916 views
پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش الکترونیکی و جایگاه مهارتهای یادگیرنده الکترونیکی در برنامه درسی دانشگاههای مجازی دارای ۸۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱مقدمه…. ۷
۱-۱فناوری اطلاعات و ارتباطات ۷
۱-۲تعامل در آموزش از راه دور ۸
۱-۲-۱تعامل استاد – دانشجو ۹
۱-۲-۲تعامل دانشجو – دانشجو ۹
۱-۲-۳تعامل دانشجو – محتوا ۹
۱-۲-۴تعامل استاد – محتوا…. ۹
۱-۲-۵تعامل استاد – استاد…. ۱۰
۱-۲-۶تعامل محتوا – محتوا ۱۰
۱-۳مراحل تکامل فناوری آموزشی ۱۱
۱-۳-۱فناوری توزیعی ۱۱
۱-۳-۲فناوری اشتراکی ۱۱
۱-۳-۳فناوری تعاملی….. ۱۲
۱-۴نظریههای مورد استفاده در فناوریآموزشی……. ۱۳
۱-۴-۱نظریه رفتارگرایی…… ۱۳
۱-۴-۲نظریۀ شناخت گرایی…… ۱۳
۱-۴-۳نظریۀ سازنده گرایان ۱۴
۱-۵دستهبندی آموزش الکترونیکی ۱۵
۱-۵-۱یادگیری شخصی ۱۵
۱-۵-۲یادگیری جمعی ۱۵
۱-۵-۳کلاس های مجازی ۱۵
۱-۶آموزش از راه دور.. ۱۶
۱-۶-۱نسلهای آموزش از راه دور ۱۸
۱-۶-۲تاریخچه آموزش از راه دور در ایران ۱۹
۱-۷آموزش مجازی. …………….۲۰
۱-۷-۱شیوههای آموزش مجازی ۲۲
۱-۷-۲عناصر آموزش مجازی ۲۴
۱-۸رضایت تحصیلی… ۴۴
۱-۸-۱خودتوانی اینترنتی یادگیرنده ۴۶
۱-۸-۲پاسخگویی به موقع مدرس ۴۶
۱-۸-۳انعطاف پذیری دوره یادگیری الکترونیکی…. ۴۶
۱-۸-۴کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی….. ۴۷
۱-۸-۵کیفیت فناوری…. ۴۷
۱-۸-۶سودمندی سامانه…. ۴۷
۱-۸-۷سهولت استفاده از سامانه ۴۷
۱-۸-۸تنوع در ارزیابی ۴۷
۱-۹پیشرفت تحصیلی.. ۴۸
۱-۱۰ارزشیابی کیفیت دورههای یادگیری الکترونیکی ۵۰
۱-۱۱جایگاه مهارتهای یادگیرنده الکترونیکی در برنامه درسی دانشگاههای مجازی ۵۱
۱-۱۲پیشینه پژوهش ۵۴
۱-۱۲-۱پژوهشهای انجام شده خارجی ۵۴
۱-۱۲-۲پژوهشهای انجام شده داخلی ۵۷
۱-۱۳جمع بندی. ۶۴
منابع ۳
-عطاران، م. (۱۳۸۶). دانشگاه مجازی: بازخوانی روایتهای موجود. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۴۳، صص ۷۳ – ۵۳٫
-فلاح، م. عطارنیا، ا. (۱۳۹۲). فناوری اطلاعات و ارتباطات. تهران: انتشارات مبنای خرد.
-اخوان، پ. مسعودی ندوشن، ع. (۱۳۸۴). بررسی یادگیری الکترونیک و ارائه یک چارچوب پیشنهادی برای توسعه آموزش الکترونیکی در کشور. فصلنامه اطلاع رسانی، آموزشی و پژوهشی،صص ۴۰-۳۰٫
-خراسانی، ا. دوستی، ه. (۱۳۹۰). ارزیابی میزان رضایت و اهمیت عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزشهای الکترونیکی از دیدگاه کارکنان. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، شماره ۴، صص ۵۸-۳۷٫
-خسروی، م. (۱۳۸۶). فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول در دنیای آموزش. مجموعه مقالات دومین همایش فناوری آموزشی (رویکردی نوین در نظامهای آموزش)، انتشارات: دانشگاه علامه طباطبائی.
