707 views
پیشینه تحقیق سیستم های اطلاعاتی و قابلیت های سازمانی و مزیتهای رقابتی ، مفاهیم و طبقه بندی آن دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱٫ مقدمه ۵
۲-۲٫ سیستمهای اطلاعاتی ۷
۲-۲-۱٫ مفهوم داده، اطلاعات، دانش ۹
۲-۲-۲٫ ویژگیهای اطلاعات ۱۲
۲-۲-۳٫ دلایل برپا نمودن نظامهای اطلاعاتی در سازمان ۱۳
۲-۲-۴٫ سیستم ۱۴
۲-۲-۵٫ چرخه حیات سیستم ۱۵
۲-۲-۶٫ مزایای حاصل از بهکارگیری سیستمهای اطلاعاتی در سطح سازمان ۱۶
۲-۲-۷٫ طبقه بندی سیستمهای اطلاعاتی ۱۹
۲-۲-۷-۱٫ سیستمهای اطلاعاتی مدیریت ۲۰
۲-۲-۷-۲٫ سیستمهای اطلاعاتی پردازش عملیات ۲۱
۲-۲-۷-۳٫ سیستمهای اطلاعاتی تصمیم یار ۲۲
۲-۲-۷-۴٫ سیستمهای اطلاعاتی پشتیبان مدیریت عالی ۲۳
۲-۲-۷-۵٫ سیستمهای اطلاعاتی پشتیبانی گروه کار ۲۴
۲-۲-۷-۶٫ سیستمهای اطلاعاتی خبره ۲۴
۲-۲-۸٫ ویژگیهای سیستم اطلاعاتی اثربخش ۲۵
۲-۳٫ قابلیتهای سازمانی ۲۶
۲-۳-۱٫ مزیت رقابتی ۲۶
۲-۳-۱-۱٫ انواع مزیتهای رقابتی ۲۸
۲-۳-۱-۲٫ مزیتهای رقابتی در قلمروهای انسانی، سازمانی و محیطی ۳۱
۲-۳-۱-۳٫ نگرشهای موجود به منشاء مزیتهای رقابتی ۳۳
۲-۳-۲٫ چیستی قابلیت های سازمانی ۳۴
۲-۳-۲-۱٫ تعریف قابلیتهای سازمانی ۳۴
۲-۳-۲-۲٫ جانمایی سیستمهای اطلاعاتی در قابلیتهای سازمانی ۳۷
۲-۳-۲-۲-۱٫ پشتیبانی سیستمهای اطلاعاتی از قابلیتهای مبتنی بر داده ۳۹
۲-۳-۲-۲-۱٫ پشتیبانی سیستمهای اطلاعاتی از قابلیتهای مبتنی بر فرآیند ۳۹
۲-۳-۲-۲-۱٫ پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی از قابلیتهای مبتنی بر ستاده ۴۰
۲-۴٫ پیشینه پژوهش ۴۱
۲-۴-۱٫ پیشینه خارجی ۴۱
۲-۴-۲٫ پیشینه داخلی ۴۳
منابع ۴۶
مهری، علی (۱۳۸۲)، مزیت رقابتی پایدار، نشریه علمی ترویجی تدبیر، شماره ۱۴۰٫
نادری، مجتبی (۱۳۸۲)، طراحی مفهومی سیستم اطلاعات مدیریت بیمه اتومبیل در بیمه ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، موسسه آموزش عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
رضاییان، علی (۱۳۹۱)، تعامل انسان و سیستم اطلاعاتی (سیستم اطلاعات مدیریت)، تهران: انتشارات سمت، چاپ ششم.
