای اطلاعاتی تصمیم یار    ۲۲
۲-۲-۷-۴٫ سیستمهای اطلاعاتی پشتیبان مدیریت عالی    ۲۳
۲-۲-۷-۵٫ سیستمهای اطلاعاتی پشتیبانی گروه کار    ۲۴
۲-۲-۷-۶٫ سیستمهای اطلاعاتی خبره    ۲۴
۲-۲-۸٫ ویژگیهای سیستم اطلاعاتی اثربخش    ۲۵
۲-۳٫ قابلیتهای سازمانی    ۲۶
۲-۳-۱٫ مزیت رقابتی    ۲۶
۲-۳-۱-۱٫ انواع مزیتهای رقابتی    ۲۸
۲-۳-۱-۲٫ مزیتهای رقابتی در قلمروهای انسانی، سازمانی و محیطی    ۳۱
۲-۳-۱-۳٫ نگرشهای موجود به منشاء مزیتهای رقابتی    ۳۳
۲-۳-۲٫ چیستی قابلیت های سازمانی    ۳۴
۲-۳-۲-۱٫ تعریف قابلیتهای سازمانی    ۳۴
۲-۳-۲-۲٫ جانمایی سیستمهای اطلاعاتی در قابلیتهای سازمانی    ۳۷
۲-۳-۲-۲-۱٫ پشتیبانی سیستمهای اطلاعاتی از قابلیتهای مبتنی بر داده    ۳۹
۲-۳-۲-۲-۱٫ پشتیبانی سیستمهای اطلاعاتی از قابلیتهای مبتنی بر فرآیند    ۳۹
۲-۳-۲-۲-۱٫ پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی از قابلیتهای مبتنی بر ستاده    ۴۰
۲-۴٫ پیشینه پژوهش    ۴۱
۲-۴-۱٫ پیشینه خارجی    ۴۱
۲-۴-۲٫ پیشینه داخلی    ۴۳
منابع    ۴۶

منابع

مهری، علی (۱۳۸۲)، مزیت رقابتی پایدار، نشریه علمی ترویجی تدبیر، شماره ۱۴۰٫

نادری، مجتبی (۱۳۸۲)، طراحی مفهومی سیستم اطلاعات مدیریت بیمه اتومبیل در بیمه ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، موسسه آموزش عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی.

رضاییان، علی (۱۳۹۱)، تعامل انسان و سیستم اطلاعاتی (سیستم اطلاعات مدیریت)، تهران: انتشارات سمت، چاپ ششم.

رودساز، حبیب؛ رضایی­منش، بهروز؛ توکلی، شقایق (۱۳۹۱)، تاثیر رفتار شهروندسازمانی بر مزیت رقابتی، فصلنامه مطالعات مدیریت، سال ۲۲، شماره ۶۸، صص ۱۳۴-۱۰۹٫

اسکندری، مجتبی؛ باقری، حجت الله (۱۳۹۱)، تاثیر سیستم های اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری مدیران و فرماندهان (نمونه پژوهی یکی از دانشگاه های نظامی)، توسعه سازمانی پلیس، شماره ۴۳، صص: ۲۹-۱۱٫

اسماعیل­پور، رضا؛ خدادادحسینی، سید حمید؛ الهی، شعبان (۱۳۸۵)، طراحی و تبیین طرح سازمانی متناسب با فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در صنایع قطعه سازی خودروی ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی، صص: ۴۴-۲٫

الهی، شعبان؛ رجب­زاده، علی (۱۳۸۲)، سیستم های خبره، تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر.