-سراجی، ف. (۱۳۹۰الف). ارائه چارچوبی برای ارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاههای الکترونیکی. پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران، صص ۱۳-۱٫
-سراجی، ف. (۱۳۹۱). محیطهای یادگیری مجازی، امکانی برای کمک به بهبود فرهنگ یادگیری. فصلنامه علمی- پژوهشی، شماره ۱۸-۱۷، صص ۴۹-۲۷٫
-سراجی، ف. (۱۳۹۱). محیطهای یادگیری مجازی، امکانی برای کمک به بهبود فرهنگ یادگیری. فصلنامه علمی- پژوهشی، شماره ۱۸-۱۷، صص ۴۹-۲۷٫
-سراجی، ف. (۱۳۹۲). شناسایی و دسته بندی مهارتهای مورد نیاز دانشجوی مجازی. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره ۲، صص ۹۰ – ۷۵٫
-سراجی، ف. (۱۳۹۲). شناسایی و دسته بندی مهارتهای موردنیاز دانشجوی مجازی. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره ۲، صص ۹۰ – ۷۵٫
-سراجی، ف. عطاران، م. (۱۳۸۹). روش شناسی پژوهش های مربوط به یادگیری الکترونیکی: مقایسه پژوهش های ایرانی و خارجی. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره ۳۶،صص ۷۸ – ۵۰٫
-سراجی، ف. عطاران، م. (۱۳۹۰). یادگیری الکترونیکی: مبانی، طراحی، اجرا و ارزشیابی. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
-سراجی، ف. عطاران، م. عسگری، م.ع. (۱۳۸۷). ویژگیهای طرح برنامه درسی دانشگاههای مجازی ایران و مقایسه آن با الگوی راهنمای طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۵۰، صص ۱۱۸ – ۹۷٫
تغییرات سریع اقتصادی، اجتماعی و فناورانه، ماهیت زندگی و مشاغل افراد را تحت تأثیر قرار داده است. هر فردی برای رویارویی با این تغییرات باید به طور مداوم در حال یادگیری و بازآموزی باشد. این ویژگیها در عصر حاضر موجب شده است تا به طور مداوم بر تعداد داوطلبان ورود به آموزش عالی افزوده شود که در اغلب کشورها تعداد داوطلبان ورود به دانشگاهها بیش از ظرفیت آنهاست(سراجی، عطاران، عسگری،۱۳۸۷).
با توجه به این که از یک طرف تعداد متقاضیان ورود به تحصیلات تکمیلی زیاد شده است و دورههای حضوری موجود پاسخگوی این نیازهای فزاینده نیستند، از طرف دیگر بخش عمدهای از متقاضیان تحصیلات تکمیلی را کارشناسان شاغل و دارای مسئولیتهای اجتماعی و خانوادگی تشکیل میدهند که شرکت در دورههای حضوری به صورت تمام وقت برای آنان امکانپذیر نیست و روشهای سنتی آموزش دیگر پاسخگوی حجم عظیم تقاضا برای آموزش نمیباشد. بنابراین آموزش عالی به عنوان مهمترین نهاد آموزشی، یادگیری الکترونیکی و دانشگاه مجازی را به عنوان جایگزین یا مکملی برای یادگیری سنتی پیشنهاد کرده است. در حال حاضر دورههای یادگیری الکترونیکی، بخش مهمی از آموزش عالی را تشکیل میدهند و بسیاری از دانشگاهها، مؤسسات و سازمانهای آموزشی، به سرعت در حال توسعه و پیادهسازی این شیوهی آموزشی هستند(ملکی مرشت، قلعه ای و موسوی،۱۳۹۱).
فناوری اطلاعات و ارتباطات واژهای است که در سال ۱۹۷۰ پدید آمد و برگیرنده دو موضوع محاسبات ریاضی و ارتباطات منطقی اعداد بود. مفاهیم مختلفی با برخوردهای متفاوتی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتست از، فناوری که سیستمهای پردازش اطلاعات بازرگانی و اداری و غیره را در بردارد. کامپیوترها و شبکه های ارتباطی و معلومات خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات اجزای فناوری اطلاعات میباشند(فلاح و عطارنیا،۱۷۳:۱۳۹۲).
فناوری اطلاعات و ارتباطات زیربنای حرکت جوامع و نسل آینده در اغلب زمینههاست و به عنوان بستر و ابزاری مهم برای رشد و توسعه به شمار میرود. عمق تأثیرات این فناوری به گونهای است که نادیده گرفتن آن منجر به از دست دادن جایگاه جهانی در عرصههای جدید خواهد شد(اخوان و مسعودی ندوشن،۱۳۸۴). این فناوریها واسطهای هستند که امکان بیان طیف گستردهای از اطلاعات، اندیشهها، مفاهیم و پیامها را فراهم میکند و تبحر در فناوری اطلاعات و ارتباطات به معنی توانایی به کارگیری مؤثر آن میباشد. تبحر در آن شخص را قادر میسازد که انواع مختلف کارها را انجام دهد و برای انجام هر کار راههای مختلفی را بیابد(خسروی،۱۳۸۶).