رودساز، حبیب؛ رضاییمنش، بهروز؛ توکلی، شقایق (۱۳۹۱)، تاثیر رفتار شهروندسازمانی بر مزیت رقابتی، فصلنامه مطالعات مدیریت، سال ۲۲، شماره ۶۸، صص ۱۳۴-۱۰۹٫
اسکندری، مجتبی؛ باقری، حجت الله (۱۳۹۱)، تاثیر سیستم های اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری مدیران و فرماندهان (نمونه پژوهی یکی از دانشگاه های نظامی)، توسعه سازمانی پلیس، شماره ۴۳، صص: ۲۹-۱۱٫
اسماعیلپور، رضا؛ خدادادحسینی، سید حمید؛ الهی، شعبان (۱۳۸۵)، طراحی و تبیین طرح سازمانی متناسب با فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در صنایع قطعه سازی خودروی ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی، صص: ۴۴-۲٫
الهی، شعبان؛ رجبزاده، علی (۱۳۸۲)، سیستم های خبره، تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر.
امیدیکیا، کارمران؛ مشبکی، اصغر؛ خدادادحسینی؛ حمید؛ عزیزمی، شهریار (۱۳۹۱)، شناخت قابلیتهای سازمانی جایگاهسازی برند شرکت در صنعت مواد غذایی با استفاده از نظریه داده بنیاد، اندیشه مدیریت راهبردی، سال ششم، شماره اول، شماره پیاپی ۱۱، صص: ۷۲-۳۵٫
انصاری، عبدالمهدی؛ شیبانی تذرجی، عباس (۱۳۸۹)، بررسی و تعیین عوامل موثر بر همسانسازی سیستم های اطلاعاتی حسابداری از دیدگاه مدیران شرکت های صنعتی کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، مجله دانش حسابداری، سال اول، شماره ۳، صص: ۱۵۹-۱۳۹٫
انواری رستمی، علی اصغر؛ خسروانجم، داوود؛ رجبزاده، علی؛ شایان، علی (۱۳۹۰)، بررسی ارتباط میان قابلیت های سیستم های اطلاعاتی و عملکرد شرکت ها بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع با استفاده تکنیک فازی، پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره ۱، شماره ۱، صص: ۲۱-۱٫
ذبیحیلهرمی، المیرا (۱۳۸۹)، فرآیندها و مکانیزم های ایجاد و حفظ مزیت رقابتی پایدار، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی، تهران.
Murdick, R., Munson, J. C. (1986): MIS Concepts and Design. Second Edition, Prentice – Hall.
Noudoostbeni, A., Yasin, N. M., & Jenatabadi, H. S. (2009). To investigate the success and failure factors of ERP implementation within Malaysian small and medium enterprises. In Information Management and Engineering, 2009. ICIME’09. International Conference on (pp. 157-160). IEEE.
Rezaei A., Asadi A., Rezvanfar A., Hassanshahi H. (2009). The impact of organizational factors on management information system success: An investigation in the Iran’s agricultural extension providers. The International Information & Library Review; 41(3):163-172.
Eikebrokk, T. R., & Olsen, D. H. (2007). An empirical investigation of competency factors affecting e-business success in European SMEs. Information & Management, 44(4), 364-383.
توسعه کشورها از ضرورتهای اجتنابناپذیری است که جهان امروز به عنوان یک سرنوشت محتوم آن را پذیرفته و از مهمترین و اساسی ترین اهداف فرد، گروه، سازمان و جامعه میتواند توسعه همه جانبه کشور باشد. امروزه ماهیت متلاطم تجارت جهانی، بخشهای تولید، صنعت و بازار محصولات را با چالشهای متعددی روبرو ساخته است. این چالشها سازمان را ملزم میسازد که با بکارگیری سیتمهای جدید مدیریتی و پیاده سازی آنها در عمل، پایگاه خویش را در این محیط ناپایدار مستحکم نمایند و به موفقیتی همراه با پیشرفت مستمر دست یابند.
توانایی یک سازمان در برخورد با محیط کسب و کار امروزی که تغییرات سریع و اساسی را در خود مشاهده میکند، تعینکنندۀ بقا و موقعیت آن خواهد بود. این تغییرات احتمالاً به صورت قابل توجهی فشار رقابتی برای جذب مشتریان و درآمد میان سازمانها را افزایش میدهند. از آنجاییکه سازمانها، تصمیمهای گوناگون استراتژیکی را برای بقا و موفقیت خود اتخاذ مینمایند، توانایی آنها برای بهرهبرداری از پتانسیل راه حل های مبتنی بر سیستمهای اطلاعاتی در جهت تقویت دیدگاه استراتژیک نقش تعیینکنندهای در موفقیت سازمان خواهد داشت. این امر مستلزم آن است که استراتژیهای سیستمهای اطلاعاتی و قابلیت سازمانها تا حد زیادی با هم همراستا باشند.
