تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و کاربردهای آن در بخش کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و کاربردهای آن در بخش کشاورزی دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- مفاهیم    ۵
۲-۱-۱- فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)    ۵
۲-۱-۱-۱-خدمات اینترنت    ۶
۲-۱-۱-۲-روشهای دسترسی به اینترنت    ۸
۲-۱-۱-۳- آمار اینترنت در ایران و جهان    ۹
۲-۱-۱-۴-اهمیت فاوا    ۱۰
۲-۱-۲-خدمات مشاوره ای کشاورزی    ۱۲
۲-۱-۳- کلینیک گیاه پزشکی    ۱۴
۲-۲-کاربردهای فاوا در بخش کشاورزی    ۱۴
۲-۳-چالش های ترویج کشاورزی در سالیان اخیر و نقش فاوا در حل آنها    ۱۷
۲-۴- مدل پذیرش فناوری(TAM)    ۱۸
۲-۴-۱- معایب و مزایای مدل پذیرش فناوری    ۲۳
۲-۵- عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات    ۲۴
۲-۵-۱- ویژگی های فناوری    ۲۴
۲-۵-۲- ویژگی های فردی و حرفه ای    ۲۶
۲-۵-۳-عوامل محیطی    ۳۴
فهرست منابع    ۳۷

منابع

غفاری آشتیانی، پ. حری، م.ص. و غلامی، ب. (۱۳۹۰). بررسی نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وب سایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافربری رجاء). مجله مدیریت بازاریابی،  شماره ۶۳، ص ۱۲-۸۰،

فاضل نیا، غ. وکیانی، ا. (اسفند ۱۳۸۲ )، فناور ی های اطلاعات و ارتباطات و تبیین نظریه روستایی و روستای غنی و فقیر اطلاعاتی،  مقاله ارائه شده در همایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، دانشگاه علم و صنعت تهران، مجموعه مقالات همایش، ص۲۸-۱۹٫

حجازی، ی. و رضایی، ر. (۱۳۸۵). بررسی عوامل موثر بر استفاده کارشناسان ترویج کشاورزی ازفناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی(فاواs). مجله علوم کشاورزی ایران، جلد ۲-٣٧، شماره۱، ص ۱۸-۱۱٫

یعقوبی، ج. (۲۰۰۱). عوامل مؤثر در اتخاذ و استفاده از اینترنت با توجه به فعالیت های آموزشی و پژوهشی کشاورزی و آموزش اعضای هیئت علمی و دانشجویان در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

یعقوبی، ج. (۲۰۰۹). تحلیل عاملی عوامل موثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان مجازی. کنفرانس بین المللی تدریس و یادگیری الکترونیکی، تهران، ۹-۱۰ دسامبر.

یعقوبی، ن. و شاکری، ر. (۱۳۸۷). مقایسه تحلیلی مدل های پذیرش فناوری با تاکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، جلد ۱۱، ص۴۴-۲۱.

کریمیان، ح. شریفی، م. و شربتیان، ی. (۱۳۸۶). بررسی عوامل موثر بر نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار نسبت به اساتید. پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال اول، ص ۴،۸۷-۱۰۶٫

مک نیل، پ. (۱۳۸۶). روش های تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه: محسن ثلاثی. تهران: نشر آگاه.

منتظر، غ. نصیری صالح، ف. وفتحیان، م. (۱۳۸۶). طراحی مدل توسعه سواد اطلاعاتی در ایران. ۱۳۸۶ ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموز ش عالی، جلد ۴۴،۱۱۰ ص-۱۳۰٫

 Lee, K.C. Kang, I., & Kim, J.S. (2007). Exploring the user interface of negotiation support systems from the user acceptance perspective. Computers in Human Behavior, 23(1), 220-239.

Legris, P. Ingham, J., & Collerette, P. (2003). Why do people use information technology? A critical review of the technology acceptance model. Information & Management, 40, 191-204.

Li, Y. H., & Huang, J. W. (2010). Applying Theory of Perceived Risk &Technology Acceptance Model in the Online Shopping Channel. International Journal of Business, Economics, Finance & Manageme, 2( 2 ), p132.

Saade, R. G., & Kira, D. (2007). Mediating the impact of technology usage on perceived ease of use by anxiety. Computers & Education, 49(4), 1189-12040.

Saade, R. G., & Kira, D. (2009). computer anxiety in e-Learning: the effect of computer self-efficacy. Journal of Information Technology Education, 8, 177-191.

