تحقیق عقب ماندگی ذهنی و تاثیر قدرت و تعادل بر آنها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی و تاثیر قدرت و تعادل بر آنها دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه:    ۵
۲-۱-۱-ضرورت و اهمیت    ۹
۲-۲- مفاهیم عقب ماندگی ذهنی ، قدرت و تعادل    ۱۱
۲-۲-۱-تعریف عقب ماندگی ذهنی    ۱۱
۲-۲-۲ سن شروع    ۱۲
۲-۲-۳ ویژگیهای رشدی و تحولی کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر    ۱۳
۲-۲-۴ آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی    ۱۴
۲-۲-۵ ویژگی برنامه آموزشی کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر    ۱۴
۲-۲-۶ اهداف  برنامه آموزشی کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر    ۱۴
۲-۲-۷ طبقه بندی    ۱۴
۲-۲-۸  علل بوجود آورنده عقب ماندگی ذهنی    ۱۶
۲-۲-۹ سندرم داون    ۱۷
۲-۲-۱۰  همه گیر شناسی (اپیدمولوژی)    ۱۷
۲-۲-۱۱  ورزش و عقب ماندگی ذهنی    ۱۸
۲-۲-۱۲ فیزیولوژی تعادل    ۱۹
۲-۲-۱۳ حفظ تعادل ، مکانیسم های موجود و سیستم های درگیر    ۲۰
۲-۲-۱۴ نظریه های توصیف کنترل عصبی :    ۲۰
۲-۲-۱۵  سیستم های دخیل در کنترل پایداری    ۲۱
۲-۲-۱۶  بخش های عصبی اصلی درگیر در کنترل پایداری    ۲۱
۲-۲-۱۷ کنترل تعادل در حالت ایستاده    ۲۲
۲-۲-۱۸ استراتژی های حرکتی در کنترل تعادل    ۲۲
۲-۲-۱۹ تون وضعیتی    ۲۲
۲-۲-۲۰ رابطه بین) مقدار (حرکت ، مرکز فشار و کنترل تعادل    ۲۳
۲-۲-۲۱ محدوده ثبات در حالت ایستاده    ۲۳
۲-۲-۲۲ استراتژی حرکتی به هنگام بر هم خوردن تعادل    ۲۴
۲-۲-۲۳ تعادل قدامی – خلفی    ۲۴
۲-۲-۲۴ تعادل جانبی    ۲۵
۲-۲-۲۵ مکانیسم های حسی درگیر در کنترل تعادل    ۲۵
۲-۲-۲۶ روش های ارزیابی تعادل    ۲۷
۲-۲-۲۷ قدرت و مفاهیم مرتبط    ۲۸
۲-۲-۲۸ ضعف عضلانی و ظرفیت عملکردی    ۲۸
۲-۲-۲۹ روش های ارزیابی قدرت    ۲۹
۲-۳- پیشینه تحقیق    ۲۹
۲-۳-۱ تحقیقات انجام شده در داخل کشور:    ۲۹
۲-۳-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۳۰
۲-۴ جمع بندی    ۳۹
منابع    ۴۰

منابع

رمضانی نژاد، رحیم.۱۳۸۷٫تربیت بدنی در مدارس: انتشارات سمت.

اکبری محمد .۱۳۸۱٫ بررسی اختلال تعادل ناشی از کشیدگی یکطرفه درجه یک و دو لیگامان های خارجی مچ پا و مقایسه دو برنامه فیزیوتراپی در کمبود آن:دانشگاه تربیت مدرس. ۲۰-۳۰٫

نیک اردکانی. محمد جواد ، شمیلی .آریان.۱۳۸۷٫ ترجمه فصول ۳ ،۴و۶ کتاب تمرین درمانی نویسندگان : هابر ، فرانسیس.ولز، کریس.پایان نامه کارشناسی کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران  .

توای، بوام گارتنر.آندرواس،جکسون.۱۳۷۶ ترجمه دکتر حسین سپاسی پریوش نوربخش.سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی. جلد دوم .انتشارات سمت.

مجموعه مقالات همایش بین المللی کودکان ناتوان هوشی.۱۳۷۸٫ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

شریفی درآمدی ،پرویز.۱۳۸۰٫کودک عقب مانده ذهنی.نشر فدن .