امیدی­کیا، کارمران؛ مشبکی، اصغر؛ خدادادحسینی؛ حمید؛ عزیزمی، شهریار (۱۳۹۱)، شناخت قابلیت­های سازمانی جایگاه­سازی برند شرکت در صنعت مواد غذایی با استفاده از نظریه داده بنیاد، اندیشه مدیریت راهبردی، سال ششم، شماره اول، شماره پیاپی ۱۱، صص: ۷۲-۳۵٫

انصاری، عبدالمهدی؛ شیبانی تذرجی، عباس (۱۳۸۹)، بررسی و تعیین عوامل موثر بر همسان­سازی سیستم های اطلاعاتی حسابداری از دیدگاه مدیران شرکت های صنعتی کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، مجله دانش حسابداری، سال اول، شماره ۳، صص: ۱۵۹-۱۳۹٫

انواری رستمی، علی اصغر؛ خسروانجم، داوود؛ رجب­زاده، علی؛ شایان، علی (۱۳۹۰)، بررسی ارتباط میان قابلیت های سیستم های اطلاعاتی و عملکرد شرکت ها بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع با استفاده تکنیک فازی، پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره ۱، شماره ۱، صص: ۲۱-۱٫

ذبیحی­لهرمی، المیرا (۱۳۸۹)، فرآیندها و مکانیزم های ایجاد و حفظ مزیت رقابتی پایدار، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی، تهران.

 Murdick, R., Munson, J. C. (1986): MIS Concepts and Design. Second Edition, Prentice – Hall.

Noudoostbeni, A., Yasin, N. M., & Jenatabadi, H. S. (2009). To investigate the success and failure factors of ERP implementation within Malaysian small and medium enterprises. In Information Management and Engineering, 2009. ICIME’09. International Conference on (pp. 157-160). IEEE.

Rezaei A., Asadi A., Rezvanfar A., Hassanshahi H. (2009). The impact of organizational factors on management information system success: An investigation in the Iran’s agricultural extension providers. The International Information & Library Review; 41(3):163-172.

Eikebrokk, T. R., & Olsen, D. H. (2007). An empirical investigation of competency factors affecting e-business success in European SMEs. Information & Management, 44(4), 364-383.

 ۲-۱٫ مقدمه

توسعه کشورها از ضرورت­های اجتناب­ناپذیری است که جهان امروز به­ عنوان یک سرنوشت محتوم آن را پذیرفته و از مهم­ترین و اساسی­ ترین اهداف فرد، گروه، سازمان و جامعه می­تواند توسعه همه جانبه کشور باشد. امروزه ماهیت متلاطم تجارت جهانی، بخش­های تولید، صنعت و بازار محصولات را با چالش­های متعددی روبرو ساخته است. این چالش­ها سازمان را ملزم می­سازد که با بکارگیری سیتم­های جدید مدیریتی و پیاده سازی آنها در عمل، پایگاه خویش را در این محیط ناپایدار مستحکم  نمایند و به موفقیتی همراه با پیشرفت مستمر دست یابند.

توانایی یک سازمان در برخورد با محیط کسب و کار امروزی که تغییرات سریع و اساسی  را در خود مشاهده می­کند، تعین­کنندۀ بقا و موقعیت آن خواهد بود. این تغییرات احتمالاً به صورت قابل توجهی فشار رقابتی برای جذب مشتریان و درآمد میان سازمان­ها را افزایش می­دهند. از آنجاییکه سازمان­ها، تصمیم­های گوناگون استراتژیکی را برای بقا و موفقیت خود اتخاذ می­نمایند، توانایی آن­ها برای بهره­برداری از پتانسیل راه­ حل­ های مبتنی بر سیستم­های اطلاعاتی در جهت تقویت دیدگاه استراتژیک نقش تعیین­کننده­ای در موفقیت سازمان خواهد داشت. این امر مستلزم آن است که استراتژی­های سیستم­های اطلاعاتی و قابلیت سازمان­ها تا حد زیادی با هم همراستا باشند.

