تحقیق فرآیند اکسیداسیون گوشت و اثرات آنتی اکسیدانی رزماری و ویتامین E در تغذیه طیور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فرآیند اکسیداسیون گوشت و  اثرات آنتی اکسیدانی رزماری و ویتامین E در تغذیه طیور دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۱-۲- عوامل فرآیند اکسیداسیون گوشت:    ۷
۲-۲- فسادچربی:    ۸
۲-۳ -آنتی اکسیدان‌ها:    ۱۰
۲-۳-۱- انواع آنتی اکسیدان‌ها:    ۱۰
۲-۳-۱- ۱-انواع آنتی اکسیدان‌های سنتزی یا مصنوعی:    ۱۰
۲-۳-۲- عوامل پراکسیداسیون:    ۱۱
۲-۳-۲-۱- فعالیت رادیکال‌های آزاد:    ۱۱
۲-۳-۲ -۲- تشکیل رادیکال‌های آزاد:    ۱۱
۲-۳-۲-۳- مراحل تشکیل رادیکال‌های آزاد بر اثر اکسیداسیون چربی:    ۱۲
۲-۳-۲-۳-۱- مرحله شروع واکنش:    ۱۲
۲-۳-۲-۳-۲- مرحله گسترش:    ۱۲
۲-۳-۲-۳ -۳- مرحله پایانی:    ۱۲
۲-۳-۳- مکانیسم عمل آنتی اکسیدان‌ها:    ۱۲
۲-۳-۳-۱-  شکستن زنجیره:    ۱۲
۲-۳-۳-۲- راه بازدارنده:    ۱۳
۲-۴ -گیاه شناسی رزماری:    ۱۳
۲-۴-۱-اختصاصات رده بندی تیره نعناعیان:    ۱۴
۲-۵ – خصوصیات عمومی خانواده نعناعیان:    ۱۴
۲-۶- خصوصیات اختصاصی رزماری:    ۱۵
۲-۷ – ترکیبات شیمیایی رزماری:    ۱۵
۲-۸- خواص روغن فرار:    ۱۶
۲-۹- بازده اسانس حاصل از برگ گیاه رزماری:    ۱۷
۲-۱۰- اثر ضد میکروبی رزماری:    ۱۷
۲-۱۱- اثر آنتی اکسیدانی رزماری:    ۱۷
۲-۱۲- روش‌های تعیین سطوح آنتی اکسیدان‌های رزماری:    ۱۹
۲-۱۳- ویتامین E:    ۲۰
۲-۱۳-۱- خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E:    ۲۰
۲-۱۳-۲- مواد ضد ویتامین E:    ۲۱
۲-۱۴ – موارد مصرف رزماری و ویتامین E در تغذیه دام:    ۲۱
۲-۱۵- مزایای استفاده از رزماری به عنوان طعم دهنده درصنعت طیور:    ۲۲
۲-۱۶- تاثیرطعم دهنده های خوراک برکیفیت گوشت:    ۲۴
۲-۱۷- بررسی تحقیقات انجام شده پیرامون استفاده از رزماری و ویتامین E در جیره‌های غذایی طیور:    ۲۴
منابع    ۲۸

منابع

منتصر، ک. (۱۳۸۹). مزایای استفاده از مواد طعم دهنده در صنعت طیور. شرکت آریا دالمن.

ملکی، م.، پارسی، پ.، رضازاده، ش.، ابوالقاسمی، ح.، همدانی، م. (۱۳۸۶).  بررسی فرایند استخراج روغن های فرار از گیاه رزماری به روش تقطیر با بخار آب ، فصلنامه گیاهان دارویی، سال ششم، دوره چهارم.

راهنمای مدیریت مرغ گوشتی راس ۳۰۸٫ شرکت مرغ اجداد زربال.

زرگری، ع. (۱۳۶۹). گیاهان دارویی. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم، ص ۲۰-۱٫

زمان، س. (۱۳۷۰). گیاهان دارویی، روش های کشت، برداشت و شرح مصور. انتشارات ققنوس، ص۳۱۹

زهری ، م . (۱۳۷۹). اصول پرورش طیور. انتشارات دانشگاه تهران، ص ۴۳۷-۴۳۰٫

مومنی، ت.، افسانی، پ.، روحانی، ن. (۱۳۷۹). عصاره های گیاهی . انتشارات شهید فرهاد رضا، چاپ اول، ص ۲۵۳-۲۵۲٫

پوررضا، ج. (۱۳۸۷). تغذیه مرغ اسکات. انتشارات ارکان دانش اصفهان(ترجمه)، ص۴۹۸-۵۶۰ .

جنیدی، ح. (۱۳۸۰).  بررسی اثرات مرکزی سیستم گابا ارژیک بر میزان اخذ در مرغ گوشتی. رساله دکترای تخصصی فیزیولوژی دامپزشکی دانشگاه تهران، ص۲۹-۹٫

دیانتی، ب. (۱۳۸۰). عوارض جانبی داروهای گیاهی. انتشارات شهرآب، چاپ اول، ص۱۳۲-۱۴۰٫

Frankel, E.N., Huang, S., Aeschbach, W.R. (1996) Antioxidant activity of a rosemary extract ant its constituents, carnosic acid, carnosol and rosemarinic acid, in bulk oil and oil in water emulsion. J. Agric. Food Chem. 44: 131-135.