کلارک[۱]، وسایل و امکانات ارتباط رسانهای و فناوری را در مباحث آموزشی حتمی و اجتناب ناپذیر میداند. اما باید توجه کرد که میزان استفاده از فناوریها و تجهیزات به نگرش کاربران نسبت به این ابزار بستگی دارد و هرچه نگرش آنها مثبت باشد، استفاده از این آموزشها بهبود خواهد یافت(کلارک،۱۹۹۴). با توجه به اینکه فناوریهای ارتباطات در تعلیم و تربیت مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند تا تعامل میان تمامی شرکت کنندگان در فعالیتهای آموزشی را توسعه دهند، بنابراین تعامل جزئی ضروری در فرآیند آموزشی محسوب میشود. از نظر واگنر [۲] تعامل وقایع دوسویهای است که حداقل به دو شی و به دو عمل نیاز دارد. تعامل زمانی اتفاق میافتد که این اشیاء و وقایع به صورت متقابل یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند. تعامل امکان انجام دادن کارها و وظایف گوناگون در فعالیتهای آموزشی را فراهم میکند(اندرسون و الومی ،۸۱:۱۳۸۵).
مور[۳]، سه نوع تعامل را در آموزش از راه دور توصیف کرده است که این سه شکل شامل: تعامل میان دانشجو و اساتید، تعامل میان دانشجویان با همدیگر و تعامل میان دانشجویان با محتوا میباشد. اما تعامل در یادگیری میتواند از اینها نیز فراتر باشد که به شش دسته تقسیمبندی میشوند: تعامل استاد با دانشجو، تعامل دانشجو با محتوا، تعامل دانشجو با دانشجو، تعامل استاد با محتوا، تعامل استاد با استاد و تعامل محتوا با محتوا (ابراهیم زاده، زندی، علیپور، زارع، یزدانی، ۱۳۸۹). برای نشان دادن راههای گوناگون پشتیبانی شبکه از تعامل آموزشی شش رابطه تعاملی ممکن در بین سه عنصر اصلی محیط آموزش رسمی دانشجویان، اساتید و محتوا ارائه میشود:
در یادگیری الکترونیکی تعامل دانشجو با استاد، به روش و شکلهای گوناگون از جمله: ارتباطات غیرهمزمان و همزمان متنی، یا با استفاده از محتوای شنیداری و دیداری امکانپذیر میشود. تعامل بین دانشجویان و اساتید در حیطههای آموزشی، شناختی و اجتماعی محیط یادگیری الکترونیکی در نظر گرفته میشود.
برخی از دانشجویان فعالانه قالبهای آموزش از راه دور، مانند یادگیری الکترونیکی را انتخاب میکنند و این به آنها اجازه میدهد تا ضمن مطالعهای مستقل به ارتباط فشرده و محدودیتهای زمانی که در قالبهای تنظیم شده زمانی و تعاملی آموزش وجود دارد، وابسته نباشند.
بخش اعظم وقت دانشجو در تمامی قالبهای آموزش صرف تعامل با محتوای آموزشی میگردد. در آموزش سنتی کلاس درس به معنای مطالعه متون و منابع کتابخانهای است. در محیط یادگیری الکترونیکی، محتوا میتواند به صورت متن بر روی کاغذ یا صفحه نمایش ارائه و خوانده شود، اما محتوا غالباً با گسترهای غنی از آموزشهایی به کمک رایانه، شبیه سازیها، جهانهای خرد[۴]، ابزار تولید نمایش[۵] و بازنمایی تکمیل میشود.
تعامل استاد با محتوی در یادگیری الکترونیکی، بر تولید و تعیین فعالیتهای یادگیری به وسیله اساتید تمرکز دارد و به آنان این امکان را میدهد که بطور مداوم بر فعالیتها و منابع محتوایی که برای یادگیری دانشجویان تولید شده است، نظارت داشته باشند و آنها را روزآمد کنند.
تعامل استاد با استاد فرصتهایی را برای حمایت کردن و پیشرفت حرفهای اساتید از طریق ارتباط با همکاران فراهم میآورد، همچنین این تعاملها اساتید را تشویق میکند تا از پیشرفت و اکتشاف دانش در موضوع موردنظرشان درباره جامعه علمی اساتید منفعتهایی به دست آورند.
