تحقیق پایداری کشاورزی و کارایی و شاخص ها و روش های اندازه گیری آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پایداری کشاورزی و کارایی و شاخص ها و روش های اندازه گیری آن دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- مطالعات مربوط به توسعه پایدار کشاورزی    ۹
۲-۲-۱- مفهوم پایداری    ۱۰
۲-۲-۲- ابعاد پایداری درکشاورزی    ۱۱
۲-۲-۳- تفاوت در اطلاق واژهها در رابطه با پایداری    ۱۵
۲-۲-۴- اهداف پایداری و راهبردهای لازم جهت دستیابی به یک نظام پایدار کشاورزی    ۱۶
۲-۲-۵- روشهای ارزیابی و سنجش میزان پایداری کشاورزی    ۱۹
۲-۲-۵-۲- مطالعات مربوط به شاخصهای پایداری کشاورزی    ۲۰
۲-۲-۵-۳- روشهای ترکیب شاخصهای پایداری کشاورزی    ۲۳
۲-۳- مطالعات مربوط به محاسبه و روشهای اندازهگیری کارایی    ۲۶
۲-۳-۱- مقایسه دو روش تحلیل فراگیر دادهها (DEA) و تابع مرزی تصادفی (SFA)    ۲۸
۲-۳-۲- روش تابع تولید فرامرزی    ۳۰
۲-۴- ارزیابی مطالعات صورت گرفته    ۳۲
۳-۱- معرفی مدل پایداری کشاورزی و شاخص های آن و کارآیی وتکنیک مرزی جهت اندازه گیری کارآیی    ۳۳
۳-۲- مدل پایداری کشاورزی    ۳۳
۳-۲-۱- شاخصهای اندازهگیری پایداری کشاورزی    ۳۵
۳-۲-۱-۱- شاخص خاکورزی حفاظتی    ۳۵
۳-۲-۱-۲- شاخص هدایت الکتریکی (EC)    ۳۶
۳-۲-۱-۳- شاخص ماده آلی خاک    ۳۶
۳-۲-۱-۴- شاخص مصرف کود و سموم در واحد سطح    ۳۷
۳-۲-۱-۵- شاخص غلظت نیترات در آبهای زیرزمینی    ۳۸
۳-۲-۱-۶- شاخص درجه تنوع گیاهان زراعی    ۳۸
۳-۲-۱-۸- شاخص بیلان آب    ۴۰
۳-۲-۲- روش برنامه ریزی توافقی    ۴۱
۳-۳- تعریف کارایی    ۴۳
۳-۳-۱-۱- مرزی غیرپارامتری معین    ۴۷
۳-۳-۱-۳- مرزی معین آماری    ۴۸
۳-۳-۱-۴- مرزی پارامتری تصادفی    ۴۹
منابع    ۵۸

منابع

۱- کوچکی، ع.، ح. خیابانی و غ. سرمد نیا. (۱۳۷۲). تولید محصولات زراعی مشهد:انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

۲- کوچکی، ع.، م. حسینی و ح. خزاعی. (۱۳۷۶). نظام­های کشاورزی پایدار. انتشارات جهاد کشاورزی مشهد.

۳- کوچکی، ع. سر. (۱۳۸۲). کشاورزی پایدار و محیط­زیست. گزارش نهایی طرح آینده غذا، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران.

۴- افراز، ع. (۱۳۷۶). توسعه پایدار از مفهوم تا عمل. مجموعه مقالات توسعه پایدار کشاورزی. اقتصاد کشاورزی و توسعه، ۴: ۱۳-۲۸٫

۵- امامی میبدی، ع. (۱۳۷۹). اصول اندازه­گیری کارایی و بهره­وری (علیمی و کاربردی). مؤسسه مطالعات پژوهشی بازرگانی. تهران.

۶- امینی، ع.ر. (۱۳۷۳). تعیین میزان بهینه استفاده از کود شیمیایی در کشت گندم آبی در هر یک از استان­های کشور. پایان­نامه کارشناسی ارشد علوم اقتصادی و سیاسی. دانشگاه شهید بهشتی.