Frankic, T., Voljc, M., Salobir, J., Rezar, V. (2009) Use of herbs and spices and their extracts in animal nutrition. Act. Argic. slov. 95-102.

Mc,Carthy, J.C., Siegel, P.B. (1983) A review of genetic and physiological effect of selection in meat–type poultry. J. Ani. Br. 51: 87-94.

Majda, H., Andreja, R.H., Davorin, B., Zeljko, k. (2004) Isolation and concentration of natural antioxidants with high pressure extraction. Nov. Food. Sci. Emer. Technol. 5: 245-248.

Aruoma, O. I. (1992) Antioxidant and pro-oxidant properties of active rosemary constituents carnosol and carnosic acid. Xenobiotica. 22 : 257-268.

 مقدمه:

تغذیه علمی است که احتیاجات کمی و کیفی غذای انسان و حیوانات را معین می‌کند. امروزه با تمام پیشرفتهایی که در شئون مختلف حیات آدمی پدیدار گشته، مسئله تغذیه از نظر اقتصادی و اجتماعی در درجه اول اهمیت در جوامع بشری قرار گرفته است. به طوری که سطح تمدن و درجه موفقیت اجتماعی و پیشرفت هر جامعه‌ای را از چگونگی تغذیه آنها مورد ارزیابی قرار می‌دهند. از آنجائیکه سلامتی، پویایی و شکوفایی استعدادهای هر جامعه، در گرو تغذیه صحیح و کافی، به ویژه پروتئین حیوانی افراد آن جامعه است، بنابراین تامین پروتئین حیوانی در توسعه هر چه بیشتر دامپروری، به ویژه در صنعت پرورش طیور، ضرورت انکار ناپذیری را پیدا می‌کند. پرورش طیور چنانچه بر روی اصول علمی و صحیح استوار شود به آسانی می‌تواند جوابگوی قسمت زیادی از احتیاجات پروتئینی کشور ما باشد.

هدف از تنظیم جیره جوجه‌های گوشتی و مرغ‌های تخمگذار، تامین غلظت مطلوب مواد مغذی با قیمت منطقی جهت رشد و تولید مطلوب و بهره وری مطلوب از خوراک می‌باشد. به منظور اطمینان از بلع، هضم، حفاظت از تخریب، جذب و انتقال مواد مغذی به داخل سلولهای بدن، گاهی علاوه بر مقادیر مطلوب و متعادل مواد مغذی، از برخی افزودنیهای خوراکی غیرمغذی درجیره استفاده می شود،که در جهت تغییر سوخت و ساز جوجه ها به منظور رشد بهتر یا تولید محصولات نهایی مطلوب‌تر در خوراک می‌باشد.

مهمترین روابط متقابل موثر بر احتیاجات مواد مغذی ، انرژی و پروتئین، تغذیه و بیماری، انواع مختلف تنشها، عوامل موثر برکیفیت و ماندگاری گوشت و تخم مرغ می باشد. در گوشت و فرآورده‌های گوشتی اکسیداسیون چربی یکی از مهمترین دلایل افت کیفیت است، زیرا باعث فساد گوشت و ایجاد بی رنگی می‌شود و این تغییرات سبب عدم پذیرش گوشت و فرآورده‌های آن از طرف مصرف کننده می‌گردد. نشان داده شده که بر اثر این تغییرات فروش گوشت به میزان ۴/۵ درصد و فرآورده‌های آن ۷/۳ درصدکاهش می‌یابد. در صنعت گوشت و فرآورده‌های گوشتی برای کاهش این تغییرات از افزودنی‌های مصنوعی با خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار استفاده می‌شود. ولی در دهه اخیر به دلیل مشاهده خطر سرطان‌زایی و انزجار مصرف کننده‌ها، از این افزودنی‌های مصنوعی کمتر استفاده می‌شود و برای افزایش عمر ماندگاری و سلامتی غذا می‌توان از افزودنی‌های طبیعی با خاصیت آنتی اکسیدانی استفاده کرد (بوتسوگلو[۱] و همکاران، ۲۰۰۷). همچنین در گوشت و فرآورده‌های گوشتی علاوه بر اکسیداسیون چربی و بی رنگ شدن، رشد میکروارگانیسم های مولد فساد نیز یکی دیگر از دلایل افت کیفیت است که برای حفظ کیفیت از افزودنی‌های مصنوعی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی در سطح وسیعی استفاده می‌شود که نیاز به جایگزینی طبیعی برای آنهاست. در سالهای اخیر تحقیقات گسترده‌ای به منظور به کارگیری این ترکیبات در مواد غذایی به جای آنتی اکسیدانهای مصنوعی به مورد اجرا قرار گرفته است. نکته در خور توجه در مورد آنتی اکسیدانهای طبیعی آن  است که نه تنها فاقد زیانهای آنتی اکسیدانهای مصنوعی هستند (برای مثال مواردی از سرطان‌زایی در حیوانات آزمایشگاهی مشاهده شده است) بلکه مصرف آنها می‌تواند به حفظ تامین سلامت بیشتر برای انسان بینجامد.

