تحقیق محافظه کاری در گزارشگری مالی و معیارهای ارزیابی آن و رابطه عدم تقارن زمانی سود با نسبت MTB

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق محافظه کاری در گزارشگری مالی و معیارهای ارزیابی آن و رابطه عدم تقارن زمانی سود با نسبت MTB دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ . مقدمه    ۶
۲-۲٫ محافظه کاری در گزارشگری مالی    ۷
۱-۲-۲٫تعریف محافظه کاری    ۷
۲-۲-۲ . جایگاه محافظه کاری در استانداردهای حسابداری    ۱۰
۴-۲٫ معیارهای ارزیابی محافظه کاری    ۱۴
۱-۴-۲٫ معیارهای خالص دارایی ها    ۱۴
۲-۴-۲٫  معیارهای سود و اقلام تعهدی    ۱۵
۶-۲٫ رابطه عدم تقارن زمانی سود با نسبت MTB    ۲۰
۷-۲٫ معیارهای محافظه کاری    ۲۰
۱-۷-۲٫ ارزش بازار نسبت به ارزش دفتری سهام    ۲۰
۲-۷-۲٫  معیار عدم تقارن زمانی سود    ۲۱
۳-۷-۲٫ رابطه بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری وعدم تقارن زمانی سود    ۲۲
۸-۲٫ هزینه سرمایه    ۲۴
۱-۸-۲ . مفروضات الگوی هزینه سرمایه    ۲۷
۲-۸-۲٫نقش هزینه سرمایه در تصمیمات سرمایه گذاری    ۳۳
۳-۸-۲٫ نقش هزینه سرمایه در تصمیم های مالی    ۳۳
۴-۸-۲ .کاربرد مفهوم هزینه سرمایه    ۳۴
۵-۸-۲ .عوامل مؤثر بر هزینه سرمایه    ۳۴
۶-۸-۲٫ ارتباط بین اطلاعات حسابداری، افشاء و هزینه سرمایه    ۳۶
۷-۸-۲ .ارتباط بین کیفیت اطلاعات حسابداری، محافظه کاری و هزینه سرمایه    ۳۷
۸-۸-۲٫رابطه بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار عدم تقارن زمانی سود    ۴۱
۹-۸-۲٫رابطه بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام    ۴۱
۹-۲- بخش دوم :پیشینه تحقیق    ۴۲
۱۰-۲٫ پیشینه تحقیقات انجام شده خارج ازکشور    ۴۲
۱-۱۰-۲- نقش اطلاعاتی محافظه کاری (لافوند و واتس ،۲۰۰۷)    ۴۳
۲-۱۰-۲- محافظه کاری در حسابداری(واتز ،۲۰۰۳)    ۴۳
۳-۱۰-۲-بررسی محافظه کاری در میان شرکت های انگلیسی و امریکایی (پوپ و والکر،۱۹۹۹)    ۴۴
۴-۱۰-۲-بررسی رابطه محافظه کاری با انگیزه های منفعت جویانه مدیران که باعث زیان شرکت می گردد (بال، ۲۰۰۱)    ۴۵
۵-۱۰-۲-بررسی رابطه بین محافظه کاری و راهبری شرکتی با توجه به ترکیب اعضای هیات مدیره(احمد و دوئلمن ،۲۰۰۵)    ۴۵
۶-۱۰-۲-اطلاعات و هزینه سرمایه (السی و اهارو ،۲۰۰۱)    ۴۶
۷-۱۰-۲- ارائه مجدد در  حسابداری و ریسک اطلاعاتی (کاروت و شولین ،۲۰۰۷)    ۴۷
۸-۱۰-۲- هزینه سرمایه و ویژگیهای کیفی سود (لافوند و دیگران،۲۰۰۴)    ۴۷
۹-۱۰-۲- محافظه کاری حسابداری و هزینه سرمایه (لارا و همکاران، ۲۰۰۷)    ۴۸
جدول ۱-۲ : خلاصه تحقیقات خارجی مرتبط با محافظه کاری و هزینه سرمایه    ۴۸
۱۱-۲ پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران    ۵۰
۱-۱۱-۲-عدم تقارن زمانی سود به عنوان معیار محافظه کاری در گزارشگری مالی (کردستانی و امیر بیگی،۱۳۸۷)۱    ۵۰
۲-۱۱-۲-بررسی رابطه بین ویژگیهای کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی (کردستانی و مجدی، ۱۳۸۶)۱    ۵۱
۳-۱۱-۲- شناسایی الگوی هزینه سرمایه و عوامل موثر بر آن(عثمانی،۱۳۸۱)۲    ۵۱
۴-۱۱-۲-رابطه کیفیت اقلام تعهدی و هزینه سرمایه در ایران (رسائیان و حسینی،۱۳۸۷)۱    ۵۲
۵-۱۱-۲-بررسی رابطه بین کیفیت سود و هزینه سرمایه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (نوروش و مجیدی ،۱۳۸۳)۱    ۵۳
۶-۱۱-۲- محاسبه هزینه سرمایه یک واحد تجاری (احمد سلیمی ،۱۳۸۶)۲    ۵۳
جدول ۲-۲ : خلاصه تحقیقات داخلی مرتبط با محافظه کاری و هزینه سرمایه    ۵۴
منابع فارسی:    ۵۵
منابع لاتین:    ۵۶