بنابراین نیاز است تا سازمانها برای بقاء و پیشرفت خود، متفاوتتر از قبل عمل نمایند. بهویژه سازمانها باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی باشند و اشکال جدید رقابت را به کار گیرند که خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویاییهای رقابت است (ذبیحیلهرمی، ۱۳۸۹). ظهور سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی، ماهیت کار و زندگی را به کلی متحول ساخته است. در عصر جدید همه فعالیتها، ماهیت الکترونیکی به خود گرفتهاند. بهعبارت دیگر به صورت الکترونیکی زندگی و کار میکنیم. هر چند مدتها پیش (حتی قبل از گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات)، سازمانها برای بقاء و تداوم حیات در میدان رقابت ناگزیر از خلق مزیتهای رقابتی بودند ولی این فرایند از پیچیدگی زمان حاضر برخوردار نبود. قبلا سازمان قادر بود با در نظر داشتن موقیت رقابتی خود، ارزشی برای مشتری خلق نماید که در نوع خود بدیع، کمیاب و غیرقابل تقلید از سوی رقبا بوده، و به راحتی توسط سازمان قابل مدیریت باشد و از این طریق به مزیت رقابتی پایداری در بازار دست مییافت که مدتها موجبات کامیابی آن را فراهم میساخت.
در عصر جدید که سازمانها محصولات، روابط و فعالیتها و بطورکلی کسب وکار آنها حالت مجازی و الکترونیکی به خود گرفته است و تغییرات به قدری شدید شده که طول عمر فناوریها و محصولات را به حداقل رسانیده است. خلق و حفظ پایدار مزیت رقابتی با تکیه بر قابلیتها و شایستگیهای سنتی و قدیمی برای حضور موفق سازمان در محیط و بازارهای رقابتی کافی نیست. این مستلزم تدابیری نو و روی آوری به شایستگیهای جدیدی است که مبتنی بر سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی باشد. ایجاد و انتقال اطلاعات و برقراری ارتباطات از این طریق، مهمترین ویژگیهای یک سازمان موفق در محیط کسب وکار بهشمار می روند. به نظر می رسد که شرکتهایی میتوانند در این محیط حضوری موفق و مستمر داشته باشند که از شایستگی و قابلیتهای اطلاعاتی و ارتباطی برخوردار بوده و با تکیه بر آنها مزیتهای رقابتی ارزشمندی خلق نموده و با بکارگیری درست و بهموقع این مزیتها، باعث پایداری آن گردیده و عملکردی عالی برای خود به ارمغان آورند.
پژوهشگران اخیرا از رویکرد مبتنی بر منابع برای سنجش این موضوع که چه میزان از سیستمهای اطلاعاتی میتواند مزیت رقابتی را برای شرکت نسبت به رقبا ایجاد نماید، استفاده مینمایند. بر اساس این دیدگاه، میتوان بیان کرد که سیستمهای اطلاعاتی که برای نشان دادن تفاوتهای عدم تناسب در منابع شرکت مورد بهرهبرداری قرار میگیرند، از عوامل موثر در دستیابی به مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشوند (عارفنژاد و همکاران، ۱۳۹۱). لادو و ژانگ[۱] (۱۹۹۸)، بیان کردند که سیتمهای خبره که به عنوان یکی از طبقه بندیهای سیستمهای اطلاعاتی شناخته میشود، توسعه و بکارگیری دانش را پرورش میدهند و یک نوع رابطه متقابل را با قابلیتهای سازمانی ایجاد میکنند. قابلیتهای سازمانی، ویژگیهایی محسوب میشوند که افراد دارا هستند و به شیوهای مناسب و پایدار از آن برای رسیدن به عملکرد مطلوب استفاده میکنند. قابلیتهای محوری همان دانش، مهارتها، نگرشها و رفتارهای قابل مشاهده هستند که در محل کار منجر به تعالی میشوند. در تعریفی دیگر، قابلیت یک ظرفیت انسانی قابل اندازهگیری است که برای عملکرد مناسب میباشد و میتواند شامل دانش، مهارت یا توانایی واحد، یک ویژگی شخصی یا خوشهای از خصیصهها باشد (کوچران، ۲۰۰۹، ص ۳۸).