۷- حیاتی، د. (۱۳۷۴). سازه­های اجتماعی- اقتصادی و تولیدی زراعی مؤثر بر دانش فنی کشاورزی پایدار و پایداری نظام زراعی در بین گندم­کاران استان فارس. پایان­نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. دانشگاه شیراز.

۸- حیاتی، د.و ک. رضایی­مقدم. (۱۳۷۷). سنجش پایداری: واکاوی شاخص­ها. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، ۲۴: ۲۰۳-۲۲۲٫

۹- حیاتی، د. و ع. کرمی. (۱۳۷۵). تدوین شاخصی جهت سنجش پایداری نظام­های زراعی به منظور کاربرد در پژوهش­های اقتصادی- اجتماعی. اولین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران. (جلد دوم). دانشگاه سیستان و بلوچستان.

۱۰- Duval, Y., A.M. Featherstone. (1999). Fuzzy logic and compromise Programming in Portfolio Management, Presented at Western Agricultural Economics Association Annual Meeting, July 11-14.

۱۱- Esty, D.C., M. Levy, T. Srebotjak, A. De Sherbinib. (2005). Environmental sustainability index: benchmarking national environmental stewardship, Yale center for Environmental law & policy, New Havan.

۱۲- Manyong, M.N., J. Degand. (1995). Assessing sustainability of African smallholder farming systems: case study of highland areas of central Africa, Journal of Sustainable Agriculture, 6(4): 17-42.

۱۳- Manyong, M.N., J. Degand. (1997). Measurement of sustainability of African smallholder farming systems: case study of a systems approach, IITA Reasearch, 14 (15):1-6.

۱۴- Abay, C., B. Miran, and B. Gunden. (2004). An analysis of input use efficiency in tobacco production with respect to sustainability: The case study of Turkey, Journal of Sustainable Agriculture, 24: 123–۱۴۳٫

۱۵- Agbeaje, K.A.A., R.A. Martin and D.L. Williams. (2001). Impacts of sustainable agriculture on secondary school agricultural education and programs in the north central region, Journal of Agricultural ESducation, 42(2): 38-45.

۲-۱- مقدمه

در دهه ­های اخیر با افزایش سریع و روزافزون جمعیت بخصوص در کشورهای در حال توسعه، تقاضای غلات افزایش پیدا کرده است. افزایش تولیدات محصولات کشاورزی از طریق افزایش سریع سطح زیرکشت و یا افزایش تولید در واحد سطح امکان­پذیر است. گزینه اول نیاز به سرمایه­گذاری­های زیربنایی و عمرانی گسترده (مانند تسطیح زمین­ها، احداث سدها، کانال­های آبرسانی و غیره) دارد که اغلب فراهم نبوده و در کوتاه­مدت ممکن نیست و از طرف دیگر، در صورت تهیه و تأمین برخی از امکانات فوق، به علت محدودیت نهاده آب در کشور با محدودیت روبرو است (وزارت جهاد کشاورزی، ۱۳۷۳). روش دوم، یعنی افزایش عملکرد در واحد سطح از طریق به­کارگیری اصول به­زراعی، استفاده از نهاده­های مناسب­تر، به­کار بستن روش­های نوین کاشت، داشت و برداشت، استفاده از ارقام پربازده و اصلاح شده، مصرف سموم و کودهای شیمیایی و غیره صورت می­گیرد. این روش در چند دهه اخیر با رشد روزافزون علوم کشاورزی و واریته­های پربازده، کودهای شیمیایی، سموم و دیگر مواد شیمیایی زراعی و کنترل و حفظ رطوبت همراه بوده است (ایرانی و دربان­آستانه، ۱۳۸۳). به اعتقاد شفرد[۱] (۱۹۹۸)، فرآیند اساسی تغییر و تحول در عملیات و روش­های زراعی، منجر به افزایش تولید محصول و ارزش افزوده آن و نیز خرید بیشتر نهاده­های کشاورزی می­گردد. اما این روش با وجود افزایش تولید و ارزش افزوده منجر به افزایش نابرابری­های جغرافیایی، نابرابری­های اجتماعی- اقتصادی، بیکاری، مشکلات بهداشتی و درمانی و مهم­تر از همه آلودگی­های زیست­محیطی می­شود. از بین رفتن خاک زنده سطحی (که به تدریج و با زحمات زیاد قابل ترمیم است)، آلودگی خاک، آب و جو زمین، جنگل­زدایی، آبیاری بی­رویه ( خاک را به علت قلیایی کردن غیر مولد و غیر قابل استفاده می­کند)، مداخله غیر مسئولانه و همه­جانبه در اکوسیستم ( که منجر به عدم تعادل و آسیب­های فراوان گردیده است)، از بین رفتن تنوع زیستی گیاهی و حیوانی، از جمله خسارات کشاورزی مدرن محسوب می­شود (هایلو و رانگ-متزگر[۲]، ۱۹۹۳). با پیدایش سموم در زنجیره غذایی، آگاهی مردم از اثرات فنآوری­های مدرن بر روی محیط­زیست افزایش یافته است. تجمع عناصر زائد در آب­های سطحی و زیرزمینی باعث آلودگی شده و بهره­برداری بی­رویه از آنها افزایش پیدا کرده است. کمبود انرژی در ابتدای دهه ۱۹۷۰، نوعی آگاهی بوجود آورد و برای اولین بار احساس شد که منابع طبیعی زمین محدود هستند و به همین دلیل به تدریج توجه به سوی کشاورزی پایدار برای حفظ منابع طببعی افزایش یافت (کوچکی و همکاران، ۱۳۷۲).

