تحقیق اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی و محافظه کاری و معیارهای ارزیابی آن و بازده و بازده غیرمنتظره

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی و محافظه کاری و معیارهای ارزیابی آن و بازده و بازده غیرمنتظره دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۶
۲-۲-مبانی نظری تحقیق- بخش اول:    ۶
۱-۲-۲  اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی    ۶
۲-۲-۲ عمده‌ترین اهداف گزارشگری مالی    ۷
۳-۲-۲ ارتباط وجه نقد با سود    ۸
۴-۲-۲ سود(کیفیت حسابداری) به عنوان وسیله‌ای برای پیش بینی    ۹
۵-۲-۲ ارتباط بین اهداف حسابداری و وجه نقد    ۱۰
۶-۲-۲ اهمیت فوق‌العاده جریان‌های نقدی عملیاتی    ۱۱
۷-۲-۲ تاریخچه صورت وجه نقد    ۱۱
۸-۲-۲ وجه نقد و چارچوب نظری    ۱۳
۹-۲-۲ حرکت به سوی جریان‌های نقدی    ۱۵
۱۰-۲-۲ مدیریت نقدینگی ، توانایی واریز بدهی‌ها و انعطاف پذیری    ۱۶
۱۱-۲-۲ اهمیت جریان‌های نقدی    ۱۷
۳-۲ بخش دوم مبانی نظری تحقیق- محافظه کاری    ۱۸
۱-۳-۲٫ تعریف محافظه کاری    ۱۹
۲-۳-۲ . جایگاه محافظه کاری در استانداردهای حسابداری    ۲۰
۳-۳-۲ . احتیاط    ۲۱
۴-۳-۲٫ معیارهای ارزیابی محافظه کاری    ۲۲
۱-۴-۳-۲٫ معیارهای خالص دارایی‌ها    ۲۲
۲-۴-۳-۲٫ معیارهای سود و اقلام تعهدی    ۲۲
۳-۴-۳-۲٫ معیارهای رابطه سود و بازده سهام    ۲۳
۵-۳-۲٫ تقسیم انواع محافظه کاری    ۲۳
۱-۵-۳-۲٫ محافظه کاری مشروط: (محافظه کاری سود و زیانی- محافظه کاری از پیش تعیین شده)    ۲۴
۲-۵-۳-۲٫ محافظه کاری نامشروط (محافظه کاری ترازنامه‌ای- محافظه کاری آینده نگر)    ۲۴
۶-۳-۲٫روش‌های اندازه گیری محافظه کاری:    ۲۵
۱-۶-۳-۲٫ روش‌ها اندازه گیری محافظه کاری مشروط    ۲۵
۲-۶-۳-۲ روش‌های اندازه گیری محافظه کاری نامشروط    ۲۷
۴-۲٫ بخش سوم بازده و بازده غیر منتظره    ۲۹
۱-۴-۲٫بازده    ۲۹
۲-۴-۲٫روش‌های محاسبه بازده سهامداران    ۲۹
۳-۴-۲٫ بازده مورد انتظار    ۳۳
۴-۴-۲٫بازده مورد انتظار پرتفولیو    ۳۴
نمودار( ۱-۲ )همبستگی کاملاً منفی    ۳۴
نمودار( ۲-۲) همبستگی کاملاً مثبت    ۳۴
نمودار( ۳-۲ )همبستگی صفر و عدم همبستگی    ۳۵
۵-۴-۲ بازده غیرعادی سهام    ۳۵
۶-۴-۲ تئوری بازار کارا    ۳۹
۷-۴-۲ تأثیر کارایی: عدم قابلیت پیش بینی    ۳۹
۸-۴-۲ نقاط ضعف نظریه بازار کارا    ۴۰
۹-۴-۲ پاسخ نظریه بازار کارا    ۴۰
۱۰-۴-۲ بازار چطور کارا می‌شود؟    ۴۱
۱۱-۴-۲ درجات کارایی    ۴۱
۵-۲بخش پنجم: پیشینه تحقیق    ۴۲
۱-۵-۲ تحقیقات خارجی:    ۴۲
۲-۵-۲ تحقیقات داخلی    ۴۶
منابع و ماخذ    ۴۹
منابع فارسی:    ۴۹
منابع لاتین:    ۵۰

 منابع

رهنمای رودپشتی، ف ، ۱۳۸۶، “مدیریت مالی راهبردی”، انتشارات MCG.