 منابع:

کردستانی و امیر بیگی،۱۳۸۷ ،” محافظه کاری در گزارش گری مالی : بررسی رابطه عدم تقارن زمانی سود و MTB به عنوان دو معیار ارزیابی محافظه کاری”، دانشگاه امام خمینی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

کردستانی و مجدی ، ۱۳۸۶ ، “بررسی رابطه بین ویژگیهای کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی”، نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره ۴۸ .ص ص.۵۴-۶۵٫

عثمانی ،ق،۱۳۸۱، “شناسایی الگوی هزینه سرمایه و عوامل موثر بر آن”، دانشگاه علامه طباطبایی رساله دکتری.

نوروش، الف و رضا مجیدی ،۱۳۸۴،”بررسی رابطه بین کیفیت سود و هزینه سرمایه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” ، مجله حسابداری برق ،شماره ۱٫ ص.۱۰-۱۹٫

سیدعباس زاده، م.م، ۱۳۸۰، “روش های علمی تحقیق در علوم انسانی”، انتشارات دانشگاه ارومیه.

_Basu, S. (1997),” The conservatism principle and the asymmetric timeliness of earnings”, Journal of Accounting and Economics, 24, pp. 337

-Watts, R.L., 2003a, “Conservatism in accounting Part I: explanations and

Implications”, Accounting Horizons, 2003, 207-221

-Watts, R.L., 2003b, “Conservatism in accounting Part II: evidence and research opportunities”, Accounting Horizons, 2003, 287-301

-Watts, R.L. and J. Zimmerman, 1986, “Positive Accounting Theory”, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.

_ Watts, R. 2003. “Conservatism in accounting Part I: Explanations and implications”, Accounting Horizons, 17 (3): 207-

 ۱-۲ . مقدمه

محافظه کاری یکی از مفاهیم اساسی حسابداری  است که همواره در ارائه اطلاعات مالی  مورد توجه تهیه کنندگان قرار می گیرد. در ادبیات حسابداری دو ویژگی مهم محافظه کاری مورد بررسی قرار گرفته است : نخست، وجود جانبداری در ارائه کمتر از واقع [۱] ارزش دفتری سهام نسبت به ارزش بازار آن که توسط فلتهام و اوهلسون[۲] (۱۹۹۵) مطرح شده است . دوم، تمایل به تسریع بخشیدن در شناسایی زیان ها و به تعویق انداختن شناسایی سودها که توسط باسو  عنوان شده است. باسو محافظه کاری را به عنوان «تمایل حسابداران جهت نیاز به یک درجه بالاتری از تایید پذیری برای شناسایی اخبار خوب در سود نسبت به اخبار بد تعریف می کند» ( باسو، ۱۹۹۷، ص۷ )۳.

از آنجا که بازده­های سالانه سهام در بردارنده اخبار به دست آمده در طول سال هستند این تعریف از محافظه­کاری رابطه سود ـ بازده را تحت تاثیر قرار می­دهد. باسو با استفاده از رگرسیون بین سود و بازده سالانه نشان می­دهد که واکنش سود نسبت به بازده های منفی( اخبار بد) بیشتر و به هنگام­تر از واکنش سود نسبت به بازده‌های مثبت ( اخبار خوب) است. باسو این واکنش متفاوت سود نسبت به اخبار خوب و بد را « عدم تقارن زمانی سود۴» نامید و آن را به عنوان معیاری از محافظه کاری معرفی نمود (رویچوداری و واتز، ۲۰۰۶ ، ص۳)۵.