مقدمه

در دنیای امروز اطلاعات نه تنها به عنوان یکی از منابع و دارایی های اصلی سازمان ها شناخته می شود؛ بلکه در حکم وسیله و ابزاری برای مدیریت اثر بخش بر سایر منابع و دارایی های سازمان (منابع مالی، نیروی انسانی و غیره) نیز محسوب می شود و لذا از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار گشته است. اما این ارزش تنهادر صورتی محقق و دست یافتنی خواهد بود که اطلاعات بتوانند در زمان مناسب، با کیفیت مطلوب و امنیت قابل قبول در اختیار افراد مناسب قرار گیرد و ارتباطات به صورت مطلوب و بهینه برقرار گردد. از این رو است که فناوری اطلاعات که زمینه ساز انتقال، جابه جایی، استفاده و مدیریت موثر اطلاعات در کشورها می باشد، از اهمیتی حیاتی برخوردار گشته است(ریاضی، ۱۳۸۶). فاوا از جدیدترین‌ دستاوردهای‌ علمی‌ بشری‌است که‌ به‌نظر می‌رسد توانایی‌ها و قابلیت‌های‌ بسیاری‌ را به‌ جامعه‌ انسانی‌ عرضه‌ نموده‌اند و انتظار می‌رود بتواند در رفع‌ مشکلات‌ موجود جامعه‌ بشری‌ مفید و موثر باشند. بسیاری‌ افراد در سراسرجهان‌ بر این‌ عقیده‌اند که‌ تسریع‌ و تعدیل‌ در فرآیند تبادل‌ دانش‌ و اطلاعات‌ از طریق فاوا نقش‌ بسیار کلیدی‌ در دستیابی‌ به‌ توسعه‌ منابع‌ انسانی‌ و توسعه‌ پایدار ایفا خواهند نمود و جامعه‌ مبتنی‌ بر دانش‌ و اطلاعات‌، به‌ عنوان‌ الگوی‌ توسعه ‌پایدار شناخته‌ می‌شود (Unnikrishnan & Sreedharan, 2001). فاوا می تواند به لحاظ مالی ارزشمند بوده و کاربرد زیادی برای فراهم آوردن اطلاعات به منظور انتقال و دانش به منظور سهیم کردن آن در میان کشاورزان، مروجان و متخصصان ترویجی و دیگر ذینفعان داشته باشند ( Kwarteng et al., 2006).

در طی ده سال گذشته روند افزایشی قابل ملاحظه ای در استفاده از فاوا وجود داشته است و امروزه دسترسی کشاورزان به بازارهای اطلاعاتی از همیشه مهم تر است ( ۲۰۰۹,.Gakoru et al). فاوا می تواند به طرق مختلف در بخش های کشاورزی تاثیرگذار باشد به صورتی که       می تواند افراد محروم‌ و دور از دسترس‌ (کشاورزان‌ خرده‌پا، جوامع‌ روستایی‌ و حاشیه‌نشین‌های‌ شهری‌) رادر تمام‌ کشورها، اعم‌ از پیشرفته‌ و توسعه ‌نیافته‌ ، به‌طور نسبتا یکسانی‌ تحت‌ پوشش‌ قرار دهد. علیرغم‌ تلاش‌های‌ زیادی‌ که‌ در سال‌های‌ گذشته‌ در زمینه‌ نشر و انتقال‌ دانش‌ کشاورزی‌ به ‌بهره‌برداران‌ آن‌ صورت‌ گرفته‌ است‌، حجم‌ زیادی‌ از دانش‌ و اطلاعات‌ هنوز دور از دسترس ‌بسیاری‌ از افراد  قرار دارد وآن ها نتوانسته اند از اطلاعات استفاده کنند. چون اطلاعات‌ به‌ تنهایی‌ مفید نیست‌، مگر این‌که‌ بخش‌خاصی‌ از آن‌ سازمان‌ یافته‌ و از طریق‌ رابطه‌ بین‌ تولیدکنندگان‌ و مصرف‌کنندگان‌ آن‌ مورد‌ کاربرد قرار گیرد. با توجه به ناموزونی‌ در میزان‌ عملکرد محصولات‌ در بین‌ کشاورزان‌ نمونه‌، می توان از طریق‌ رساندن‌ اطلاعات‌ فنی‌ برای‌ تمامی‌ بهره‌برداران‌ کشاورزی‌،‌ امکان‌ کاربرد توصیه‌های‌ فنی‌ و فن‌آوری‌های‌ زراعی‌ را در بین‌ تعداد بیش‌تری‌ ازآن‌ها ایجاد نمود. مهم‌ترین‌ این اطلاعات عبارتند از: اطلاعات‌ فنی‌ و مهارت‌های‌ تولیدی‌ بهتر و کارآمدتر برای‌ انجام‌ امور مزرعه‌ (واحدبهره ‌برداری‌)، اطلاعات‌ در زمینه‌ عوامل‌ خطرساز (ریسک‌)، کاهش‌ مخاطره‌ و ضایعات ‌تولیدی‌، و اطلاعات‌ پیش‌بینی‌های‌ اقلیمی‌ (آب‌ و هوا) و تنش‌های‌ محیطی. همچنین  فاوا می تواند از طریق‌ مرتبط ساختن‌ کشاورزان‌ با بازارها، فعالیت‌های‌ اقتصادی‌ افراد دور از دسترس‌ را بهبود بخشیده  و کسب‌ و کار در نواحی‌ روستایی‌ توسعه ‌نیافته‌ را رونق‌ بیش‌تری‌ بدهد(عمادی، ۱۳۸۴). به طور کلی می توان گفت فاوا از طریق افزایش توانمندی در افراد و افزایش دسترسی به اطلاعات و توانایی وگزینش آن ها، نقش مثمر ثمری برای پیشرفت داشته باشد.

