تحقیق عقب ماندگی ذهنی، ابعاد و اصول و مفروضه های روانشناسی مثبت گرا و نظریه های بهزیستی روانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی، ابعاد و اصول و مفروضه های روانشناسی مثبت گرا و نظریه های بهزیستی روانی دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱عقب ماندگی ذهنی۵
۱-۲عقبماندهی ذهنی آموزشپذیر (EMR)5
۱-۳ویژگیهای کودک استثنایی۵
۱-۴نیازهای والدین کودکان استثنایی۶
۱-۵احساسات والدین کودکان استثنایی۷
۱-۶تعریف روانشناسی مثبتگرا۸
۱-۷اهداف اولیهی روانشناسی مثبتگرا۸
۱-۸اصول و مفروضههای روانشناسی مثبتگرا۸
۱-۹ابعاد روانشناسی مثبتگرا۹
۱-۱۰زندگی کامل۱۰
۲-۱۰-۱- زندگی لذت بخش۱۰
۲-۱۰-۱-۱-وجوه سه گانه زندگی لذت بخش۱۰
۲-۱۰-۲- زندگی با اشتیاق (زندگی درگیرانه)۱۱
۲-۱۰-۲-۱-توانمندیها و فضیلتها۱۱
۲-۱۰-۳- زندگی با معنی۱۲
۱-۱۱بهزیستی روان شناختی۱۲
۱-۱۲ابعاد بهزیستی روانشناختی۱۶
۱-۱۳نظریههای بهزیستی روانی۱۶
۲-۱۳-۱- نظریهی فرانکل۱۶
۲-۱۳-۲- الگوی ویسینگ و واندان۱۶
۲-۱۳-۳- نظریهی ریف۱۷
۱-۱۴عوامل مؤثر بر بهزیستی۱۷
۱-۱۵امید به زندگی۱۷
۱-۱۶رضایت زناشویی۱۹
۲-۱۶-۱- تعریف رضایت زناشویی۱۹
۲-۱۶-۲- عوامل تعیین کنندهی موفقیّت ازدواج و رضایت زناشویی۲۰
۱-۱۷پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع۲۹
۲-۱۷-۱-  پژوهش های انجام شده در کشور۲۹
۲-۱۷-۲- پژوهش های خارجی۳۳
منابع و مآخذ۳۵

منابع

مفیدی، ف. (۱۳۷۶). آموزش خانواده راهنمای عملی والدین و مربیان کودکان استثنایی. انتشاراتی سرآمد کاوش.

میلانی­فر، ب. (۱۳۷۴). روان­شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. تهران: قومس.

هالان،د ؛وکافمن، ج. (۱۳۷۱). کودکان استثنایی(مقدمه­ای بر آموزش­های ویژه). ترجمه­ی مجتبی جوادیان. مشهد: آستان قدس رضوی.

نیسی، خ. (۱۳۷۷). بررسی افسردگی، عملکرد تحصیلی و برخی ویژگی­های فردی و اجتماعی دانش­آموزان دختر و پسر دوره­ی راهنمایی مبتلا به تالاسمی ماژور و مقایسه آن­ها با گروه گواه. پایان­نامه­ی کارشناسی­ارشد روانشناسی.  دانشگاه چمران.

میکائیلی منیع، ف. (۱۳۸۷). روابط ساختاری بین بهزیستی روان­شناختی با هوش هیجانی ادراک شده، توانایی کنترل منفی و افسردگی مادران دارای کودک کم­توان و مقایسه­ی آن­ها با مادرا ن عادی. فصل­نامه­ی علمی پژوهشی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. ۹(۲٫). ۱۲۰-۱۳۰٫

هالفورد، د. (۱۳۸۴). زوج درمانی کوتاه مدت. ترجمه­ی مصطفی تبریزی، مژده کاردانی و فروغ جعفری. تهران: فرا روان.

احمدی، ز. (۱۳۷۷). مقایسه­ی عزت نفس مادران کودکان کم­توان ذهنی و مادران کودکان عادی شهر اهواز.پایان­نامه­ی کارشناسی­ارشد روان شناسی عمومی،دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.