به عبارت دیگر عدم تقارن زمانی سود مبین این است که سود به بازده های منفی زودتر و بیشتر از بازده­های مثبت ( اخبار خوب) واکنش نشان می­دهد. از این رو، با استفاده از معیار باسو هر چه عدم­تقارن زمانی سود یعنی تفاوت واکنش سود نسبت به اخبار خوب و بد بیشتر باشد محافظه­ کاری در گزارشگری مالی بیشتر است.

تقریبا همه استفاده کنندگان برون سازمانی در تلاشند به کمک  اطلاعات مالی گزارش شده، سود  را برای چند دوره مالی پیش بینی کنند. بنابراین سرمایه گذاران با استفاده از اطلاعات مالی شرکتها بازده مورد انتظار خود را برآورد می کنند .از سوی دیگر، مفهوم هزینه سرمایه بر این فرض مبتنی است که هدف یک شرکت عبارت است از به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران .لذا با توجه به این مفاهیم هزینه سرمایه عبارت است از حداقل نرخ بازدهی که شرکت باید به دست آورد تا بازده مورد نظر سرمایه گذاران در شرکت تعیین شود. محافظه کاری حسابداری باعث منفعت رسانیدن به سرمایه گذاران می گردد چرا که باعث تعدیل مشکلات بنگاه در ارتباط با تصمیم گیریهای سرمایه گذاری مدیران، افزایش کارایی قراردادها، سهولت نظارت بر مدیران و کاهش دعوی حقوقی می گردد. این مزایای محافظه کاری باعث کاهش اثرات منفی ناشی از نتایج این واقعیت می شود که اشخاص وابسته به شرکت دارای عدم تقارن اطلاعاتی هستند .محافظه کاری علائم هشدار سریع برای سهامداران فراهم می نماید چرا که باعث انتقال سریع اخبار بد می گردد . در این تحقیق رابطه بین محافظه کاری حسابداری به عنوان یکی از ویژگیهای اطلاعات مالی و هزینه سرمایه بررسی شده است لذا  این رابطه از طریق دو معیار محافظه کاری شامل معیار عدم تقارن زمانی سود و معیار ارزش بازار به ارزش دفتری مورد آزمون قرار گرفته ،انتظار می رود شرکتهایی که گزارشهای مالی محافظه کارانه تری دارند هزینه سرمایه کمتری را متحمل شوند .

هدف اصلی در فصل حاضر، بیان موضوعی و مبانی نظری تحقیق می باشد. همچنین در بخش دوم این فصل، پیشینه ای از تحقیقات صورت گرفته در داخل و خارج از کشور ارایه می گردد.

۲-۲٫ محافظه کاری در گزارشگری مالی

۱-۲-۲٫تعریف محافظه کاری

در حسابداری سنتی محافظه کاری به عنوان شناسایی سریع زیان ها و شناسایی با تأخیر سودها تعریف شده است، پیش­بینی سودها به معنی شناسایی سودها پیش از وجود ادعای قانونی نسبت به درآمدهایی که موجب ایجاد آنها شده و تأییدپذیر بودن آن درآمدها است. محافظه کاری بیان گر این نیست که تمام جریان­های نقدی مربوط به درآمد باید پیش از شناسایی سود ـ برای مثال شناسایی فروش­های نسیه دریافت شوند، بلکه باید این جریانهای نقدی تأییدپذیر باشند. در ادبیات تجربی این ضرب المثل به صورت « تمایل حسابداران جهت نیاز به درجه بالاتری از تایید پذیری برای شناسایی اخبار خوب به عنوان سود، نسبت به شناسایی اخبار بد به عنوان زیان » تفسیر شده است ( باسو،۱۹۹۷،ص۷)۱. محافظه­کاری درجه تاییدپذیری نامتقارنی را برای شناسایی سودها و زیان ها ضروری می­داند.با این تفسیر می توان محافظه کاری را درجه­بندی نمود. بدین معنی که هر چه تفاوت درجه تایید پذیری مورد نیاز برای سودها بیشتر از زیان ها باشد محافظه کاری نیز بیشتر خواهد بود. به این گونه تفسیر از محافظه کاری «تاییدپذیری متفاوت »۲ گفته می شود (واتز،۲۰۰۳،ص۲۸۷)۳.