۲-۱- مفاهیم

۲-۱-۱- فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)

فناوری اطلاعات و ارتباطات که عبارت است از فرآیند تولید، ذخیره سازی، پردازش، نشر، دستیابی و انتقال و تبادل اطلاعات از بسترهای مخابراتی و رسانه ای (قلی نیا و سالاری طبس، ۱۳۸۸). فاوا از فناوری های هزاره جدید محسوب می شود که باعث کم کردن زمان انجام محاسبات، دقیق تر شدن پردازش داده ها و تبادل ساده اطلاعات می باشد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات، عبارت است از فناوری هایی که فرد را درضبط، ذخیره سازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات، یاری می دهند. این اصطلاح شامل فناوری های نوین مانند رایانه، انتقال ازطریق دورنگار، و دیگر وسائل ارتباطی می شود.

از منظری دیگر، واژه فناوری اطلاعات بر فناوری مبتنی بر رایانه و اینترنت به منظور خدمات رسانی  اطلاعاتی و ارتباطاتی به طیف وسیعی از کاربران اشاره دارد. این مفهوم به طور گسترده طیفی از فناوری های مرتبط رادر برمی گیرد. اینترنت که در رأس این دسته از فناوری ها قرار می گیرد، ساز وکارهایی را برای انتقال اطلاعات به شکل های گوناگون از قبیل مطلب، تصویر، صدا و ویدئو فراهم می آورد. علاوه بر این، فناوری اطلاعات و ارتباطات به تقاضاهای افراد رسیدگی می نماید و جمع آوری، توزیع، تحلیل و پردازش اطلاعات را میسر می سازد(موحد محمدی، ۱۳۸۱). در تحقیق حاضر نیز منظور از فاوا فناوری مبتنی بر رایانه و اینترنت بوده است.

۲-۱-۱-۱-خدمات اینترنت

خدمات اینترنت، خدماتی است که کاربر از طریق اینترنت به آن ها دسترسی پیدا می کند. این خدمات عبارتند از: دریافت اطلاعات، ارائه ی اطلاعات، پست الکترونیکی، خدمات دولتی، بانک داری اینترنتی، آموزش اینترنتی، کسب و کار اینترنتی، سرگرمی و … که در ادامه درخصوص هریک توضیحاتی داده می شود.

دریافت اطلاعات در ارتباط با کالا و خدمات: شامل دریافت اطلاعات درباره ی کالا یا خدمات می شود.

دریافت اطلاعات از سازمان های دولتی: شامل دریافت اطلاعات و خدمات از سازمان های دولتی ازطریق ورود به سایت آن سازمان ها و مطالعه ی اخبار و دریافت اطلاعات مورد نیاز فرد می باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فناوری اطلاعات و تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان
  • تحقیق پایداری کشاورزی و کارایی و شاخص ها و روش های اندازه گیری آن
  • تحقیق توسعه کشاورزی و عوامل بازدارنده آن در قالب نظریه های دولت(گزینش اجتماعی) و مولفه های طبیعی موثر در توسعه کشاورزی
  • تحقیق کارایی در کشاورزی و رهیافت های محاسبه کارآیی و جایگاه صنایع کنسانتره و نقش آن در کاهش ضایعات کشاورزی
  • تحقیق علل نوسان در صنعت کشاورزی و صنعت مرغ و سیاست های دولت در صنعت مرغ
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.