بنی جمالی، ش؛ نفیسی، غ؛ ویزدی، س. (۱۳۸۳). ریشه­یابی علل از هم پاشیدگی خانواده­ها در رابطه با ویژگی­های روانی- اجتماعی دختران و پسران قبل از ازدواج. مجله­ی علوم­تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.۱۱(۱و۲٫)،۱۴۳- ۱۷۰٫

بنی جمالی،ش؛و محمدزاده ،س.(۱۳۸۴). تأثیر کم­توانی ذهنی کودکان بر رضامندی زناشویی والدین. اندیشه­های نوین تربیتی،۱(۱٫)،۶۱۷۴ .

حبیبی، م ؛بشارت، م؛ قراگوزلو، ف؛ ایزانلو، ب؛ وذوالفقاری، م. (۱۳۸۸). مقایسه­ی سلامت روانی در دبیران تربیت­بدنی و غیرتربیت­بدنی بر اساس ویژگی­های جمعیت­شناختی. نشریه­ی رشد و یادگیری حرکتی.  ۱(۱٫)، ۱۱۴-۹۳٫

شکری، ا. (۱۳۸۰). تفاوت­های جنسیتی در بهزیستی ذهنی و نقش ویژگی­های شخصیت. مجله­ی پزشکی و روان­شناسی بالینی ایران. شماره ۴٫

ساپینگتون، ا. (۱۳۸۲). بهداشت روانی. ترجمه حمیدرضا حسین­شاهی برواتی. تهران: روان.

دینی­ترکی، ن؛ بهرامی،ه؛ داورمنش،ع؛و بیگلریان، ا. (۱۳۸۵). رابطه فشار روانی با رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب­مانده ذهنی. مجله­ی توان بخشی. ۷(۴٫)،۴۱۴۶٫

رحمانی، م؛ وقیصری­پور، س. (۱۳۸۵). بررسی رابطه­ی هوش­هیجانی با رضایت­مندی زناشویی در زوجین ۳۰ تا ۵۰ ساله شهر تهران. چکیده­ی مقالات دومین کنگره سراسری آسیب­شناسی خانواده در ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

رقیبی، م؛ بخشانی، ن؛ وحسین­آبادی، ف. (۱۳۸۲). سازگاری روانی مادران کودکان مرزی و مادران کودکان عادی. فصل­نامه تازه­های روان­درمانی. ۹(۳۲٫)،  ۱۳۷-۱۲۰٫

زنجانی­طبسی، ر. (۱۳۸۳). ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روان­شناختی. پایان­نامه­ی کارشناسی­ارشد. دانشگاه تهران.

سرمد، ز؛ بازرگان، ع؛ وحجازی، ا. (۱۳۸۶). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. ‌تهران: آگاه

سلیمانیان، ع. (۱۳۷۳). بررسی تأثیرتفکرات غیر منطقی (بر اساس رویکرد شناختی) بر نارضایتی زناشویی. پایان­نامه کارشناسی­­ارشد مشاوره (چاپ نشده). دانشگاه تربیت معلم تهران.

۱-۱ عقب ماندگی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی یک وضعیت و حالت ذهنی خاص است که در اثر شرایط مختلف قبل از تولد و هنگام تولد و یا پس ازتولد کودک پدید آید، عقب ماندگان ذهنی افرادی هستند که به علت وقفه یا کمبود رشد ذهنی در شرایط عادی قادر به استفاده مطلوب از برنامه­های معمولی آموزش و پرورش، سازگاری اجتماعی و تطبیق با محیط نمی­باشند. تعریفی که از نظر اکثریت قریب به اتفاق مجامع علمی و صاحب نظران روان­شناسی مورد قبول می­باشد تعریفی است که از سوی انجمن آمریکای عقب­ماندگی ذهنی(AAMR)[1] ارائه شده: «عقب­ماندگی ذهنی سطحی از عملکرد هوش عمومی است که میزان آن به طور معنادا­ر (دو انحراف معنادار) پایین­تر از میانگین بوده و همزمان با نقایصی در رفتار سازشی(سازش یافتگی­های فردی و اجتماعی) همراه بوده و در دوران رشد (تشکیل نطفه تا ۱۸ سالگی) ظاهر می­گردد» (میلانی فر، ۱۳۷۴).