احمد خانی، محمد رضا.۱۳۷۸٫ چگونگی ایجاد آمادگی حرکتی در معلولان ذهنی. جنبه های آموزشی ورزش .دانشگاه انقلاب .شماره ۱۵۰٫ خرداد.

خلیج، حسن . شفیع زاده ،علی.۱۳۸۰٫بررسی ارتباط انگیزش با عوامل آمادگی جسمانی ، مهارتی و علمی معلمان تربیت بدنی .پژوهش در علوم ورزشی سال اول پیش شماره یک اسفند ماه .

حاج حسینی.کریم .۱۳۸۶٫ مقایسه فاکتورهای آمادگی جسمانی و حرکتی دانش آموان پسر کم توان ذهنی با دانش آموزان عادی۱۶-۹ سال. خلاصه مقاله های اولین همایش علمی کاربردی تربیت بدنی کودکان و دانش آموزان استثنایی: سازمان آموزش و پرورش استثنایی .

بلوچی.علی اکبر.۱۳۸۲٫٫بررسی میزان همبستگی بین قدرت عضلانی اندام های پایینی با آزمون های تعادلی در دو گروه سنی ۵۵ تا ۶۵ سال و بالای ۶۵٫پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیوتراپی.دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.

فرهبد مژگان .۱۳۸۴٫کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی :انتشارات پژوهشکده کودکان استثنایی.

روزبان،رضا.۱۳۸۷٫ ترجمه فصول ۵ و۷ کتاب تمرین درمانی نویسندگان : هابر ، فرانسیس.ولز، کریس.پایان نامه کارشناسی کاردرمانی.دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران .

شفیعی، محسن. ۱۳۸۶٫ روش تدریس تربیت بدنی. تهران :دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.

Brayan L.R, Nancy C.T, Scott M.L.2003.Unilatral Multiaxial coordination Training and Ankle .Kinesthesia: Muscle Strength and postural Control. J of sport rehabilitation; 12(1):13-30.

Cords.R, Clark R.D, Webster.I.W.1992.Physiological Factors Associated with fall in and Elderly Population :J of the American Geriatrics society.39.1194-1200.

 Meirn, Gideon M. 2002.Unstable Ankle.Human Kinetics.36-53.

Riche M,Blaszezyk J.W,Prince F,.Herbert.1998.Effect of Aging and Vision on Limb Load Asymmetry during Quiet Stance.Clinical Biomechanice;Agu:321-328.

Winter D, Prince F, Frank J S, Powel C, Zabjek k.F.1996. Unified Theory regarding A/P & M/L Blance in Quiet Stance: J of neurophysiology.75 (6):2334-2343.

Laura Guidetti, Emanuele Franciosi, Maria Chiara Gallotta, Gian Pietro Emerenziani,Carlo Baldari .2010.Could sport specialization influence fitness and health of adults with mental retardation? Research in Developmental Disabilities 31. 1070–۱۰۷۵٫

Abernethy P, Wilson G, Logan D.1995.Strength & power assessment.sport medicine, 19; 401-417.

http://www.aaidd.org American Association on Mental Retardation (AAMR)

Beck A. Rush A.congnitive therapy. In Kaplan. H. Sadock,et al eds .1995.Comprehensive tex book of Psychiatry.6 th ed.Baltimore : Williams Wilkins.1849-50.

۲-۱- مقدمه:

شاید باور کردن این نکته که عقب ماندگی ذهنی یک اختلال تقریبا شایع است و حدود ۱ تا ۳ درصد از جمعیت را مبتلا می کند سخت باشد و حتی در نظر بگیریم که با پیشرفت های علمی شانس زنده ماندن این افراد بسیار بیشتر شده است بنابراین همزمان با افزایش امید به زندگی آموزش وپرورش آنها نیز باید بهبود یابد [۱].