کشاورزی پایدار سخن روز محافل کشاورزی و موضوع مورد علاقه همه کارشناسان است که به مسائل زیست محیطی حساسند و کشاورزی معمول صنعتی را در جهت مخالف با علاقه و حساسیت خود ارزیابی می­کنند. این دسته از محققین اعتقاد دارند که برای کشاورزی مرسوم، به سبب زیانها و صدماتی که به محیط زیست و منابع پایه وارد می­کند، باید جایگزین مناسبی یافت که کشاورزی پایدار بهترین گزینه است (کهنسال، ۱۳۸۳). کشاورزی پایدار نوعی کشاورزی است که در جهت منافع انسان بوده، کارایی بیشتر در استفاده از منابع دارد و با محیط در توازن است. برای پایداری در کشاورزی سه موضوع اهمیت زیادی دارد. اولین موضوع درآمد کافی بخصوص در بین افراد کم درآمد است. دومین موضوع قابلیت دسترسی به غذا و مصرف آن است. این بدین معناست که باید از طریق افزایش تولید و بهبود بازاریابی، غذای بیشتر و قابل دسترس­تری تولید شود. موضوع سوم حفاظت و بهبود منابع طبیعی است    (ادواردز و همکاران[۳]، ۱۳۷۹). از این رو، طی سال­های اخیر ضرورت پرداختن به این مسئله و توجه به معیارها و اصول توسعه کشاورزی و کشاورزی پایدار مورد تأکید قرار گرفته است.