۱-۲    عقب­ مانده­ی ذهنی آموزش ­پذیر (EMR)[2]

افروز (۱۳۷۷) اظهار می­دارد: عقب­ماندگان ذهنی آموزش­پذیر افرادی هستند که بهره­هوشی آنان ۷۰-۵۰ می­باشد و قادر به فراگیری حداقلی از اطلاعات عمومی و در­س­های رسمی کلاس از قبیل خواندن و نوشتن و حساب کردن و مهارت­های مناسب شغلی بوده و می­توانند در اداره زندگی خود از تحصیل خویش بهره­مند شوند.

میلانی فر(۱۳۷۴) عقب­مانده­ی ذهنی آموزش­پذیر را افرادی می­داند که هوش­بهر آن­ها بین۷۰-۵۱ است این افراد از لحاظ دانستن لغات ضعیف­اند، مفاهیم را خود درک نمی­کنند، آموزش کلامی عادی ندارند و از لحاظ عاطفی واکنش­های لازم را به دست نمی­آورند.

۱-۳   ویژگی­های کودک استثنایی

توانایی­ها و ناتوانایی­های مختلف، اثرات متفاوتی بر زندگی خانوادگی دارد. معمولاً ماهیت استثنایی بوده، واکنش خانواده را تعیین می­کند. کودکی که ناشنوا است، خانواده را برای تغییر در سیستم ارتباطی تحت فشار قرار می­دهد و این منازعه­ای است برای خانواده که از زبان علامتی یا شفاهی استفاده کنند یا خیر؟ کودکی که بیماری مزمن دارد فشارهای هیجانی و اقتصادی بر خانواده وارد خواهد کرد، کودک ناتوانای یادگیری نیاز به حمایت تحصیلی دارد و ممکن است باعث شود که خانواده مکان­های آموزشی را که پیشرفت تحصیلی را قوت می­بخشد، بررسی کند.

هم چنین، چنین شدت استثنایی بودن ممکن است بر واکنش خانواده اثر داشته باشد. کودکان مبتلا به ناتوانی­های شدیدتر ممکن است نسبت به دیگران کاملاً متفاوت رفتار کنند. برخی از ناتوانی­ها مثل ناشنوایی و ناتوایی­های یادگیری در مقایسه با برخی دیگر از ناتوایی­ها مثل بینایی قابل مشاهده نیستند، آن­ها با احتمال کمتری در کودک دیده می­شوند. نکته قابل توجه این است که اگر چه ناتوانی­ها شدید از یک سو منجر به داغ ننگ در خانواده می­شود اما از سوی دیگر آن­ها به روشنی بیانگر ناتوانی کودک هستند، باوری که خانواده­ها به تبیین آن نیازمند هستند (هالان[۳] و همکاران، ۱۳۷۱)

۱-۴   نیازهای والدین کودکان استثنایی

خانواده­هایی که کودک معلول دارند به تناسب نوع، شدت معلولیت، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سن کودکشان و نیز در زمینه رفتار سازش به اطلاعات و مهارت­های ویژه نیاز دارند که مهمترین آن­ها به گفته قصبه (۱۳۸۴) به شرح زیر می­باشد:

نیاز به ارتباط، نیاز عمده­ی والدین کودکان استثنایی در طی سال­های مدرسه ارتباط با معلمان، مربیان و متخصصان است.

نیاز به اطلاعات، والدین کودکان معلول به اطلاعاتی در زمینه مراقبت، پرورش و رفتار با فرزند خود نیاز دارند و نیز در این راستا در امر برنامه­ریزی برای آینده فرزندشان نیازمند اطلاعات می­باشند.

نیاز به حمایت شدن، حمایت شده از جانب دیگران از عوامل ایجاد سازش یافتگی در خانواده است. به ویژه حمایت ازجانب متخصصان و مربیان می­تواند فرصت­های را برای ملاقات با سایر خانواده­های کودکان معلول بوجود آورد.

نیازهای مالی، اقتصادی، بخش عمده بودجه خانواده صرف هزینه­های مربوط به غذا، پوشاک و وسایل کمک آموزشی می­شود این نیازها برای خانواده­ای که کودک معلول دارد و نیازمند خدمات پزشکی ویژه می­باشد به مراتب شدیدتر است.