بنابراین نیاز است تا سازمان­ها برای بقاء و پیشرفت خود، متفاوت­تر از قبل عمل نمایند. به­ویژه سازمان­ها باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی باشند و اشکال جدید رقابت را به کار گیرند که خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویایی­های رقابت است (ذبیحی­لهرمی، ۱۳۸۹). ظهور سیستم­های اطلاعاتی و ارتباطی، ماهیت کار و زندگی را به کلی متحول ساخته است. در عصر جدید همه فعالیت­ها، ماهیت الکترونیکی به خود گرفته­اند. به­عبارت دیگر به صورت الکترونیکی زندگی و کار می­کنیم. هر چند مدت­ها پیش (حتی قبل از گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات)، سازمان­ها برای بقاء و تداوم حیات در میدان رقابت ناگزیر از خلق مزیت­های رقابتی بودند ولی این فرایند از پیچیدگی زمان حاضر بر­خوردار نبود. قبلا سازمان قادر بود با در نظر داشتن موقیت رقابتی خود، ارزشی برای مشتری خلق نماید که در نوع خود بدیع، کمیاب و غیر­قابل تقلید از سوی رقبا بوده، و به راحتی توسط سازمان قابل مدیریت باشد و از این طریق به مزیت رقابتی پایداری در بازار دست می­یافت که مدت­ها موجبات کامیابی آن را فراهم می­ساخت.

در عصر جدید که سازمان­ها محصولات، روابط و فعالیت­ها و بطور­کلی کسب وکار آن­ها حالت مجازی و الکترونیکی به خود گرفته است و تغییرات به قدری شدید شده که طول عمر فناوری­ها و محصولات را به حداقل رسانیده است. خلق و حفظ پایدار مزیت رقابتی با تکیه بر قابلیت­ها و شایستگی­های سنتی و قدیمی برای حضور موفق سازمان در محیط و بازارهای رقابتی کافی نیست. این مستلزم تدابیری نو و روی آوری به شایستگی­های جدیدی است که مبتنی بر سیستم­های اطلاعاتی و ارتباطی باشد. ایجاد و انتقال اطلاعات و برقراری ارتباطات از این طریق، مهمترین ویژگی­های یک سازمان موفق در محیط کسب وکار به­شمار می روند. به نظر می رسد که شرکت­هایی می­توانند در این محیط حضوری موفق و مستمر داشته باشند که از شایستگی و قابلیت­های اطلاعاتی و ارتباطی برخوردار بوده و با تکیه بر آنها مزیت­های رقابتی ارزشمندی خلق نموده و با بکارگیری درست و به­موقع این مزیت­ها، باعث پایداری آن گردیده و عملکردی  عالی برای خود به ارمغان آورند.

پژوهشگران اخیرا از رویکرد مبتنی بر منابع برای سنجش این موضوع که چه میزان از سیستم­های اطلاعاتی می­تواند مزیت رقابتی را برای شرکت نسبت به رقبا ایجاد نماید، استفاده می­نمایند. بر­ اساس این دیدگاه، می­توان بیان کرد که سیستم­های اطلاعاتی که برای نشان دادن تفاوت­های عدم تناسب در منابع شرکت مورد بهره­برداری قرار می­گیرند، از عوامل موثر در دستیابی به مزیت رقابتی برای سازمان­ها محسوب می­شوند (عارف­نژاد و همکاران، ۱۳۹۱). لادو و ژانگ[۱] (۱۹۹۸)، بیان کردند که سیتم­های خبره که به عنوان یکی از طبقه ­بندی­های سیستم­های اطلاعاتی شناخته می­شود، توسعه و بکارگیری دانش را پرورش می­دهند و یک نوع رابطه متقابل را با قابلیت­های سازمانی ایجاد می­کنند. قابلیت­های سازمانی، ویژگی­هایی محسوب می­شوند که افراد دارا هستند و به شیوه­ای مناسب و پایدار از آن برای رسیدن به عملکرد مطلوب استفاده می­کنند. قابلیت­های محوری همان دانش، مهارت­ها، نگرش­ها و رفتارهای قابل مشاهده هستند که در محل کار منجر به تعالی می­شوند. در تعریفی دیگر، قابلیت یک ظرفیت انسانی قابل اندازه­گیری است که برای عملکرد مناسب می­باشد و می­تواند شامل دانش، مهارت یا توانایی واحد، یک ویژگی شخصی یا خوشه­ای از خصیصه­ها باشد (کوچران، ۲۰۰۹، ص ۳۸).