در نگاهی به گذشته و جوامع مختلف ، ملاحظه می شود که به طور کلی از نقطه نظر تاریخی ، بشر از سه مرحله فکری متفاوت نسبت به  کودکان استثنایی به ویژه کودکان دارای اشکالات ذهنی و جسمی گذشته است . در مرحله اول این قبیل کودکان یا به طرق مختلف از بین برده می شدند یا از اجتماع طرد می گشتند. در مرحله دوم به این گروه با دید ترحم و حمایت می نگریستند و در مرحله سوم یعنی در سالهای اخیر، پذیرفتن کودکان استثنایی در جامعه در کنار دیگر کودکان و استفاده از توانایی های آنها تا آنجا که امکان پذیر باشد ، مطرح گردیده است [۲].

کودکان عقب مانده ذهنی نیاز دارند از نظر آمادگی جسمی ، توانایی حرکتی و مکانیک بدن پیشرفت کنند . وضعیت بدنی این افراد معمولا ضعیف است وشادابی جسمی چندانی ندارند . نحوه گام برداشتن آنان نا متعادل و نا استوار است و حکایت از آن دارد که هماهنگی کلی حرکات بدنی ضعیف است .افراد عقب مانده ذهنی برای سایر معلولیت های جسمی و نیز اختلالات عصبی مانند فلج مغزی و صرع آمادگی بیشتری دارند.تحقیقات مقایسه ای مختلف نشان می دهد که همیشه افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی نسبت به کودکان عادی در زمینه  آمادگی جسمی و حرکتی از جمله قدرت و تعادل امتیازهای پایین تری کسب می کنند .با اطمینان می توان گفت  یکی از مهمترین علل ضعف این افراد در این زمینه در اختیار نداشتن امکانات کافی می باشد.برنامه های تربیت بدنی و تجربیات حرکتی برای کودکان عقب مانده،هوش را افزایش می دهد ، خود فهمی یا خودآزمایی را بالا می برد،توانایی حرکتی را بهتر،و آمادگی جسمانی را بیشتر می کند.بنابراین لازم است برنامه های تمرینی متناسب با شرایط آنها طراحی شود [۳].

تمرین های صحیح آمادگی جسمانی زندگی همراه با سلامت را به ارمغان می آورد (شارکی[۱]۱۹۸۴). استقامت بدنی و تندرستی برای ارضای نیازهای زندگی روزمره بسیار ضروری هستند . فواید آمادگی جسمانی در متون مربوطه به طور مستند آورده شده است و در این خصوص هیچ تفاوتی بین افراد عقب مانده ذهنی وعادی جامعه وجود ندارد (مک کونافی و سالزبرگ۱۹۸۸[۲]؛ مون و رنزاگلیا[۳]،۱۹۸۲).این برنامه ها دارای فواید بهداشتی، اجتماعی، شخصی و حرفه ای می باشند و به ویژه بنا به دلایلی توسعه فعالیت های آمادگی جسمانی باید یک جزء اصلی در سبک زندگی این گروه باشد [۴].

نیازهای کودک عقب مانده ذهنی نیز، مشابه نیازهای یک کودک عادی است . به این معنا که کودک عقب مانده نیز، برای به فعل در آوردن تواناییهایش و تبدیل شدن به یک عضو فعال و قابل قبول در جامعه خود به محرکهای روانی ، جسمی وعاطفی نیاز دارد . با این تفاوت که کودکان عقب مانده ذهنی برای رسیدن به این هدف به فرصتهای بیشتر و روشهای آموزشی خاص نیاز دارند [۵] .

غالبا مزایای فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی نادیده گرفته می شود این موضوع در مورد قدرت و تعادل که دو جزء مهم آمادگی جسمانی و حرکتی می باشند نیز صادق است. بهبود تعادل ایستا یکی از ویژگی های اساسی در پیشرفت طبیعی حرکت می باشد[۴،۶[. قدرت بر تعادل تاثیرگذار می باشد. به عنوان مثال با توجه به خاصیت تولید نیروی مخالف در عضلات[۴]،چنانچه عضلات خم کننده مچ پا[۵] ضعیف باشد تعادل را مختل می نماید [۷].در حالیکه بسیاری از مداخلات درمانی در فیزیوتراپی تاکید دارند که تمرینات تعادلی تاثیرگذار می باشد متاسفانه شواهد کمی نیز بر تاثیر تمرین در اصلاح تعادل برای اکثریت جمعیت بیماران وجود دارد [۸].