زاهدی ، ج، ۱۳۸۶ ، “بررسی رابطه بین قابلیت اتکای اقلام تعهدی و ثبات سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

اسماعیلی، ش، ۱۳۸۵ ، “رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

شباهنگ،ر،۱۳۸۲،”تئوری حسابداری”، جلد اول از انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی ،سازمان حسابرسی .

علی احمدی، س.، ۱۳۸۶، ” نقش اقلام تعهدی و جریانهای نقدی در ارزش کذاری”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید با هنر کرمان.

کردستانی،م، و علی امیر بیگی، ۱۳۸۷، “محافظه کاری در گزارش گری مالی: بررسی رابطه عدم تقارن زمانی سود و MTB به عنوان دو معیار ارزیابی محافظه کاری”، دانشگاه امام خمینی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

Givoly D., Hayn C,( 2000),”The changing Time-series Properties of Earnings, Cash Flows and Accruals: Has Financial Reporting Become More Conservative?”, Journal of Accounting and Economics; 29(3): 287- 320.

Givoly, D. and C. Hayn.,(2000), “The Changing Time-series Properties of Earnings, Cash Flows, and Accruals: Has Financial Reporting Become More Conservative?” Journal of Accounting and Economics 29, 287–۳۲۰٫

Givoly, D., C. K. Hayn, and A. Natarajan,(2007) ,.”Measuring reporting conservatism”. The Accounting Review 82 (1): 65-106.

Fama, Eugene, and G. William. Schwert, (1977), “Asset returns and inflation”, Journal of FinancialEconomics 5, 115–۱۴۶٫

Feltham G., J. Ohlson. (1995),” Valuation and Clean Surplus Accounting for Operating and Financial Activities. Contemporary” Accounting Research; 689-731.

۱-۲ مقدمه

محافظه کاری حسابداری باعث به منفعت رسانیدن سرمایه گذاران می‌گردد، چرا که باعث تعدیل مشکلات بنگاه در ارتباط با تصمیم گیری‌های سرمایه گذاری مدیران، افزایش کارایی قراردادها، سهولت نظارت بر مدیران و کاهش دعوی حقوقی می‌گردد. این مزایای محافظه کاری باعث کاهش اثرات منفی ناشی از نتایج این واقعیت می‌شود که اشخاص وابسته به شرکت دارای عدم تقارن اطلاعاتی هستند .محافظه کاری علائم هشدار سریع برای سهامداران فراهم می‌نماید چرا که باعث انتقال سریع اخبار بد می‌گردد . محافظه کاری که بر اعمال احتیاط در شناسایی و اندازه گیری درآمد و دارایی‌ها دلالت دارد، یکی از مهم‌ترین میثاق‌های محدود کننده صورت‌های مالی به شمار می‌رود. در بیانیه‌ی مفهومی شماره دو هیئت تدوین استانداردهای حسابداری آمریکا محافظه کاری به عنوان ”واکنش محتاطانه نسبت به عدم اطمینان به منظور مطمئن شدن از در نظر گرفتن ماهیت عدم اطمینان و ریسک در شرایط تجاری، به اندازه‌ی کافی“ تعریف شده است  . گرچه محافظه کاری به طور وسیعی بر ارزش دفتری خالص دارایی‌ها و سود خالص تأثیر می‌گذارد، ولی حسابداران اغلب بر شیوه‌های محدودی از محافظه کاری تمرکز می‌نمایند. برای مثال انتخاب روش استهلاک تسریعی در مقابل روش خط مستقیم، هزینه کردن بلادرنگ مخارج تحقیق و توسعه، استفاده از قاعده‌ی اقل بهای تمام شده و خالص ارزش بازار در رابطه با موجودی کالا، از جمله روش‌های انتخابی حسابداری محافظه کارانه هستند. با این حال پژوهش‌های تجربی معمولاً بر محدوده‌های وسیع‌تری از محافظه کاری تکیه می‌کنند که منعکس کننده‌ی تأثیر تجمیعی تصمیمات حسابداری مورد استفاده توسط مدیران، شامل مفروضات و برآوردهای حسابداری و انتخاب رویه‌های حسابداری است (احمد و دلمن،۲۰۰۷،۱۵۸) [۱].

۲-۲-مبانی نظری – بخش اول:

۱-۲-۲  اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی

اطلاعات حسابداری مدیریت معمولاً برای استفاده کنندگان داخلی مثل کارکنان و مدیران واحد های تجاری مفید است و اطلاعات حسابداری مالی برای گروه‌های ذینفع خارج از واحد های تجاری مانند سهامداران ،بانک‌ها ،سایر اعتباردهندگان و نهادهای دولتی فراهم می‌گردد.

سهامدارانی که سرمایه شرکت را تأمین کرده‌اند علاقمند به نحوه کار و آگاهی از نتایج عملیات شرکت هستند، اگر آنها قصد فروش سهام خود را داشته باشند باید بتوانند بر مبنای اطلاعات حسابداری مالی ارزش واقعی سهام خود را برآورد کنند.اگر شرکت قصد وام گرفتن داشته باشد بانک یا دیگر اعتبار دهندگان باید بتوانند وضعیت اقتصادی شرکت را ارزیابی کنند. آن بخش از حسابداری که با پردازش و گزارش اطلاعات مالی برای تأمین نیازها و خواسته‌های استفاده کنندگان برون سازمانی و فراهم کردن مبانی لازم برای تصمیم گیری آنان سر و کار دارند اصطلاحاً حسابداری و گزارشگری مالی نامیده می‌شوند (زاهدی ،۱۱،۱۳۸۶).

۲-۲-۲ عمده‌ترین اهداف گزارشگری مالی

هدف اصلی گزارشگری مالی بیان رویدادهای اقتصادی موثر بر وضعیت و عملکرد واحد تجاری برای استفاده کنندگان برون سازمانی جهت کمک به آنان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی است ابزار انتقال این اطلاعات به اشخاص مزبور عمدتاً صورت‌های مالی است که محصول نهایی فرآیند حسابداری و گزارشگری مالی محسوب می‌شود. اصول پذیرفته شده حسابداری تهیه سه گزارش را الزامی می‌سازد: ترازنامه،سود و زیان و صورت جریان‌های نقدی.

اهداف‌ عمده حسابداری و گزارشگری مالی برون سازمانی عبارتند است از:

گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فراهم سازد که برای تصمیم گیرندگان و اعتباردهندگان فعلی و بالقوه و سایر استفاده کنندگان در تصمیم گیری‌های سرمایه گذاری و اعطای اعتبار و سایر تصمیمات مشابه ، مفید واقع شود.

گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فراهم سازد که سرمایه گذاران ، اعتباردهندگان و سایرین را در ارزیابی امکان دسترسی به میزان وجوه و همچنین ارزیابی ،زمان بندی و ابهام در مورد چشم انداز آتی جریان وجوه نقد به واحد تجاری ،کمک کند.برآورد انتظارات سرمایه گذاران در واحد تجاری یا اعطای اعتبار به آن یا سایر موارد ، به شدت به دور نمای نقدینگی آتی واحد های تجاری بستگی دارد.

گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را در مورد منابع اقتصادی واحد تجاری،حقوق نسبت به منابع مزبور (تعهدات واحد تجاری در مورد انتقال منابع به سایر اشخاص یا صاحبان سهام ) و اثرات رویدادها و شرایطی که منابع و حقوق مزبور را تغییر می‌دهد،فراهم آورد.

