تحقیق ضمان جریره

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ضمان جریره دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
پیشینه    ۵
تعریف مفاهیم    ۶
۱-ضمان جریره    ۷
۱-۱٫ جریره در لغت و اصطلاح    ۷
۱-۲٫ احکام تأسیسی و امضایی    ۸
۱-۲-۱٫ امضایی بودن ضمان جریره    ۹
۱-۳٫ ضمان عاقله و اصل شخصی بودن مسئولیت کیفری    ۱۱
۱-۳-۱٫ مفهوم مسئولیت    ۱۱
۱-۳-۳٫ اصل شخصی بودن مسئولیت از منظر اسلام    ۱۳
۱-۴٫ مفهوم عاقله    ۱۳
۱-۴-۱٫ عصبه    ۱۴
۱-۴-۲٫ ضامن جریره    ۱۵
۱-۴-۳٫ امام (ع)    ۱۵
۱-۵٫ علت مسئولیت ضامن جریره (عاقله)    ۱۶
۱-۶٫ بررسی ماهیت حقوقی ضامن جریره    ۱۷
۱-۶-۱٫ تعریف عقد و ایقاع    ۱۷
۱-۶-۲٫ عقد بودن ضمان جریره    ۱۹
۱-۷٫ شرایط تحقق عقد    ۱۹
۱-۸٫ ارکان عقد    ۲۱
۱-۸-۱٫ ارکان عقد ضمان جریره    ۲۱
۱-۹٫ لازم یا جایز بودن ضمان جریره    ۲۱
۱-۹-۱٫ اقسام عقود    ۲۲
۱-۹-۲٫ عقد لازم و جایز    ۲۲
۱-۹-۳٫ اقسام لزوم و جواز    ۲۳
۱-۹-۴٫ ادله لزوم عقد    ۲۴
۱-۹-۵٫ لازم بودن ضمان جریره    ۲۵
۱-۱۰٫ شرایط تحقق ضمان جریره    ۲۷
۱-۱۱٫ ارث ضامن جریره    ۳۱
۱-۱۲٫ ارث ورثه ضامن جریره    ۳۲
۱-۱۳٫ مسلمان ضامن جریره کافر    ۳۳
۱-۱۳-۱٫ کافر، ضامن جریره کافر    ۳۴
۱-۱۴٫ ظهور وارث بعد از ضمان جریره    ۳۴
۱-۱۵٫ جواز صدور ایجاب و قبول از ناحیه وکیل و وصی    ۳۵
۱-۱۶٫ وجود زوج و زوجه در ضمان جریره    ۳۵
۱-۱۷٫ جمع بندی    ۳۶
فهرست منابع و مآخذ:    ۳۷

منابع:

قرآن کریم

موسوی خمینی، سید روح الله. حاشیه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانی. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، (۱۴۲۰ق).

شعرانی، ابوالحسن. ترجمه و شرح تبصره المتعلمین فی احکام الدین. ج۲، تهران: منشورات اسلامی، چاپ پنجم، ( ۱۴۱۹).

مجلسی دوم. حدود و قصاص و دیات. قم: مؤسسه نشر اسلامی، چاپ اول، [بی تا]

مطهری، مرتضی. مجموعه آثار. ج۲۰، قم: [بی نا]، چاپ اول، [بی تا]

شیبانی، احمدعلی. تاریخچه پیدایش و تحول بیمه.[بی جا]، [بی نا]، [بی تا]

عرفانی، توفیق. قرارداد بیمه در حقوق اسلام و ایران. تهران: کیهان، چاپ اول،(۱۳۱).

مکارم شیرازی، ناصر. توضیح المسایل. قم: انتشارات قدس، چاپ دوم، (۱۳۷۴).

طاهری، حبیب الله. حقوق مدنی. ج۲ و ۴، قم: انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم، (۱۴۱۸).

محقق داماد، سید مصطفی. قواعد فقه. ج۲و۴، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی، چاپ سیزدهم، (۱۳۸۵).

امامی، سید حسن. حقوق مدنی. ج۱و ۳، تهران: انتشارات اسلامی، [بی تا]

گرجی، ابوالقاسم. مقالات حقوقی. ج۱و۲، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم،(۱۳۷۲).

تعهدات ناشی از قرارداد حقوق اسلامی. [بی جا]، مؤسسه حقوق تطبیقی، (۱۳۵۵).

مشیری، مهشید. فرهنگ زبان فارسی. ج۱، تهران: سروش، چاپ اول، (۱۳۷۱).