کودک عقب مانده ذهنی از نظر رشد حرکتی-ادراکی بسیار ضعیف است و در ظرفیت های حسی-حرکتی، آگاهی بدنی ، تعادل ایستا و پویا وهماهنگی حرکات عمده و ظریف با مشکل مواجه است. زمان واکنش  کودک عقب مانده ذهنی کندتر از کودک عادی می باشد، البته این مشکل در حرکات ساده و غیر مهارتی کمتر است . کودک عقب مانده شدید (کانا) از نظرعملکرد حرکتی بسیار ضعیف است، اضافه وزن و چربی زیر پوستی بیشتری دارد و گوشه گیر می باشد. کودک عقب مانده متوسط (کالیو) نیز مانند  کودک عقب مانده شدید از نظر شکل وعملکرد (پیامد) در مهارت های حرکتی مختلف مشکلات زیادی دارددر صورتی که کودکان آموزش پذیر فقط از نظر پیامد یا عملکرد حرکتی با مشکل مواجه هستند.این کودکان از نظر سرعت یادگیری با مشکل روبه رو هستند و پیشرفت آنان ۵۰٪ تا ۷۰٪ کودکان معمولی است . از نظر حرکتی این کودکان می توانند مانند کودکان عادی در فعالیت های حرکتی و ورزشی مدرسه شرکت کنند. اما کسب مهارت و یادگیری حرکتی به کندی پیش می رود. با اینکه کودکان آموزش پذیر از نظر بدنی ضعف آشکاری ندارند ولی از نظر آمادگی حرکتی- ادراکی در سطح پایینی هستند[۳].

۲-۱-۱-ضرورت و اهمیت

از ابتدای دهه ۸۰ میلادی ، اقداماتی رو به گسترش در مجامع بین المللی برای آموزش وپرورش کودکان دارای نیازهای ویژه در سطح مدارس عادی آغاز شده است . کودکان معلول حق دارند در جامعه مشارکت فعال داشته و آموزش و پرورش آنان باید به بیشترین یکپارچگی اجتماعی و رشد فردی منجر شود[۵]. داشتن سطح مطلوب آمادگی جسمانی راهی در جهت حفظ سلامت عمومی افراد جامعه وعاملی در جهت کاهش هزینه های درمانی است [۱۵].

با توجه به توزیع طبیعی جمعیت، درجه شیوع عقب ماندگی ذهنی حدود ۳% پیش بینی می شود [۱۶، ۵ ، ۱۷].یعنی سه درصد کل هر جامعه ای به عقب ماندگی ذهنی مبتلا می باشد که اکثریت این تعداد به  عقب ماندگی ذهنی خفیف و متوسط مبتلا هستند [۵]. در حال حاضر از بین دانش آموزان استثنایی، عقب ماندگان ذهنی بیشترین تعداد دانش آموزان درمدارس وابسته به سازمان کودکان استثتایی را تشکیل می دهند. بنابراین معلولان و به طور اخص معلولان ذهنی بخش قابل توجهی از جامعه هستند . بعنوان مثال عقب ماندگی ذهنی عمومی ترین شکل از ناتوانی در جوامع غربی می باشد [۱۸٫ ۱۹]. ایچاستات و لاوای[۱](۱۹۹۲) کاوال، فورنس[۲] (۲۰۰۰) آبروسنیکورا، والکوا و بلاک[۳] (۲۰۰۳) نشان دادند کودکان ناتوان بویژه کودکان عقب مانده ذهنی دسترسی کمتری به تسهیلات آمادگی جسمانی دارند و تحرک کمتری دارند و در مقایسه با کودکان عادی دارای انگیزه کمتری برای فعالیت هستند [۲۰].