  به طور کلی عوامل تأثیر­گذار بر روی نظام پایداری کشاورزی ایران شامل عوامل بیوفیزیکی، اجتماعی-­اقتصادی، تکنیکی و نهادی است. از لحاظ بیوفیزیکی، ایران به علت اینکه در یکی از قسمت­های نامساعد کشاورزی دنیا (سرمای شدید، گرمای شدید، خشکی شدید و پستی و بلندی) قرار گرفته است، افزایش تولیدات کشاورزی بدون تزریق نهاده از بیرون بسیار دشوار است. این شرایط اقلیمی- جغرافیایی وضعیت شکننده­ای را در عرصه­های طبیعی بوجود آورده است که ناپایداری اکوسیستم را به دنبال دارد. از لحاظ اجتماعی- اقتصادی، گسترش فقر باعث افزایش تمایل کشاورزان به افزایش تولید گشته است. این امر در کوتاه­ مدت منجر به افزایش تولیدات و سطح درآمد کشاورزان شده ولی در بلندمدت پایداری بخش کشاورزی را از بین می­برد. بنابراین عواملی همچون دارا بودن آب و هوای خشک و نیمه­خشک، شوری یا آهکی بودن خاک­ها، کمبود مواد آلی در خاک، افت سطح آب، برداشت بی­رویه از منابع آب زیرزمینی، رشد جمعیت و تغییرات نامناسب در نوع مالکیت زمین، کشاورزی در مناطق خشک و نیمه­خشک ایران را با چالش­های فراوانی مواجه کرده است (فرشاد و زینک[۴]، ۲۰۰۱). با توجه به این موارد و نیز عنایت به این موضوع که بخش کشاورزی ایران مولد ۲۰ درصد درآمد ناخالص ملی است و معاش اغلب ساکنان روستاها که بیش از ۴۵ درصد از جمعیت کشور را شامل می­شود (دهقانپور، ۱۳۸۴)، از راه فعالیت­های کشاورزی تأمین می­گردد، توجه به کشاورزی پایدار، حفظ منابع آب و خاک کشور و جلوگیری ازآلودگی زیست­بوم­ها و  محیط­زیست کشور دو چندان ضرورت می­یابد.

بر این اساس، این نوشتار مطالبی در زمینه تعریف پایداری، ابعاد پایداری در کشاورزی و روش­های سنجش پایداری کشاورزی آورده شده؛ و شامل مطالعاتی در رابطه با کارایی و روش­های اندازه­گیری آن است و به ارزیابی مطالعات پرداخته شده است و درانتها به معرفی مدل پایداری کشاورزی و شاخص های آن و کارآیی وتکنیک مرزی جهت اندازه گیری کارآیی توضیح داده می شود.

۲-۲- مطالعات مربوط به توسعه پایدار کشاورزی

توسعه مفهوم پیچیده و گسترده­ای است که از ابتدای یکجانشینی بشر با او همراه بوده و در طول تاریخ تغییراتی در جهت تکامل داشته است (منصورآباری، ۱۳۸۳). این مفهوم امروزه به سرعت در حال پیشرفت می­باشد و به اشکال و طرق مختلف مشاهده می­شود. در دهه­های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ تعاریف و تئوری­های گوناگونی در زمینه توسعه مطرح شد تا اینکه در دهه

۱۹۸۰ یکی از تئوری­های توسعه به نام توسعه پایدار[۱] به سرعت بسط و گسترش یافت و توانست دیدگا­های خرد و کلان را با هم ترکیب کند (بل و مورس[۲]، ۱۳۸۵).

۲-۲-۱- مفهوم پایداری

امروزه واژه پایداری مفهوم مهم و جزیی جدانشدنی در اندیشه توسعه شده (کرمی، ۱۳۷۲؛ گمبل و مری[۳]، ۱۹۹۷) و مانند تمام اصطلاحات فنی، معانی کم و بیش متفاوتی از دیدگاه کارشناسان رشته­های مختلف پیدا کرده است، لذا نمی­توان تعریف دقیقی از آن ارائه داد (روتان[۴]، ۱۳۷۶). معمول­ترین تعریف در اکثر مطالعات بدین صورت آمده است:

« توسعه­ای که نیازهای نسل فعلی را در نظر داشته باشد، بدون اینکه توانایی نسل آینده را برای تأمین نیازهای و آرزوهایشان به مخاطره اندازد (کمیته جهانی توسعه و محیط­زیست[۵]، ۱۹۸۷)».