در این نوشتار ، ابتدا به بررسی موضوعات سیستمهای اطلاعاتی و قابلیتهای سازمانی از قبیل مفاهیم و تعاریف، ویژگیها، مزایا، ضرورت و اهمیت، تاریخچه، اهداف و اصول، مراحل یا فرآیندها، ابعاد، مدلها، نظریهها، الگوها، تئوریها، عوامل تأثیرگذار و … بررسی خواهند شد. سپس در بخش دوم که تحت عنوان پیشینه پژوهش میباشد، به بررسی پیشینههای مرتبط پرداخته خواهد شد.
امروزه سیستمهای اطلاعاتی به عنوان یکی از فناوریهای نوین بشری نه تنها خودش دستخوش تغییراتی شده است، بلکه به سرعت در حال تاثیرگذاری بر روی تمام سازمانهاست. فناوری اطلاعات در واقع نوعی فناوری فراگیر است و ویژگی منحصر بهفرد آن، شمول و نیاز ضروری به آن است. دامنه تغییرات ناشی از این پدیده، بسیار متنوع است و از جانشینی اطلاعات به جای انرژی یا نیروی کار انسانی در بخش تولید صنعتی تا تغییر در بخش درونی خدمات، از خدمات پرسنلی گرفته تا خدمات اجتماعی و سیستمهای توزیع را در بر میگیرد (صرافیزاده و پناهی، ۱۳۸۴، ص ۵۲).
سیستمهای اطلاعاتی به مجموعهای از اجزای مرتبط با هم گفته میشود که اطلاعات را به منظور حمایت از تصمیمگیری و کنترل در یک سازمان جمعآوری، پردازش، ذخیره و توزیع میکنند(جانکوفسکی[۲]، ۲۰۰۹). نگرش سیستمی به جهت جامعیت بالقوه، به یکپارچگی و هماهنگی اطلاعات موجود در سازمان کشیده میشود و عالیترین نمود نگرش سیستمی به سازمانها، به استقرار سیستمهای اطلاعات مدیریت منجر میشود. همانطور که بیان شد، این سیستمها که گردآوری و سازماندهی دادهها و تولید اطلاعات و انتقال آن را به مدیران به انجام میرسانند، همچون ناظری مقتدر در تمامی سطوح سازمانها حضور یافته و حیطه معرفتی مدیر را توسعه داده و بینش وی را برای اتخاذ تصمیمات صحیح مهیا میسازد (طالقانی، ۱۳۸۲، ص ۲). به علت گستردگی و پیچیدگی موجود در سیستمها، مدیران اطلاعات و متخصصان اطلاعاتی به سیستمهای اطلاعاتی یعنی سیستمهایی که به کمک ابزارهای رایانهای و فنآوری اطلاعات به گردآوری اطلاعات و پردازش سیستمها میپردازند، روی آوردهاند. البته سیستمهای اطلاعاتی به آن نقطه نرسیدهاند که بتوانند فکر کنند، برنامهریزی کنند و به چگونگی تغییرات واکنش دهند. هنوز چندین اتاق برای افراد که این سیستمها را اداره میکنند وجود دارد. باید توجه داشت که فقط یک اقلیت کوچکی از این افراد عملاً سیستمهای رایانهای یا سیستمهای فن آوری اطلاعات را طراحی میکنند. تعداد زیادی از این افراد کاربر نهایی هستند مانند مدیران، کارکنان اداری و دیگران که از رایانه در زمینههای شغلی خود استفاده میکنند (فولی و همکاران[۳]، ۱۹۹۸، ص ۲۳).
[۱]– Lado & Zhang
[۳]– Foley et al
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر