تحقیق شرکت های تعاونی و نظریه های سرمایه فرهنگی و اجتماعی و نقش تعاونی ها در زمینه کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شرکت های تعاونی و نظریه های سرمایه فرهنگی و اجتماعی و نقش تعاونی ها در زمینه کشاورزی دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۶
تاریخچه تعاون وتعاونی:    ۶
پیشینه تاریخی تعاون در ایران:    ۷
۱-۲همیاری –همکاری –تعاون:    ۱۰
۱-۱-۲شرکت تعاونی:    ۱۰
۲-۱-۲تعاون وآثار آن بر توسعه:    ۱۱
۲-۲اقتصاد آزاد و سیاست درهای باز :    ۱۱
۱-۲-۲چگونگی ایجاد اعتماد و اطمینان :    ۱۳
۲-۲-۲تعاون و سرمایه اجتماعی :    ۱۳
۳-۲عوامل موثر بر عملکرد  شرکت های تعاونی :    ۱۷
۴-۲عوامل فرهنگی:    ۱۸
۱-۴-۲فرهنگ:    ۱۸
۲-۴-۲سرمایه:    ۱۸
۳-۴-۲اجتماعی:    ۱۸
۴-۴-۲تعاریف سرمایۀ فرهنگی:    ۱۹
۱-۴-۴-۲سرمایه فرهنگی:    ۱۹
۲-۴-۴-۲ نظریه پردازان سرمایه فرهنگی:    ۱۹
۱-۲-۴-۴-۲ ماکس وبر    ۱۹
۲-۲-۴-۴-۲ پیر بوردیو    ۱۹
۳-۲-۴-۴-۲ فرانک پارکین    ۲۱
۴-۲-۴-۴-۲ آنتونی گیدنز    ۲۱
۵-۲سرمایه اجتماعی:    ۲۱
۱-۵-۲ موضوع وقلمروسرمایه اجتماعی:    ۲۲
۲-۵-۲نظریه پردازان سرمایه اجتماعی :    ۲۳
۱-۲-۵-۲ اوستروم    ۲۳
۲-۲-۵-۲ بوردیو    ۲۳
۱-۲-۲-۵-۲ تبدیل سرمایه ها    ۲۴
۳-۲-۵-۲ رابرت پاتنام    ۲۴
۴-۲-۵-۲ فرانسیس فوکویاما    ۲۵
۵-۲-۵-۲ جیمزساموئل کلمن    ۲۶
۶-۲-۵-۲ فلورا(۱۹۹۹)    ۲۶
۷-۲-۵-۲ لاک لی    ۲۷
۶-۲خرده فرهنگ دهقانی:    ۲۷
۱-۶-۲عناصر خرده فرهنگ دهقانی راجرز:    ۲۸
۲-۶-۲ مک کله لند    ۳۰
۳-۶-۲عناصر دانیل لرنرنیزبا    ۳۰
۴-۶-۲ فاستر    ۳۰
۷-۲نقش تعاونی ها در زمینه کشاورزی در هند:    ۳۰
۱-۷-۲معیارهای موفقیت تعاونی ها در هند:    ۳۱
۲-۷-۲پیوستن جوانان به تعاونی ها:    ۳۱
۳-۷-۲ ویژگی های جمعیت جوان در هند    ۳۲
۴-۷-۲ مشکلات جوانان در هند    ۳۲
۵-۷-۲نقش مؤسسات مدیریت تعاونی :    ۳۳
۶-۷-۲تدوین استراتژی بازاریابی:    ۳۳
۱-۶-۷-۲گزینش ابزارهایی برای استراتژی بازاریابی    ۳۴
۲-۶-۷-۲ موضع یابی آن – لاین شرکت    ۳۵
۳-۶-۷-۲ جذب مشتریان آن-لاین    ۳۶
۴-۶-۷-۲ استفاده از برنامه های مشتری و کاتالوگ:    ۳۸
۵-۶-۷-۲ حفظ مشتریان آن –لاین :    ۳۸
۶-۶-۷-۲ کسب درآمد از مشتریان آن-لاین :    ۴۰
۷-۶-۷-۲ برنامه ریزی برای روابط عمومی :    ۴۰
۸-۶-۷-۲ توضیح استراتژی فروش:    ۴۱
۸-۲نمونه ای از تعاونی های طایفه ای در اوریسا :    ۴۱
۱-۸-۲رمز موفقیت این طرح:    ۴۲
۹-۲تعاونی تولید :    ۴۲
۱-۹-۲تعاونی کشاورزی:    ۴۳
۱۰-۲پیشینه تحقیقات انجام شده در  داخل کشور:    ۴۴
۱-۱۰-۲ آقای عباسی وهمکاران(۱۳۸۸)    ۴۴
۲-۱۰-۲خانم یزدان پناه(۱۳۸۸)    ۴۴
۳-۱۰-۲آقای یعقوبی (۱۳۸۸)    ۴۴
۴-۱۰-۲آقای محمد قلی نیا وهمکاران (۱۳۸۷)    ۴۴
۵-۱۰-۲آقای لطیفیان (۱۳۸۵)    ۴۵
۶-۱۰-۲ امینی ورمضانی(۱۳۸۵)    ۴۵
۷-۱۰-۲آقای امینی وهمکاران (۱۳۸۷)    ۴۶
۱۱-۲پیشینه تحقیقات انجام شده در  خارج از کشور:    ۴۶
۱-۱۱-۲بار(Barr, 2000)    ۴۶
۲-۱۱-۲سانو(sano,2008)    ۴۶
۳-۱۱-۲دیدی  (Didi, 2004    ۴۷
منابع:    ۵۰