خوشبختانه به علت شرایط اقلیمی مناسب و سایر فاکتورهای خاص جغرافیایی دیگر و محدود بودن اراضی کشاورزی و کمبود آب در کشور سعی شده تا منابع جدید خوراکی موجود در کشور شناسایی و مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار گیرد. در این راستا استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند کاربرد داشته باشد زیرا در بسیاری از نقاط کشور به فراوانی قابل کشت هستند. اطلاعات مربوط به اثرات و خواص گیاهان دارویی از زمانهای دور سینه به سینه منتقل گشته، با آداب و سنت های قومی نیز در آمیخته، سرانجام با زحمت زیاد از طریق تجربه‌های مدید، اثرات و خواص آنها در اختیار نسل های معاصر قرار گرفته است. بیش از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح از گیاهان دارویی به عنوان دارو استفاده کرده‌اند. مردم یونان باستان خواص دارویی برخی از گیاهان را به خوبی می‌دانسته‌اند. استفاده صحیح از این گیاهان دارویی مستلزم شناخت و بررسی دقیق ترکیبات شیمیایی موجود درآنهاست. از طرف دیگر با توسعه داروهای سنتتیک استفاده از داروهای گیاهی تا اندازه‌ای منسوخ گردید، ولی عوارض جانبی زیاد و نامطلوب داروهای سنتتیک و عدم سازگاری آنها با طبیعت جانداران سبب شد تا در پی جایگزینی مناسب برای آنها باشیم . استفاده صحیح از این گیاهان دارویی مستلزم شناخت و بررسی دقیق ترکیبات شیمیایی موجود درآنهاست. از قرن نوزدهم کوشش جهت استخراج مواد موثراز گیاهان دارویی و تعیین معیار برای مصرف شروع شد. در شعری منسوب به نظامی یک تعریف عام برای گیاهان دارویی ارائه شده است:

نروید بر زمین هرگز گیاهی                                                            که ننوشته است بر برگش دوایی

مهمترین ویژگی گیاهان دارویی را طبق فصلنامه گیاهان دارویی، به شرح زیر می‌توان خلاصه کرد:

۱- در پیکره این گیاهان مواد خاصی ساخته و ذخیره می‌شود که این مواد خواص متعددی دارند ماده موثرفعال به میزان بسیار کم ساخته می‌شود.

۲- ممکن است اندام خاصی چون ریشه، ساقه، برگ، گل وغیره حاوی مواد موثره مورد نظر باشند و ممکن است نتوان  تمام اندام گیاه را منبع دارویی دانست.

۳- معمولا از اندام مورد نظر به صورت تازه استفاده نمی‌شود. باید تحت تاثیر عملیات خاصی چون تمیز کردن، هوا خوردن، خشک کردن و یا استخراج و تصفیه قرار گرفته و سپس مورد استفاده واقع شوند.

۴- گیاهان دارویی حاوی مواد موثره در موارد خاص قابل استفاده‌اند.

دلایل رویکرد جهانی به گیاهان دارویی شامل موارد زیر است:

۱- تهیه برخی از مواد موثره به طور مصنوعی امکان پذیر نیست و تنها به صورت طبیعی از گیاهان قابل استخراج است.

۲- مواد دارویی مصنوعی (شیمیایی) هر چند به طور سریع اثر می‌بخشند و دارای یک تاثیر مشخص می‌باشند، ولی در اکثر موارد عوارض جانبی نامطلوبی به جای می‌گذارند در حالی که مواد گیاهی تاثیر مفید و اثرات جانبی خوبی بر سلامتی دارند.

۳- مواد موثرگیاهان اشتها آور هستند و سبب هضم مواد غذایی و سلامت کار دستگاه گوارش می‌شوند.

 ۱-۲- عوامل فرآیند اکسیداسیون گوشت:

گوشت طیور از لحاظ تغذیه‌ای چندین مزیت دارد از جمله: محتوای زیاد پروتئین، اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری (PUFA)، مواد معدنی و مقدار کمی از چربی‌ها ، چربی طیور در مقایسه با بافت چربی سایر حیوانات اسیدهای چرب غیر اشباع بیشتری دارد که در واقع اسیدهای چرب غیر اشباع مشخص‌ترین عامل فرآیندهای اکسیدی هستند. سطوح بالاتر اسیدهای چرب غیر اشباع در جیره سبب افزایش تعادل در لاشه می‌گردد (گراو[۲] و همکاران ،۲۰۰۱). اسیدهای چرب غیر اشباع نسبت به اسیدهای چرب اشباع به اکسیداسیون حساس‌ترند و سریع‌تر اکسید می‌شوند. همچنین اکسیداسیون چربی در گوشت یکی از عوامل تنزل کیفیت در زمان انبار کردن است (مارکینکک[۳] و همکاران، ۲۰۰۸).

[۱] – Botsoglou

[۲] – Grau

[۳] – Marcincak

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آنتی اکسیدانها و ایسکمی قلب و حفاظت از میوکارد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.