یزدی، ابوالقاسم بن احمد. ترجمه فارسی شرایع الاسلام. ج۴، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ ششم، (۱۳۷۶).

مقدمه

دین مقدس اسلام همکاری و کمک متقابل را توصیه کرده است. یکی از مصادیق این همکاری، ضمان جریره بود که جامعه امروزی به آن عنوان بیمه مسئولیت را داده است.

ضمان جریره و عقد موالات قراردادی بود که به موجب آن یکی از طرفین که او را «ضامن» یا «ولی» می نامیدند متعهد می شد که هرگاه طرف دیگر (مضمون) از روی خطا یا جرم غیر عمدی خویش، ضرر و زیانی به جان و مال اشخاص دیگر وارد کند، ضامن، همه خسارات حاصله را جبران نماید و در عوض، پس از وفات مضمون، وارث وی به حساب آمده و از او ارث ببرد و ضمانت هر دو طرف از همدیگر نیز اشکال نداشت.

هم اکنون بیمه نیز استمداد از دیگران برای کم کردن خسارت و مصائب است که یکی از اقسام بیمه، بیمه مسئولیت است. در این قرارداد بیمه گر بیمه گذار را در مقابل ضرر و زیانی که امکان دارد به دیگران وارد کند بیمه می کند.

پیشینه

ضمان جریره قبل از اسلام در میان اعراب وجود داشته است و پس از اسلام نیز با یک سری تغییر و تحولات پذیرفته شده است.[۱] بنابراین ضمان جریره از احکام امضایی است اما به آن شکل و صورتی که در عصر پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) مورد استفاده قرار می گرفت در جامعه امروزی کاربرد ندارد و به طور دقیق و مشخص نمی توان گفت که ضمان جریره تا چه دوره و زمانی مورد استفاده بوده است. قانون مجازات اسلامی فعلی کشورمان از ضمان جریره نام برده است و در ماده ۳۰۷ این قانون آمده است: کسی که با عقد ضمان جریره، دیه جنایت دیگری را به عهده گرفته است، نیز عاقله محسوب می شود. باتوجه به این ماده قانونی می توان گفت که ضمان جریره اگرچه شکل و صورت عصر پیامبر(ص) را در جامعه امروزی ندارد اما به شکل دیگری همچون بیمه مسئولیت در جامعه امروزی مطرح است.

بیمه از جمله مسایل مستحدث است که در جوامع امروزی بسیار کاربرد دارد. اندیشه بیمه به معنای حمایت از شخص زیاندیده در تاریخ گذشته بشر ریشه ای دیرینه دارد این اندیشه، همچون سایر اندیشه های بنیادی نهادهای اجتماعی، ادوار و مراحلی را پشت سر گذاشته تا به صورت یک سازمان بیمه ای و دارای نظام قانونی و مقررات مدون امروزی درآمده است.

نظام بیمه‏ای برای اولین بار در اواخر قرون وسطی در اروپا پدید آمد و اولین نظام   بیمه ای که در تاریخ بیمه شناخته شده است بیمه دریایی است و اولین و قدیمی ترین سند بیمه در سال ۱۳۴۷، مربوط به بیمه باربری دریایی است. طبق این سند کشتی های باربری و کالاها در طول سفرهای دریایی از خطرها بیمه می‏شدند. در اثر توسعه تجارت در کشورهای مختلف، بیمه دریایی توسعه یافته است و متعاقب پیدایش بیمه دریایی، به موجب علل اقتصادی، اجتماعی و نیاز جامعه به امر بیمه، انواع دیگری از بیمه نیز پا به عرصه وجود گذاشته است و به مرور سرنشینان کشتی و دریانوردان نیز مورد بیمه قرار گرفته اند.[۲]

در ایران قبل از اسلام، بین قبایل و اقوام ساحلی خلیج فارس و جزایر نشینان خلیج مذکور و اطراف آن، نوعی قراردادهای ضمانت به وجود آمده بود که بی شباهت به بیمه دریایی نبود. به موجب این قراردادها، تجار و صاحبان کشتی در رابطه با معاملات بازرگانی که با هم داشتند پرداخت قسمتی از خسارت احتمالی در طول سفر دریایی را ضمانت  می کردند که به بیمه امروزی شباهت داشت.[۳]