این تعریف بارها توسط افراد مختلف تکرار شده و یا بر اساس نیازهای فردی و نهادی اصلاح شده و دارای دو بعد است؛ اطلاع از توسعه (برای بهتر شدن) و پایداری (برای باقی ماندن). کلمه پایداری اغلب به دیگر فعالیت­های انسان مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی،     پیش­بینی مراقبت­های پزشکی و سلامتی، مراکز شهری و غیره نیز اضافه می­شود که همگی اجزای توسعه پایدار هستند و بر اساس اصل اساسی عدم ایجاد مخاطره برای آیندگان بنا   شده­اند. به عبارت دیگر می­توان به «جریان پایداری» اشاره کرد. در حقیقت، اصطلاح پایداری اغلب مترادف با توسعه پایدار اعمال می­شود. همانند سایر رهیافت­های توسعه، توسعه پایدار کلاً مربوط به وضعیت انسان است و بر خلاف بسیاری از رهیافت­های دیگر، بر رشد اقتصادی یا تولید تأکید ندارد. تفاوت آن با دیگر تئوری­های بزرگ توسعه، به خاطر تمرکز بر مردم و افراد نمی­باشد، بلکه اختلاف موجود بیشتر در مورد فلسفه اساسی کارهایی است که اکنون  برای بهبود کیفیت زندگی مردم انجام می­شود، به گونه­­ای که موجب از بین رفتن محیط­زیست    (به لحاظ بیوفیزیکی و اقتصادی- اجتماعی) و منابعی که موجب زیان نسل آینده خواهند شد، نگردد (بل و مورس[۶]، ۱۳۸۵). مکاتب فکری گوناگونی در مورد چگونگی تفسیر توسعه پایدار وجود دارد. در حالیکه این مکاتب فکری دارای تفاوت­های بنیادی می­باشند، اما عمدتاً دارای این اتفاق نظر هستند که وضعیت کنونی، توسعه پایداری نیست. فزون بر این اگر قرار باشد توسعه پایدار معنی داشته باشد، بایستی محیط و نیازها و آرزوی­های انسانی، در آن جایی داشته باشد (حیاتی، ۱۳۷۴) و از آنجایی که جوامع انسانی نمی توانند ثابت باقی بمانند و خواسته­ها و انتظارات آنها که شامل بخشی از نیازهایشان است بطور مداوم در حال تغییر است، در هر زمان اجزاء ثابت توسعه پایدار بدون تغییر نخواهد بود (گارسیا و استاپلس[۷]، ۲۰۰۰). از این رو، توسعه پایدار در بردارنده­ی ایده تغییر روابط بین مردم و بین انسان و طبیعت در طول زمان می­باشد (کرمی و فنایی، ۱۳۷۳). در واقع توسعه پایدار ارتباط درونی بین پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست­محیطی را نشان می­دهد (فرشاد و زینک[۸]،۲۰۰۱؛ زینک و همکاران[۹]، ۲۰۰۲؛ راو و روگرز[۱۰]،۲۰۰۶).

[۱] – Sustainability Development (SD)

[۲] – Bell & Morse

[۳] – Gamble & Mari

[۴]– Routan

[۵] – World Commission on Environment and Development (WCED)

[۶]– Bell & Morse

[۷] – Garcia & Staples

[۸]– Frashad & Zinck

[۹] – Zinck et al.

[۱۰] – Rao & Rogers

[۱] – Shepherd

[۲] – Hailu & Runge- Metzger

[۳]– Edwards et al.

[۴]– Frashad & Zinck

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و کاربردهای آن در بخش کشاورزی
  • تحقیق توسعه کشاورزی و عوامل بازدارنده آن در قالب نظریه های دولت(گزینش اجتماعی) و مولفه های طبیعی موثر در توسعه کشاورزی
  • تحقیق کارایی در کشاورزی و رهیافت های محاسبه کارآیی و جایگاه صنایع کنسانتره و نقش آن در کاهش ضایعات کشاورزی
  • تحقیق علل نوسان در صنعت کشاورزی و صنعت مرغ و سیاست های دولت در صنعت مرغ
  • تحقیق کارآفرینی و آموزش آن در ایران و جهان، اشتغال در بخش کشاورزی در جهان و ایران و نقش آموزش کارآفرینی بر اشتغال در بخش کشاورزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.