همچنین، شواهد نشان داده است که چنین افرادی دارای سطح بالاتری از چاقی نسبت به گروه همسال و سالم خود می باشند و ترکیب بدنی ضعیف ، این گروه را بیشتر در معرض مشکلات سلامت قرار می دهد . وضعیت هایی از قبیل فشار خون بالا ، کلسترول بالا در  خون و دیابت در افراد عقب مانده ذهنی میزان بالاتری را نسبت به افراد سالم نشان می دهد . تحقیقات به طور مستمر نشان می دهد که اشخاص با عقب ماندگی ذهنی آمادگی کمتری نسبت به همسالان سالم خود دارند [۲۱] تحقیقات ۲۰ سال گذشته به خوبی نشان داده است که وقتی افراد عقب مانده تحت آموزش های مناسب تربیت بدنی قرار گیرند در زمینه مهارتهای حرکتی پایه به پیشرفت های چشمگیری دست می یابند[۴]. ایشتات[۴] (۱۹۹۱) معتقد است رشد حرکتی و آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی ۲ تا ۴ سال پایین تر از هنجارهای کودکان عادی است. درو[۵] ، لوگان[۶] و هاردمن[۷] نیز یافته های پیشین بروین اینکر مبنی بر نمرات پایینتر کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی درمقیاس هایی چون تعادل یابی[۸] ، جنبش[۹] و چالاکی دست ها[۱۰] را تایید می کند. این نقص در مهارت های حرکتی ممکن است بیشتر تابعی از محرومیت های حرکتی و فرصت های یادگیری باشد تا عقب ماندگی ذهنی [۴].

آمادگی جسمانی در صورت ارائه تمرینات مربوطه درمقدار و مدت زمان مناسب می تواند به طور چشمگیر پیشرفت کند [۴].دو عامل مهم آمادگی جسمانی و حرکتی،  قدرت وتعادل می باشند . با توجه به رابطه دو سویه هوش و حرکت (و جزء وابسته ی آن یعنی تعادل ) اهمیت نقش تعادل بیشتر مشخص خواهد شد . متاسفانه این بعد حسی حرکتی (تعادل) با وجود اهمیت بالا ، در کودکان معلول ذهنی کمتر مورد توجه قرار گرفته و بر روی آن کار شده است  و بیشتر به مشکلات ذهنی ، رفتاری و آموزش فعالیت های روزمره به آنان پرداخته شده است و این مانعی جهت افزایش وبهبود مهارت های اجتماعی و فردی خواهد بود[۲۲]. یکی از عوامل زیر بنایی تعادل ، قدرت می باشدو برای اینکه استراتژی های تعادلی به طور موثری عمل کند یکسری ضروریات عضلانی اسکلتی خاصی وجود دارد که باید تامین شود و دامنه حرکتی کافی به خصوص در مفاصل اصلی مثل مچ پا یا لگن باید وجود داشته باشد. همچنین استراتژی های مناسب  تعادلی مستلزم توانایی ایجاد نیرو و قدرت می باشد [۸،۴]. تحقیقات متعددی ثابت نموده اند که افراد عقب مانده ذهنی نسبت به همسالان سالم خود درسطح خیلی پایین تری از قدرت عضلانی قرار گرفته اند ، به تمرینات قدرتی نیاز دارند ودارای تعادل ضعیف تری هستند [۲۳،۲۴].همانطور که گفته شد متاسفانه آمادگی جسمانی این افراد زیاد مورد توجه قرار نگرفته و بیشتر به مشکلات ذهنی ، رفتاری ، آموزش فعالیت های روزمره[۱۱] به آنان پرداخته شده است [۲۲]. اکثر کسانی که با اینگونه افراد در ارتباطند به دلیل مشکلات رفتاری و جسمانی آنان از قبیل نقص عضو ، ناراحتی قلبی، صرع و غیره فعالیت بدنی در سطح خیلی پایین تر از توان جسمانی این افراد را انتظار دارند . بنابراین ضرورت دارد برنامه هایی جهت افزایش عوامل آمادگی جسمانی ویژه این افراد و زیر نظر متخصص طراحی شود.

[۱] – Eichstaedt, Laray(1992)

[۲] -Kavale, Forness,(2000 )

[۳] – Obrusnikora, Valkova, Block(2003)

[۴] – Eichstaed(1991)

[۵] – Drew

[۶] – Logon

[۷] – Hardman

[۸] – Equilibrium

[۹] – Locomotion

[۱۰] – Manual dexterity

[۱۱] -activity of daily living

[۱] Sharkey(1984)

[۲] – McConaughy &  Salzberg(1988)

[۳]– Renzaglia & Moon (1982)

[۴]-Synergy

[۵]-Dorsi Flexor

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عقب ماندگی ذهنی، ابعاد و اصول و مفروضه های روانشناسی مثبت گرا و نظریه های بهزیستی روانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.