در نظام ‏حقوقی و اقتصادی‏ ایران پس از اسلام، ‏مفهوم ‏بیمه ‏به ‏اصطلاح رایج‏ امروزی ‏وجود نداشت به طوری که تا قرن هجده و نوزده میلادی که بیمه در اروپا، آمریکا و حتی هندوستان توسعه پیدا کرده بود اثری از بیمه و بیمه گری در نظام حقوقی و اقتصادی ایران مشاهده نمی شد. به عبارت دیگر پیدایش و رواج بیمه به مفهوم امروزی آن در ایران چندان سابقه ندارد و سابقه بیمه در ایران از حدود سال ۱۲۶۸ هجری شمسی در دوره ناصرالدین شاه شروع می شد و برای اولین بار در زمان سلطنت وی بیمه به مفهوم جدید و امروزی آن وارد فرهنگ حقوق و ادبیات ایران گردید.[۴]

تعریف مفاهیم

عاقله: دیه خطا بر عاقله است. عاقله عبارت است از: عصبه، مولای معتق، ضامن جریره و امام.

عاقله، ضامن جنایات عمد نیست، ضامن بنده مدبر و ام ولد نیست. ضامن زخم های کمتر از موضحه نیست یعنی در زخمی که به استخوان نرسد خود جانی، ضامن است اگرچه خطا باشد و همچنین عاقله ضامن جنایتی نیست که با اقرار یا با صلح ثابت شود.[۵]

عصبه: عصبه عبارت است از: مردانی که قرابت ایشان نسبت به قاتل از جانب پدر و مادر باشد یا از جانب پدر نه از جانب مادر تنها. مانند برادران و اولاد ایشان، عموها و اولاد ایشان. خواه وارث قاتل باشند که اگر بمیرد آن ها میراث می برند، خواه نه و خلاف است که پدر و جد پدری و اولاد ذکور در عصبه داخلند یا نه؟ اکثر متأخرین قائلند که داخلند.[۶]

مولای معتق: هرگاه مولایی عبد خود را آزاد کند مولا، معتِق(آزاد کننده) و آن عبد آزاد شده معتَق(آزاد شده) نامیده می شود و این آزادسازی عبد ممکن است به خاطر کفاره، نذر و یا تبرعی باشد.[۷]

ضامن جریره: کسی با رضایت و میل خویش با دیگری پیمان بندد و او را ولی خود گیرد تا ضامن جنایات احتمالی و خطایی او شود و در صورت سرزدن جنایت خطایی از ناحیه او که موجب ضرر و زیان به جان و مال دیگری شود، ضامن طبق این عقد، خسارت های حاصله را جبران و دیه او را به ولی مقتول یا خود مجروح بپردازد و شرط کند از او میراث برد، ضامن در قبال این تعهدی که می نماید از او ارث می برد اما او از ضامن ارث نمی برد مگر آنکه او نیز متقابلاً ضامن دیگری شود یعنی هر دو ضامن یکدیگر شوند.[۸]

محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، چاپ هفتم، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ج۳۹، ص۲۵۹

عبدالرزاق سنهوری، الوسیط فی شرح القانون المدنی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۱۹۶۴، ج۲، ص۱۰۹۶

توفیق عرفانی، قرارداد بیمه در حقوق اسلام و ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات کیهان، ۱۳۷۱، ص۲۴

احمد علی شیبانی، تاریخچه پیدایش و تحول بیمه، ص۲۱۹

ابوالحسن شعرانی، ترجمه و شرح تبصره المتعلمین فی احکام دین، چاپ پنجم، تهران: منشورات اسلامی، ۱۴۱۹، ج۲، ص۸۰۴

محمد باقربن محمد تقی اصفهانی مجلسی دوم، حدود و قصاص و دیات، چاپ اول، قم: مؤسسه نشر آثار اسلامی، ص۱۵۵

سید روح الله موسوی خمینی، حاشیه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانی، چاپ اول، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۲۰، ص۱۲۵

شهید سید محمد محمد صادق صدر، ماوراء الفقه، چاپ اول، بیروت: دار الاضواء للطباعه، ۱۴۲۰ق، ج۸، ص۵۰۸

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق قاعده ضمان ید و ضمان از منظر فقه امامیه
  • تحقیق مفهوم شناسی و مبانی ضمان بیت المال در پرداخت دیه
  • تحقیق تعریف ضمان و ضمان درک و انواع و مبنای فقهی و حقوقی آن
  • تحقیق مفاهیم خیار شرط و ضمان و اوصاف و شرایط دین مورد ضمان
  • تحقیق منشاء ایجاد ضمان مسؤولان متعدد در مسؤولیت مدنی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.