 منابع

۱– لطیفیان،احمد،(۱۳۸۵)بررسی عملکرد شرکت های تعاونی کشاورزی استان خراسان بزرگ،  ماهنامه علمی پژوهشی ،دانشگاه شاهد سال سیزدهم ،شماره ۲۰

۲– موسوی،میرطاهر، تحلیل مشارکت اجتماعی در تهران (رویکرد خرده- فرهنگ دهقانی راجرز) پرتال علوم انسانی، ص ۳ ،۱۳۸۴

۳- باینگانی، بهمن ، کاظمی، علی ، بررسی مبانی تئوریک مفهوم سرمایهفرهنگی

۴- بهارلو،علی عسگر ،”رابطه سرمایه اجتماعی با بهبود تعهد سازمانی “دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده مدیریت وحسابداری ،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع اقتصادی ،۱۳۸۶

۵- وکیلیان ،آرش ،سرمایه فرهنگی وچگونگی استفاده از اینترنت دانشجویان ساکن خوابگاه (با مطالعه موردی در کوی دانشگاه تهران )دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده علوم اجتماعی ،گروه علوم ارتباطات ،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی ،۱۳۸۵

۶- یاری ،حامد،بررسی عوامل موثر بر ناکارآمدی تعاونی های مصرف “مطالعه موردی تعاونی های مصرف شهر کرمانشاه”،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی ،پردیس آموزشهای نیمه حضوری ،شهریور ۱۳۹۰

۷- حمیدیان ، علیرضا،دکترجوان،جعفر ،شوراهای روستایی دربوته ی خرده فرهنگ دهقانی راجرزنمونه؛شهرستان سبزوار،۱۳۸۶

۸- رش ،رشیداحمد،دانش مهر، حسین، شاکری ،شاهد، (۱۳۹۰)بررسی رابطه بین عناصرخرده فرهنگ دهقانی وپایگاه اقتصادی اجتماعی روستاییان(بررسی مورد بخش لاجان شرقی،شهرستان پیرانشهر) توسعه روستایی،  دوره سوم،شماره۲ ،پاییزوزمستان،۱۳۹۰