تعامل محتوا با محتوا نوع جدید و در حال توسعه از تعامل آموزشی است که در آن محتوا طوری برنامهریزی شده است تا با دیگر منابع اطلاعاتی رایانهای تعامل برقرار کند و با کسب قابلیتهای جدید بطور مداوم روزآمد شود(همان).
یادگیری الکترونیکی روشهای تدریس و یادگیری سنتی را متحول کرده و در تکمیل و توسعۀ آن نقش بسزایی داشته است. چناچه بپذیریم که «تعامل» نقش اساسی و مهمی در فرایند تدریس و یادگیری دارد، یادگیری الکترونیکی به بهرهگیری از فناوریهای نوظهور، تعاملات گستردهای را جهت دسترسی به اطلاعات وسیع و نیز برقراری انواع ارتباط فراهم میسازد. امکانی که در فرایند یادگیری سنتی به صورت بسیار محدود و ناچیزی وجود داشته است(زارعی زوارکی،۱۳۸۷).
مراکز آموزش عالی آغاز مسیر استفاده از اشکال مختلف فناوری اطلاعات برای بهبود آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی ر ا طی میکنند و این ابزار به عنوان یک منبع قوی وارد آموزش عالی شده است. اینترنت شیوههای آموزش و یادگیری را در سراسر جهان تغییر داده و توانسته خدماتی را به طور شبانهروزی و در هفت روز هفته با سرعت نور ارائه دهد. فناوری اطلاعات با استفاده از شبکه اینترنت میتواند از دانشجویان فراگیرانی فعال و متفکرانی نقاد به جای حاملان اطلاعات بسازد(آراسته،۶:۱۳۸۱). اینترنت و شبکه گستره جهانی فرصتهایی را برای گسترش سامانه یادگیری الکترونیکی فراهم آورده است. توسعه سامانههای یادگیری الکترونیکی آغاز یک انقلاب برای ارائه محتوای آموزشی، فعالیتهای یادگیری و ارتباطات اجتماعی است(زمانپور و میرزابیگی، ۱۳۸۹).
فناوری، برنامهها و امور مالی اداری، سرپرستی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی را تحت تأثیر قرار میدهد و راه سیاستگزاران نظام آموزش عالی را تعیین میکند. همچنین موجب تدوین طرحهای مختلفی برای آموزش از راه دور و ایجاد انعطافپذیری در ارائه دانش در جامعه علمی شدهاند و در محیط آموزشی مراحل تکاملی را طی کرده است. این مراحل عبارتند از: فناوری توزیعی، فناوری تعاملی و فناوری اشتراکی.
فناوری توزیعی[۶] در کلاس درس مورد استفاده قرار میگیرد. بدین ترتیب که استاد توضیحات خود را با تجربه یادگیری دانشجویان پیوند میزند. در اینجا آموزش، رودررو و به سبک سنتی انجام میگیرد. در این فناوری، استاد مداری مطرح است، و ارتباط بین استاد و دانشجو به شکل یک نفر به چند نفر در جهت آموزش و یادگیری برقرار است.
فناوری اشتراکی[۷] با پیوستن دانشجویان به تیم آموزشی در جهت پرورش مدل ذهنی یادگیرندگان عمل میکند. در اینجا محیط آموزشی اشتراکی و تیم آموزش مداری[۸] مطرح است. زیرا در فناوری اشتراکی ارتباط در میان بسیاری از دانشجویان با دانشجویان دیگر و همچنین ارتباط بین آنها و استادان به منظور نیل به هدف آموزشی در تسهیل یادگیری فراهم است. بر حسب فناوری اشتراکی، اعضاء تیم آموزشی مجاز هستند از وسایل و ایجاد ارتباط همزمان الکترونیکی و آموزشی از طریق شبکه جهانی اینترنت استفاده نمایند(فاضلی،۳۵۴:۱۳۸۱). فناوری آموزشی امکان ارتباط بیشتر میان یاددهنده و یادگیرنده (معلم – شاگرد) و یادگیرنده با یادگیرنده (شاگرد – شاگرد) را به وجود میآورد و گفتگو و تعامل میان آنان را آسانتر میسازد و به این ترتیب، درجه بالایی از انفرادی شدن یادگیری و کسب دانش از سوی خود یادگیرندگان را ایجاد میکند(ابراهیم زاده،۵:۱۳۸۶).
[۱]. R. Clark
[۲]. Wagner
[۳]. Moore
[۴]. Micro worlds
[۵]. Presentation
[۶] . Distribution technology
[۷] .Collaborative technology
[۸]. Learning-team-centered
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر