تحقیق محافظه کاری و معیارهای ارزیابی و روش های اندازه گیری آن و ورشکستگی و مدل‌های پیش‌بینی ورشکستگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق محافظه کاری و معیارهای ارزیابی و روش های اندازه گیری آن و ورشکستگی و مدل‌های پیش‌بینی ورشکستگی دارای ۷۲  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ بخش اول : مبانی نظری    ۶
۱-۱-۲  مقدمه    ۶
۲-۱-۲٫ تعریف محافظه کاری    ۶
۳-۱-۲ . احتیاط    ۸
۴-۱-۲٫ معیارهای ارزیابی محافظه کاری    ۹
۱-۴-۱-۲٫ معیارهای خالص دارایی ها    ۹
۲-۴-۱- ۲٫  معیارهای سود و اقلام تعهدی    ۱۰
۳-۱-۴-۲٫  معیارهای رابطه سود و بازده سهام    ۱۱
۵-۱-۲٫ تقسیم انواع محافظه کاری    ۱۱
۱-۵-۱-۲٫ محافظه کاری مشروط: (محافظه کاری سود و زیانی- محافظه کاری از پیش تعیین شده)    ۱۱
۲-۵-۱-۲٫ محافظه کاری نامشروط (محافظه کاری ترازنامه ای- محافظه کاری آینده نگر)    ۱۲
۶-۱-۲ روش های اندازه گیری محافظه کاری:    ۱۳
۱-۶-۱-۲ روش ها اندازه گیری محافظه کاری مشروط    ۱۳
۲-۶-۱-۲٫ روش های اندازه گیری محافظه کاری نامشروط    ۱۵
۷-۱-۲٫ تعریف ورشکستگی    ۱۷
۸-۱-۲ بررسی قانون ورشکستگی در برخی کشورها    ۱۷
۹-۱-۲ بررسی قانون ورشکستگی ایران    ۱۸
۱۰-۱-۲  دلایل ورشکستگی    ۲۰
۱-۱۰-۱-۲ دلایل درون سازمانی    ۲۰
۱۱-۱-۲  مراحل ورشکستگی :    ۲۲
۱-۱۱-۱-۲ دوره نهفتگی    ۲۲
۲-۱۱-۱-۲ دوره کسری وجوه نقد    ۲۲
۳-۱۱-۱-۲  دوره نبود توان پرداخت دیون کامل :    ۲۳
۱۲-۱-۲  ورشکستگی از نظر حقوقی:    ۲۳
۱۳-۱-۲ بررسی استانداردهای موضوعه توسط مراجع حرفه‌ای مختلف در مورد تداوم فعالیت:    ۲۴
۱۴-۱-۲ شیوه‌های ارزیابی تداوم فعالیت    ۲۴
۱-۱۴-۱-۲ ارزیابی تداوم فعالیت با استفاده از مقررات قانون تجارت:    ۲۵
۲-۱۴-۱-۲ ارزیابی تداوم فعالیت با استفاده از گزارش حسابرسان:    ۲۶
۱۵-۱-۲  استانداردهای حسابرسی مربوط به تداوم فعالیت    ۲۷
۱۶-۱-۲ پیش بینی ورشکستگی شرکت‌های کوچک و کاربرد شاخص‌های غیرمالی    ۲۹
۱-۱۶-۱-۲ پیش‌بینی    ۳۱
۱۷-۱-۲ کاربرد نسبت‌های مالی    ۳۱
۱۸-۱-۲ انواع مدل‌های توانمندی مالی    ۳۳
۲-۱۸-۲ روش تجزیه و تحلیل نسبتها:    ۳۳
۱۹-۱-۲ مدل‌های چند متغیره برای پیش‌بینی ورشکستگی    ۳۴
۲۰-۱-۲ اشکالات مدل ممیزی ـ تجزیه و تحلیل متمایز کننده    ۳۵
۲۱-۱-۲مدل‌های احتمال شرطی    ۳۶
۲۲-۱-۲ مشکلات مدل‌های پیش‌بینی ورشکستگی:    ۳۶
۲۳-۱-۲ توسعه مدل‌های پیشین پیش‌بینی توانمندی مالی    ۳۸
۲۴-۱-۲ مدل‌های پیش‌بینی ورشکستگی    ۴۰
۱-۲۴-۱-۲ مدل ویلیام بیور (۱۹۶۶)    ۴۱
۲-۲۴-۱-۲ مدل آلتمن (۱۹۶۸)    ۴۲
۳-۲۴-۱-۲ مدل اسپرین گیت (۱۹۷۸)    ۴۵
۴-۲۴-۱-۲ مدل اوهلسون  (۱۹۸۰) ـ مدل احتمال شرطی    ۴۵
۵-۲۴-۱-۲ مدل زمیجوسکی  (۱۹۸۴)    ۴۷
۶-۲۴-۱-۲  مدل فالمر (۱۹۸۴)    ۴۷
۷-۲۴-۱-۲ مدل سی اسکوار  (۱۹۸۷)    ۴۸
۸-۲۴-۱-۲ مدل گرایس (۱۹۹۸)    ۴۸
۹-۲۴-۱-۲ ارزیابی مدل زاوگین برای رتبه‌بندی مالی شرکت‌ها    ۵۰
۲-۲ بخش دوم :پیشینه تحقیق    ۵۷
۱-۲-۲ پیشینه تحقیقات انجام شده خارج ازکشور    ۵۸
۲-۲-۲ پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران    ۶۶
۳-۲-۲ پژوهش های انجام شده در زمینه ورشکستگی در ایران    ۶۷
منابع و ماخذ    ۶۹
منابع فارسی:    ۶۹
منابع لاتین:    ۷۱

منابع

منصفی، ی ،۱۳۸۴، “بررسی کاربردی مدلهای پیش بینی ورشکستگی zmigeski, shirata در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران”،دانشگاه آزاد  تهران مرکز

منصور ، ج ، سال ۱۳۷۹ ، “مجموعه قوانین تحارت” ، تهران ، انتشارات دیدار

هیات استاندارد های حسابداری مالی ۱۹۸۰

کردستانی ، ا، ۱۳۸۷،” محافظه کاری در گزارش گری مالی:” بررسی رابطه عدم تقارن زمانی سود و دانشگاه امام خمینی، پایان نامه کارشناسی ارشد، به عنوان دو معیار ارزیابی محافظه کاری MTB

کمیته فنی سازمان حسابرسی، استاندارد های بین المللی، نشریه ۸۸ سـازمان حسـابرسـی، ص ۳۶-۲۰٫

کمیته فنی سازمان حسابرسی، سال (۱۳۸۱)، ص ۴۸۱

کمیته فنی سازمان حسابرسی، نشریه ۱۲۴ سازمان حسابرسی، استاندارد شماره ۵۷٫

رهنمای رود پشتی، م،۱۳۸۸،” بررسی الگوی آلتمن برای پیش بینی ورشکستگی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، دانشگاه آزاد تهران مرکز.

سلیمانی امیری، غ،ر ، ۱۳۸۱،” بررسی پیش بینی کننده ورشکستگی در شرایط تهران”، ص ۲۸۰

صفری، ع، ۱۳۸۱،”ارتباط نسبتهای مالی و تداوم فعالیت شرکتها”، پایان‌نامه تحصیلی، دانشگاه علامه طباطبایی

۱-۱-۲  مقدمه

محافظه کاری حسابداری باعث منفعت رسانیدن به سرمایه گذاران می گردد چرا که باعث تعدیل مشکلات بنگاه در ارتباط با تصمیم گیریهای سرمایه گذاری مدیران، افزایش کارایی قراردادها، سهولت نظارت بر مدیران و کاهش دعاوی حقوقی می گردد. این مزایای محافظه کاری باعث کاهش اثرات منفی ناشی از نتایج این واقعیت می شود که اشخاص وابسته به شرکت دارای عدم تقارن اطلاعاتی هستند .محافظه کاری علائم هشدار سریع برای سهامداران فراهم می نماید زیرا که باعث انتقال سریع اخبار بد می گردد . در این مقاله رابطه بین محافظه کاری حسابداری به عنوان یکی از ویژگیهای اطلاعات مالی و ورشکستگی بررسی شده است ،انتظار می رود شرکتهایی که گزارشهای مالی محافظه کارانه تری دارند ریسک ورشکستگی کمتری را متحمل شوند .

۲-۱-۲٫ تعریف محافظه کاری

یکی از پیامد های مهم رفتار نامتقارن محافظه کاری در مورد سودها و زیان ها اصرار بر ارائه کمتر از واقع خالص ارزش دارایی­ها است. قانون گذاران بازارهای سرمایه، تدوین کنندگان استانداردها و دانشگاهیان، محافظه کاری را بدین دلیل مورد انتقاد قرار می دهند که این ارائه کمتر از واقع در دوره جاری می تواند موجب ارائه کمتر از واقع هزینه های دوره های آتی و از این رو منجر به ارائه بیش از واقع سود طی دوره های آتی شوند .اما APB (هیات تدوین اصول حسابداری) محافظه کاری را به عنوان یک میثاق تعدیل کننده حسابداری مالی در بیانیه شماره ۴ فهرست بندی نموده است و بیان می کند که دارائیها و بدهی ها اغلب در یک شرایط نامشخص قابل ملاحظه ارزیابی می شوند و بنابراین حسابداران با رعایت احتیاط پاسخ می دهند .

چات  فیلد[۱] محافظه کاری را در قرون وسطی ردیابی می کند . زمانی که صاحبان اموال بزرگ جریان امور خود را به مباشران واگذار می نمودند. مباشران زود متوجه می شدند که محافظه کار بودن وسیله ای برای حمایت از خود می باشد. عدم پیش بینی افزایش ارزش داراییها، ازاهمیت برخوردار بود چرا که اگر در این زمان رویدادی رخ می داد که باعث کاهش اموال می گردید،  از نظر صاحب مال، مباشر مسئول بود. کیسو، ویگانت و وارفیلد[۲] (۲۰۰۱) محافظه کاری را اینگونه تعریف می کنند، «به طور سنتی محافظه کاری در حسابداری وسیله ای است که به هنگام تردید در انتخاب رویه ای که ممکن است موجب ارائه بیش ازواقع دارایی­ها و سود شود راه حلی را بر می گزیند که کمترین پیامد را داشته باشد.» برای مثال بند ۹۵ از بیانیه های مفاهیم حسابداری مالی شماره دو (۱۹۸۰) چنین می گوید: اگر برای یک مبلغ دریافتنی یا پرداختنی دو برآورد با درجه احتمال یکسان وجود داشته باشد، محافظه کاری آن برآوردی را انتخاب خواهد کرد که کمترین خوش بینی در آن لحاظ شده باشد».

از نظر بیور[۳] (۱۹۹۸) رفتار محافظه کارانه به گونه ای است که منجر به انتخاب درآمدهای کمتر (نسبت به درآمد های بیشتر) و هزینه های بیشتر (نسبت به هزینه های کمتر) می شود و زیان­های تحمل نشده را شناسایی می کند ، در حالی که سودهای تحقق نیافته را شناسایی نمی کند. از این رو همان طور که فلتهام و اوهلسون[۴] (۱۹۹۵) بیان نمودند انتظار بر این است که این نتایج باعث بروز اختلافی بین ارزش بازار و ارزش دفتری سهام در بلند مدت گردد ( شروف، ونکاتارامان و ژانگ، ۲۰۰۴ ، ص۶) [۵].

نمونه­هایی از رویه های حسابداری محافظه کارانه که منجر به شناسایی به هنگام­تر اخبار بد می­شوند عبارتند از: قاعده اقل بهای تمام شده یا بازار برای ارزشیابی موجودی کالا، شناسایی زیان­های کاهش ارزش ( ولی عدم شناسایی سودهای  تجدید ارزیابی) برای دارایی های بلند مدت و حسابداری زیان های احتمالی در مقابل سودهای احتمالی. با تاکید بر اصل محافظه کاری، هنگامی که انجام موفق یک رویداد مالی با برخی ابهامات مواجه می شود رویه های حسابداری ترجیح می دهند که شک و تردیدی در شناسایی سود اعمال شود و همچنین معیار های تایید پذیری بیشتری را پیش از شناسایی سود ضروری می دانند (همان، ص۶)[۶].

سود حسابداری به دلیل اینکه اطلاعاتی درباره جریان های نقدی جـاری و آتـی مـورد انتـظار شـرکت ارائـه می کند مربوط به قیمت سهام است و از این رو ، بر ارزش بازار شرکت تاثیرگذار می باشد (واتز و زیمرمن ،۱۹۸۶، ص۲۷ ) [۷]. از لحاظ واکنش بازار اوراق بهادار نسبت به سودهای گزارش شده ، نظریه بازارهای کارا نشان می دهند که به طور سیستماتیک، روش های مختلف «اصول عمومی پذیرفته شده در حسابداری[۸]  موجب گمراهی سرمایه گذاران در محاسبه سودهای عملیاتی گزارش شده نمی شوند (همان منبع ص ۵)[۹]. از این رو بر اساس مباحث نظری(هندریکسون و وان بردا ۱۹۹۲ و بیانیه مفاهیم حسابداری مالی شماره ۲)[۱۰]، سرمایه گذاران باید درجه ای از محافظه کاری را در قالب انتظارات خود از کاربرد سود حسابداری برای برآورد جریان های نقدی آتی بکار گیرند. از دیدگاه تهیه کنندگان صورت های مالی، محافظه کاری به عنوان کوششی برای انتخاب روشی از روش های پذیرفته شده حسابداری که به یکی از موارد زیر منتج می شود ، تعریف شده است:

شناخت دیرتر درآمد فروش ؛

شناخت سریع تر هزینه ؛

ارزشیابی کمتر دارایی ها ؛ و یا

ارزشیابی بیشتر بدهی ها ( شباهنگ ، ۱۳۸۱، ص ۵۴ )[۱۱].

۳-۲ . جایگاه محافظه کاری در استانداردهای حسابداری

در خصوص محافظه کاری طبق بند ۱۸-۲ مفاهیم نظری گزارشگری مالی استانداردهای ایران ،کلمه احتیاط به عنوان یکی از ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری که صورتهای مالی را برای استفاده کنندگان مفید می سازد بیان شده است .به هر حال همانند جمله بالا در خصوص تطابق در آمدو هزینه یک شرط اضافه شده است که باعث می گردد تفسیر این بند دچار مشکل گردد:

کمیته فنی سازمان حسابرسی ایران در مفاهیم نظری گزارشگری مالی که ترجمه‌ای از بیانیه اصول هیأت استاندارد های حسابداری انگلستان است محافظه کاری را با لفظی دیگر، احتیاط ، به رسمیت می شناسد و آن را به عنوان یکی از اجزای خصوصیت کیفی « قابل اتکا بودن » معرفی می‌کند (مجتهد زاده، ۱۳۸۰، ص ۲۲ )[۱۲].

محافظه کاری یا احتیاط در چهار چوب مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران به صورت زیر تعریف شده است:

۳-۱-۲ . احتیاط

همان طور که در تعاریف فوق از محافظه کاری ملاحظه می شود « شرایط ابهام »  کلیدی­ترین واژه این تعاریف است. هندریکسون و وان بردا  دو منبع را باعث بروز ابهام در حسابداری عنوان می کنند. نخست اینکه، عموماً ‌حسابداری با واحد های تجاری ای در ارتباط است که انتظار می رود در آینده تداوم فعالیت داشته باشند. از آنجایی که غالباً‌ تخصیص ها بین دوره های گذشته و آینده صورت می گیرد، باید در مورد منطق این تخصیص ها بر مبنای انتظارات آینده مفروضاتی را در نظر گرفت. اگر چه ممکن است در ارتباط با این تخصیص­ها برخی از مفروضات و انتظارات دردوره­های گذشته معتبر باشند، با این حال هرگز نمی توان به طور کامل تمام تخصیص ها را مورد تایید قرار داد. دوم اینکه، معیارهای حسابداری غالباً بر اساس ارزش های پولی ثروت تعیین می شوند که مستلزم برآورد مبالغ نامطمئن آتی است. قابلیت اتکای این برآوردها ممکن است به طور قابل ملاحظه ای متفاوت باشد. نمی توان با اطمینان کامل ارزش پولی ثروت را تعیین نمود. بنابراین، هر معیار مبتنی بر این برآورد ها می تواند فقط جنبه آزمایشی ( غیر قطعی ) داشته باشد. با این حال نمی توان بیان کرد که هر چند ممکن است برآوردها و پیش بینی ها مربوط باشند، اما امکان انجام آنها بدرستی میسر نمی باشد، بلکه می بایست معیار های مبتنی بر برآوردهای گذشته رابه دقت انجام داد و با استفاده از برآوردهای جدید و قابل اتکاتر آنها تعدیل نمود. محدودیت کلی ابهام به عنوان مبنایی برای ارائه مفهوم محافظه کاری در حسابداری سنتی  مورد استفاده قرار گرفته است (هندریکسون و ون بردا ، ۱۹۹۲، ص۵۳) [۱۳]  .

Chat Field

Kiso,vigant and varfild,2001

[۳]. Beaver,1988

[۴] . Feltham & Ohelson,1995

[۵] . Shroff, Venkataraman and Zhang,2004,6

[۷] . Watts & Zimmerman, 1986 , P27

[۸]. Generally Accepted Accounting Principles ,GAAP

[۱۰] . Hendrickson and Van Breada ,1992

[۱۳].  Hendrickson and Van Breda,1992,53

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعریف و عناصر ورشکستگی و اعلام توقف و اقدامات اولیه
  • تحقیق ورشکستگی و دلایل و هزینه های ورشکستگی و پیش بینی ورشکستگی و ساختار مدلهای پیش بینی ورشکستگی و ارزیابی تداوم فعالیت شرکتها
  • تحقیق ورشکستگی،تداوم فعالیت و قوانین و مقررات مربوطه و ابزارهای مالی مورد استفاده در مدل پیش بینی و تسهیلات اعطایی و انواع آن
  • تحقیق اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی و محافظه کاری و معیارهای ارزیابی آن و بازده و بازده غیرمنتظره
  • تحقیق ریسک و بازده و مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایه ای CAPM و مدلهای پیش بینی ورشکستگی و شکل گیری مفهوم استثنائات بازار سهام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.