۹- رفیع فر،جلال الدین،خرده فرهنگ دهقانی وترویج کشاورزی،  جهاد کشاورزی سال نوزدهم ،شماره ۱،،۱۳۷۹ص۲۲۲-۲۲۳

 ۱۰– ساولیا بیهاری ورما،گوپال پراسادساه،ششی چاندرا پاتاک،مترجم قاسمی، پرویز ، اعتبارات روستایی وتوسعه تعاونی ها به سفارش وزارت تعاون  معاونت پژوهش ،برنامه ریزی وآموزش تعاون ،دفتر پژوهش ها ومطالعات تعاون جلد۲ تهران انتشارات ونوس، سال ۱۳۸۸

۱۱- سووه، توماس، م.ازاد، فرهنگ واصطلاحات اجتماعی واقتصادی،ص۲۳۱،انتشارات مازیار زمستان ۱۳۵۴

۱۲- شایان مهر، علیرضا ،دایره المعارف تطبیقی علوم اجتماعی کتاب دوم ،تهران سازمان انتشارات کیهان   چاپ اول، ص  ۶۵،مهر۱۳۷۹

۱۳- اخترمحققی،مهدی،سرمایه اجتماعی،تهران،۱۳۸۵

۱۴- اوپنهایم ،ب،ان،۱۳۶۹،طرح پرسشنامه سنجش نگرش ها ،مرضیه کریم نیا،مشهد معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی

۱۵– انصاری، حمید( مترجم) ، وزارت تعاون، تعاونی ها در هزاره سوم،معاونت تحقیقات ،آموزش وترویج ، ،تهران ،انتشارات پایگان ،۱۳۸۷

مقدمه:

تاریخچه تعاون وتعاونی:

در تاریخ جوامع بشری همواره شاهدهمکاری بشر برای رسیدن به هدف مشترک بوده ایم. در حقیقت اشکال ابتدایی تعاون و همکاری از ابتدای خلقت بشر وجود داشته است. از اولین  پدیده های شکل گیری تعاون دربین انسان ها می توان به تشکیل خانواده اشاره کرد که به تدریج قبیله ها و در مراحل بالاتر اجتماعات شهر نشینی شکل می گیرد. مطالعه تاریخچه شکل گیری قبایل و بررسی ادیان حاکی از آن است که تعاون ره آورد تمدن جدید نیست.تعاون در عرصه تاریخ و مراحل اجتماعی همواره دارای ارزش و جایگاه خود می باشد.شاید در برهه زمانی دارای کارکردمتفاوت شده باشد که این امر موجب تفاوت در بار معنایی و مفهومی آن شده است.

از این رو برای بررسی اقتصاد تعاونی مرور مراحل تاریخی و اجتماعی آن موجب شفاف سازی معنای تعاون خواهد بود. به همین دلیل می توان از جنبه‌ اقتصادی تعاون را به دو دوره مجزا تقسیم و بررسی کرد: دوره‌اول یا ” عصر اجتماعی تعاون”  در برگیرنده‌ نخستین دوران زندگی اجتماعی بشر تا  مقطع تاریخی قرن پانزدهم میلادی است که شاهد تحولات بیشماری هستیم.

دوره دوم ” عصر تعاون صنعتی/ علمی ” که همزمان با انقلاب صنعتی و انقلاب فرانسه در قرن هیجدهم میلادی سیر تکاملی خود را طی می کند و به همین دلیل دارای تعریف خاص خود می باشد.

سرآغاز پیشینه  تعاون در جهان مربوط به سازمان های پیشه وران و کارگران صنایع دستی مصر می باشد که حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد وجود داشتند.