یکی از پیامد های مهم رفتار نامتقارن محافظه کاری در مورد سودها و زیان ها اصرار بر ارائه کمتر از واقع خالص ارزش دارایی­ها است. قانون گذاران بازارهای سرمایه، تدوین کنندگان استانداردها و دانشگاهیان، محافظه کاری را بدین دلیل مورد انتقاد قرار می دهند که این ارائه کمتر از واقع در دوره جاری می تواند موجب ارائه کمتر از واقع هزینه های دوره های آتی و از این رو منجر به ارائه بیش از واقع سود طی دوره های آتی شوند . اما APB (هیات تدوین اصول حسابداری) محافظه کاری را به عنوان یک میثاق تعدیل کننده حسابداری مالی در بیانیه شماره ۴ فهرست بندی نموده است و بیان می کند که دارائیها و بدهی ها اغلب در یک شرایط نامشخص قابل ملاحظه ارزیابی می شوند و بنابراین حسابداران با رعایت احتیاط پاسخ می دهند .

چات  فیلد۴ محافظه کاری را در قرون وسطی ردیابی می کند . زمانی که صاحبان اموال بزرگ جریان امور خود را به مباشران واگذار می نمودند. مباشران زود متوجه می شدند که محافظه کار بودن وسیله ای برای حمایت از خود می باشد. عدم پیش بینی افزایش ارزش داراییها، ازاهمیت برخوردار بود چرا که اگر در این زمان رویدادی رخ می داد که باعث کاهش اموال می گردید،  از نظر صاحب مال، مباشر مسئول بود.

کیسو و همکاران ۵ (۲۰۰۱) محافظه کاری را اینگونه تعریف می کنند، «به طور سنتی محافظه کاری در حسابداری وسیله ای است که به هنگام تردید در انتخاب رویه ای که ممکن است موجب ارائه بیش ازواقع دارایی­ها و سود شود راه حلی را بر می گزیند که کمترین پیامد را داشته باشد.» برای مثال بند ۹۵ از بیانیه های مفاهیم حسابداری مالی شماره ۲ (۱۹۸۰) چنین می گوید: «… اگر برای یک مبلغ دریافتنی یا پرداختنی دو برآورد با درجه احتمال یکسان وجود داشته باشد، محافظه کاری آن برآوردی را انتخاب خواهد کرد که کمترین خوش بینی در آن لحاظ شده باشد».

از نظر بیور۱ (۱۹۹۸) رفتار محافظه کارانه به گونه ای است که منجر به انتخاب درآمدهای کمتر (نسبت به درآمد های بیشتر) و هزینه های بیشتر (نسبت به هزینه های کمتر) می شود و زیان­های تحمل نشده را شناسایی می کند ، در حالی که سودهای تحقق نیافته را شناسایی نمی کند. از این رو همان طور که فلتهام و اوهلسون۲ (۱۹۹۵) بیان نمودند انتظار بر این است که این نتایج باعث بروز اختلافی بین ارزش بازار و ارزش دفتری سهام در بلند مدت گردد (شروف و همکاران، ۲۰۰۴ ، ص۶) ۳.

۱-Downward bias.

[۲] -Feltham and Ohlson.1995

۳. Basu, S. 1997,p337

۴ -Asymmetric timeliness of earnings .

۵. Roychowdhury, S. and R. Watts. 2007,p3

۱. Basu, S. 1997,p7

۲. Shroff, Venkataraman and Zhang.

۳. Watts, R.L., 2003b,P287

۴. Chat Field

۵.Kiso et all,2001

۱. Beaver,1998

۲.faltham & ohalson,1995

۳. sheroof et all,2004,p6

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • تحقیق گزارشگری مالی در امر سرمایه گذاری و نظریه ارزشیابی و مدلهای ارزشیابی سهام عادی و روشهای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار
  • تحقیق اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی و محافظه کاری و معیارهای ارزیابی آن و بازده و بازده غیرمنتظره
  • تحقیق گزارشگری مالی، سود، کیفیت سود، مدیریت سود ، کیفیت گزارشگری مالی،سرمایه گذاری و همچنین کارایی سرمایه گذاری
  • تحقیق زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر XBRL و اجزا و گزارشگری و نحوه عملکرد در XBRL و مروری بر زبان نشانه گذاری توسعه پذیر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.