نیاز به راهنمایی در وظایف زندگی و خانواده والدین و سایر اعضای خانواده نیاز دارند که ناتوانی کودک خود را درک کنند و بپذیرند، که تقسیم کار توانایی حل مساله، فعالیت­های تفریحی، اکتساب مهارت­های اجتماعی ونظارت در امر برنامه ریزی آموزش کودک از جمله وظایف ما باشد (قصبه، ۱۳۸۴).

 ۱-۵ احساسات والدین کودکان استثنایی

بسیار حائز اهمیت است که شما به عنوان والدین کودکان دارایی نیازهای ویژه با نوع احساسات خود برخورد با کودکانتان آشنا شوید. برای سازش با کودک خود نیاز دارید که احساس نسبتاً خوبی در مورد خود پیدا کنید. زندگی، ازدواج و کار شما ایجاب می­کند تا حدی رضایتمندی را احساس کنید، ممکن است با توجه به این واقعیت که کودک ناتوان دارید احساس غم و ناراحتی کنید. اما نیازی نیست که کل زندگی شما را هاله­ای از غم فرا گیرد. بنابراین اجازه دهید بعضی از احساسات و روش­هایی را که افراد در مواجهه با دشواری­هایشان پیدا کرده­اند مورد نظر قرار دهیم. احساساتی را که علاقمندیم درباره­ی آن­ها صحبت کنیم همان­هایی هستندکه تا حدودی احساسات «بد» و یا ناخوشایند محسوب می­شوند مانند شوک،کرخی، گیجی، خشم، اوقات تلخی وگریه و زاری، غم، خجلت و گناه. افراد معمولاً در ابراز احساسات عادی خود دشواری چندانی ندارند، ولی اغلب از بروز احساسات بد وحشت دارند، البته عقیده ما این است که نباید تصور احساس بد را به خود راه دهیم (مفیدی، ۱۳۷۶).

ما عقیده داریم، این افراد دیگر هستند که نمی­خواهند درباره مسایل و مشکلات ما اطلاع پیدا کنند، و نیز به این علت است که اصلاً کسی دوست ندارد احساس بد را تجربه کند. ما سعی می­کنیم احساساتمان را مخفی کنیم و یا سعی در عادی جلوه دادن آن­ها داریم. طبیعی است که این احساسات از بین نخواهد رفت و هر چه طولانی­تر نگهداشته شوند یا سرکوب گردند احتمال بیشتر نیز وجود دارد که بر زندگی خانوادگی خود ما، دوستان و همکاران اثر بگذارد (مفیدی، ۱۳۷۶).

بیان حقایق و ارائه اطلاعات صحیح و صادقانه به پدر و مادر کودک استثنایی بر اساس آخرین دانش و دستاوردهای علمی و تجربی در مورد شرایط خاص ذهنی یا جسمی کودکشان در نهایت، موجب رضایت و آسایش خاطر آنان خواهد بود گه­گاه مادر و پدری با کودک خود که به روشنی دارایی عقب ماندگی ذهنی است مراجعه می­نمایند. وقتی به آن­ها گفته می­شود که چرا تاکنون بی­جهت کودک را به حال انتظار در خانه نگه داشته­اید و اکنون کودک شما ۱۲ سال سن دارد ولی بایست سال­ها قبل به شرایط خاص ذهنی[۴] او پی برده باشید معمولاً در پاسخ می­گویند ما خود نیز قبلاً حدس می­زدیم زیرا که او مثل بچه­های هم سن سال خود «به راه نیفتاد» حرف زدن را زمانی که انتظار می­رفت شروع نکرد او را به دکتر بردیم دکتر گفت نگران مباشید چیزی نیست صبرکنید چند سال دیگر مثل بچه­های دیگر می­شود و … (افروز، ۱۳۸۴).

 ۱-۶ تعریف روان­شناسی مثبت­گرا

کامپتون (۲۰۰۵) در کتاب مقدمات روان­شناسی مثبت گرا، این رشته را چنین تعریف کرده است: «به زبان عام، روان­شناسی مثبت­گرا نظریه­ها، پژوهش­ها و فنون مداخله­ای روان­شناسی را به منظور شناخت اجزای رفتار رضایت­بخش سازگارانه، خلاقانه و عاطفی آدمی به کار می­گیرد.»

از نظر داک ورث، استین و سلیگمن (۲۰۰۵) روان­شناسی مثبت­گرا مطالعه علمی تجارب آدمی و صفات مثبت افراد و نهادهایی است که تسهیل کننده تغییر در افراد هستند.

از نظر کریس توفر پترسون در کتاب ”مقدمات روان­شناسی مثبت گرا“­، روان­شناسی مثبت گرا، مطالعه علمی آنچه که زندگی آدمی را از تولد تا مرگ و در همه توقف گاه­های بین این دو(تولد تا مرگ) درست به پیش می­برد. این رویکردی تازه در روان­شناسی است که موضوعش اموری است که شرایط را برای زندگی ارزشمند می­سازد. در زندگی همه انسان­ها فراز و فرود­ها و پستی و بلندی­هایی هست­؛ روان­شناسی مثبت­گرا فردها و ناگواری­های زندگی را نفی نمی­کند. خوب و بد از دیدگاه این چنین روان­شناسانی به یک میزان مورد توجه­اند. اما نکته اینجاست که زندگی چیزی فراتر از اجتناب یا تلاش برای دوری از مسائل یا مشکلات است(پترسون، ۲۰۰۴: .۴؛ به نقل محمودی، ۱۳۸۹).

سلیگمن و چیکزنت میهای (۲۰۰۰) هدف روان­شناسی مثبت­گرا شروع تغییر در روان­شناسی است؛ تغییر توجه از اشتغال خاطر صرف به بدترین امور در زندگی به ساختن و بر پا کردن جنبه­های مثبت (ص.۵).

۱-۷ اهداف اولیه­ی روان­شناسی مثبت­گرا

درمان بیماری­های روانی و رفع مشکلات روان­شناختی

ساختن و بنا نهادن زندگی بارآور و رضایت بخش برای همگان

شناخت و پررورش استعدادهای برتر افراد و ره­گشایی آدمی به سوی کمال

۱-۸  اصول و مفروضه ­های روان­شناسی مثبت­گرا

اصول و مفروضه­های روان­شناسی مثبت­ گرا در تقابل با روان­شناسی معمول و به ویژه روان­شناسی بالینی قرار دارند:

آدمی ماهیتی خوب و مثبت دارد.

اعمال و کردار آدمی ناشی از توانمندی­ها و منش(شخصیت) اخلاقی او هستند.

توانمندی­ها و منش آدمی دو شکل دارد و هر دو به یک اندازه بنیادی و مهم­اند- منش بد و منش نیک و فرشته خو.

سلیگمن (۲۰۰۲: ۱۲۵) می­نویسد “از آنجا که تقریباً همه­ی این مفروضه­ها از روان­شناسی قرن بیستم حذف گردید، داستان فراز و فرود آن­ها پس زمینه مفهوم منش خوبی است که به عنوان مفروضه­ی اصلی روان­شناسی مثبت­گرا در دیدگاه­های من احیا شده است“.

۱-۹ ابعاد روان­­شناسی مثبت­گرا

سلیگمن و چیکزنت میهای (۲۰۰۰) و کامپتون (۲۰۰۵) ابعاد و حوزه­های روان­شناسی مثبت­گرا را در سه سطح تعریف می­کنند:

سطح ذهنی

سطح فردی

سطح گروهی

سطح ذهنی

روان­شناسی مثبت­گرا در سطح ذهنی در باره تجارب ذهنی ارزشمند است :

قناعت و خشنودی (در گذشته)، آسایش روانی (بهزیستی ذهنی)، امید و خوش­بینی(به آینده و در باره­ی آینده)،

غرقه­گی[۵] و نشاط و شادی (در حال حاضر).

[۱]. American Assoctuon On Mental Retadstion

[۲]. Educable Mental Retared

[۳]. Halan et al.

[۴] . عقب ماندگی ذهنی یک مرض یا یک بیماری نیست بلکه شرایط خاص ذهنی است.

[۵]. Flow

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عقب ماندگی ذهنی و تاثیر قدرت و تعادل بر آنها
  • پیشینه تحقیق بهزیستی روان شناختی و عوامل موثر بر آن، خودکنترلی و سبک های فرزندپروری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.