اسناد تاریخی حاکی از آن است که در سال ۲۰۵۰ قبل از میلاد” حمورابی” سلطان بابل اجازه داد کشاورزان مزارع را به صورت تعاونی برای کشت آماده نمایند و در جمع آوری محصول با یکدیگر همکاری کنند. در چین قدیم تعاونی های اعتبار وجود داشته است که از ۲۰۰ سال قبل از میلاد آثاری از آنها به دست آمده است، در این سازمان های تعاونی به اعضاء سهم مساوی ، حق مساوی و سود مساوی تعلق می گرفته است. در روم قدیم سابقه  تعاونی های پیشه وران به ۴۵۰ سال قبل از میلاد می رسد و هر صنف سازمان تعاون خاص خود را داشته است.

پس از ظهور حضرت مسیح و روند شکل گیری ساختارهای حکومتی قدرت طلبانه و حاکم شدن مباحث مادی بر کلیساها شاهد اوج گرفتن حکومت مشترک کلیسا در قرونی وسطی می باشیم. اما با ظهور دین اسلام در اوایل قرن هفتم ، برخی از کشورهای جهان از سلطه  حکومت های استبدادی آزاد و حاصل آن تأکید بر تعاون و همیاری در بین انسان ها است. دوره رنسانس ( قرون ۱۵ تا ۱۸ ) مصادف با تحولات شگرف  اروپا ، در تمامی زمینه های فرهنگی ، هنری و علمی بود. انقلاب صنعتی خود عامل اصلی  پدیدار شدن دگرگونی ها و تحولات در زندگی اجتماعی- اقتصادی جوامع صنعتی است که از سویی موجب رشد سریع صنایع ، توسعه بازرگانی ، گسترش شهرنشینی ، تولید انبوه، پیشرفت تکنولوژی  و در نتیجه تشکیل سازمانهای بزرگ و پیچیده صنعتی و تجاری را در پی داشت و از طرف دیگر ره آورد آن نابسامانی ها و مسائل و مشکلات عظیم اقتصادی – اجتماعی بود. از جمله ارمغان های این عصر ماشینی شدن سیستم تولید می باشد که منجر به بیکاری و آوارگی هزارن نفر از صاحبان حرفه و صنایع دستی شد.

تحولات و دگرگونی های ناشی از صنعتی شدن جوامع ، گروهی از اندیشمندان و صاحب نظران مسایل اجتماعی را بر آن داشت برای رفع مسائل و مشکلات ناشی از آن وارد عمل شوند. مطالعات و بررسی نخبگان و مصلحان اجتماعی منجر به تغییر ساختار تعاونی های سنتی به تعاونی های علمی و صنعتی بود(.لاجوردی،۱۲،۱۳۸۹)

پیشینه تاریخی تعاون در ایران:

شرق شناسان بر این باورند که مردم ایران به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی و ضرورت مقابله با مشکلات طبیعی ، اتحاد و همکاری مردم با یکدیگر جزء جدایی ناپذیر فرهنگ و پیشه ایران  منظور می شود. به  سخنی تعاون در ایران به مفهوم واقعی در فرهنگ ایران ریشه دار است.

در راستای مشارکت اقتصادی و اجتماعی مردم ایران ” ویل دورانت” در کتاب ” تاریخ تمدن” آورده است کتاب اوستا کشاورزی را ستوده وآن را مهم ترین و والاترین کار بشر دانسته که خدای بزرگ ” اهورا مزدا” از آن بیش از کارهای دیگر خشنود می شود. همچنین در زمینه چگونگی  مالکیت و کشاورزی در ایران می نویسد:  بخشی از اراضی ملک مردم بوده که خود بر روی آن زراعت می کردند و در برخی موارد خرده مالکان به صورت خانوار، گروههای مشارکتی به وجود می آوردند و به صورت جمعی نسبت به کاشت و برداشت زمین های وسیع با هم همکاری می کردند.”