در این نوشتار ، ابتدا به بررسی موضوعات سیستم­های اطلاعاتی و قابلیت­های سازمانی از قبیل مفاهیم و تعاریف، ویژگی­ها، مزایا، ضرورت و اهمیت، تاریخچه، اهداف و اصول، مراحل یا فرآیندها، ابعاد، مدل­ها، نظریه­ها، الگوها، تئوری­ها، عوامل تأثیرگذار و … بررسی خواهند شد. سپس در بخش دوم که تحت عنوان پیشینه ­پژوهش می­باشد، به بررسی پیشینه­های مرتبط پرداخته خواهد شد.

۲-۲٫ سیستم­های اطلاعاتی

امروزه سیستم­های اطلاعاتی به عنوان یکی از فناوری­های نوین بشری نه تنها خودش دستخوش تغییراتی شده است، بلکه به سرعت در حال تاثیرگذاری بر روی تمام سازمان­هاست. فناوری اطلاعات در واقع نوعی فناوری فراگیر است و ویژگی­ منحصر به­فرد آن، شمول و نیاز ضروری به آن است. دامنه تغییرات ناشی از این پدیده، بسیار متنوع است و از جانشینی اطلاعات به جای انرژی یا نیروی کار انسانی در بخش تولید صنعتی تا تغییر در بخش درونی خدمات، از خدمات پرسنلی گرفته تا خدمات اجتماعی و سیستم­های توزیع را در بر می­گیرد (صرافی­زاده و پناهی، ۱۳۸۴، ص ۵۲).

سیستم­های اطلاعاتی به مجموعه­ای از اجزای مرتبط با هم گفته می­شود که اطلاعات را به منظور حمایت از تصمیم­گیری و کنترل در یک سازمان جمع­آوری، پردازش، ذخیره و توزیع می­کنند(جانکوفسکی[۲]، ۲۰۰۹). نگرش سیستمی به جهت جامعیت بالقوه، به یکپارچگی و هماهنگی اطلاعات موجود در سازمان کشیده می­شود و عالی­ترین نمود نگرش سیستمی به سازمان­ها، به استقرار سیستم­های اطلاعات مدیریت منجر می­شود. همان­طور که بیان شد، این سیستم­ها که گردآوری و سازماندهی داده­ها و تولید اطلاعات و انتقال آن را به مدیران به انجام می­رسانند، همچون ناظری  مقتدر در تمامی سطوح سازمان­ها حضور یافته و حیطه معرفتی مدیر را توسعه داده و بینش وی را برای اتخاذ تصمیمات صحیح مهیا می­سازد (طالقانی، ۱۳۸۲، ص ۲). به علت گستردگی و پیچیدگی موجود در سیستم­ها، مدیران اطلاعات و متخصصان اطلاعاتی به سیستم­های اطلاعاتی یعنی سیستم­هایی که به کمک ابزارهای رایانه­ای و فنآوری اطلاعات به گرد­آوری اطلاعات و پردازش سیستم­ها می­پردازند، روی آورده­اند. البته سیستم­های اطلاعاتی به آن نقطه نرسیده­اند که بتوانند فکر کنند، برنامه­ریزی کنند و به چگونگی تغییرات واکنش دهند. هنوز چندین اتاق برای افراد که  این سیستم­ها را اداره می­کنند وجود دارد. باید توجه داشت که فقط یک اقلیت کوچکی از این افراد عملاً سیستم­های رایانه­ای  یا سیستم­های فن آوری اطلاعات را طراحی می­کنند. تعداد زیادی از این افراد کاربر نهایی هستند مانند مدیران، کارکنان اداری و دیگران که از رایانه در زمینه­های شغلی خود استفاده می­کنند (فولی و همکاران[۳]، ۱۹۹۸، ص ۲۳).

[۱]– Lado & Zhang

۱- Jankowski

[۳]– Foley et al

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رضایت کاربر و مدل ها و رویکرد موفقیت سیستم های اطلاعاتی
  • تحقیق رویکردهای اندازه گیری موفقیت سیستم های اطلاعاتی و عوامل موثر بر رضایت کاربر و مدل آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.