در نهایت بایستی ،منعکس کننده دستاوردهای مالی واحد تجاری طی یک دوره مالی می‌باشد (عالی ور ،۴۳،۱۳۸۰).

هدف شماره (۱) فوق در برگیرنده کلیه اطلاعات حسابداری می‌شود، اما سایر اهداف هر کدام بیانگر یک نوع از صورت‌های مالی می‌باشد.هدف (۲) بیانگر انتظار از صورت جریان نقدی عملیاتی ،هدف شماره (۳) مربوط به ترازنامه و هدف شماره (۴) مربوط به صورت سود و زیان است.

از آنجایی که یکی از اهداف‌ حسابداری و تهیه صورت‌های مالی ، فراهم کردن اطلاعات سودمند به منظور تسهیل تصمیم گیری است، یکی از ویژگی‌های کیفی اطلاعات حسابداری،نیز سودمندی در پیش بینی است.معیار ارزش پیش بینی ،احتمال وجود ارتباط بین رویدادهای اقتصادی مورد علاقه تصمیم گیرنده و متغیر های پیش بینی کننده می‌باشد.این مفهوم از مدل‌های ارزشیابی سرمایه گذاری استخراج شده است،که اگر اطلاعات حسابداری برای تصمیم گیری سودمند باشد باید امکان پیش بینی بعضی از رویدادهایی را فراهم کند که به عنوان داده‌های ورودی مدل‌های تصمیم گیری استفاده می‌شود.

برای تحقق اهداف‌ حسابداری و گزارشگری مالی باید اطلاعات بسیار متنوعی درباره واحدهای تجاری فراهم آید که این مستلزم تهیه و ارائه چندین صورت مالی است.به بیان دیگر،اهداف‌ گزارشگری مالی ایجاب می‌کند که مجموعه کاملی از چندین صورت مالی مجزا و در این حال مرتبط با یکدیگر ،ارائه شود.

هر یک از صورتهای مالی اساسی به طور جداگانه و همچنین صورتهای مالی اساسی ،در مجموع،در تحقق اهداف‌ گزارشگری مالی نقش دارند. علاوه بر این نقش ، نقش اجزای متشکل هر یک از صورت‌های مالی اساسی را در تأمین اهداف‌ مزبور نباید نادیده گرفت.

۳-۲-۲ ارتباط وجه نقد با سود

در تحلیل نهایی ، جریان‌های ورود و خروج وجه نقد از واحد های انتفاعی ، اصولی‌ترین رویدادهایی است که اندازه گیری‌های حسابداری بر آن مبتنی می‌باشد و قاعدتاً سرمایه گذاران و اعتباردهندگان بر مبنای آن تصمیم گیری می‌کنند.

وجه نقد در ارتباط با سرمایه و سود به این دلیل حایز اهمیت است که معرف قدرت خریدی است که می‌توان در اقتصاد بازار به اشخاص یا مؤسسات دیگر انتقال داد تا به مصرف تهیه کالاها و خدمات مورد نیاز خود برسانند.

[۱]. Ahmed, A. S., & Duellman, S

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • تحقیق گزارشگری مالی در امر سرمایه گذاری و نظریه ارزشیابی و مدلهای ارزشیابی سهام عادی و روشهای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار
  • تحقیق گزارشگری مالی، سود، کیفیت سود، مدیریت سود ، کیفیت گزارشگری مالی،سرمایه گذاری و همچنین کارایی سرمایه گذاری
  • تحقیق محافظه کاری در گزارشگری مالی و معیارهای ارزیابی آن و رابطه عدم تقارن زمانی سود با نسبت MTB
  • تحقیق محافظه کاری و معیارهای ارزیابی و روش های اندازه گیری آن و ورشکستگی و مدل‌های پیش‌بینی ورشکستگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.