اما ماهیت مشارکت در ایران با انقراض سلسله ساسانیان و ظهور اسلام در ایران شکل جدیدی به خود گرفت و پس از گرویدن مردم ایران به اسلام و آشنایی با تعالیم گوهر بار و عدالت گستردین مبین اسلام، روح تعاون و همکاری بیش از پیش در میان مردم پا گرفت . همواره در بین ایرانیان شاهد نیکوکاری و انجام کار خیر در راه خدا بوده ایم . برخی از افراد دارای امکانات مالی با ساختن حمام،مسجد، کمک به ساخت راه و پل می نمودند و افرادی که امکانات مالی نداشتند  اغلب با همکاری در ساخت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز یا در اختیار گذاشتن ابزار کار ، در این امور مشارکت می نمودند. به عبارتی در این برهه از تاریخ ایران شاهد تعاون و همکاری به شیوه سنتی هستیم.

از آنجا که ایران کشوری با پیشینه کشاورزی و دامداری  است اغلب تعاونی نیز در قالب مشارکت در امور کشاورزی و دامداری به شکل آماده سازی زمین،کشت و برداشت و همکاری در قالب تعاون و مشارکت به صورت « بنه» …… « واره» دون و . . . هستیم.

همانطور که اشاره شد ایران به دلیل شرایط اقلیمی  که مواجه با کمبود آب ملزم به استفاده بهینه از آب برای کشاورزی بود به همین دلیل فرهنگ مشارکت و نظام مند نمودن مصرف آب با کشاورزی ایران معین می باشد که حاصل آن شکل گیری مشارکت و تعاون کشاورزان برای توزیع و تأمین آب است. از این رو مردم ایران پیوسته برای هموار نمودن مشکلات و سختی های زندگی همیشه در کنار هم بودند ، به سخنی تعاونی ریشه در سنت ها و باورها و فرهنگ مردم ایران دارد.

تعاون و شکل گیری تعاون به صورت رسمی و سازمان یافته و به معنی ” سازمانی” و “ نهاد تعاونی” با تصویب قانون تجارت به سال ۱۳۰۱ شمسی معنا می یابد. البته مفاد قانونی مطرح شده در قانون تجارت نیز در حد بحث در زمینه تعاونی های تولید و مصرف می باشد.

اما از لحاظ  تشکیل و ثبت تعاونی های رسمی می توان سال ۱۳۱۴ را آغاز فعالیت های  تعاونی ها در ایران دانست، زیرا در این سال دولت اقدام به تشکیل  نخستین شرکت تعاونی روستایی در منطقه‌” داور آباد” گرمسار نمود. اما مبنای تشکیل و ثبت تعاونی به صورت رسمی در ایران همان قانون تجارت ۱۳۱۱ بود.

در زمان جنگ جهانی دوم،حکومت وقت با استناد به مفاد مندرج در قانون تجارت سال ۱۳۱۱ ، وزیر وقت کشور را مأمور می نماید تا هیأتی را برای تعلیم و مأموران و آشنا ساختن مردم با مفهوم قوانین تعاون به شهرها و روستاهای دور و نزدیک  اعزام نماید. تا بدین ترتیب ضمن اشاعه  فرهنگ سازمانی تعاون  در اقشار تولید کننده ، انگیزه حس مسؤلیت را در آنها تربیت نماید.در همین راستا تعدادی از تعاونی های مصرف به منظور توزیع ارزاق عمومی در مناطق شهری شکل گرفت.در سال ۱۳۳۲ اولین قانون تعاونی ایران با الهام از قوانین خاص سایر کشورها تهیه شد و سپس به صورت لایحه قانونی به تصویب رسید.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رفتار مدنی سازمانی و ابعاد و شاخص هاو پیامدهای فردی و سازمانی آن ، عدالت سازمانی و معرفی شرکت های تعاونی و انواع آن
  • تحقیق مفهوم هویت و رویکردهای نظری هویت و فرهنگ و هویت فرهنگی و چیستی رسانه ها و اثرات آن‌ها و هویت سازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.